REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż dzieł sztuki przez stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia

REKLAMA

Związek Artystów Plastyków, jako stowarzyszenie, prowadzi działalność statutową i gospodarczą. Dochód uzyskany z działalności gospodarczej w całości przeznaczamy na działalność statutową. Jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. ZPAP w statucie realizuje swe cele poprzez, między innymi, tworzenie różnych form pomocy koleżeńskiej i socjalnej dla swoich członków. W związku z powyższym, przygotowujemy aukcję dzieł sztuki (obrazy, grafiki), przekazanych nam w formie darowizny od artystów plastyków. Czy sprzedaż dzieł sztuki na aukcji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT? Czy podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie kwota uzyskana ze sprzedaży pomniejszona o podatek VAT? Jeśli tak, to jaką stawką należy opodatkować tę transakcję?
Dostawa dzieł sztuki na aukcji będzie mogła korzystać ze zwolnienia, gdy stowarzyszenie będzie miało status organizacji pożytku publicznego, a dzieła sztuki będą pochodzić ze zbiórek publicznych lub będą zakupione za środki pochodzące z takich zbiórek.
 
W sytuacji gdy stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, dostawa towarów dokonywana przez stowarzyszenie zwolniona będzie z podatku od towarów i usług (z wyłączeniem towarów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym – Dz.U. Nr 29, poz. 257), jeżeli towary te zostałyc nabyte:
•  jako darowizny rzeczowe pochodzące ze zbiórek publicznych, o których mowa w ustawie z 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz.U. Nr 22, poz. 162; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 98, poz. 874);
•  za środki pieniężne pozyskane ze zbiórek publicznych.
Należy pamiętać, że nie uznaje się za zbiórki publiczne:
a) zbierania ofiar na cele religijne, kościelną działalność charytatywno- -opiekuńczą, naukową, oświatową i wychowawczą oraz utrzymanie duchownych i członków zakonów, jeżeli odbywają się w obrębie terenów kościelnych, kaplic oraz w miejscach i okolicznościach zwyczajowo przyjętych w danej okolicy i w sposób tradycyjnie ustalony;
b) zbiórek, przeprowadzanych w drodze loterii pieniężnych lub fantowych, jeżeli zbiórki te nie są przeprowadzane w miejscach publicznych;
c) zbiórek, przeprowadzanych w lokalach prywatnych wśród grona osób znajomych osobiście przeprowadzającym zbiórkę;
d) zbiórek wśród młodzieży szkolnej w lokalach szkolnych, odbywających się na podstawie pozwolenia władz szkolnych;
e) zbiórek koleżeńskich w lokalach urzędów publicznych na cele godne poparcia, odbywających się na podstawie pozwolenia przełożonego urzędu.
ZAPAMIĘTAJ!
Organizacja pożytku publicznego nie może korzystać ze zwolnienia w przypadku, gdy sprzedaż dotyczy pozostałej działalności, niezaliczonej do działalności pożytku publicznego (wyodrębnionej na podstawie art. 21 pkt 1ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) oraz w sytuacji, gdy organizacja pożytku publicznego narusza warunki lub zasady działania określone w tej ustawie. Zwolnienie to obowiązuje tylko w odniesieniu do towarów, których wartość rynkowa, uwzględniająca podatek, przekracza 2000 zł. Niezbędna jest jednak dokumentacja, na podstawie której można zidentyfikować darczyńcę i potwierdzić darowiznę, oraz posiadanie faktury lub dokumentu celnego.
Jeżeli stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego i spełnia powyższe warunki, może skorzystać z instytucji zwolnienia przy sprzedaży dzieł sztuki na aukcji. W przeciwnym wypadku dostawa ta będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Dostawa dzieł sztuki może podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jak również może być rozliczana zgodnie z procedurą marży.
W pierwszym przypadku podstawą opodatkowania będzie obrót, rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży (tj. całość wynagrodzenia należnego od nabywcy), pomniejszona o kwotę podatku.
W razie zastosowania procedury marży, opodatkowaniu będzie podlegała różnica między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą zapłaconą przez sprzedającego towar, pomniejszoną o kwotę podatku. Oznacza to w praktyce, że opodatkowaniu podlega jedynie zysk z transakcji, czyli marża, a nie cały obrót, jak w pierwszym przypadku.
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowanie marży w zakresie dostawy dzieł sztuki wystąpi, co do zasady, wtedy, gdy podatnik nabył te przedmioty od:
•  podmiotu, który nie jest podatnikiem podatku VAT, lub
•  podmiotu, który tym podatnikiem jest, ale dostawa tych towarów była zwolniona od podatku, jak również
•  podmiotu, który jest podatnikiem VAT, ale towary przy dostawie zostały opodatkowane według zasad marży.
Jednakże rozliczenie wynikające ze szczególnej procedury marży można stosować również w przypadku dostaw:
•  dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które zostały zaimportowane przez podatnika stosującego opodatkowanie marży, czy
•  dzieł sztuki, które zostały nabyte od twórców tych dzieł lub ich spadkobierców, oraz
•  dzieł sztuki podlegających opodatkowaniu stawką podatku VAT 7%, które nabyte zostały od podatnika podatku VAT nierozliczającego się zgodnie z zasadą marży.
Aby podatnik w odniesieniu do dostaw w ww. trzech przypadkach mógł stosować opodatkowanie marży, zobowiązany jest przed dniem dokonania dostawy do zawiadomienia (w formie pisemnej) naczelnika urzędu skarbowego o swoim wyborze. W przeciwnym razie nie będzie mógł skorzystać z tej procedury. Informacja złożona przez podatnika ważna jest przez okres 2 lat.
Odnosząc się do kwestii opodatkowania dzieł sztuki, należy stwierdzić, iż dostawy tego rodzaju towaru w kraju, co do zasady, objęte są podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% (zarówno marża, jak i cały obrót). Jednakże przepisy ustawy przewidują przypadki, gdy dzieła sztuki opodatkowane są według stawki podatku 7%, kiedy:
1) są przedmiotem importu;
2) dostawa dzieł sztuki dokonywana jest:
– przez ich twórcę (autora) lub jego spadkobiercę,
– okazjonalnie przez podatnika innego niż podatnik, do którego mają zastosowanie przepisy dotyczące opodatkowania marży, w przypadku gdy dzieła sztuki zostały osobiście przez niego przywiezione lub nabyte od ich twórcy (autora) lub jego spadkobiercy, lub też w przypadku gdy uprawniają go one do pełnego odliczenia podatku;
3) podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jeśli dostawca jest podatnikiem od wartości dodanej i spełnia warunki określone w pkt 2.
•  art. 120 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113.
•  § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 17, poz. 150
Maria Bera
pracownik organów skarbowych,
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA