REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć umowę zlecenia zawartą z przedsiębiorcą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Chcemy zawrzeć umowę zlecenia z przedsiębiorcą – osobą fizyczną. Praca będzie wykonana w czasie 1–2 tygodni. Jak wypłacić należność? Czy na podstawie rachunku wystawionego przez zleceniobiorcę, czy na podstawie faktury? Jeżeli podstawą będzie rachunek do umowy, to jakie będą z tego tytułu obciążenia?

RADA

Jeśli zleceniobiorca będący przedsiębiorcą złoży oświadczenie, że wykonywane w ramach umowy czynności wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, to płatnik jest w takiej sytuacji zwolniony z obowiązku potrącenia zaliczki na podatek dochodowy, gdyż podatek od tej należności rozlicza samodzielnie zleceniobiorca. Jeśli umowa jest zawierana poza działalnością gospodarczą, wówczas na wypłacającym należność podmiocie ciążą obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy. Ponadto po zakończeniu roku wystąpi obowiązek przesłania, w terminie do końca lutego następnego roku, podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennej informacji o wysokości dochodu. Rozliczenie należności powinno mieć miejsce na podstawie wystawionej przez zleceniobiorcę faktury (o ile jest on podatnikiem VAT) bądź rachunku wystawionego zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

UZASADNIENIE

Umowa zlecenia jest jedną z najczęściej zawieranych umów obok umowy o pracę. Przychody uzyskiwane na jej podstawie mogą być kwalifikowane do różnych źródeł, w zależności od tego, czy zleceniobiorca jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą, czy też takiej działalności nie prowadzi, a jeśli jest przedsiębiorcą - to czy umowa jest wykonywana w ramach tej działalności, czy też poza nią.

W przypadku gdy umowa zlecenia jest zawierana z osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej bądź z osobą będącą wprawdzie przedsiębiorcą, ale poza prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą, przychody z tego tytułu należy zakwalifikować do źródła, jakim jest działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 updof). Na podstawie bowiem art. 13 ust. 8 updof za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie na potrzeby związane z tą nieruchomością
- z wyjątkiem przychodów uzyskiwanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 9 updof, tj. przychodów z tytułu osobiście wykonywanej działalności na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze.

Wówczas w związku z wypłatą należności na zleceniodawcy ciążą obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy. Zasady obliczania zaliczki na podatek dochodowy reguluje art. 41 ust. 1 i 1a updof. Należy ją obliczyć z zastosowaniem najniższej stawki określonej w skali podatkowej od dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu oraz pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe. Trzeba przy tym pamiętać, że ww. 20-proc. koszty oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Tak obliczoną zaliczkę na podatek zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, przy czym zmniejszenie to nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Od umów zlecenia wykonywanych w ramach osobistej działalności zleceniodawca ma obowiązek odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.

Dodatkowe obowiązki w związku z zawarciem umowy zlecenia będą ciążyć na zleceniodawcy również po zakończeniu roku podatkowego. Mianowicie jako płatnik jest on zobowiązany sporządzić i przekazać podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imienną informację o wysokości osiągniętego dochodu w terminie do końca lutego następnego roku. Informacja ta ma umożliwić prawidłowe rozliczenie tego dochodu przez zleceniobiorcę w zeznaniu rocznym.

Natomiast jeśli zleceniobiorca będący przedsiębiorcą w związku z zawarciem umowy zlecenia złoży oświadczenie, że czynności wykonywane w ramach tej umowy wchodzą w zakres jego działalności gospodarczej, wówczas zleceniodawca jako płatnik nie ma obowiązku od wypłacanej należności potrącać zaliczki na podatek dochodowy. Podatek należny od tego przychodu odprowadzi bowiem sam podatnik.

Jeśli chodzi o rozliczenie należności, to może się ono odbywać na podstawie faktury VAT, jeśli zleceniobiorca jest podatnikiem tego podatku, bądź też rachunku wystawionego zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Prawidłowość takiego sposobu rozliczenia potwierdzają również organy podatkowe. Przykładem tego jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z 31 sierpnia 2006 r. nr IA-415/130/2006. Organ podatkowy, oceniając zasadność rozliczenia przychodu z umowy o dzieło wraz z pozostałymi przychodami z działalności gospodarczej przez podatniczkę, która złożyła płatnikowi stosowne oświadczenie, stwierdził, że:
Przychody uzyskane z tytułu umowy o dzieło powinny być opodatkowane łącznie z przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli umowa została zawarta w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. W takiej sytuacji należność za wykonaną usługę powinna być przez podatnika wykazana w prowadzonej dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Obowiązek taki nie powstanie, jeżeli umowa o dzieło zawarta została poza wykonywaną działalnością gospodarczą. Od przychodów z tego tytułu zaliczki w ciągu roku powinien pobierać zamawiający dzieło.
 

Zauważyć należy, że podstawowym kryterium pozwalającym na odróżnienie działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 updof) od pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 updof) będzie występowanie zewnętrznych znamion działalności gospodarczej, w szczególności takich, jak: rejestracja podatnika jako podmiotu gospodarczego (przedsiębiorcy), faktyczne wykonywanie działalności w celach zarobkowych, zawodowo we własnym imieniu i na własny rachunek, zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały) charakter działalności. Działalność wykonywana osobiście nie musi bowiem spełniać powyższych kryteriów, a zwłaszcza ciągłości (powtarzalności i stałości) oraz określonego stopnia zorganizowania.

Jednak trzeba pamiętać, że nawet jeśli działalność wykonywana we własnym imieniu i na własny rachunek w celach zarobkowych nie zostanie formalnie zarejestrowana, ale będzie można przypisać jej cechy ciągłości i zorganizowania, to organy podatkowe mogą zakwestionować rozliczanie osiąganych przychodów na zasadach przewidzianych dla działalności wykonywanej osobiście. Może się zdarzyć również sytuacja odwrotna - jeśli osoba mająca formalnie zarejestrowaną działalność gospodarczą będzie wykonywać zlecenie w warunkach niepozwalających na uznanie jej za realizowaną w ramach tej działalności, wówczas może mieć miejsce przekwalifikowanie osiągniętych z tego tytułu przychodów do źródła, jakim jest działalność wykonywana osobiście, lub wręcz do przychodów ze stosunku pracy. Dlatego należy każdorazowo starannie przeanalizować wszystkie okoliczności, w jakich zawierana jest umowa zlecenia, aby zminimalizować ryzyko dokonania w przyszłości odmiennej kwalifikacji tego zdarzenia gospodarczego przez organy podatkowe.
 

Podstawa prawna:
- art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 13 pkt 8, art. 41 ust. 1, 1a i 2, art. 42 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

Anna Welsyng
radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA