REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa prezentacja zysków i strat nadzwyczajnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Jasiński

REKLAMA

Jestem księgową w dużej firmie, która po raz pierwszy sporządza swoje sprawozdanie finansowe według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. W roku, za który sporządzane jest obecnie sprawozdanie, odzyskaliśmy ubezpieczenie za spaloną halę magazynową. Czy w sprawozdaniu sporządzanym według MSR można zawrzeć pozycję zdarzeń nadzwyczajnych?

Jak wiadomo, w polskim prawie bilansowym nadal funkcjonują pozycje strat i zysków nadzwyczajnych. Rozumie się przez nie straty i zyski powstające na skutek zdarzeń trudnych do przewidzenia, poza działalnością operacyjną jednostki i niezwiązane z ogólnym ryzykiem jej prowadzenia. Jeśli takie zdarzenia występują w polskiej firmie, to ujmuje się je odpowiednio w pozycjach „Zyski nadzwyczajne” i „Straty nadzwyczajne”. Oczywiście, aby te pozycje były dla odbiorców sprawozdania bardziej czytelne, dodatkowo opisuje się je w informacji dodatkowej. Tym samym sporządzający sprawozdanie informuje, co wpłynęło w bieżącym okresie sprawozdawczym na pozycje m.in. tych zdarzeń gospodarczych.

Według MSR 1
Prezentacja sprawozdań finansowych, nie wolno pokazać w sprawozdaniu (w rachunku zysków i strat) pozycji zysków i strat nadzwyczajnych. Nie oznacza to bynajmniej, że w firmach, które obowiązkowo lub dobrowolnie stosują MSR, nie występują takie zdarzenia, jak: kradzież, pożar, zalanie maszyn w skutek powodzi lub uzyskanie z tego tytułu odszkodowania. Oczywiście występują i to pewnie z taką samą częstotliwością jak gdzie indziej. Zakaz ujawniania tych pozycji wprowadziła Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości argumentując, że zyski i straty nadzwyczajne wynikają z normalnego ryzyka biznesowego, z którym ma do czynienia także Pani firma, a więc tak naprawdę nie ma podstaw prezentować ich jako oddzielnej pozycji w rachunku zysków i strat.

MSR 1 zabrania prezentowania pozycji przychodów lub kosztów jako pozycji nadzwyczajnych w rachunku zysków i strat, a także w informacji dodatkowej. Zakaz ten ma ułatwić życie pracownikom działu finansowo-księgowego poprzez brak konieczności arbitralnego podziału takich zdarzeń. Zwolennicy takiego rozwiązania argumentują, że bardzo trudno byłoby oszacować skutki finansowe, jakie wywarło w danym okresie sprawozdawczym np. trzęsienie ziemi w trakcie głębokiej recesji gospodarczej. Dlatego wszystkie przychody i koszty związane ze zdarzeniami nadzwyczajnymi, jakie miały miejsce w Pani jednostce, ewidencjonuje Pani, a następnie pokazuje jako pozostałe przychody lub - odpowiednio - jako pozostałe koszty operacyjne. Oczywiście do kont pozostałych przychodów/kosztów należy wprowadzić konta analityczne, tak by sporządzając sprawozdanie finansowe, można wyodrębnić, jakich zdarzeń nadzwyczajnych dotyczył dany wpływ/wypływ środków finansowych. Jeśli do tej pory w Pani księgach rachunkowych nadal znajdują się konta: „Zyski nadzwyczajne” i „Straty nadzwyczajne”, to bezwzględnie musi Pani skorygować istniejące zapisy poprzez przeksięgowanie wszystkich operacji na konta odpowiednio „Pozostałe przychody operacyjne” oraz „Pozostałe koszty operacyjne”.

W rachunku zysków i strat - zarówno w wersji kalkulacyjnej, jak i porównawczej - musi Pani pokazać te zdarzenia w odrębnej pozycji pozostałych kosztów/przychodów operacyjnych, ale nigdy nie nazywać ich „nadzwyczajnymi”.
Wynika to z przepisu MSR 1, który nakazuje pokazać pozycje przychodów i kosztów osobno, jeśli są istotne, a dodatkowo wskazać ich rodzaj oraz kwotę. Gdy dodatkowo chce Pani zakomunikować odbiorcy, że na przykład strata, jaką zanotowała Pani jednostka, w dużej mierze spowodowana została pożarem, to trzeba o tym zakomunikować w informacji dodatkowej.

Jan Jasiński
 

Podstawa prawna:
- art. 3 ust. 1 pkt 33 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),
- § 85, 86 Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 1 „Przezentacja sprawozdań finansowych”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA