REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatek poniesiony na odstępne jest kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

W styczniu przejęliśmy kilkanaście sklepów mających atrakcyjną lokalizację w centrach dużych miast. Aktualnie prowadzimy tam już sprzedaż detaliczną odzieży damskiej. Poprzednim najemcom tych lokali wypłaciliśmy kwoty pieniężne tytułem odstępnego. Czy i kiedy wydatki te nasza spółka z o.o. może zaliczyć do kosztów?


problem


Kwoty pieniężne wypłacone tytułem odstępnego mogą Państwo zaliczyć do kosztów podatkowych. Z pewnością wydatki te były pośrednio związane z uzyskiwanymi obecnie przychodami z handlu. Kosztem uzyskania przychodów wydatki tego typu stają się w momencie ich poniesienia.


uzasadnienie


W obrocie gospodarczym przedsiębiorcy często odstępują sobie odpłatnie różnego rodzaju prawa skutkujące przejęciem punktów handlowych, czy nawet nabyciem wyłączności na sprzedawanie określonych produktów na danym rynku. W pytaniu użyto określenia „odstępne”, ale w potocznym znaczeniu tego słowa. „Odstępne” według Kodeksu cywilnego to określona w umowie kwota, której zapłacenie uprawnia stronę umowy do bezwarunkowego odstąpienia od umowy.

Natomiast w pytaniu chodzi o kwotę, którą otrzymuje najemca za ustąpienie miejsca w atrakcyjnym punkcie handlowym, tj. za wstąpienie w jego miejsce osoby trzeciej jako najemcy określonego stosunku najmu. Jest to cena warunkowego zbycia praw i obowiązków najemcy wynikających z konkretnej umowy najmu (warunkiem jest zgoda wynajmującego), potocznie zwana „odstępnym”.

Odstępne za przejęcie najmu atrakcyjnego sklepu

Wydatki na odstępne zostały w przypadku spółki poniesione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i w celu osiągnięcia przychodów. Pozyskanie sklepów w atrakcyjnych lokalizacjach sprawiło, że spółka ma możliwość zaprezentowania swojej oferty handlowej szerszemu kręgowi potencjalnych klientów. Z możliwości tej spółka już teraz korzysta, a sklepy uzyskują przychody ze sprzedaży towarów. Racjonalnie oceniając, trzeba stwierdzić, że wydatki na odstępne wpłynęły na zwiększenie przychodów spółki, co pozwala uznać je za koszt podatkowy.


WAŻNE!

Organy podatkowe podkreślają, iż tzw. odstępne może być kosztem podatkowym, jeżeli tylko zapłata z tego tytułu zmierza, choćby pośrednio, do powstania przychodu.


Nawet jeżeli któryś z tych pozyskanych sklepów okaże się deficytowy, nie powinno to wpłynąć na kwalifikację wydatku poniesionego na jego pozyskanie. Należy bowiem pamiętać, że zgodnie z orzecznictwem NSA brak skutku w postaci przychodu nie dyskwalifikuje wydatku jako kosztu poniesionego w celu osiągnięcia przychodu.

Kwota odstępnego za odstąpienie atrakcyjnego pod względem handlowym lokalu nie wiąże się bezpośrednio z uzyskaniem przez spółkę przychodu w kolejnych latach wynajmowania lokalu. Bowiem to nie samo wynajmowanie od kogoś lokalu przynosi przychód, lecz sprzedaż towarów lub świadczenie usług w takim lokalu. Dopiero koszty związane z taką działalnością mogą być potrącone z odpowiadającymi im przychodami danego roku. Dlatego odstępne w tym przypadku powinno być zaliczone do kosztów w dacie poniesienia tego wydatku.

Argumentacja taka została zaprezentowana np. przez Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z 20 lipca 2006 r. (nr RO/423-31/06), Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Prądnik w interpretacji z 18 kwietnia 2006 r. (nr PB415/48/06/MG), Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z 6 sierpnia 2004 r. (nr PD.423-60/04) i Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w interpretacji z 21 stycznia 2005 r. (nr ZD/423-304/04). Interpretacje te zachowują nadal swą aktualność w omawianym zakresie, bowiem organy podatkowe już przed 1 stycznia 2007 r. stosowały rozróżnienie kosztów mających pośredni i bezpośredni związek z uzyskaniem przychodu.


WAŻNE!

Przychód z tytułu prowadzenia działalności handlowej w pozyskanym lokalu nie jest bezpośrednio związany z zapłatą tzw. odstępnego, wobec czego koszt ten powinien być potrącony jednorazowo w momencie, w którym został poniesiony.


Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia (art. 15 ust. 4d updop). Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Odstępne według Kodeksu cywilnego

W przypadku odstępnego, o którym mowa w art. 396 Kodeksu cywilnego, należy zauważyć, że jego celem jest zrekompensowanie drugiej stronie niedojścia umowy do skutku w umówionym zakresie. Odstępne pełni funkcję zbliżoną do odszkodowania i kary umownej. W tym kontekście trzeba zauważyć, że tego typu wydatki, jeśli nie są rodzajowo wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych - mogą być kosztami podatkowymi na ogólnych zasadach. Wykazanie związku z przychodem w tym przypadku może być jednak trudne.

Przykładowo - w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 20 kwietnia 2005 r. (ŁUS-II-2-423/49/05/AG) stwierdzono, iż:

"zapłata oznaczonej w umowie sumy pieniężnej (odstępnego) nie może być uznana za koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, ponieważ z tego tytułu nie następuje uzyskanie przychodu. Między odstąpieniem od umowy i zapłatą sumy pieniężnej (odstępnego) a celem w postaci osiągnięcia przychodu nie zachodzi związek przyczynowy. Rozwiązanie umowy najmu i zapłata „odstępnego” skutkować będzie zmniejszeniem kosztów uzyskania przychodu - w związku z wyeliminowaniem opłat za czynsz, wynagrodzeń pracowników czy też kosztów opłat bankowych i prowizji - których wysokość w efekcie będzie miała wpływ na dochód jednostki, nie zaś na zwiększenie przychodów, jak twierdzi wnioskodawca."

W takim przypadku trzeba jednak argumentować, że odstąpienie od niekorzystnej umowy i uiszczone odstępne mają na celu ograniczenie nadmiernych kosztów, co stanowi działanie zmierzające do zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów. Zgodnie z nową definicją kosztów wydatki na takie działania są kosztami podatkowymi.


Podstawa prawna:
- art. 15 ust. 1, ust. 4-4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Paweł Huczko

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA