REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać zaliczki w eksporcie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński

REKLAMA

W listopadzie 2006 r. otrzymaliśmy zaliczkę na poczet dostawy ze Szwajcarii, którą rozliczyliśmy w deklaracji za listopad ze stawką 0%. W maju dokonaliśmy dostawy tych towarów do Niemiec. Kontrahent nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE w Niemczech. Jak powinnyśmy rozliczyć tę transakcję?

RADA

W tym przypadku należy skorygować deklarację za listopad i opodatkować otrzymaną zaliczkę według stawki krajowej. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W obecnie obowiązującej ustawie o VAT otrzymanie zaliczki w jakiejkolwiek wysokości powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania, w tej części. W przypadku otrzymania zaliczki na poczet eksportu towarów przewidziano szczególne zasady jej rozliczania, ponieważ obowiązek podatkowy powstaje z tytułu jej otrzymania, jeżeli wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania części należności. Dlatego jeżeli otrzymujemy zaliczkę na poczet eksportu towarów, który nastąpi po upływie 6 miesięcy od jej otrzymania, nie rozliczamy jej w ogóle w deklaracji VAT-7. W takim przypadku rozliczamy VAT dopiero z tytułu dokonania dostawy w miesiącu, w którym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu eksportu towarów.
 

Przykład
Spółka 15 października otrzymała zaliczkę na poczet eksportu w wysokości 100% ceny. W kontrakcie ustalono, że dostawa nastąpi 20 maja, która nastąpiła w tym dniu. W związku z tym w deklaracji za październik nie należało rozliczać VAT. 5 czerwca spółka otrzymała dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE. Dlatego należało rozliczyć tę transakcję w deklaracji za maj, stosując stawkę 0%.

Natomiast gdy nie rozliczamy otrzymanej zaliczki, przewidując, że wywóz nastąpi w terminie dłuższym niż 6 miesięcy, a nastąpi przed tym terminem, będziemy zobowiązani do skorygowania deklaracji za miesiąc, w którym otrzymaliśmy zaliczkę, i rozliczenia w niej VAT.
 

Przykład
Spółka 15 października otrzymała zaliczkę na poczet eksportu w wysokości 100% ceny. W kontrakcie ustalono, że dostawa nastąpi 20 maja. Nastąpiła jednak 30 marca. Dlatego należy skorygować deklarację za październik i rozliczyć w niej transakcję.
 

Gdy przewidywany wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki, należy taką zaliczkę rozliczyć w miesiącu jej otrzymania w poz. 31 deklaracji. Przysługuje nam w tym przypadku prawo do zastosowania stawki 0%. W dacie składania deklaracji za dany okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania zaliczki na poczet eksportu towarów, nie jest konieczne posiadanie dokumentów, o których mowa w art. 41 ust. 6 ustawy (eksport bezpośredni) i art. 41 ust. 11 ustawy (eksport pośredni).

Gdy otrzymujemy zaliczkę, od której powstaje obowiązek podatkowy, należy ją udokumentować fakturą, którą wystawia się w terminie 7 dni od jej otrzymania.
Jeśli warunek wywozu nie zostanie dotrzymany, tj. towar zostanie wywieziony w okresie dłuższym niż 6 miesięcy, wówczas podatnik ma obowiązek dokonania korekty rozliczeń. Sposób korekty należy uzależnić od tego, czy:
1) wywóz towarów poza granice UE nastąpi w terminie dłuższym niż 6 miesięcy,
2) towary nie zostaną wywiezione poza granice UE, ale np. do innego kraju UE lub miejsca na terytorium kraju.

W pierwszym przypadku obowiązek podatkowy nie powstał w ogóle. Powstaje dopiero z chwilą potwierdzenia przez urząd celny określony w przepisach celnych wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. W takim przypadku podatnik jest zobowiązany dokonać korekty. Problem tkwi w tym, kiedy należy takiej korekty dokonać. Organy podatkowe uznają, że takiej korekty należy dokonać w deklaracji składanej za okres, w którym mija 6 miesiąc od dnia otrzymania zaliczki.
 

Przykład
Spółka 15 października otrzymała zaliczkę na poczet eksportu w wysokości 100% ceny 100 000 zł. W kontrakcie ustalono, że dostawa nastąpi 5 maja. Nastąpiła jednak 2 czerwca. 15 czerwca spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium UE. W związku z tym w deklaracji za maj należy dokonać korekty, wykazując w poz. 31 kwotę 100 000 ze znakiem (-). Natomiast w deklaracji za czerwiec należy wykazać tę transakcję jako eksport towarów.

Natomiast w drugim przypadku, gdy nabywca towarów zmieni dyspozycję co do wywozu towarów, jesteśmy zobowiązani do korekty deklaracji, w której rozliczyliśmy zaliczkę. Gdy towary nie opuszczą terytorium Polski lub zostaną wywiezione do innego kraju UE, ale nabywca nie będzie posiadał NIP VAT UE, to wtedy jesteśmy zobowiązani zastosować stawkę krajową. Przyjmuje się w tym przypadku, że otrzymana kwota jest kwotą brutto.
 

Przykład
Spółka 15 października otrzymała zaliczkę na poczet eksportu w wysokości 100% ceny - 100 000 zł. W kontrakcie ustalono, że dostawa nastąpi 5 maja i nastąpiła w tym dniu, ale do Niemiec. Szwajcarski kontrahent nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. Dlatego transakcję należy rozliczyć jak dostawę krajową, w tym przypadku opodatkowaną stawką 0%. W deklaracji za październik należy dokonać korekty, wykazując w poz. 31 kwotę 100 000 ze znakiem (-) oraz w poz. 28 - 81 967, a w poz. 29 - 18 033.
 

Podstawa prawna:
- art. 19 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Marcin Jasiński
ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA