REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenia ze wspólnikami i kontrahentami z Niemiec

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dwaj wspólnicy naszej spółki mają miejsce zamieszkania w RFN. Z tego względu prowadzimy ożywione kontakty handlowe z Niemcami, wypłacamy należności licencyjne, odsetki i dywidendy. Wiem, że od stycznia br. obowiązuje nowa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania. Czy wprowadziła ona jakieś istotne zmiany?
Tak Nowa polsko-niemiecka umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie 14 maja 2003 r., ogłoszona została w Dz.U. z 20 stycznia 2005 r. Nr 12, poz. 90. Zgodnie z oświadczeniem rządowym w sprawie mocy obowiązującej tej umowy (Dz.U. Nr 12, poz. 91), weszła ona w życie 19 grudnia 2004 r. Natomiast w myśl art. 32 powołanej umowy jej postanowienia mają zastosowanie do kwot dochodu osiągniętego od 1 stycznia 2005 r.
Warto wiedzieć
Do czasu ogłoszenia nowej umowy w Dzienniku Ustaw (20 stycznia 2005 r.) polscy podatnicy obowiązani byli stosować starą umowę. W Niemczech obowiązku publikacyjnego dopełniono jednak w terminie, w związku z czym po drugiej stronie granicy nie było przeszkód, aby stosować nową umowę już od początku stycznia br.
Zgodnie z treścią umowy dywidendy wypłacane niemieckim udziałowcom mogą być opodatkowane zarówno w państwie rezydencji beneficjenta (RFN), jak i w państwie źródła (Polska). Stawka podatku w Polsce ograniczona jest jednak do 5 proc. lub 15 proc. dywidendy brutto – w zależności od osoby beneficjenta. W przypadku wspólnika będącego osobą fizyczną zastosowanie ma stawka w wysokości 15 proc. (w tym zakresie regulacje umowne nie uległy zmianie), pod warunkiem przedstawienia przez tę osobę certyfikatu rezydencji. W myśl nowej umowy odsetki oraz należności licencyjne mogą być natomiast opodatkowane w państwie źródła podatkiem w wysokości 5 proc.
Nowością jest także wprowadzenie do umowy regulacji dotyczących zysków z przeniesienia własności majątku. Chodzi tu m.in. o dochody ze zbycia nieruchomości, a także o dochody ze zbycia udziałów i akcji. Zgodnie z nową umową dochody uzyskane z tytułu przeniesienia własności nieruchomości są opodatkowane w państwie, w którym położona jest nieruchomość. Przeniesienie własności udziałów, akcji i innych papierów wartościowych opodatkowane jest natomiast w zasadzie wyłącznie w państwie rezydencji, umowa wprowadza jednak pewien wyjątek – otóż zyski z przeniesienia własności akcji, udziałów lub innych praw w spółce, której aktywa majątkowe składają się głównie (bezpośrednio lub pośrednio) z majątku nieruchomego lub z praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego, mogą być opodatkowane w kraju położenia nieruchomości.
Przykład
Gdyby niemiecki wspólnik zbył udziały w polskiej spółce, której majątek składa się w ponad 50 proc. z nieruchomości położonych na terytorium Polski, zbycie tych udziałów podlegałoby opodatkowaniu w Polsce.
Warto również zwrócić uwagę na art. 15 ust. 3 nowej umowy. Regulacja ta wyłącza możliwość opodatkowania dochodów z pracy najemnej wykonywanej za granicą wyłącznie w państwie rezydencji. Otóż dochody z pracy najemnej będą podlegać opodatkowaniu w państwie źródła, jeżeli:
a) pracownik wykonuje w ramach pracy najemnej również usługi na rzecz innej niż pracodawca osoby, która kontroluje bezpośrednio lub pośrednio sposób wykonania tych usług, i
b) pracodawca nie ponosi odpowiedzialności lub ryzyka za skutki pracy wykonanej przez pracownika.
Przykład
Gdyby pracownicy polskiej spółki w ramach oddelegowania wykonywali usługi na rzecz niemieckiego przedsiębiorcy, kontrolującego wykonanie pracy i przejmującego (zgodnie z umową) pełną odpowiedzialność za skutki tej pracy, pracownicy polskiej spółki zapłaciliby podatek w Niemczech.
Nowością jest także regulacja wprowadzająca obowiązek zmiany metody wyłączenia na metodę zaliczenia (art. 24 ust. 3 umowy). Będzie tak w sytuacji, gdy w Polsce i w Niemczech dany dochód lub majątek objęty jest odmiennymi postanowieniami umowy lub jest przypisany odmiennym podmiotom, a ta różnica stanowisk nie może być uregulowana zgodnie z procedurą wzajemnego porozumiewania się i jeżeli w wyniku tych rozbieżności stanowisk dany dochód lub majątek mógłby być nieopodatkowany lub mógłby być opodatkowany według niższej stawki. Zmiana metody oznacza zakaz wyłączenia dochodu (majątku) od opodatkowania w państwie rezydencji.
Ważny dla polskiej spółki mającej niemieckich udziałowców może okazać się także przepis art. 29, dotyczący zwrotu podatku odliczanego u źródła. Jeżeli w Polsce (lub w Niemczech) podatek u źródła z tytułu wypłaty dywidendy, odsetek, należności licencyjnych lub innego rodzaju dochodu pobierany jest poprzez odliczenie, to – zgodnie z aktualnie obowiązującą umową – prawo państwa źródła do stosowania odliczenia podatku według stawki obowiązującej na podstawie przepisów jego prawa wewnętrznego nie jest naruszane przez postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Podatek w ten sposób odliczony u źródła zwraca się na wniosek podatnika, jeżeli jest on zmniejszony lub zniesiony na mocy umowy.
Wniosek o zwrot podatku składa się do końca czwartego roku następującego po roku kalendarzowym, w którym podatek potrącony u źródła został naliczony od dywidend, odsetek, należności licencyjnych lub innego dochodu.
Warto wiedzieć
Pomiędzy Polską a Niemcami mogą istnieć rozbieżności co do podatkowego traktowania np. niektórych kosztów ponoszonych przez spółkę komandytową lub kwestii cichego wspólnika. Te rozbieżności mogą w konsekwencji doprowadzić do tego, że dochody (lub ich część) nie byłyby opodatkowane lub byłyby opodatkowane według niższej stawki. W takiej sytuacji państwo rezydencji może po prostu nie wyłączyć dochodów spod opodatkowania.
Przykład
Gdyby polska spółka wypłaciła niemieckiemu udziałowcowi dywidendę i pobrała podatek w wysokości wynikającej z umowy – 15 proc., mimo braku wymaganego certyfikatu rezydencji, to polskie organy podatkowe miałyby prawo zażądać zapłaty podatku według stawki wynikającej z ustawy o p.d.o.f., to jest w wysokości 19 proc. Natomiast – po uzyskaniu stosownego certyfikatu – podatnik mógłby ubiegać się o zwrot podatku w wysokości różnicy pomiędzy stawką wynikającą z umowy a tą obowiązującą na mocy ustawy o p.d.o.f. Przed wejściem w życie nowej umowy przepisy nie przewidywały możliwości ubiegania się o zwrot podatku.
Ewa Błaszczak
doradca podatkowy
Podstawa prawna:
art. 10–13, 15, 24, 29 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U. Nr 12, poz. 90).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA