REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy brak oświadczenia wspólnika pozbawia spółkę prawa do prowadzenia księgi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Jesteśmy spółką jawną. W spółce jest trzech wspólników. Spółka jawna za rok 2006 nie osiągnęła przychodów, które zgodnie z ustawą o rachunkowości obligują ją do prowadzenia ksiąg handlowych w roku 2007. W związku z tym dwóch wspólników 20 stycznia 2007 r. złożyło do urzędu skarbowego zawiadomienie o przejściu na podatkową księgę przychodów i rozchodów.
Okazało się jednak, że trzeci wspólnik nie złożył takiego zawiadomienia. Czy niezłożenie zawiadomienia przez jednego ze wspólników pozbawia spółkę prawa do prowadzenia w roku 2007 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

RADA

Tak. Niedopełnienie obowiązku zawiadomienia urzędu skarbowego o przejściu na księgę przez jednego ze wspólników pozbawia spółkę prawa do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w 2007 r. Spółka jawna byłaby uprawniona do prowadzenia tej księgi ze względu na nieprzekroczenie limitu przychodów, jeśli zawiadomienie o przejściu na tę uproszczoną formę ewidencji złożyliby w terminie wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według ich miejsca zamieszkania.

UZASADNIENIE

Osoby fizyczne i spółki tych osób (cywilna, jawna, partnerska) na podstawie art. 24a ust. 1 updof mogą prowadzić ewidencję w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów albo ksiąg rachunkowych. Powinna ona być prowadzona w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Kwestię obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych przez te podmioty reguluje art. 24a ust. 4 updof. Na podstawie tego przepisu obowiązek ten dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody z działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości. Przypomnijmy, że limit przychodów wynikający z tych przepisów, obligujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych, został ustalony na poziomie 800 000 euro.

Należy podkreślić, że spółka jawna osób fizycznych może prowadzić księgi rachunkowe również od początku następnego roku podatkowego, jeżeli przychody te za poprzedni rok podatkowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości (czyli niższe niż równowartość 800 000 euro). W tym przypadku wspólnicy spółki przed rozpoczęciem roku podatkowego są obowiązani do zawiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.

Powyższy przepis daje zatem możliwość wyboru podatkowej księgi przychodów i rozchodów, o ile uzyskane przez spółkę przychody za poprzedni rok podatkowy były nisze od równowartości kwoty 800 000 euro.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Nieprzekroczenie limitu równowartości 800 000 euro przychodów za poprzedni rok podatkowy uprawnia osoby fizyczne i spółki tych osób (cywilne, jawne, partnerskie) do przejścia z ksiąg rachunkowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Zasady zawiadamiania o zaprowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów, m.in. przez wspólników spółki jawnej, zawiera § 10 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Z przepisów tych wynika, że obowiązek zawiadomienia w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o prowadzeniu księgi powinien zostać dopełniony w terminie 20 dni od dnia jej założenia. Jeśli działalność jest prowadzona m.in. w formie spółki jawnej osób fizycznych, do złożenia zawiadomienia są zobowiązani wszyscy wspólnicy. Każdy z nich powinien je złożyć naczelnikowi skarbowemu właściwemu według miejsca swojego zamieszkania.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Jeśli działalność jest prowadzona w formie spółki jawnej osób fizycznych, do złożenia zawiadomienia o wyborze podatkowej księgi przychodów i rozchodów są zobowiązani wszyscy wspólnicy.

W sytuacji opisanej w pytaniu jeden ze wspólników trzyosobowej spółki jawnej nie dopełnił obowiązku zawiadomienia właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego o zaprowadzeniu przez spółkę jawną podatkowej księgi przychodów i rozchodów w miejsce dotychczas prowadzonych ksiąg rachunkowych. Tym samym nie zostały spełnione wszystkie wymagane przepisami warunki uprawniające spółkę do przejścia na uproszczoną formę ewidencji księgowej w postaci księgi podatkowej. Oznacza to, że w 2007 r. spółka jawna będzie zmuszona nadal prowadzić księgi rachunkowe mimo nieprzekroczenia limitu przychodów określonego w ustawie o rachunkowości.

Takie samo stanowisko zajmują również organy podatkowe. Przykładem jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radomsku z 21 kwietnia 2006 r. nr I/415/Z-7/06, w którym organ podatkowy, odpowiadając na pytanie wspólników spółki jawnej w tego rodzaju kwestii, powołał się na przepisy art. 24a updof i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów i podkreślił, że tylko spełnienie wskazanych w nich warunków uprawnia jednostkę do zmiany prowadzenia w roku 2006 ksiąg podatkowych, tj. z księgi rachunkowej na podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Podstawa prawna:
- art. 24a ust. 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219
- art. 2 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540
- § 10 rozporządzenia z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 229

Anna Welsyng
radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA