REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych opłaty za wieczyste użytkowanie?

Anna Kędziora

REKLAMA

Czy opłata za wieczyste użytkowanie gruntu za 2007 r., opłacona 30 marca 2007 r. w wysokości 169 000 zł, będzie kosztem podatkowym w momencie poniesienia na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też powinna być rozliczana proporcjonalnie? Jak należy ująć te opłaty w księgach rachunkowych?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Opłata roczna za wieczyste użytkowanie gruntu jest kosztem podatkowym okresu, w którym została poniesiona. Należy zwrócić uwagę, że na podstawie najnowszego orzecznictwa NSA oraz interpretacji MF opłata za wieczyste użytkowanie gruntów, ustanowione przed 1 maja 2004 r., ani nie zawiera w sobie należnego VAT, ani też nie powinna być powiększona o taki podatek. Szczegóły wraz z ewidencją rachunkową opłat - w uzasadnieniu.


uzasadnienie


Grunty stanowiące własność Skarbu Państwa, a także grunty stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym. Prawo takie wynika z art. 232 § 1 ustawy - Kodeks cywilny. Do oddania gruntu w użytkowanie wieczyste oraz do przeniesienia użytkowania wieczystego należy stosować odpowiednio przepisy o przeniesieniu własności nieruchomości (art. 234 oraz art. 237 k.c.).

REKLAMA


Istotą użytkowania wieczystego gruntów jest to, że właścicielem gruntu pozostaje gmina lub Skarb Państwa, natomiast budynki, budowle i urządzenia wzniesione na tym gruncie stają się własnością wieczystego użytkownika. Użytkowanie wieczyste jest prawem terminowym, czyli jest ograniczone czasowo. Maksymalny termin trwania użytkowania wynosi 99 lat, zaś minimalny 40 lat. Za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobierana jest pierwsza opłata i opłaty roczne (art. 71 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak ująć opłaty za użytkowanie wieczyste w księgach rachunkowych


Według ustawy o rachunkowości (art. 3 ust. 1 pkt 15) prawo wieczystego użytkowania gruntów stanowi środek trwały. Wartością początkową takiego środka trwałego jest cena nabycia (art. 28 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości). Jest nią kwota zapłacona za to prawo w wysokości pierwszej opłaty oraz powiększona o koszty związane z jego nabyciem (np. sporządzenie aktu notarialnego, koszty związane z wydzieleniem geodezyjnym itp.).


Opłaty roczne, wnoszone przez cały okres użytkowania wieczystego gruntu w terminie do 31 marca każdego roku, z góry za dany rok, księguje się w ciężar kosztów działalności operacyjnej. W tym momencie opłata ta powinna zostać zaliczona do kosztów podatkowych.


Ewidencja księgowa nabycia prawa użytkowania wieczystego i opłat rocznych powinna przebiegać następująco:

1. Nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntu:

  a) wartość netto pierwszej opłaty

    Wn konto 010 „Środki trwałe” lub konto 080 „Środki trwałe w budowie”,

  b) VAT naliczony (jeżeli podlega odliczeniu)

    Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”,

  c) wartość brutto pierwszej opłaty

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”.

2. Odpisy amortyzacyjne dokonywane w ciężar kosztów:

    Wn konto 401 „Amortyzacja”,

    Ma konto 071 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”.

3. Wyciąg bankowy potwierdzający zapłatę opłaty rocznej:

  Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce „Opłaty za użytkowanie wieczyste”),

  Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”.

4. Faktura VAT za opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego:

  a) wartość netto

    Wn konto 403 „Podatki i opłaty”,

  b) VAT naliczony (jeżeli podlega odliczeniu)

    Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”,

  c) wartość brutto

    Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce „Opłaty za użytkowanie wieczyste”).


WAŻNE!

Prawo wieczystego użytkowania gruntu nie podlega amortyzacji według ustaw o podatku dochodowym (art. 16c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). A zatem dokonane odpisy amortyzacyjne nie są kosztem podatkowym.

VAT za użytkowanie wieczyste


Minister Finansów w piśmie nr PT10-812-167/2007/MR/429, przychylając się do uchwały wydanej przez skład siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (uchwała z 8 stycznia 2007 r., sygn. akt I FPS 1/06) przyjął, że: opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego przed dniem 1 maja 2004 r., gdy taka czynność nie podlegała podatkowi od towarów i usług, po wejściu w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w sprawie podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ani nie zawiera w sobie należnego podatku, ani też nie powinna być powiększona o taki podatek na podstawie przepisów tej ustawy.


A zatem z punktu widzenia VAT mamy do czynienia z sytuacją, w której opłaty za użytkowanie wieczyste:

- nie podlegają opodatkowaniu VAT - gdy użytkowanie wieczyste zostało ustanowione przed 1 maja 2004 r.,

- podlegają opodatkowaniu VAT - gdy użytkowanie wieczyste ustanowiono od 1 maja 2004 r.


Podstawa prawna:
- art. 232-237 ustawy z 26 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1166

- art. 3 ust. 1 pkt 13, art. 28 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 71 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 220, poz. 1601


Anna Kędziora

księgowa, konsultant podatkowy
 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA