REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczki udzielane pracownikom - opodatkowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Pożyczki udzielane pracownikom - opodatkowanie
Pożyczki udzielane pracownikom - opodatkowanie

REKLAMA

REKLAMA

Czy udzielając pożyczek pracownikom, można nieopodatkowywać tych czynności? Czy należy je wykazać w deklaracji VAT? Czy czynności te są opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Pożyczki udzielane pracownikom - opodatkowanie

RADA: Udzielane przez podatników VAT pożyczki pracownikom podlegają przepisom VAT jako zwolnione od podatku usługi udzielania pożyczek poza systemem bankowym. W konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (o ile przedsiębiorca udzielający pożyczki nie udziela jej jako osoba prywatna). Niektóre organy podatkowe zajmują jednak odmienne stanowiska. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE: Istnieją wątpliwości co do zasad opodatkowania pożyczek udzielanych przez przedsiębiorców (w tym pożyczek udzielanych przez pracodawców pracownikom). W mojej ocenie udzielanie takich pożyczek (zakładając, że udzielając pożyczki, przedsiębiorca działa w takim charakterze; należy bowiem zauważyć, że osoby fizyczne będące przedsiębiorcami mogą udzielać pożyczek działając jako przedsiębiorcy oraz działając jako „osoby prywatne”) podlega VAT jako świadczenie zwolnionych usług udzielania pożyczek poza systemem bankowym (PKWiU 65.22.10). Zwolnienie wynika z art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy. Konsekwencją tego jest wyłączenie z opodatkowania takich pożyczek podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona.
Stanowisko powyższe reprezentuje większość organów podatkowych w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach.
Tytułem przykładu można przytoczyć fragment postanowienia Naczelnika I Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 5 października 2005 r. (nr ZP/436-14/05), w którym czytamy, że: „Jeżeli podatnik podatku od towarów i usług udziela innemu podmiotowi pożyczki, wykonuje on działalność usługową określoną w PKWiU 65.22.10-00.90 jako usługa udzielania pożyczek świadczona poza systemem bankowym. Usługa ta korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (...). Stosownie natomiast do przepisów art. 2 pkt 4 ustawy (...) o podatku od czynności cywilnoprawnych, przedmiotowa czynność zawarcia umowy pożyczki, jako czynność zwolniona od podatku od towarów i usług dla jednej ze stron, nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem”.
Podobnie, odnośnie do pożyczek udzielanych pracownikom, wypowiedział się Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w postanowieniu z 12 października 2005 r. (nr PUS.V.436/ /09/05).
Część organów podatkowych prezentuje jednak stanowisko odmienne, tj. że opodatkowaniu VAT podlegają (jako zwolnione od podatku usługi udzielania pożyczek poza systemem bankowym) tylko pożyczki udzielane w okolicznościach wskazujących na zamiar udzielania pożyczek w sposób częstotliwy (tak przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w piśmie z 7 stycznia 2005 r., nr PO/005-0050/04). Stanowisko takie jest zbliżone do poglądu zaprezentowanego przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzeczeniu w sprawie C-142/99 Floridienne SA i Berginvest SA, z którego wynika, że transakcje dotyczące pożyczek podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy stanowią działalność gospodarczą pożyczkodawcy lub stanowią bezpośrednie, stałe i konieczne rozszerzenie działalności pożyczkodawcy. Przyjęcie takiego stanowiska oznacza, że pozostałe pożyczki udzielane przez podatników VAT (tj. pożyczki udzielane w okolicznościach, które nie wskazują na zamiar ich udzielania w sposób częstotliwy) podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Reasumując - zależnie od przyjęcia jednego z powyższych stanowisk:
1) udzielanie pracownikom pożyczek stanowi, co do zasady, zwolnioną z podatku usługę udzielania pożyczek poza systemem bankowym i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (stanowisko to jest w mojej ocenie prawidłowe),
2) nie podlega, co do zasady, przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Z powodu rozbieżności stanowisk w tym zakresie radzimy wystąpić do urzędu skarbowego o interpretację w tej sprawie.
Podstawa prawna:
- art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- art. 2 pkt 4 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych - Dz.U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450
Tomasz Krywan, konsultant podatkowy
 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA