REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie faktury przy transporcie

REKLAMA

Prowadzę firmę transportową i świadczę usługi na skalę międzynarodową. Nie wiem, jak należy fakturować usługę transportu międzynarodowego, w przypadku kiedy jest ona wykonana na trasie Polska - inne państwo Unii Europejskiej - kraj trzeci. Czy odcinek trasy od granicy Polskiej do granicy Unii Europejskiej fakturowany jest ze stawką 0 proc. VAT czy bez kwoty VAT, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT?

W wyniku interwencji „Gazety Prawnej” na tak postawione pytanie otrzymaliśmy odpowiedź z Izby Skarbowej w Łodzi, z której wynika, że podatnicy świadczący usługi międzynarodowego transportu (z wyjątkiem usług transportu międzynarodowego świadczonych środkami transportu morskiego lub lotniczego) podlegają opodatkowaniu według stawki 0 proc. tylko w części, w której transport odbywa się na terytorium Polski. W tym przypadku bowiem należy zastosować art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535). Stosownie do treści powołanego przepisu miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Zatem, jak wynika z wyjaśnień Izby Skarbowej w Łodzi, faktura VAT powinna być wystawiona w następujący sposób: odcinek trasy wykonywany na terytorium Polski należy wykazać jako opodatkowany według stawki 0 proc., a pozostały odcinek trasy od granicy Polski poprzez inne państwo Unii Europejskiej, do kraju trzeciego, należy wykazać jako niepodlegający opodatkowaniu na terytorium kraju, stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
Z dalszych wyjaśnień Izby Skarbowej w Łodzi wynika, iż w przypadku usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, stosownie do par. 4b rozporządzenia ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Co oznacza, że te usługi podlegają opodatkowaniu stawką 0 proc. na całej trasie (Polska – inny kraj Unii Europejskiej – kraj trzeci). Należy pamiętać, że par. 4b wszedł w życie 19 października 2004 r.
Ponadto definicję usług międzynarodowego transportu zawiera art. 83 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle tego przepisu do usług międzynarodowego transportu nie zalicza się transportu drogowego osób.
Ewa Matyszewska
EKSPERT WYJAŚNIA
Tomasz Beger, ekspert ze spółki doradztwa podatkowego Krzysztof Ziemski & Wspólnicy w Poznaniu
Obowiązująca od 1 maja 2004 r. ustawa o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) wprowadziła nowe regulacje dotyczące opodatkowania usług transportowych.
Co do zasady transport międzynarodowy występuje w sytuacji, gdy środek transportu przekroczy granice UE, traktowanej jako całość, kierując się do/z jednego z jego krajów członkowskich, ale tylko z/do krajów trzecich (pozaunijnych), a trasa przejazdu przebiega przez terytorium kraju. W szczególności usługa taka może polegać m.in. na przewozie lub innym sposobie przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, bądź też z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Kluczowe dla dalszych rozważań jest zatem określenie miejsca świadczenia, gdyż to determinuje sposób opodatkowania danej usługi na gruncie polskich przepisów podatkowych.
Miejscem opodatkowania usług transportowych jest, co do zasady, miejsce, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości (art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT). Pewne szczególne regulacje dotyczą wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, z którymi mamy do czynienia, gdy rozpoczęcie i zakończenie usługi ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich oraz w przypadku usług transportu międzynarodowego wykonywanych środkami transportu morskiego lub lotniczego.
W sytuacji gdy usługa transportu jest wykonywana na trasie: Polska – inne państwo UE – kraj trzeci, to mamy do czynienia z usługą transportu międzynarodowego. Biorąc pod uwagę zapisy dotyczące miejsca świadczenia takich usług należy stwierdzić, że zastosowanie będą miały przepisy ogólne w tym zakresie. Miejscem świadczenia usługi transportowej jest w tym przypadku terytorium każdego kraju, przez który przebiega trasa tej usługi. Opodatkowaniu w Polsce podlega zatem wyłącznie ta część usługi transportu międzynarodowego, która świadczona jest w kraju. Na fakturze VAT dokumentującej wykonanie usługi transportu międzynarodowego podatnik powinien wydzielić wartość usługi świadczonej na terytorium kraju i względem niej zastosować stawkę VAT 0 proc. (o ile spełnione zostaną wszelkie warunki niezbędne do zastosowania stawki VAT 0 proc.). Do pozostałej wartości usługi, odpowiadającej odcinkowi przebiegającemu poza terytorium Polski, nie przyporządkowuje się żadnej stawki VAT, gdyż jest to usługa niepodlegająca opodatkowaniu w kraju.


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA