REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak postąpić, jeśli po zakończeniu kontroli nie zostało wszczęte postępowanie podatkowe w sprawie

REKLAMA

Urząd skarbowy przeprowadził kontrolę rozliczeń z budżetem państwa za lata 2001 i 2002. Po kontroli jednostka otrzymała protokół z jej przeprowadzenia. Zakwestionowano tylko następujący fakt - dopłaty do kapitału były większe, niż przewidywała uchwała wspólników, i o tę różnicę należy zwiększyć przychody spółki za kontrolowany rok. Spółka na ustalenia w protokole nie wniosła w terminie 14 dni wyjaśnień ani zastrzeżeń. Od daty odbioru protokołu minęło około 4 miesięcy i nie otrzymaliśmy żadnej decyzji w tej sprawie z urzędu skarbowego. Czy wymieniony protokół jest podstawą do dokonania korekty bilansu oraz deklaracji podatkowych za lata kontrolowane?
Nie, otrzymany wynik kontroli podatkowej nie stanowi podstawy do dokonania tej korekty. Jedynym wyjściem – skoro organ podatkowy nie wszczął postępowania podatkowego z urzędu – jest złożenie wniosku o jego wszczęcie. Nie ma możliwości dokonania korekty bilansu za rok obrotowy, za który sprawozdanie finansowe zostało zatwierdzone. Korekty dokonuje się w najbliższym niezatwierdzonym roku obrotowym.
Z treści pytania wynika, że w jednostce nastąpiła kontrola, która wykazała niewielkie uchybienia. Jednostka zgadza się z wynikiem kontroli i chciałaby w złożonych deklaracjach uwzględnić wynik kontroli.
W związku z tym należy wskazać, że na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej zakończenie kontroli nie jest równoznaczne z wszczęciem postępowania podatkowego. Z treści pytania nie wynika, że otrzymali Państwo postanowienie o wszczęciu postępowania podatkowego, należy więc wnosić, iż postępowanie to do tej pory nie zostało wszczęte.
W takiej sytuacji nie jest, niestety, możliwe dokonanie korekty uchybień „na własną rękę” – możliwość tę wyklucza brzmienie art. 81b Ordynacji podatkowej. Przepis ten wyłącza uprawnienie do składania korekt w zakresie, w jakim w toku kontroli podatkowej stwierdzono naruszenie prawa. Oznacza to, że ewentualne dokonanie korekty bilansu na podstawie otrzymanego wyniku kontroli będzie bezskuteczne.
W takim przypadku jedynym sposobem na rozwiązanie sytuacji jest złożenie wniosku o wszczęcie postępowania w przedmiotowej sprawie. Pozwoli to na otrzymanie decyzji organu podatkowego określającej wysokość zobowiązania podatkowego w prawidłowej wysokości.
Fakt, że postępowanie podatkowe nie zostało do tej pory wszczęte, oznacza, iż za okres od dnia wszczęcia kontroli podatkowej do dnia doręczenia decyzji w sprawie, która była przedmiotem kontroli podatkowej, odsetek za zwłokę nie nalicza się. Warunkiem jest, aby postępowanie podatkowe nie zostało wszczęte w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia kontroli. Zasada ta wynika z art. 54 § 1 pkt 6 Ordynacji podatkowej.
• art. 54 § 1 pkt 6, art. 81b i art. 165 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – Dz.U. Nr 137, poz. 926; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808
• art. 54 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 213, poz. 2155
Tomasz Krywan
prawnik, konsultant podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA