REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczki udzielane pracownikom - opodatkowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Pożyczki udzielane pracownikom - opodatkowanie
Pożyczki udzielane pracownikom - opodatkowanie

REKLAMA

REKLAMA

Czy udzielając pożyczek pracownikom, można nieopodatkowywać tych czynności? Czy należy je wykazać w deklaracji VAT? Czy czynności te są opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Pożyczki udzielane pracownikom - opodatkowanie

RADA: Udzielane przez podatników VAT pożyczki pracownikom podlegają przepisom VAT jako zwolnione od podatku usługi udzielania pożyczek poza systemem bankowym. W konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (o ile przedsiębiorca udzielający pożyczki nie udziela jej jako osoba prywatna). Niektóre organy podatkowe zajmują jednak odmienne stanowiska. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE: Istnieją wątpliwości co do zasad opodatkowania pożyczek udzielanych przez przedsiębiorców (w tym pożyczek udzielanych przez pracodawców pracownikom). W mojej ocenie udzielanie takich pożyczek (zakładając, że udzielając pożyczki, przedsiębiorca działa w takim charakterze; należy bowiem zauważyć, że osoby fizyczne będące przedsiębiorcami mogą udzielać pożyczek działając jako przedsiębiorcy oraz działając jako „osoby prywatne”) podlega VAT jako świadczenie zwolnionych usług udzielania pożyczek poza systemem bankowym (PKWiU 65.22.10). Zwolnienie wynika z art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy. Konsekwencją tego jest wyłączenie z opodatkowania takich pożyczek podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona.
Stanowisko powyższe reprezentuje większość organów podatkowych w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach.
Tytułem przykładu można przytoczyć fragment postanowienia Naczelnika I Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 5 października 2005 r. (nr ZP/436-14/05), w którym czytamy, że: „Jeżeli podatnik podatku od towarów i usług udziela innemu podmiotowi pożyczki, wykonuje on działalność usługową określoną w PKWiU 65.22.10-00.90 jako usługa udzielania pożyczek świadczona poza systemem bankowym. Usługa ta korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (...). Stosownie natomiast do przepisów art. 2 pkt 4 ustawy (...) o podatku od czynności cywilnoprawnych, przedmiotowa czynność zawarcia umowy pożyczki, jako czynność zwolniona od podatku od towarów i usług dla jednej ze stron, nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem”.
Podobnie, odnośnie do pożyczek udzielanych pracownikom, wypowiedział się Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w postanowieniu z 12 października 2005 r. (nr PUS.V.436/ /09/05).
Część organów podatkowych prezentuje jednak stanowisko odmienne, tj. że opodatkowaniu VAT podlegają (jako zwolnione od podatku usługi udzielania pożyczek poza systemem bankowym) tylko pożyczki udzielane w okolicznościach wskazujących na zamiar udzielania pożyczek w sposób częstotliwy (tak przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w piśmie z 7 stycznia 2005 r., nr PO/005-0050/04). Stanowisko takie jest zbliżone do poglądu zaprezentowanego przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzeczeniu w sprawie C-142/99 Floridienne SA i Berginvest SA, z którego wynika, że transakcje dotyczące pożyczek podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy stanowią działalność gospodarczą pożyczkodawcy lub stanowią bezpośrednie, stałe i konieczne rozszerzenie działalności pożyczkodawcy. Przyjęcie takiego stanowiska oznacza, że pozostałe pożyczki udzielane przez podatników VAT (tj. pożyczki udzielane w okolicznościach, które nie wskazują na zamiar ich udzielania w sposób częstotliwy) podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Reasumując - zależnie od przyjęcia jednego z powyższych stanowisk:
1) udzielanie pracownikom pożyczek stanowi, co do zasady, zwolnioną z podatku usługę udzielania pożyczek poza systemem bankowym i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (stanowisko to jest w mojej ocenie prawidłowe),
2) nie podlega, co do zasady, przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Z powodu rozbieżności stanowisk w tym zakresie radzimy wystąpić do urzędu skarbowego o interpretację w tej sprawie.
Podstawa prawna:
- art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- art. 2 pkt 4 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych - Dz.U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450
Tomasz Krywan, konsultant podatkowy
 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA