REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy brak oświadczenia wspólnika pozbawia spółkę prawa do prowadzenia księgi

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Jesteśmy spółką jawną. W spółce jest trzech wspólników. Spółka jawna za rok 2006 nie osiągnęła przychodów, które zgodnie z ustawą o rachunkowości obligują ją do prowadzenia ksiąg handlowych w roku 2007. W związku z tym dwóch wspólników 20 stycznia 2007 r. złożyło do urzędu skarbowego zawiadomienie o przejściu na podatkową księgę przychodów i rozchodów.
Okazało się jednak, że trzeci wspólnik nie złożył takiego zawiadomienia. Czy niezłożenie zawiadomienia przez jednego ze wspólników pozbawia spółkę prawa do prowadzenia w roku 2007 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

RADA

Tak. Niedopełnienie obowiązku zawiadomienia urzędu skarbowego o przejściu na księgę przez jednego ze wspólników pozbawia spółkę prawa do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w 2007 r. Spółka jawna byłaby uprawniona do prowadzenia tej księgi ze względu na nieprzekroczenie limitu przychodów, jeśli zawiadomienie o przejściu na tę uproszczoną formę ewidencji złożyliby w terminie wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według ich miejsca zamieszkania.

UZASADNIENIE

Osoby fizyczne i spółki tych osób (cywilna, jawna, partnerska) na podstawie art. 24a ust. 1 updof mogą prowadzić ewidencję w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów albo ksiąg rachunkowych. Powinna ona być prowadzona w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Kwestię obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych przez te podmioty reguluje art. 24a ust. 4 updof. Na podstawie tego przepisu obowiązek ten dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody z działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości. Przypomnijmy, że limit przychodów wynikający z tych przepisów, obligujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych, został ustalony na poziomie 800 000 euro.

Należy podkreślić, że spółka jawna osób fizycznych może prowadzić księgi rachunkowe również od początku następnego roku podatkowego, jeżeli przychody te za poprzedni rok podatkowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości (czyli niższe niż równowartość 800 000 euro). W tym przypadku wspólnicy spółki przed rozpoczęciem roku podatkowego są obowiązani do zawiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.

Powyższy przepis daje zatem możliwość wyboru podatkowej księgi przychodów i rozchodów, o ile uzyskane przez spółkę przychody za poprzedni rok podatkowy były nisze od równowartości kwoty 800 000 euro.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Nieprzekroczenie limitu równowartości 800 000 euro przychodów za poprzedni rok podatkowy uprawnia osoby fizyczne i spółki tych osób (cywilne, jawne, partnerskie) do przejścia z ksiąg rachunkowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Zasady zawiadamiania o zaprowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów, m.in. przez wspólników spółki jawnej, zawiera § 10 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Z przepisów tych wynika, że obowiązek zawiadomienia w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o prowadzeniu księgi powinien zostać dopełniony w terminie 20 dni od dnia jej założenia. Jeśli działalność jest prowadzona m.in. w formie spółki jawnej osób fizycznych, do złożenia zawiadomienia są zobowiązani wszyscy wspólnicy. Każdy z nich powinien je złożyć naczelnikowi skarbowemu właściwemu według miejsca swojego zamieszkania.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Jeśli działalność jest prowadzona w formie spółki jawnej osób fizycznych, do złożenia zawiadomienia o wyborze podatkowej księgi przychodów i rozchodów są zobowiązani wszyscy wspólnicy.

W sytuacji opisanej w pytaniu jeden ze wspólników trzyosobowej spółki jawnej nie dopełnił obowiązku zawiadomienia właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego o zaprowadzeniu przez spółkę jawną podatkowej księgi przychodów i rozchodów w miejsce dotychczas prowadzonych ksiąg rachunkowych. Tym samym nie zostały spełnione wszystkie wymagane przepisami warunki uprawniające spółkę do przejścia na uproszczoną formę ewidencji księgowej w postaci księgi podatkowej. Oznacza to, że w 2007 r. spółka jawna będzie zmuszona nadal prowadzić księgi rachunkowe mimo nieprzekroczenia limitu przychodów określonego w ustawie o rachunkowości.

Takie samo stanowisko zajmują również organy podatkowe. Przykładem jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radomsku z 21 kwietnia 2006 r. nr I/415/Z-7/06, w którym organ podatkowy, odpowiadając na pytanie wspólników spółki jawnej w tego rodzaju kwestii, powołał się na przepisy art. 24a updof i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów i podkreślił, że tylko spełnienie wskazanych w nich warunków uprawnia jednostkę do zmiany prowadzenia w roku 2006 ksiąg podatkowych, tj. z księgi rachunkowej na podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Podstawa prawna:
- art. 24a ust. 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219
- art. 2 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540
- § 10 rozporządzenia z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 229

Anna Welsyng
radca prawny, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA