REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po złożeniu zeznania rocznego za 2004 r. można 1% podatku wykazanego w tym zeznaniu przekazać fundacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Złożyłem PIT-37 za 2004 r. pod koniec stycznia 2005 r. W lutym 2005 r. wpłaciłem równowartość 1% podatku należnego wykazanego w tym zeznaniu na rzecz fundacji X. mającej status organizacji pożytku publicznego. Urząd skarbowy odmówił mi prawa do pomniejszenia podatku zapłaconego w PIT-37. Czy takie postępowanie jest prawidłowe?
Nie, urząd skarbowy nie miał prawa odmówić możliwości pomniejszenia podatku wykazanego przez Pana w PIT-37 o wpłatę na konto fundacji i złożenia korekty. Decydujące znaczenie ma data wpłaty na konto fundacji, która musi nastąpić przed 2 maja 2005 r. Ponieważ wpłata na rzecz organizacji pożytku publicznego nastąpiła przed końcem okresu składania deklaracji za 2004 r. (2 maja 2005 r.), może być wykorzystana do zmniejszenia podatku należnego za 2004 r.
Rzeczywiście urzędy skarbowe uważają, że po złożeniu deklaracji podatkowej za 2004 r. następuje zamknięcie rozliczenia 2004 r. w sposób uniemożliwiający pomniejszenie podatku należnego fiskusowi o 1%. Urzędnicy błędnie zinterpretowali art. 27d ust. 1 updof, który reguluje zasady odliczania 1% podatku należnego fiskusowi. Warunkiem dokonania tego odliczenia jest wpłata na rzecz organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego równowartości kwoty podlegającej odliczeniu w terminie od 1 stycznia 2005 r. do dnia złożenia rocznego zeznania podatkowego (w 2005 r. najpóźniej 2 maja). Dla części urzędników złożenie zeznania rocznego za 2004 r. zamyka prawo do dokonania wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego dającej prawo do przekazania 1% podatku dochodowego za 2004 r. np. uprawnionej fundacji. Zapominają oni jednak, że w art. 27d ust. 1 updof obok warunku: do dnia złożenia tego zeznania jest drugi warunek: nie później niż do dnia upływu terminu określonego dla złożenia zeznania.
Przykład
Anna J. złożyła zeznanie 15 marca 2005 r. Nie dokonała wpłaty na rzecz fundacji, której działalność zazwyczaj wspierała z uwagi na brak finansów. Pod koniec marca 2005 r. uzyskała dodatkowe wpływy i wpłaciła na rzecz fundacji będącej organizacją pożytku publicznego 70 zł. Postanowiła dokonać korekty PIT-37 i wykazać pomniejszenie podatku zapłaconego fiskusowi za 2004 r. o 70 zł. Konsekwencją korekty PIT-37 będzie wykazanie nadpłaty (Anna J. zapłaciła już podatek za 2004 r.).
Postępowanie urzędników, które Pana dotknęło, może dziwić w sytuacji, gdy w tej sprawie stanowisko zajęło MF. Niekorzystna praktyka urzędów skarbowych stała się bowiem przedmiotem interpelacji poselskiej nr 8407. Ministerstwo Finansów udzieliło następującej odpowiedzi: Podstawę prawną zmniejszenia podatku o 1%, w związku z wpłatami dokonanymi na rzecz organizacji pożytku publicznego, stanowi art. 27d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Stosownie do postanowień powołanego artykułu podatek dochodowy wynikający z rocznego zeznania podatkowego zmniejsza się, jeżeli podatnik w terminie od dnia 1 stycznia roku podatkowego, w którym składane jest zeznanie, do dnia złożenia tego zeznania, nie później jednak niż do dnia upływu terminu określonego dla złożenia zeznania, dokonał wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego. Omawiane zmniejszenie nie może przekroczyć kwoty dokonanej wpłaty i nie może wynieść więcej niż kwotę stanowiącą 1% podatku należnego, wykazanego w rocznym zeznaniu podatkowym. Zmniejszenie stosuje się, jeżeli dokonane wpłaty:
1) zostały udokumentowane dowodem wpłaty na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego, z którego w szczególności wynika: imię i nazwisko oraz adres wpłacającego, kwota dokonanej wpłaty, nazwa organizacji pożytku publicznego, na rzecz której dokonana została wpłata,
2) nie zostały odliczone od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy (tj. na podstawie przepisu regulującego odliczenia dotyczące darowizn) oraz od przychodu lub podatku na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Z powołanych powyżej regulacji wynika, że podatnik może uwzględnić, poprzez zmniejszenie podatku wykazanego w rocznym zeznaniu, wpłaty dokonane przed złożeniem zeznania. Jeżeli jednak po rozliczeniu rocznych dochodów w urzędzie skarbowym, a przed dniem 30 kwietnia podatnik poczyni dalsze wydatki uprawniające do zmniejszenia, nie ma przeszkód, aby dokonał korekty zeznania. Polega to na ponownym wypełnieniu druku PIT-36 lub PIT-37 i zaznaczeniu w odpowiednim polu formularza, iż jest to korekta złożonego uprzednio zeznania podatkowego.
• art. 27d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2781
Tomasz Król
prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA