REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa transportowa - rozliczenie VAT

REKLAMA

Fundacja (nie posiada NIP UE) kupiła bilety lotnicze w Polsce przez pośrednika, ale faktura została wystawiona przez słowacką firmę, która podała swój NIP UE (SK). Faktura została wystawiona bez VAT. Na fakturze podano kwotę w SKK i PLN, bez rozliczenia VAT. Data wystawienia faktury - 14 października 2004 r., wylot - 11 listopada 2004 r., powrót - 14 listopada 2004 r. Zapłaty za fakturę dokonano w październiku na konto na Słowacji. Czy fundacja musi rozliczyć VAT w Polsce i wystawić fakturę wewnętrzną (naliczyć i odliczyć VAT) i ująć w deklaracji jako import usług opodatkowany 0 proc.?
Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika niestety, kiedy dokonali Państwo płatności za usługę transportową (przed, czy po 18 października 2004 r.). Ma to kluczowe znaczenie dla powstania obowiązku podatkowego w VAT (i miejsca świadczenia usługi) w związku z wejściem w życie 18 października 2004 r. przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 11 października 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT (Dz.U. Nr 224, poz. 2277). Od tego dnia zmianie uległo pojęcie importu usług w zakresie usług transportowych.
Na wstępie trzeba podkreślić, że mimo iż przedmiotowa usługa dotyczy dwóch krajów – członków UE, jest to usługa transportu międzynarodowego. Zgodnie z definicją zawartą w art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT przez usługę transportu międzynarodowego (UTM) rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczenia osób środkami transportu lotniczego, morskiego i kolejowego:
a) z miejsca wyjazdu na terytorium Polski do miejsca przyjazdu poza terytorium Polski;
b) z miejsca wyjazdu poza terytorium Polski do miejsca przyjazdu na terytorium Polski;
c) z miejsca wyjazdu poza terytorium Polski do miejsca przyjazdu poza terytorium Polski, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium Polski (tranzyt).
Dowodami świadczenia UTM w przypadku transportu lotniczego osób jest międzynarodowy bilet wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera:
płatność za usługę została dokonana po 18 października 2004 r.
Biorąc pod uwagę całokształt okoliczności sprawy, należy uznać, że jest to import usług transportowych (przewozu lotniczego osób) opodatkowany w Polsce według stawki 0 proc. Podstawową sprawą w omawianym przypadku jest ustalenie miejsca świadczenia usługi. Zgodnie z § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu lotniczego miejscem świadczenia usług (miejscem opodatkowania) jest terytorium Polski. W związku z tym nie ma tutaj zastosowania art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT przewidujący, że w przypadku usług transportowych (zarówno towarów, jak i osób) miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.
Obowiązek podatkowy powstał z chwilą przekazania całości (części) zapłaty – na podstawie art. 19 ust. 19 w zw. z ust. 13 pkt 2 lit. a ustawy o VAT. Wynika to z faktu, że kontrahent ze Słowacji nie jest zarejestrowany dla celów w VAT w Polsce oraz przerzucił obowiązek podatkowy w VAT na podmiot z Polski (gdzie ma miejsce świadczenie usługi w rozumieniu przepisów o VAT). W związku z tym powinni Państwo wystawić fakturę wewnętrzną i opodatkować usługę według stawki 0 proc. Podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, chyba że na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo podatek został rozliczony przez usługodawcę;
płatność została dokonana przed 18 października 2004 r.
Nie ma w tym przypadku importu usług. Do dnia wejścia nowelizacji rozporządzenia Ministra Finansów przepisy o VAT nie przewidywały w omawianym przypadku żadnych szczególnych zasad opodatkowania. Oznacza to, że zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT miejscem świadczenia usługi transportu lotniczego osób było miejsce, gdzie odbywał się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. W związku z tym na odcinku polskim usługa podlegała opodatkowaniu wg stawki 0 proc., natomiast poza terytorium Polski – nie podlegała opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług. Generalnie przewoźnik powinien opodatkować tę usługę w każdym z państw Wspólnoty (Polska i Słowacja), uwzględniając przebyte kilometry. W praktyce podatek jest pobierany ryczałtowo, ewentualnie państwa członkowskie UE stosują zwolnienie z opodatkowania. Obowiązek prawidłowego rozliczenia podatku ciążył w tym przypadku na podatniku świadczącym usługę (firma ze Słowacji), natomiast Państwo powinni wystąpić o korektę faktury VAT.
Adam Czekalski
specjalista w Dziale Instruktażu i Nadzoru Podatkowego Dyrekcji Generalnej „Poczty Polskiej”
Podstawa prawna:
art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a i ust. 19, art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 29 ust. 17, art. 83 ust. 1 pkt 23, ust. 3 pkt 2, ust. 5 pkt 4 oraz art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535),
§ 4b rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn.zm.),
§ 18 i 28 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971),
rozporządzenie Ministra Finansów z 11 października 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 224, poz. 2277).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA