REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indywidualna stawka amortyzacji dla budynku usługowo-handlowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka zaciągnęła od swojego udziałowca pożyczkę na kompleksowy remont zespołu budynków szeregowych, który zakupiła w grudniu 2002 r. Inwestycja została rozpoczęta w marcu 2003 r. Zakończenie inwestycji planowane jest na kwiecień 2005 r. Budynki mają być wynajmowane na działalność gospodarczą innym przedsiębiorcom. Wartość budynków w marcu 2003 r. kształtowała się na poziomie 546 345,00 zł. W momencie oddania do używania wartość początkowa będzie kształtować się według planów na poziomie 892 345,00 zł. Czy przysługuje nam prawo ustalenia indywidualnej stawki amortyzacyjnej? Jeżeli tak, to w jakiej wysokości ustalić tę stawkę?
Wyjdźmy od tego, że Klasyfikacja Środków Trwałych za samodzielny środek trwały w ramach grupy 1 – budynki, lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu niemieszkalnego – uważa:
– budynek posadowiony na stałym fundamencie wraz z przynależnymi do niego przybudówkami i pomieszczeniami pomocniczymi,
– lokal, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu niemieszkalnego.
Mimo że mamy do czynienia z kompleksem budynków, to każdy z samodzielnych obiektów należy traktować jako odrębny środek trwały. Granicę budynku stanowią zewnętrzne powierzchnie ścian oraz górna powierzchnia najwyższego stropu, posadzka piwnic w budynkach podpiwniczonych lub poziom terenu przy budynkach niepodpiwniczonych. W przypadku budynków występujących w zabudowie zwartej granice pomiędzy poszczególnymi obiektami stanowią płaszczyzny styku ścian szczytowych, a jeżeli występuje wspólna dla dwóch obiektów ściana, granica pomiędzy budynkami przebiega przez jej środek.
Indywidualną stawkę amortyzacji można stosować do środków trwałych używanych albo ulepszonych, które zostały po raz pierwszy wprowadzone do ewidencji środków trwałych danego podatnika. W przypadku budynków, na potrzeby stosowania indywidualnych stawek amortyzacyjnych:
– za używane uznajemy budynki, jeżeli podatnik wykaże, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej 60 miesięcy,
– za ulepszone uznajemy budynki, jeżeli przed ich wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych podatnik poniósł wydatki na ich ulepszenie wynoszące co najmniej 30 proc. wartości początkowej.
Za ulepszone uznaje się środki trwałe, które zostały poddane przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji, modernizacji, jeżeli prace te powodują wzrost ich wartości użytkowej mierzonej w szczególności:
– okresem używania,
– zdolnością wytwórczą,
– jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych oraz
– kosztami ich eksploatacji.
Czytelnik nie precyzuje zakresu prac przeprowadzonych w trakcie kapitalnego remontu, ale biorąc pod uwagę cel i wartość tych prac z dużym prawdopodobieństwem można uznać, że mamy do czynienia z ulepszeniem w postaci co najmniej modernizacji.
Wartość początkowa budynku zwiększy się w wyniku remontu o 346 000 zł, co stanowi prawie 39 proc. wartości początkowej. Nie wszystkie jednak składniki wartości początkowej muszą wynikać z wartości prac ulepszających budynek. Częścią składową wartości początkowej będą np. odsetki od pożyczki udziałowca zaciągniętej na remont, które zostaną naliczone do dnia przekazania budynków do używania. Aby jednoznacznie uznać budynek za ulepszony potrzeba bardziej szczegółowych danych co do zakresu i wartości przeprowadzonych prac. Jednak w przedstawionym przypadku bardziej zwróciłbym uwagę na to – czy remontowane budynki nie spełniają warunków do uznania ich za używane. Stan budynków i wartość przeprowadzonych prac remontowych wskazywałyby na to, że budynki są już „wiekowe” i przed ich nabyciem przez spółkę były już używane co najmniej 60 miesięcy. Jeżeli tak – to nie ma przeszkód do stosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej jako dla budynków używanych. Budynki służące działalności usługowej zaliczane są do rodzaju 103 KŚT – budynki handlowo-usługowe. Jak wynika z przepisu art. 16j ust. 1 pkt. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla tego rodzaju budynków podatnik ma prawo stosować indywidualną stawkę amortyzacyjną wynoszącą 33,33 proc. Zapewni ona amortyzację budynku przez wymagany minimalny okres, tj. 36 miesięcy. Amortyzację rozpoczynamy od miesiąca następnego po miesiącu wprowadzenia składnika do ewidencji środków trwałych. W tym przypadku będzie to maj 2005 r., jeżeli budynki zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych w kwietniu br.
Edward Żurański
Podstawa prawna:
art. 16j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT). (Dz.U. Nr 112, poz. 1317 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA