REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa transportowa - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Fundacja (nie posiada NIP UE) kupiła bilety lotnicze w Polsce przez pośrednika, ale faktura została wystawiona przez słowacką firmę, która podała swój NIP UE (SK). Faktura została wystawiona bez VAT. Na fakturze podano kwotę w SKK i PLN, bez rozliczenia VAT. Data wystawienia faktury - 14 października 2004 r., wylot - 11 listopada 2004 r., powrót - 14 listopada 2004 r. Zapłaty za fakturę dokonano w październiku na konto na Słowacji. Czy fundacja musi rozliczyć VAT w Polsce i wystawić fakturę wewnętrzną (naliczyć i odliczyć VAT) i ująć w deklaracji jako import usług opodatkowany 0 proc.?
Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika niestety, kiedy dokonali Państwo płatności za usługę transportową (przed, czy po 18 października 2004 r.). Ma to kluczowe znaczenie dla powstania obowiązku podatkowego w VAT (i miejsca świadczenia usługi) w związku z wejściem w życie 18 października 2004 r. przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 11 października 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT (Dz.U. Nr 224, poz. 2277). Od tego dnia zmianie uległo pojęcie importu usług w zakresie usług transportowych.
Na wstępie trzeba podkreślić, że mimo iż przedmiotowa usługa dotyczy dwóch krajów – członków UE, jest to usługa transportu międzynarodowego. Zgodnie z definicją zawartą w art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT przez usługę transportu międzynarodowego (UTM) rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczenia osób środkami transportu lotniczego, morskiego i kolejowego:
a) z miejsca wyjazdu na terytorium Polski do miejsca przyjazdu poza terytorium Polski;
b) z miejsca wyjazdu poza terytorium Polski do miejsca przyjazdu na terytorium Polski;
c) z miejsca wyjazdu poza terytorium Polski do miejsca przyjazdu poza terytorium Polski, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium Polski (tranzyt).
Dowodami świadczenia UTM w przypadku transportu lotniczego osób jest międzynarodowy bilet wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera:
płatność za usługę została dokonana po 18 października 2004 r.
Biorąc pod uwagę całokształt okoliczności sprawy, należy uznać, że jest to import usług transportowych (przewozu lotniczego osób) opodatkowany w Polsce według stawki 0 proc. Podstawową sprawą w omawianym przypadku jest ustalenie miejsca świadczenia usługi. Zgodnie z § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu lotniczego miejscem świadczenia usług (miejscem opodatkowania) jest terytorium Polski. W związku z tym nie ma tutaj zastosowania art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT przewidujący, że w przypadku usług transportowych (zarówno towarów, jak i osób) miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.
Obowiązek podatkowy powstał z chwilą przekazania całości (części) zapłaty – na podstawie art. 19 ust. 19 w zw. z ust. 13 pkt 2 lit. a ustawy o VAT. Wynika to z faktu, że kontrahent ze Słowacji nie jest zarejestrowany dla celów w VAT w Polsce oraz przerzucił obowiązek podatkowy w VAT na podmiot z Polski (gdzie ma miejsce świadczenie usługi w rozumieniu przepisów o VAT). W związku z tym powinni Państwo wystawić fakturę wewnętrzną i opodatkować usługę według stawki 0 proc. Podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, chyba że na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo podatek został rozliczony przez usługodawcę;
płatność została dokonana przed 18 października 2004 r.
Nie ma w tym przypadku importu usług. Do dnia wejścia nowelizacji rozporządzenia Ministra Finansów przepisy o VAT nie przewidywały w omawianym przypadku żadnych szczególnych zasad opodatkowania. Oznacza to, że zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT miejscem świadczenia usługi transportu lotniczego osób było miejsce, gdzie odbywał się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. W związku z tym na odcinku polskim usługa podlegała opodatkowaniu wg stawki 0 proc., natomiast poza terytorium Polski – nie podlegała opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług. Generalnie przewoźnik powinien opodatkować tę usługę w każdym z państw Wspólnoty (Polska i Słowacja), uwzględniając przebyte kilometry. W praktyce podatek jest pobierany ryczałtowo, ewentualnie państwa członkowskie UE stosują zwolnienie z opodatkowania. Obowiązek prawidłowego rozliczenia podatku ciążył w tym przypadku na podatniku świadczącym usługę (firma ze Słowacji), natomiast Państwo powinni wystąpić o korektę faktury VAT.
Adam Czekalski
specjalista w Dziale Instruktażu i Nadzoru Podatkowego Dyrekcji Generalnej „Poczty Polskiej”
Podstawa prawna:
art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a i ust. 19, art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 29 ust. 17, art. 83 ust. 1 pkt 23, ust. 3 pkt 2, ust. 5 pkt 4 oraz art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535),
§ 4b rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn.zm.),
§ 18 i 28 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971),
rozporządzenie Ministra Finansów z 11 października 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 224, poz. 2277).
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA