REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatek poniesiony na odstępne jest kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

W styczniu przejęliśmy kilkanaście sklepów mających atrakcyjną lokalizację w centrach dużych miast. Aktualnie prowadzimy tam już sprzedaż detaliczną odzieży damskiej. Poprzednim najemcom tych lokali wypłaciliśmy kwoty pieniężne tytułem odstępnego. Czy i kiedy wydatki te nasza spółka z o.o. może zaliczyć do kosztów?


problem


Kwoty pieniężne wypłacone tytułem odstępnego mogą Państwo zaliczyć do kosztów podatkowych. Z pewnością wydatki te były pośrednio związane z uzyskiwanymi obecnie przychodami z handlu. Kosztem uzyskania przychodów wydatki tego typu stają się w momencie ich poniesienia.


uzasadnienie


W obrocie gospodarczym przedsiębiorcy często odstępują sobie odpłatnie różnego rodzaju prawa skutkujące przejęciem punktów handlowych, czy nawet nabyciem wyłączności na sprzedawanie określonych produktów na danym rynku. W pytaniu użyto określenia „odstępne”, ale w potocznym znaczeniu tego słowa. „Odstępne” według Kodeksu cywilnego to określona w umowie kwota, której zapłacenie uprawnia stronę umowy do bezwarunkowego odstąpienia od umowy.

Natomiast w pytaniu chodzi o kwotę, którą otrzymuje najemca za ustąpienie miejsca w atrakcyjnym punkcie handlowym, tj. za wstąpienie w jego miejsce osoby trzeciej jako najemcy określonego stosunku najmu. Jest to cena warunkowego zbycia praw i obowiązków najemcy wynikających z konkretnej umowy najmu (warunkiem jest zgoda wynajmującego), potocznie zwana „odstępnym”.

Odstępne za przejęcie najmu atrakcyjnego sklepu

Wydatki na odstępne zostały w przypadku spółki poniesione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i w celu osiągnięcia przychodów. Pozyskanie sklepów w atrakcyjnych lokalizacjach sprawiło, że spółka ma możliwość zaprezentowania swojej oferty handlowej szerszemu kręgowi potencjalnych klientów. Z możliwości tej spółka już teraz korzysta, a sklepy uzyskują przychody ze sprzedaży towarów. Racjonalnie oceniając, trzeba stwierdzić, że wydatki na odstępne wpłynęły na zwiększenie przychodów spółki, co pozwala uznać je za koszt podatkowy.


WAŻNE!

Organy podatkowe podkreślają, iż tzw. odstępne może być kosztem podatkowym, jeżeli tylko zapłata z tego tytułu zmierza, choćby pośrednio, do powstania przychodu.


Nawet jeżeli któryś z tych pozyskanych sklepów okaże się deficytowy, nie powinno to wpłynąć na kwalifikację wydatku poniesionego na jego pozyskanie. Należy bowiem pamiętać, że zgodnie z orzecznictwem NSA brak skutku w postaci przychodu nie dyskwalifikuje wydatku jako kosztu poniesionego w celu osiągnięcia przychodu.

Kwota odstępnego za odstąpienie atrakcyjnego pod względem handlowym lokalu nie wiąże się bezpośrednio z uzyskaniem przez spółkę przychodu w kolejnych latach wynajmowania lokalu. Bowiem to nie samo wynajmowanie od kogoś lokalu przynosi przychód, lecz sprzedaż towarów lub świadczenie usług w takim lokalu. Dopiero koszty związane z taką działalnością mogą być potrącone z odpowiadającymi im przychodami danego roku. Dlatego odstępne w tym przypadku powinno być zaliczone do kosztów w dacie poniesienia tego wydatku.

Argumentacja taka została zaprezentowana np. przez Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z 20 lipca 2006 r. (nr RO/423-31/06), Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Prądnik w interpretacji z 18 kwietnia 2006 r. (nr PB415/48/06/MG), Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z 6 sierpnia 2004 r. (nr PD.423-60/04) i Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w interpretacji z 21 stycznia 2005 r. (nr ZD/423-304/04). Interpretacje te zachowują nadal swą aktualność w omawianym zakresie, bowiem organy podatkowe już przed 1 stycznia 2007 r. stosowały rozróżnienie kosztów mających pośredni i bezpośredni związek z uzyskaniem przychodu.


WAŻNE!

Przychód z tytułu prowadzenia działalności handlowej w pozyskanym lokalu nie jest bezpośrednio związany z zapłatą tzw. odstępnego, wobec czego koszt ten powinien być potrącony jednorazowo w momencie, w którym został poniesiony.


Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia (art. 15 ust. 4d updop). Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Odstępne według Kodeksu cywilnego

W przypadku odstępnego, o którym mowa w art. 396 Kodeksu cywilnego, należy zauważyć, że jego celem jest zrekompensowanie drugiej stronie niedojścia umowy do skutku w umówionym zakresie. Odstępne pełni funkcję zbliżoną do odszkodowania i kary umownej. W tym kontekście trzeba zauważyć, że tego typu wydatki, jeśli nie są rodzajowo wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych - mogą być kosztami podatkowymi na ogólnych zasadach. Wykazanie związku z przychodem w tym przypadku może być jednak trudne.

Przykładowo - w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 20 kwietnia 2005 r. (ŁUS-II-2-423/49/05/AG) stwierdzono, iż:

"zapłata oznaczonej w umowie sumy pieniężnej (odstępnego) nie może być uznana za koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, ponieważ z tego tytułu nie następuje uzyskanie przychodu. Między odstąpieniem od umowy i zapłatą sumy pieniężnej (odstępnego) a celem w postaci osiągnięcia przychodu nie zachodzi związek przyczynowy. Rozwiązanie umowy najmu i zapłata „odstępnego” skutkować będzie zmniejszeniem kosztów uzyskania przychodu - w związku z wyeliminowaniem opłat za czynsz, wynagrodzeń pracowników czy też kosztów opłat bankowych i prowizji - których wysokość w efekcie będzie miała wpływ na dochód jednostki, nie zaś na zwiększenie przychodów, jak twierdzi wnioskodawca."

W takim przypadku trzeba jednak argumentować, że odstąpienie od niekorzystnej umowy i uiszczone odstępne mają na celu ograniczenie nadmiernych kosztów, co stanowi działanie zmierzające do zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów. Zgodnie z nową definicją kosztów wydatki na takie działania są kosztami podatkowymi.


Podstawa prawna:
- art. 15 ust. 1, ust. 4-4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Paweł Huczko

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA