REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż dzieł sztuki przez stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Związek Artystów Plastyków, jako stowarzyszenie, prowadzi działalność statutową i gospodarczą. Dochód uzyskany z działalności gospodarczej w całości przeznaczamy na działalność statutową. Jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. ZPAP w statucie realizuje swe cele poprzez, między innymi, tworzenie różnych form pomocy koleżeńskiej i socjalnej dla swoich członków. W związku z powyższym, przygotowujemy aukcję dzieł sztuki (obrazy, grafiki), przekazanych nam w formie darowizny od artystów plastyków. Czy sprzedaż dzieł sztuki na aukcji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT? Czy podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie kwota uzyskana ze sprzedaży pomniejszona o podatek VAT? Jeśli tak, to jaką stawką należy opodatkować tę transakcję?
Dostawa dzieł sztuki na aukcji będzie mogła korzystać ze zwolnienia, gdy stowarzyszenie będzie miało status organizacji pożytku publicznego, a dzieła sztuki będą pochodzić ze zbiórek publicznych lub będą zakupione za środki pochodzące z takich zbiórek.
 
W sytuacji gdy stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, dostawa towarów dokonywana przez stowarzyszenie zwolniona będzie z podatku od towarów i usług (z wyłączeniem towarów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym – Dz.U. Nr 29, poz. 257), jeżeli towary te zostałyc nabyte:
•  jako darowizny rzeczowe pochodzące ze zbiórek publicznych, o których mowa w ustawie z 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz.U. Nr 22, poz. 162; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 98, poz. 874);
•  za środki pieniężne pozyskane ze zbiórek publicznych.
Należy pamiętać, że nie uznaje się za zbiórki publiczne:
a) zbierania ofiar na cele religijne, kościelną działalność charytatywno- -opiekuńczą, naukową, oświatową i wychowawczą oraz utrzymanie duchownych i członków zakonów, jeżeli odbywają się w obrębie terenów kościelnych, kaplic oraz w miejscach i okolicznościach zwyczajowo przyjętych w danej okolicy i w sposób tradycyjnie ustalony;
b) zbiórek, przeprowadzanych w drodze loterii pieniężnych lub fantowych, jeżeli zbiórki te nie są przeprowadzane w miejscach publicznych;
c) zbiórek, przeprowadzanych w lokalach prywatnych wśród grona osób znajomych osobiście przeprowadzającym zbiórkę;
d) zbiórek wśród młodzieży szkolnej w lokalach szkolnych, odbywających się na podstawie pozwolenia władz szkolnych;
e) zbiórek koleżeńskich w lokalach urzędów publicznych na cele godne poparcia, odbywających się na podstawie pozwolenia przełożonego urzędu.
ZAPAMIĘTAJ!
Organizacja pożytku publicznego nie może korzystać ze zwolnienia w przypadku, gdy sprzedaż dotyczy pozostałej działalności, niezaliczonej do działalności pożytku publicznego (wyodrębnionej na podstawie art. 21 pkt 1ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) oraz w sytuacji, gdy organizacja pożytku publicznego narusza warunki lub zasady działania określone w tej ustawie. Zwolnienie to obowiązuje tylko w odniesieniu do towarów, których wartość rynkowa, uwzględniająca podatek, przekracza 2000 zł. Niezbędna jest jednak dokumentacja, na podstawie której można zidentyfikować darczyńcę i potwierdzić darowiznę, oraz posiadanie faktury lub dokumentu celnego.
Jeżeli stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego i spełnia powyższe warunki, może skorzystać z instytucji zwolnienia przy sprzedaży dzieł sztuki na aukcji. W przeciwnym wypadku dostawa ta będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Dostawa dzieł sztuki może podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jak również może być rozliczana zgodnie z procedurą marży.
W pierwszym przypadku podstawą opodatkowania będzie obrót, rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży (tj. całość wynagrodzenia należnego od nabywcy), pomniejszona o kwotę podatku.
W razie zastosowania procedury marży, opodatkowaniu będzie podlegała różnica między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą zapłaconą przez sprzedającego towar, pomniejszoną o kwotę podatku. Oznacza to w praktyce, że opodatkowaniu podlega jedynie zysk z transakcji, czyli marża, a nie cały obrót, jak w pierwszym przypadku.
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowanie marży w zakresie dostawy dzieł sztuki wystąpi, co do zasady, wtedy, gdy podatnik nabył te przedmioty od:
•  podmiotu, który nie jest podatnikiem podatku VAT, lub
•  podmiotu, który tym podatnikiem jest, ale dostawa tych towarów była zwolniona od podatku, jak również
•  podmiotu, który jest podatnikiem VAT, ale towary przy dostawie zostały opodatkowane według zasad marży.
Jednakże rozliczenie wynikające ze szczególnej procedury marży można stosować również w przypadku dostaw:
•  dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które zostały zaimportowane przez podatnika stosującego opodatkowanie marży, czy
•  dzieł sztuki, które zostały nabyte od twórców tych dzieł lub ich spadkobierców, oraz
•  dzieł sztuki podlegających opodatkowaniu stawką podatku VAT 7%, które nabyte zostały od podatnika podatku VAT nierozliczającego się zgodnie z zasadą marży.
Aby podatnik w odniesieniu do dostaw w ww. trzech przypadkach mógł stosować opodatkowanie marży, zobowiązany jest przed dniem dokonania dostawy do zawiadomienia (w formie pisemnej) naczelnika urzędu skarbowego o swoim wyborze. W przeciwnym razie nie będzie mógł skorzystać z tej procedury. Informacja złożona przez podatnika ważna jest przez okres 2 lat.
Odnosząc się do kwestii opodatkowania dzieł sztuki, należy stwierdzić, iż dostawy tego rodzaju towaru w kraju, co do zasady, objęte są podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% (zarówno marża, jak i cały obrót). Jednakże przepisy ustawy przewidują przypadki, gdy dzieła sztuki opodatkowane są według stawki podatku 7%, kiedy:
1) są przedmiotem importu;
2) dostawa dzieł sztuki dokonywana jest:
– przez ich twórcę (autora) lub jego spadkobiercę,
– okazjonalnie przez podatnika innego niż podatnik, do którego mają zastosowanie przepisy dotyczące opodatkowania marży, w przypadku gdy dzieła sztuki zostały osobiście przez niego przywiezione lub nabyte od ich twórcy (autora) lub jego spadkobiercy, lub też w przypadku gdy uprawniają go one do pełnego odliczenia podatku;
3) podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jeśli dostawca jest podatnikiem od wartości dodanej i spełnia warunki określone w pkt 2.
•  art. 120 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113.
•  § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 17, poz. 150
Maria Bera
pracownik organów skarbowych,
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA