REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa prezentacja zysków i strat nadzwyczajnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Jasiński

REKLAMA

Jestem księgową w dużej firmie, która po raz pierwszy sporządza swoje sprawozdanie finansowe według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. W roku, za który sporządzane jest obecnie sprawozdanie, odzyskaliśmy ubezpieczenie za spaloną halę magazynową. Czy w sprawozdaniu sporządzanym według MSR można zawrzeć pozycję zdarzeń nadzwyczajnych?

Jak wiadomo, w polskim prawie bilansowym nadal funkcjonują pozycje strat i zysków nadzwyczajnych. Rozumie się przez nie straty i zyski powstające na skutek zdarzeń trudnych do przewidzenia, poza działalnością operacyjną jednostki i niezwiązane z ogólnym ryzykiem jej prowadzenia. Jeśli takie zdarzenia występują w polskiej firmie, to ujmuje się je odpowiednio w pozycjach „Zyski nadzwyczajne” i „Straty nadzwyczajne”. Oczywiście, aby te pozycje były dla odbiorców sprawozdania bardziej czytelne, dodatkowo opisuje się je w informacji dodatkowej. Tym samym sporządzający sprawozdanie informuje, co wpłynęło w bieżącym okresie sprawozdawczym na pozycje m.in. tych zdarzeń gospodarczych.

Według MSR 1
Prezentacja sprawozdań finansowych, nie wolno pokazać w sprawozdaniu (w rachunku zysków i strat) pozycji zysków i strat nadzwyczajnych. Nie oznacza to bynajmniej, że w firmach, które obowiązkowo lub dobrowolnie stosują MSR, nie występują takie zdarzenia, jak: kradzież, pożar, zalanie maszyn w skutek powodzi lub uzyskanie z tego tytułu odszkodowania. Oczywiście występują i to pewnie z taką samą częstotliwością jak gdzie indziej. Zakaz ujawniania tych pozycji wprowadziła Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości argumentując, że zyski i straty nadzwyczajne wynikają z normalnego ryzyka biznesowego, z którym ma do czynienia także Pani firma, a więc tak naprawdę nie ma podstaw prezentować ich jako oddzielnej pozycji w rachunku zysków i strat.

MSR 1 zabrania prezentowania pozycji przychodów lub kosztów jako pozycji nadzwyczajnych w rachunku zysków i strat, a także w informacji dodatkowej. Zakaz ten ma ułatwić życie pracownikom działu finansowo-księgowego poprzez brak konieczności arbitralnego podziału takich zdarzeń. Zwolennicy takiego rozwiązania argumentują, że bardzo trudno byłoby oszacować skutki finansowe, jakie wywarło w danym okresie sprawozdawczym np. trzęsienie ziemi w trakcie głębokiej recesji gospodarczej. Dlatego wszystkie przychody i koszty związane ze zdarzeniami nadzwyczajnymi, jakie miały miejsce w Pani jednostce, ewidencjonuje Pani, a następnie pokazuje jako pozostałe przychody lub - odpowiednio - jako pozostałe koszty operacyjne. Oczywiście do kont pozostałych przychodów/kosztów należy wprowadzić konta analityczne, tak by sporządzając sprawozdanie finansowe, można wyodrębnić, jakich zdarzeń nadzwyczajnych dotyczył dany wpływ/wypływ środków finansowych. Jeśli do tej pory w Pani księgach rachunkowych nadal znajdują się konta: „Zyski nadzwyczajne” i „Straty nadzwyczajne”, to bezwzględnie musi Pani skorygować istniejące zapisy poprzez przeksięgowanie wszystkich operacji na konta odpowiednio „Pozostałe przychody operacyjne” oraz „Pozostałe koszty operacyjne”.

W rachunku zysków i strat - zarówno w wersji kalkulacyjnej, jak i porównawczej - musi Pani pokazać te zdarzenia w odrębnej pozycji pozostałych kosztów/przychodów operacyjnych, ale nigdy nie nazywać ich „nadzwyczajnymi”.
Wynika to z przepisu MSR 1, który nakazuje pokazać pozycje przychodów i kosztów osobno, jeśli są istotne, a dodatkowo wskazać ich rodzaj oraz kwotę. Gdy dodatkowo chce Pani zakomunikować odbiorcy, że na przykład strata, jaką zanotowała Pani jednostka, w dużej mierze spowodowana została pożarem, to trzeba o tym zakomunikować w informacji dodatkowej.

Jan Jasiński
 

Podstawa prawna:
- art. 3 ust. 1 pkt 33 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),
- § 85, 86 Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 1 „Przezentacja sprawozdań finansowych”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA