REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką ewidencję musi prowadzić rolnik ryczałtowy, aby rozliczać VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka

REKLAMA

Jestem rolnikiem ryczałtowym i rezygnuję ze zwolnienia. Jaką ewidencję jestem zobowiązany prowadzić i jakie elementy powinna ona zawierać? Czy przed rezygnacją ze zwolnienia jestem zobowiązany prowadzić pełną ewidencję?


RADA


Jeżeli zamierza Pan zrezygnować ze zwolnienia w VAT, to zobowiązany jest Pan do prowadzenia ewidencji uproszczonej VAT przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających miesiąc, od którego nastąpi rezygnacja. Pełną ewidencję VAT będzie Pan musiał prowadzić od dnia rezygnacji ze zwolnienia. Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE


Działalność rolnicza w ustawie o VAT podlega odrębnym uregulowaniom od zasad odnoszących się do działalności gospodarczej ze względu na jej charakter (nie zalicza się ona do działalności gospodarczej). Za rolnika ryczałtowego uznaje się rolnika, który dokonuje dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczy usługi rolnicze. Posiadanie tego statusu uprawnia Pana do zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT (z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych). W związku z tym jest Pan również zwolniony z obowiązku:

l wystawiania faktur dokumentujących dostawę towarów i świadczenie usług,

l prowadzenia ewidencji dostaw oraz nabyć towarów i usług,

l składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej,

l dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby VAT.


Posiadanie statusu rolnika ryczałtowego nie jest obligatoryjne. Może Pan z tego statusu oraz zwolnienia z VAT zrezygnować i rozliczać się z własnej działalności rolniczej na zasadach ogólnych jako czynny podatnik VAT. Może Pan być równocześnie czynnym podatnikiem VAT w stosunku do pozarolniczej działalności gospodarczej (np. świadczenia usług najmu, usług transportowych itp.) oraz zwolnionym z VAT rolnikiem ryczałtowym w stosunku do działalności rolniczej.


Przepis art. 43 ust. 3 ustawy o VAT dopuszcza możliwość rezygnacji ze zwolnienie z VAT przez rolnika ryczałtowego, ale aby rezygnacja ta była skuteczna, wymaga spełnienia następujących warunków:

l dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości wyższej niż 20 000 zł;

l dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby VAT (zgodnie z art. 96 ust. 1 i 2) na druku VAT-R. Zgłoszenie powinno być złożone przez jedną z osób (prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne), która będzie wystawiała faktury VAT. Należy je złożyć przed początkiem miesiąca, od którego następuje rezygnacja ze zwolnienia. Jeżeli rolnik złożył już takie zgłoszenie i jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, powinien złożyć zgłoszenie aktualizacyjne na druku VAT-R, zakreślając w nim: kwadrat 2 w polu 4 i kwadrat 7 w polu 28 części C. 1 tego druku;

l prowadzenia ewidencji na potrzeby VAT określonej przepisem art. 109 ust. 3 ustawy, czyli pełnej ewidencji na potrzeby tego podatku. Do prowadzenia jej zobowiązany jest każdy czynny podatnik VAT.


Przedstawione obowiązki (z wyjątkiem pierwszego) nałożone są na wszystkie podmioty, które chcą funkcjonować w obrocie gospodarczym jako czynni podatnicy VAT. Jest ona niezbędna do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, do której złożenia zobowiązani są czynni podatnicy VAT. Z przepisu nie wynika, aby ewidencja ta miała być prowadzona przed dokonaniem rejestracji. Obowiązek jej prowadzenia powstaje zatem dopiero w chwili uzyskania statusu czynnego podatnika VAT, czyli po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego, które z kolei rolnik może złożyć wówczas, gdy jego obrót w poprzednim roku podatkowym był wyższy niż 20 000 zł.


Wymóg określony przepisem art. 43 ust. 4 jest dodatkowym warunkiem rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego. Na jego podstawie jest wymagane prowadzenie ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 1 ustawy, przez okres co najmniej 3 miesięcy przed miesiącem, od którego chce on zrezygnować ze zwolnienia z VAT. W tym przypadku chodzi o tzw. ewidencję uproszczoną VAT.


Po spełnieniu tych warunków rolnicy ryczałtowi stają się czynnymi podatnikami VAT i rozliczają podatek na zasadach ogólnych.


Rodzaje ewidencji


Ewidencja uproszczona polega na rejestrowaniu wartości dokonanej sprzedaży za dany dzień i sumowaniu jej narastająco od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji.


Pełna ewidencja na potrzeby VAT powinna natomiast zawierać informacje niezbędne do określenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu za dany okres rozliczeniowy oraz kwoty podatku należnego od dokonanej w nim sprzedaży towarów i usług. Przepisy nie określają formy tej ewidencji. W praktyce są one prowadzone odrębnie w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, np. rejestr sprzedaży krajowej, sprzedaży eksportowej, WDT itp. czy punktu sprzedaży (w każdym z nich odrębnie). Odnośnie do zakupów jest to np. rejestr zakupu towarów i usług uprawniających do odliczenia VAT, rejestr zakupu środków trwałych itp.


Podstawowym rejestrem jest rejestr zakupów i sprzedaży.


Ewidencja sprzedaży jest prowadzona w celu określenia kwoty należnego VAT od wykonanych czynności w danym okresie rozliczeniowym. Powinna ona zawierać następujące informacje:

l numer kolejny,

l data sprzedaży,

l data wystawienia faktury,

l numer faktury,

l dane dotyczące nabywcy,

l stawka opodatkowania VAT,

l wartość sprzedaży zwolnionej z opodatkowania,

l wartość netto sprzedaży,

l kwota VAT,

l wartość brutto sprzedaży.


Celem ewidencji zakupu jest określenie wysokości podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w danym okresie rozliczeniowym. Powinna ona zawierać te zakupy, od których podatnik, w całości lub części, odlicza podatek naliczony. Powinna ona zawierać:

l numer kolejny w ewidencji,

l datę wpływu faktury,

l nazwę i adres sprzedawcy oraz jego NIP,

l wartość nabycia brutto,

l kwotę podatku naliczonego podlegająca odliczeniu,

l wartość zakupów nieopodatkowanych,

l wartość zakupów, od których VAT nie podlega odliczeniu.

Prowadzenie ewidencji zakupów nie jest obowiązkowe. Jeżeli podatnik rezygnuje z odliczania VAT lub odliczenie to mu nie przysługuje, nie musi prowadzić tej ewidencji. Podobnie jest z ewidencjonowaniem zakupów zwolnionych z VAT, zakupów dokonywanych od podmiotów korzystających ze zwolnienia oraz innych zakupów, od których prawo do odliczenia VAT nie przysługuje.

Podstaw prawna:

l art. 2 pkt 15, 19, art. 43 ust. 1 pkt 3 i ust. 3, art. 109 ust. 1 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA