REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki kurs przyjąć przy przeliczaniu kwot wyrażonych na fakturze korygującej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów: Jeśli podatnik otrzyma fakturę korygującą od zagranicznego kontrahenta, przy dokonywaniu przeliczeń z waluty obcej na złote powinien przyjąć kurs NBP z daty wystawienia faktury korygującej przez zagranicznego sprzedawcę.
W listopadzie 2004 r. zakupiliśmy towary z Niemiec i rozliczyliśmy w deklaracji podatkowej VAT-7 za listopad 2004 r. Niektóre towary okazały się wadliwe, więc w styczniu br. dokonaliśmy ich zwrotu. W tym samym miesiącu otrzymaliśmy fakturę korygującą. W jaki sposób mamy teraz dokonać korekty? Z jakiego dnia zastosować średni kurs NBP? Czy z dnia wystawienia faktury pierwotnej?
Zpytania wynika, że Czytelnik, wystawiając fakturę wewnętrzną i dokonując odliczenia podatku należnego i naliczonego, zastosował kurs z dnia wystawienia faktury pierwotnej przez niemieckiego kontrahenta. Jednocześnie dokonał rozliczenia tej transakcji w deklaracji podatkowej VAT-7 za listopad 2004 r., uwzględniając w niej podatek naliczony i należny wynikający z faktury wewnętrznej.
Ewidencja VAT, którą podatnik ma obowiązek prowadzić, powinna uwzględniać wszystkie zawierane przez niego transakcje. Natomiast deklaracja VAT-7 powinna być odzwierciedleniem ewidencji. Dlatego w przypadku jakichkolwiek reklamacji i zwrotów towarów, w wyniku czego podatnik otrzymuje fakturę korygującą, powinien on skorygować swoje rozliczenie, tym bardziej jeśli rozliczył się w tym zakresie z urzędem skarbowym.
Deklaracja VAT-7, którą podatnik VAT rozliczający się w okresach miesięcznych składa do urzędu skarbowego, powinna stanowić odzwierciedlenie ewidencji VAT.
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Jeśli podatnik podatku od wartości dodanej wystawi fakturę wcześniej niż w terminie, o którym mowa, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Podstawą opodatkowania wewnątrz-wspólnotowego nabycia jest kwota, jaką nabywający jest zobowiązany zapłacić sprzedawcy. Nabywający ma również obowiązek wystawić fakturę wewnętrzną i wykazać w niej podatek należny. Taką fakturę należy także ująć w ewidencji VAT. Trzeba zaznaczyć, że zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT kwota podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego do odliczenia.
Podstawę opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów stanowi kwota, jaką nabywca ma obowiązek zapłacić sprzedawcy.
Z pytania wynika, że faktura, którą otrzymał polski nabywca uwzględniała kwoty wyrażone w walucie obcej. Zasady prawidłowego przeliczania kwot wyrażonych w walucie obcej na złote, reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przepisem § 37 rozporządzenia, jeżeli kwoty wyrażone na fakturze są w walucie obcej, to przelicza się je na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury. Przy czym faktura musi być wystawiona w terminie, w jakim podatnik był zobowiązany to uczynić. W sytuacji gdy faktury nie wystawiono, podatnik przy przeliczaniu waluty obcej na złote powinien wziąć pod uwagą wyliczony i ogłoszony przez Narodowy Bank Polski bieżący kurs średni waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego.
Czytelnik waha się, jaki powinien przyjąć kurs dla rozliczenia zwrotu towarów: czy z dnia wystawienia faktury pierwotnej czy korygującej.
Otóż w tej sytuacji należy postąpić analogicznie jak w przypadku nabycia towarów w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia. Przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu przy wystawieniu faktury wewnętrznej należy dokonać przeliczeń na złote według kursu NBP wyliczonego i ogłoszonego na dzień wystawienia faktury pierwotnej przez zagranicznego kontrahenta, czyli niemieckiego podatnika, jeśli jest ona wystawiona w odpowiednim terminie. I tak samo jest w przypadku faktury korygującej. Przy dokonywaniu przeliczeń należy przyjąć kurs z daty wystawienia faktury korygującej przez niemieckiego sprzedawcę.
Jeżeli Czytelnik dokonał zwrotu towarów i otrzymał fakturę korygującą w styczniu br., rozlicza to w deklaracji podatkowej VAT-7 za styczeń br. Fakturę wewnętrzną dotyczącą zwrotu rozlicza w pozycjach „Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów” i „Podatek należny” ze znakiem minus oraz w pozycjach „Nabycie towarów i usług pozostałych” i „Podatek naliczony”, również ze znakiem minus.
Przykład
Podatnik dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w listopadzie 2004 r. Wartość transakcji po przeliczeniu na złote kwot określonych na fakturze wyrażonych w walucie obcej opiewała na kwotę netto 200 000 zł, VAT należny – 44 000 zł. W tym samym miesiącu uregulował płatność za fakturę i odprowadził podatek należny, który jednocześnie odliczył. Następnie dokonał zwrotu pewnej części zakupionej partii towarów kontrahentowi z Francji. W związku z tym francuski kontrahent wystawił fakturę korygującą. Ostateczna faktura, którą polski podatnik powinien uwzględnić w swoich rozliczeniach, po przeliczeniu na złote, opiewała na wartość netto 80 000 zł i podatek VAT 17 600 zł. Podatnik otrzymał ją w styczniu br. W tej sytuacji powinien rozliczyć fakturę korygującą w miesiącu jej otrzymania od kontrahenta z Francji, czyli w styczniu br. Fakturę wewnętrzną dotyczącą zwrotu rozlicza w deklaracji VAT-7 za styczeń br. w pozycji 30 „Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów” (–) 120 000 zł i w pozycji 31 „Podatek należny” (–) 26 400 zł oraz w pozycji 43 „Nabycie towarów i usług pozostałych” (–) 120 000 zł i w pozycji 44 „Podatek naliczony” (–) 26 400 zł.
Magdalena Jabłecka
Podstawy prawne
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 53, poz. 545
• rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2705


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA