REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa transportowa - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Fundacja (nie posiada NIP UE) kupiła bilety lotnicze w Polsce przez pośrednika, ale faktura została wystawiona przez słowacką firmę, która podała swój NIP UE (SK). Faktura została wystawiona bez VAT. Na fakturze podano kwotę w SKK i PLN, bez rozliczenia VAT. Data wystawienia faktury - 14 października 2004 r., wylot - 11 listopada 2004 r., powrót - 14 listopada 2004 r. Zapłaty za fakturę dokonano w październiku na konto na Słowacji. Czy fundacja musi rozliczyć VAT w Polsce i wystawić fakturę wewnętrzną (naliczyć i odliczyć VAT) i ująć w deklaracji jako import usług opodatkowany 0 proc.?
Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika niestety, kiedy dokonali Państwo płatności za usługę transportową (przed, czy po 18 października 2004 r.). Ma to kluczowe znaczenie dla powstania obowiązku podatkowego w VAT (i miejsca świadczenia usługi) w związku z wejściem w życie 18 października 2004 r. przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 11 października 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT (Dz.U. Nr 224, poz. 2277). Od tego dnia zmianie uległo pojęcie importu usług w zakresie usług transportowych.
Na wstępie trzeba podkreślić, że mimo iż przedmiotowa usługa dotyczy dwóch krajów – członków UE, jest to usługa transportu międzynarodowego. Zgodnie z definicją zawartą w art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT przez usługę transportu międzynarodowego (UTM) rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczenia osób środkami transportu lotniczego, morskiego i kolejowego:
a) z miejsca wyjazdu na terytorium Polski do miejsca przyjazdu poza terytorium Polski;
b) z miejsca wyjazdu poza terytorium Polski do miejsca przyjazdu na terytorium Polski;
c) z miejsca wyjazdu poza terytorium Polski do miejsca przyjazdu poza terytorium Polski, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium Polski (tranzyt).
Dowodami świadczenia UTM w przypadku transportu lotniczego osób jest międzynarodowy bilet wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera:
płatność za usługę została dokonana po 18 października 2004 r.
Biorąc pod uwagę całokształt okoliczności sprawy, należy uznać, że jest to import usług transportowych (przewozu lotniczego osób) opodatkowany w Polsce według stawki 0 proc. Podstawową sprawą w omawianym przypadku jest ustalenie miejsca świadczenia usługi. Zgodnie z § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu lotniczego miejscem świadczenia usług (miejscem opodatkowania) jest terytorium Polski. W związku z tym nie ma tutaj zastosowania art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT przewidujący, że w przypadku usług transportowych (zarówno towarów, jak i osób) miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.
Obowiązek podatkowy powstał z chwilą przekazania całości (części) zapłaty – na podstawie art. 19 ust. 19 w zw. z ust. 13 pkt 2 lit. a ustawy o VAT. Wynika to z faktu, że kontrahent ze Słowacji nie jest zarejestrowany dla celów w VAT w Polsce oraz przerzucił obowiązek podatkowy w VAT na podmiot z Polski (gdzie ma miejsce świadczenie usługi w rozumieniu przepisów o VAT). W związku z tym powinni Państwo wystawić fakturę wewnętrzną i opodatkować usługę według stawki 0 proc. Podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, chyba że na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo podatek został rozliczony przez usługodawcę;
płatność została dokonana przed 18 października 2004 r.
Nie ma w tym przypadku importu usług. Do dnia wejścia nowelizacji rozporządzenia Ministra Finansów przepisy o VAT nie przewidywały w omawianym przypadku żadnych szczególnych zasad opodatkowania. Oznacza to, że zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT miejscem świadczenia usługi transportu lotniczego osób było miejsce, gdzie odbywał się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. W związku z tym na odcinku polskim usługa podlegała opodatkowaniu wg stawki 0 proc., natomiast poza terytorium Polski – nie podlegała opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług. Generalnie przewoźnik powinien opodatkować tę usługę w każdym z państw Wspólnoty (Polska i Słowacja), uwzględniając przebyte kilometry. W praktyce podatek jest pobierany ryczałtowo, ewentualnie państwa członkowskie UE stosują zwolnienie z opodatkowania. Obowiązek prawidłowego rozliczenia podatku ciążył w tym przypadku na podatniku świadczącym usługę (firma ze Słowacji), natomiast Państwo powinni wystąpić o korektę faktury VAT.
Adam Czekalski
specjalista w Dziale Instruktażu i Nadzoru Podatkowego Dyrekcji Generalnej „Poczty Polskiej”
Podstawa prawna:
art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a i ust. 19, art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 29 ust. 17, art. 83 ust. 1 pkt 23, ust. 3 pkt 2, ust. 5 pkt 4 oraz art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535),
§ 4b rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn.zm.),
§ 18 i 28 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971),
rozporządzenie Ministra Finansów z 11 października 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 224, poz. 2277).
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA