REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa prezentacja zysków i strat nadzwyczajnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Jasiński

REKLAMA

Jestem księgową w dużej firmie, która po raz pierwszy sporządza swoje sprawozdanie finansowe według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. W roku, za który sporządzane jest obecnie sprawozdanie, odzyskaliśmy ubezpieczenie za spaloną halę magazynową. Czy w sprawozdaniu sporządzanym według MSR można zawrzeć pozycję zdarzeń nadzwyczajnych?

Jak wiadomo, w polskim prawie bilansowym nadal funkcjonują pozycje strat i zysków nadzwyczajnych. Rozumie się przez nie straty i zyski powstające na skutek zdarzeń trudnych do przewidzenia, poza działalnością operacyjną jednostki i niezwiązane z ogólnym ryzykiem jej prowadzenia. Jeśli takie zdarzenia występują w polskiej firmie, to ujmuje się je odpowiednio w pozycjach „Zyski nadzwyczajne” i „Straty nadzwyczajne”. Oczywiście, aby te pozycje były dla odbiorców sprawozdania bardziej czytelne, dodatkowo opisuje się je w informacji dodatkowej. Tym samym sporządzający sprawozdanie informuje, co wpłynęło w bieżącym okresie sprawozdawczym na pozycje m.in. tych zdarzeń gospodarczych.

Według MSR 1
Prezentacja sprawozdań finansowych, nie wolno pokazać w sprawozdaniu (w rachunku zysków i strat) pozycji zysków i strat nadzwyczajnych. Nie oznacza to bynajmniej, że w firmach, które obowiązkowo lub dobrowolnie stosują MSR, nie występują takie zdarzenia, jak: kradzież, pożar, zalanie maszyn w skutek powodzi lub uzyskanie z tego tytułu odszkodowania. Oczywiście występują i to pewnie z taką samą częstotliwością jak gdzie indziej. Zakaz ujawniania tych pozycji wprowadziła Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości argumentując, że zyski i straty nadzwyczajne wynikają z normalnego ryzyka biznesowego, z którym ma do czynienia także Pani firma, a więc tak naprawdę nie ma podstaw prezentować ich jako oddzielnej pozycji w rachunku zysków i strat.

MSR 1 zabrania prezentowania pozycji przychodów lub kosztów jako pozycji nadzwyczajnych w rachunku zysków i strat, a także w informacji dodatkowej. Zakaz ten ma ułatwić życie pracownikom działu finansowo-księgowego poprzez brak konieczności arbitralnego podziału takich zdarzeń. Zwolennicy takiego rozwiązania argumentują, że bardzo trudno byłoby oszacować skutki finansowe, jakie wywarło w danym okresie sprawozdawczym np. trzęsienie ziemi w trakcie głębokiej recesji gospodarczej. Dlatego wszystkie przychody i koszty związane ze zdarzeniami nadzwyczajnymi, jakie miały miejsce w Pani jednostce, ewidencjonuje Pani, a następnie pokazuje jako pozostałe przychody lub - odpowiednio - jako pozostałe koszty operacyjne. Oczywiście do kont pozostałych przychodów/kosztów należy wprowadzić konta analityczne, tak by sporządzając sprawozdanie finansowe, można wyodrębnić, jakich zdarzeń nadzwyczajnych dotyczył dany wpływ/wypływ środków finansowych. Jeśli do tej pory w Pani księgach rachunkowych nadal znajdują się konta: „Zyski nadzwyczajne” i „Straty nadzwyczajne”, to bezwzględnie musi Pani skorygować istniejące zapisy poprzez przeksięgowanie wszystkich operacji na konta odpowiednio „Pozostałe przychody operacyjne” oraz „Pozostałe koszty operacyjne”.

W rachunku zysków i strat - zarówno w wersji kalkulacyjnej, jak i porównawczej - musi Pani pokazać te zdarzenia w odrębnej pozycji pozostałych kosztów/przychodów operacyjnych, ale nigdy nie nazywać ich „nadzwyczajnymi”.
Wynika to z przepisu MSR 1, który nakazuje pokazać pozycje przychodów i kosztów osobno, jeśli są istotne, a dodatkowo wskazać ich rodzaj oraz kwotę. Gdy dodatkowo chce Pani zakomunikować odbiorcy, że na przykład strata, jaką zanotowała Pani jednostka, w dużej mierze spowodowana została pożarem, to trzeba o tym zakomunikować w informacji dodatkowej.

Jan Jasiński
 

Podstawa prawna:
- art. 3 ust. 1 pkt 33 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),
- § 85, 86 Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 1 „Przezentacja sprawozdań finansowych”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA