REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po złożeniu zeznania rocznego za 2004 r. można 1% podatku wykazanego w tym zeznaniu przekazać fundacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Złożyłem PIT-37 za 2004 r. pod koniec stycznia 2005 r. W lutym 2005 r. wpłaciłem równowartość 1% podatku należnego wykazanego w tym zeznaniu na rzecz fundacji X. mającej status organizacji pożytku publicznego. Urząd skarbowy odmówił mi prawa do pomniejszenia podatku zapłaconego w PIT-37. Czy takie postępowanie jest prawidłowe?
Nie, urząd skarbowy nie miał prawa odmówić możliwości pomniejszenia podatku wykazanego przez Pana w PIT-37 o wpłatę na konto fundacji i złożenia korekty. Decydujące znaczenie ma data wpłaty na konto fundacji, która musi nastąpić przed 2 maja 2005 r. Ponieważ wpłata na rzecz organizacji pożytku publicznego nastąpiła przed końcem okresu składania deklaracji za 2004 r. (2 maja 2005 r.), może być wykorzystana do zmniejszenia podatku należnego za 2004 r.
Rzeczywiście urzędy skarbowe uważają, że po złożeniu deklaracji podatkowej za 2004 r. następuje zamknięcie rozliczenia 2004 r. w sposób uniemożliwiający pomniejszenie podatku należnego fiskusowi o 1%. Urzędnicy błędnie zinterpretowali art. 27d ust. 1 updof, który reguluje zasady odliczania 1% podatku należnego fiskusowi. Warunkiem dokonania tego odliczenia jest wpłata na rzecz organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego równowartości kwoty podlegającej odliczeniu w terminie od 1 stycznia 2005 r. do dnia złożenia rocznego zeznania podatkowego (w 2005 r. najpóźniej 2 maja). Dla części urzędników złożenie zeznania rocznego za 2004 r. zamyka prawo do dokonania wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego dającej prawo do przekazania 1% podatku dochodowego za 2004 r. np. uprawnionej fundacji. Zapominają oni jednak, że w art. 27d ust. 1 updof obok warunku: do dnia złożenia tego zeznania jest drugi warunek: nie później niż do dnia upływu terminu określonego dla złożenia zeznania.
Przykład
Anna J. złożyła zeznanie 15 marca 2005 r. Nie dokonała wpłaty na rzecz fundacji, której działalność zazwyczaj wspierała z uwagi na brak finansów. Pod koniec marca 2005 r. uzyskała dodatkowe wpływy i wpłaciła na rzecz fundacji będącej organizacją pożytku publicznego 70 zł. Postanowiła dokonać korekty PIT-37 i wykazać pomniejszenie podatku zapłaconego fiskusowi za 2004 r. o 70 zł. Konsekwencją korekty PIT-37 będzie wykazanie nadpłaty (Anna J. zapłaciła już podatek za 2004 r.).
Postępowanie urzędników, które Pana dotknęło, może dziwić w sytuacji, gdy w tej sprawie stanowisko zajęło MF. Niekorzystna praktyka urzędów skarbowych stała się bowiem przedmiotem interpelacji poselskiej nr 8407. Ministerstwo Finansów udzieliło następującej odpowiedzi: Podstawę prawną zmniejszenia podatku o 1%, w związku z wpłatami dokonanymi na rzecz organizacji pożytku publicznego, stanowi art. 27d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Stosownie do postanowień powołanego artykułu podatek dochodowy wynikający z rocznego zeznania podatkowego zmniejsza się, jeżeli podatnik w terminie od dnia 1 stycznia roku podatkowego, w którym składane jest zeznanie, do dnia złożenia tego zeznania, nie później jednak niż do dnia upływu terminu określonego dla złożenia zeznania, dokonał wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego. Omawiane zmniejszenie nie może przekroczyć kwoty dokonanej wpłaty i nie może wynieść więcej niż kwotę stanowiącą 1% podatku należnego, wykazanego w rocznym zeznaniu podatkowym. Zmniejszenie stosuje się, jeżeli dokonane wpłaty:
1) zostały udokumentowane dowodem wpłaty na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego, z którego w szczególności wynika: imię i nazwisko oraz adres wpłacającego, kwota dokonanej wpłaty, nazwa organizacji pożytku publicznego, na rzecz której dokonana została wpłata,
2) nie zostały odliczone od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy (tj. na podstawie przepisu regulującego odliczenia dotyczące darowizn) oraz od przychodu lub podatku na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Z powołanych powyżej regulacji wynika, że podatnik może uwzględnić, poprzez zmniejszenie podatku wykazanego w rocznym zeznaniu, wpłaty dokonane przed złożeniem zeznania. Jeżeli jednak po rozliczeniu rocznych dochodów w urzędzie skarbowym, a przed dniem 30 kwietnia podatnik poczyni dalsze wydatki uprawniające do zmniejszenia, nie ma przeszkód, aby dokonał korekty zeznania. Polega to na ponownym wypełnieniu druku PIT-36 lub PIT-37 i zaznaczeniu w odpowiednim polu formularza, iż jest to korekta złożonego uprzednio zeznania podatkowego.
• art. 27d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2781
Tomasz Król
prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA