REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć usługę transportową w przypadku dostawy towarów do innego kraju UE

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.

REKLAMA

Spółka w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy korzysta z obcego transportu i otrzymuje od przewoźnika fakturę, którą opłaca. Jednocześnie na fakturze dotyczącej wysyłki wyrobów do klienta umieszcza się jako kolejną pozycję transport. Wartość wysyłanych wyrobów jest wykazywana jako sprzedaż ze stawką 0% i ujmowana w rejestrze VAT, deklaracji i informacji podsumowującej.
Czy zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług koszty transportu, które są umieszczane jako kolejna pozycja na fakturze razem z wysyłanymi wyrobami do krajów UE, należy wykazać w informacji podsumowującej?

RADA

Tak, koszty transportu należy wliczać do podstawy opodatkowania od dostawy wewnątrzwspólnotowej, a tym samym wykazywać obrót z tego tytułu w informacji podsumowującej.

UZASADNIENIE

Aby odpowiedzieć na pytanie, należy ustalić, co stanowi podstawę opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów przepisy nie definiują specjalnych zasad ustalania podstawy opodatkowania jak w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia. Ustalając podstawę opodatkowania od wewnątrzwspólnotowego nabycia, wliczamy również wartość usługi transportowej, gdy należności z tego tytułu są pobierane przez dostawcę od nabywcy. Nie oznacza to, że w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nie wliczamy do podstawy opodatkowania kosztów ubocznych, mimo że nie zostało to wskazane wprost w ustawie.

Stosujemy w tym przypadku ogólną zasadę, według której podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania należy wliczyć również koszty uboczne, w tym transportu. Potwierdzają to również przepisy dyrektywy.

Artykuł 78 dyrektywy stanowi, że podstawa opodatkowania obejmuje:
- podatki, opłaty i podobne należności, z wyłączeniem podatku od wartości dodanej;
- dodatkowe koszty, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi dostawca obciąża nabywcę lub klienta. Państwa członkowskie mogą uznać za dodatkowe koszty wydatki będące przedmiotem odrębnej umowy.

Przepisy dyrektywy nie odnoszą się tylko do wewnątrzwspólnotowego nabycia, ale do wszystkich dostaw. Dlatego każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania, niezależnie od udokumentowania na osobnej fakturze.

Kwestia wliczania kosztów dodatkowych do wartości wynagrodzenia, a w konsekwencji do podstawy opodatkowania świadczenia zasadniczego, która wiąże się ściśle z problematyką świadczeń złożonych, znajduje rozstrzygnięcie również w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np. sprawa C-349/96). Z orzeczenia tego wynika wynika, iż świadczenie należy uznać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ono dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Prawidłowość interpretacji potwierdza również fakt, że nabywca wlicza takie koszty do podstawy opodatkowania od wewnątrzwspólnotowego nabycia i następnie wykazuje to w informacji podsumowującej. Oznacza to, że w systemie VIES, za pomocą którego organy podatkowe sprawdzają, czy podatnicy prawidłowo rozliczają transakcje wewnątrzwspólnotowe, gdyby dostawca nie wliczył kosztów transportu do podstawy opodatkowania, kwoty te różniłyby się od siebie.

Dlatego zarówno w deklaracji, jak i w informacji podsumowującej podatnik powinien ująć i wykazać koszty transportu w podstawie opodatkowania.

Pojawiają się również odmienne stanowiska. W piśmie z 1 grudnia 2005 r. Lubuskiego Urzędu Skarbowego nr LUS/I-2/443/130/05/KW czytamy: „Tak jak powyżej, tylko w sytuacji, gdyby usługa transportowa została wkalkulowana w cenę towaru, koszt transportu zwiększyłby wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, która powinna zostać wykazana w informacji podsumowującej”.

Podstawa prawna:
- art. 29 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Joanna Dmowska
ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezdolny do służby ale zdolny do pracy (funkcjonariusz z III grupą inwalidzką). Czy może skorzystać z podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

REKLAMA

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

4%, 5% a nawet 8% - w którym banku można tyle dostać? Oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych - koniec stycznia 2025 r.

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

REKLAMA