REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać wymianę części składowych środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Zdunek

REKLAMA

Posiadamy system monitoringu obiektu wykazany na koncie „Środki trwałe”. W skład systemu wchodzą: rejestrator, kamery wewnętrzne i zewnętrzne, monitory. Monitory uległy uszkodzeniu i dlatego kupiliśmy nowe. Jak powinniśmy zaksięgować nowo kupione monitory?


rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Zakup nowych monitorów do systemu monitorowania obiektu należy potraktować jako remont.


uzasadnienie


System monitoringu obiektu należy rozpatrywać jako jeden środek trwały, na który składają się poszczególne części składowe, między innymi monitory. Monitory, które zostały uszkodzone, podlegają wymianie na nowe.

REKLAMA


Zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki powodują wzrost wartości początkowej środka trwałego, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 jednostkowa cena nabycia części składowych przekracza wartość 3500 zł,

l w wyniku wymiany części składowej zwiększa się wartość użytkowa środka trwałego w porównaniu z jego wartością z dnia przyjęcia do używania,

l wydatki na środki trwałe zostały poniesione przy przebudowie, adaptacji, rozbudowie, rekonstrukcji lub modernizacji tych środków.


Kwota wydatków podwyższająca wartość środków trwałych podlega amortyzacji zgodnie z przyjętą metodą i stawką amortyzacji. Należy pamiętać, aby suma odpisów amortyzacyjnych nie przekroczyła wartości początkowej środka trwałego.


Istotną kwestią jest odróżnienie ulepszenia środka trwałego od jego remontu i naprawy.


Remont polega na wymianie zużytych części składowych lub peryferyjnych środka trwałego na takie same, o identycznych lub zbliżonych parametrach. Remont ma na celu dalsze użytkowanie w tym samym zakresie danego środka trwałego.


Przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja i modernizacja mają na celu nie tylko przywrócenie, ale także podniesienie przydatności środka trwałego poprzez wydłużenie okresu używania, zwiększenie zdolności wytwórczej, zwiększenie jakości uzyskiwanych produktów czy kosztów eksploatacji. Definicja obejmuje więc:

l przebudowę - jako polepszenie stanu środka trwałego,

l rozbudowę - jako powiększenie środka trwałego,

l rekonstrukcję - jako odtworzenie zużytego częściowo lub całkowicie środka,

l adaptację - oznaczającą przystosowanie środka trwałego do celów innych niż pierwotnie zakładano,

l modernizację - polegającą na unowocześnieniu środka trwałego.


Wymianę uszkodzonych monitorów należy zatem traktować jak remont, pod warunkiem że nie zwiększy ona wartości użytkowej systemu monitoringu.
Za takim rozwiązaniem przemawia również postęp techniczny i zmieniająca się rzeczywistość. Wynika stąd, że zakup nowych monitorów, mimo że są one lepsze i nowocześniejsze oraz że w wyniku ich wymiany wzrośnie bezpieczeństwo i komfort pracy, nie powoduje wzrostu wartości początkowej systemu monitoringu w rozumieniu definicji ulepszenia.


Przykład

Spółka posiada system monitoringu w hali produkcyjnej. Z powodu uszkodzenia monitora zdecydowano się na jego wymianę. Wartość nowego monitora wynosi 1500 zł (netto). Jednostka ewidencjonuje koszty na kontach zarówno zespołu 4, jak i zespołu 5.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W opisanej sytuacji jednostka nie podwyższa wartości początkowej środka trwałego, jednocześnie jego wartość nie ulega zmniejszeniu. Koszty zakupu nowego monitora zalicza się do kosztów podatkowych w momencie zakupu. Wymianę monitorów warto odpowiednio udokumentować, a dokumenty dołączyć do prowadzonej ewidencji środków trwałych.


Podstawa prawna:
- art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Bożena Zdunek

księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA