REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie faktury przy transporcie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę firmę transportową i świadczę usługi na skalę międzynarodową. Nie wiem, jak należy fakturować usługę transportu międzynarodowego, w przypadku kiedy jest ona wykonana na trasie Polska - inne państwo Unii Europejskiej - kraj trzeci. Czy odcinek trasy od granicy Polskiej do granicy Unii Europejskiej fakturowany jest ze stawką 0 proc. VAT czy bez kwoty VAT, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT?

W wyniku interwencji „Gazety Prawnej” na tak postawione pytanie otrzymaliśmy odpowiedź z Izby Skarbowej w Łodzi, z której wynika, że podatnicy świadczący usługi międzynarodowego transportu (z wyjątkiem usług transportu międzynarodowego świadczonych środkami transportu morskiego lub lotniczego) podlegają opodatkowaniu według stawki 0 proc. tylko w części, w której transport odbywa się na terytorium Polski. W tym przypadku bowiem należy zastosować art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535). Stosownie do treści powołanego przepisu miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Zatem, jak wynika z wyjaśnień Izby Skarbowej w Łodzi, faktura VAT powinna być wystawiona w następujący sposób: odcinek trasy wykonywany na terytorium Polski należy wykazać jako opodatkowany według stawki 0 proc., a pozostały odcinek trasy od granicy Polski poprzez inne państwo Unii Europejskiej, do kraju trzeciego, należy wykazać jako niepodlegający opodatkowaniu na terytorium kraju, stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
Z dalszych wyjaśnień Izby Skarbowej w Łodzi wynika, iż w przypadku usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, stosownie do par. 4b rozporządzenia ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Co oznacza, że te usługi podlegają opodatkowaniu stawką 0 proc. na całej trasie (Polska – inny kraj Unii Europejskiej – kraj trzeci). Należy pamiętać, że par. 4b wszedł w życie 19 października 2004 r.
Ponadto definicję usług międzynarodowego transportu zawiera art. 83 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle tego przepisu do usług międzynarodowego transportu nie zalicza się transportu drogowego osób.
Ewa Matyszewska
EKSPERT WYJAŚNIA
Tomasz Beger, ekspert ze spółki doradztwa podatkowego Krzysztof Ziemski & Wspólnicy w Poznaniu
Obowiązująca od 1 maja 2004 r. ustawa o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) wprowadziła nowe regulacje dotyczące opodatkowania usług transportowych.
Co do zasady transport międzynarodowy występuje w sytuacji, gdy środek transportu przekroczy granice UE, traktowanej jako całość, kierując się do/z jednego z jego krajów członkowskich, ale tylko z/do krajów trzecich (pozaunijnych), a trasa przejazdu przebiega przez terytorium kraju. W szczególności usługa taka może polegać m.in. na przewozie lub innym sposobie przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, bądź też z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Kluczowe dla dalszych rozważań jest zatem określenie miejsca świadczenia, gdyż to determinuje sposób opodatkowania danej usługi na gruncie polskich przepisów podatkowych.
Miejscem opodatkowania usług transportowych jest, co do zasady, miejsce, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości (art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT). Pewne szczególne regulacje dotyczą wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, z którymi mamy do czynienia, gdy rozpoczęcie i zakończenie usługi ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich oraz w przypadku usług transportu międzynarodowego wykonywanych środkami transportu morskiego lub lotniczego.
W sytuacji gdy usługa transportu jest wykonywana na trasie: Polska – inne państwo UE – kraj trzeci, to mamy do czynienia z usługą transportu międzynarodowego. Biorąc pod uwagę zapisy dotyczące miejsca świadczenia takich usług należy stwierdzić, że zastosowanie będą miały przepisy ogólne w tym zakresie. Miejscem świadczenia usługi transportowej jest w tym przypadku terytorium każdego kraju, przez który przebiega trasa tej usługi. Opodatkowaniu w Polsce podlega zatem wyłącznie ta część usługi transportu międzynarodowego, która świadczona jest w kraju. Na fakturze VAT dokumentującej wykonanie usługi transportu międzynarodowego podatnik powinien wydzielić wartość usługi świadczonej na terytorium kraju i względem niej zastosować stawkę VAT 0 proc. (o ile spełnione zostaną wszelkie warunki niezbędne do zastosowania stawki VAT 0 proc.). Do pozostałej wartości usługi, odpowiadającej odcinkowi przebiegającemu poza terytorium Polski, nie przyporządkowuje się żadnej stawki VAT, gdyż jest to usługa niepodlegająca opodatkowaniu w kraju.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA