REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać zaliczki w eksporcie

Marcin Jasiński

REKLAMA

W listopadzie 2006 r. otrzymaliśmy zaliczkę na poczet dostawy ze Szwajcarii, którą rozliczyliśmy w deklaracji za listopad ze stawką 0%. W maju dokonaliśmy dostawy tych towarów do Niemiec. Kontrahent nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE w Niemczech. Jak powinnyśmy rozliczyć tę transakcję?

RADA

W tym przypadku należy skorygować deklarację za listopad i opodatkować otrzymaną zaliczkę według stawki krajowej. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W obecnie obowiązującej ustawie o VAT otrzymanie zaliczki w jakiejkolwiek wysokości powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania, w tej części. W przypadku otrzymania zaliczki na poczet eksportu towarów przewidziano szczególne zasady jej rozliczania, ponieważ obowiązek podatkowy powstaje z tytułu jej otrzymania, jeżeli wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania części należności. Dlatego jeżeli otrzymujemy zaliczkę na poczet eksportu towarów, który nastąpi po upływie 6 miesięcy od jej otrzymania, nie rozliczamy jej w ogóle w deklaracji VAT-7. W takim przypadku rozliczamy VAT dopiero z tytułu dokonania dostawy w miesiącu, w którym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu eksportu towarów.
 

Przykład
Spółka 15 października otrzymała zaliczkę na poczet eksportu w wysokości 100% ceny. W kontrakcie ustalono, że dostawa nastąpi 20 maja, która nastąpiła w tym dniu. W związku z tym w deklaracji za październik nie należało rozliczać VAT. 5 czerwca spółka otrzymała dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE. Dlatego należało rozliczyć tę transakcję w deklaracji za maj, stosując stawkę 0%.

Natomiast gdy nie rozliczamy otrzymanej zaliczki, przewidując, że wywóz nastąpi w terminie dłuższym niż 6 miesięcy, a nastąpi przed tym terminem, będziemy zobowiązani do skorygowania deklaracji za miesiąc, w którym otrzymaliśmy zaliczkę, i rozliczenia w niej VAT.
 

Przykład
Spółka 15 października otrzymała zaliczkę na poczet eksportu w wysokości 100% ceny. W kontrakcie ustalono, że dostawa nastąpi 20 maja. Nastąpiła jednak 30 marca. Dlatego należy skorygować deklarację za październik i rozliczyć w niej transakcję.
 

Gdy przewidywany wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki, należy taką zaliczkę rozliczyć w miesiącu jej otrzymania w poz. 31 deklaracji. Przysługuje nam w tym przypadku prawo do zastosowania stawki 0%. W dacie składania deklaracji za dany okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania zaliczki na poczet eksportu towarów, nie jest konieczne posiadanie dokumentów, o których mowa w art. 41 ust. 6 ustawy (eksport bezpośredni) i art. 41 ust. 11 ustawy (eksport pośredni).

Gdy otrzymujemy zaliczkę, od której powstaje obowiązek podatkowy, należy ją udokumentować fakturą, którą wystawia się w terminie 7 dni od jej otrzymania.
Jeśli warunek wywozu nie zostanie dotrzymany, tj. towar zostanie wywieziony w okresie dłuższym niż 6 miesięcy, wówczas podatnik ma obowiązek dokonania korekty rozliczeń. Sposób korekty należy uzależnić od tego, czy:
1) wywóz towarów poza granice UE nastąpi w terminie dłuższym niż 6 miesięcy,
2) towary nie zostaną wywiezione poza granice UE, ale np. do innego kraju UE lub miejsca na terytorium kraju.

W pierwszym przypadku obowiązek podatkowy nie powstał w ogóle. Powstaje dopiero z chwilą potwierdzenia przez urząd celny określony w przepisach celnych wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. W takim przypadku podatnik jest zobowiązany dokonać korekty. Problem tkwi w tym, kiedy należy takiej korekty dokonać. Organy podatkowe uznają, że takiej korekty należy dokonać w deklaracji składanej za okres, w którym mija 6 miesiąc od dnia otrzymania zaliczki.
 

Przykład
Spółka 15 października otrzymała zaliczkę na poczet eksportu w wysokości 100% ceny 100 000 zł. W kontrakcie ustalono, że dostawa nastąpi 5 maja. Nastąpiła jednak 2 czerwca. 15 czerwca spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium UE. W związku z tym w deklaracji za maj należy dokonać korekty, wykazując w poz. 31 kwotę 100 000 ze znakiem (-). Natomiast w deklaracji za czerwiec należy wykazać tę transakcję jako eksport towarów.

Natomiast w drugim przypadku, gdy nabywca towarów zmieni dyspozycję co do wywozu towarów, jesteśmy zobowiązani do korekty deklaracji, w której rozliczyliśmy zaliczkę. Gdy towary nie opuszczą terytorium Polski lub zostaną wywiezione do innego kraju UE, ale nabywca nie będzie posiadał NIP VAT UE, to wtedy jesteśmy zobowiązani zastosować stawkę krajową. Przyjmuje się w tym przypadku, że otrzymana kwota jest kwotą brutto.
 

Przykład
Spółka 15 października otrzymała zaliczkę na poczet eksportu w wysokości 100% ceny - 100 000 zł. W kontrakcie ustalono, że dostawa nastąpi 5 maja i nastąpiła w tym dniu, ale do Niemiec. Szwajcarski kontrahent nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. Dlatego transakcję należy rozliczyć jak dostawę krajową, w tym przypadku opodatkowaną stawką 0%. W deklaracji za październik należy dokonać korekty, wykazując w poz. 31 kwotę 100 000 ze znakiem (-) oraz w poz. 28 - 81 967, a w poz. 29 - 18 033.
 

Podstawa prawna:
- art. 19 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Marcin Jasiński
ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA