REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką ewidencję musi prowadzić rolnik ryczałtowy, aby rozliczać VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka

REKLAMA

Jestem rolnikiem ryczałtowym i rezygnuję ze zwolnienia. Jaką ewidencję jestem zobowiązany prowadzić i jakie elementy powinna ona zawierać? Czy przed rezygnacją ze zwolnienia jestem zobowiązany prowadzić pełną ewidencję?


RADA


Jeżeli zamierza Pan zrezygnować ze zwolnienia w VAT, to zobowiązany jest Pan do prowadzenia ewidencji uproszczonej VAT przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających miesiąc, od którego nastąpi rezygnacja. Pełną ewidencję VAT będzie Pan musiał prowadzić od dnia rezygnacji ze zwolnienia. Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE


Działalność rolnicza w ustawie o VAT podlega odrębnym uregulowaniom od zasad odnoszących się do działalności gospodarczej ze względu na jej charakter (nie zalicza się ona do działalności gospodarczej). Za rolnika ryczałtowego uznaje się rolnika, który dokonuje dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczy usługi rolnicze. Posiadanie tego statusu uprawnia Pana do zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT (z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych). W związku z tym jest Pan również zwolniony z obowiązku:

l wystawiania faktur dokumentujących dostawę towarów i świadczenie usług,

l prowadzenia ewidencji dostaw oraz nabyć towarów i usług,

l składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej,

l dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby VAT.


Posiadanie statusu rolnika ryczałtowego nie jest obligatoryjne. Może Pan z tego statusu oraz zwolnienia z VAT zrezygnować i rozliczać się z własnej działalności rolniczej na zasadach ogólnych jako czynny podatnik VAT. Może Pan być równocześnie czynnym podatnikiem VAT w stosunku do pozarolniczej działalności gospodarczej (np. świadczenia usług najmu, usług transportowych itp.) oraz zwolnionym z VAT rolnikiem ryczałtowym w stosunku do działalności rolniczej.


Przepis art. 43 ust. 3 ustawy o VAT dopuszcza możliwość rezygnacji ze zwolnienie z VAT przez rolnika ryczałtowego, ale aby rezygnacja ta była skuteczna, wymaga spełnienia następujących warunków:

l dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości wyższej niż 20 000 zł;

l dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby VAT (zgodnie z art. 96 ust. 1 i 2) na druku VAT-R. Zgłoszenie powinno być złożone przez jedną z osób (prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne), która będzie wystawiała faktury VAT. Należy je złożyć przed początkiem miesiąca, od którego następuje rezygnacja ze zwolnienia. Jeżeli rolnik złożył już takie zgłoszenie i jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, powinien złożyć zgłoszenie aktualizacyjne na druku VAT-R, zakreślając w nim: kwadrat 2 w polu 4 i kwadrat 7 w polu 28 części C. 1 tego druku;

l prowadzenia ewidencji na potrzeby VAT określonej przepisem art. 109 ust. 3 ustawy, czyli pełnej ewidencji na potrzeby tego podatku. Do prowadzenia jej zobowiązany jest każdy czynny podatnik VAT.


Przedstawione obowiązki (z wyjątkiem pierwszego) nałożone są na wszystkie podmioty, które chcą funkcjonować w obrocie gospodarczym jako czynni podatnicy VAT. Jest ona niezbędna do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, do której złożenia zobowiązani są czynni podatnicy VAT. Z przepisu nie wynika, aby ewidencja ta miała być prowadzona przed dokonaniem rejestracji. Obowiązek jej prowadzenia powstaje zatem dopiero w chwili uzyskania statusu czynnego podatnika VAT, czyli po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego, które z kolei rolnik może złożyć wówczas, gdy jego obrót w poprzednim roku podatkowym był wyższy niż 20 000 zł.


Wymóg określony przepisem art. 43 ust. 4 jest dodatkowym warunkiem rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego. Na jego podstawie jest wymagane prowadzenie ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 1 ustawy, przez okres co najmniej 3 miesięcy przed miesiącem, od którego chce on zrezygnować ze zwolnienia z VAT. W tym przypadku chodzi o tzw. ewidencję uproszczoną VAT.


Po spełnieniu tych warunków rolnicy ryczałtowi stają się czynnymi podatnikami VAT i rozliczają podatek na zasadach ogólnych.


Rodzaje ewidencji


Ewidencja uproszczona polega na rejestrowaniu wartości dokonanej sprzedaży za dany dzień i sumowaniu jej narastająco od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji.


Pełna ewidencja na potrzeby VAT powinna natomiast zawierać informacje niezbędne do określenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu za dany okres rozliczeniowy oraz kwoty podatku należnego od dokonanej w nim sprzedaży towarów i usług. Przepisy nie określają formy tej ewidencji. W praktyce są one prowadzone odrębnie w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, np. rejestr sprzedaży krajowej, sprzedaży eksportowej, WDT itp. czy punktu sprzedaży (w każdym z nich odrębnie). Odnośnie do zakupów jest to np. rejestr zakupu towarów i usług uprawniających do odliczenia VAT, rejestr zakupu środków trwałych itp.


Podstawowym rejestrem jest rejestr zakupów i sprzedaży.


Ewidencja sprzedaży jest prowadzona w celu określenia kwoty należnego VAT od wykonanych czynności w danym okresie rozliczeniowym. Powinna ona zawierać następujące informacje:

l numer kolejny,

l data sprzedaży,

l data wystawienia faktury,

l numer faktury,

l dane dotyczące nabywcy,

l stawka opodatkowania VAT,

l wartość sprzedaży zwolnionej z opodatkowania,

l wartość netto sprzedaży,

l kwota VAT,

l wartość brutto sprzedaży.


Celem ewidencji zakupu jest określenie wysokości podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w danym okresie rozliczeniowym. Powinna ona zawierać te zakupy, od których podatnik, w całości lub części, odlicza podatek naliczony. Powinna ona zawierać:

l numer kolejny w ewidencji,

l datę wpływu faktury,

l nazwę i adres sprzedawcy oraz jego NIP,

l wartość nabycia brutto,

l kwotę podatku naliczonego podlegająca odliczeniu,

l wartość zakupów nieopodatkowanych,

l wartość zakupów, od których VAT nie podlega odliczeniu.

Prowadzenie ewidencji zakupów nie jest obowiązkowe. Jeżeli podatnik rezygnuje z odliczania VAT lub odliczenie to mu nie przysługuje, nie musi prowadzić tej ewidencji. Podobnie jest z ewidencjonowaniem zakupów zwolnionych z VAT, zakupów dokonywanych od podmiotów korzystających ze zwolnienia oraz innych zakupów, od których prawo do odliczenia VAT nie przysługuje.

Podstaw prawna:

l art. 2 pkt 15, 19, art. 43 ust. 1 pkt 3 i ust. 3, art. 109 ust. 1 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA