Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na wytworzenie ulotek reklamowych
REKLAMA
RADA
Tak. Wydatki poniesione przez Panią na wytworzenie ulotek reklamujących restaurację można zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów.
UZASADNIENIE
Od 1 stycznia br. uległy zmianie regulacje dotyczące możliwości zaliczania do kosztów wydatków na cele reprezentacji i reklamy.
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
W praktyce oznacza, to że zrezygnowano z istniejącego do końca zeszłego roku rozróżnienia na reklamę publiczną i niepubliczną, a co za tym idzie - ograniczeń w możliwości zaliczania wydatków na tego typu działania do kosztów uzyskania przychodów.
Od tego roku podatnicy nie mogą zaliczać do kosztów tylko i wyłącznie wydatków ponoszonych na cele reprezentacji, w szczególności na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Oznacza to, że z powodu ww. brzmienia art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz z braku innych wyłączeń dla wydatków o charakterze reklamowym podatnicy mogą zaliczać je w całości do kosztów uzyskania przychodów.
W pytaniu pisze Pani, że zamierza zlecić zewnętrznej firmie wyprodukowanie ulotek reklamujących prowadzoną restaurację. Z cała pewnością działania te mają charakter reklamowy. Ulotka jest bowiem skierowana do szerokiego, anonimowego kręgu odbiorców i ma zapoznać oraz zachęcić do skorzystania z prezentowanych na niej usług.
W związku z powyższym ma Pani prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów całości wydatków poniesionych na wykonanie ulotek reklamujących Pani restaurację.
Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe. W piśmie z 29 marca 2005 r. nr IX--005/120/Z/K/05 Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew czytamy, że:
Mimo że cytowane pismo było wydane przed nowelizacją art. 21 ust. 1 pkt 23 updof, nadal zachowuje swoją aktualność. Obecnie bez znaczenia pozostaje jedynie fakt, że tego typu wydatki były kwalifikowane przez urzędy jako reklama o charakterze publicznym. Najważniejszy jest ich reklamowy charakter.
Podstawa prawna:
- art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219
Katarzyna Wojciechowska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat