REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatnik prowadzący niewielką działalność opodatkowaną może odliczać podatek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Naszą podstawową działalnością jest działalność edukacyjna w zakresie szkolnictwa wyższego, zwolniona z podatku VAT. Działalność dodatkowa, opodatkowana VAT, jest znikoma. Stosunek obrotów wynikających z działalności pozaedukacyjnej do całości obrotów (obliczony według art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług) wynosi 0,54%. Czy w związku z tym nie mamy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Częściowe odliczanie podatku: Jeżeli u podatnika prowadzącego działalność opodatkowaną stosunek obrotów wynikających z tej działalności do całości obrotów wynosi 0,54%, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeśli podatnik dokonał tego odliczania, ponieważ ustalił wstępnie udział wartości sprzedaży opodatkowanej do wartości obrotów ogółem powyżej 2%, to ma obowiązek sporządzenia rocznej korekty podatku naliczonego.
 
Podatnik prowadzący działalność edukacyjną, u którego stosunek obrotów wynikających z działalności pozaedukacyjnej do całości obrotów wynosi 0,54%, w ogóle nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wynika to z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 załącznika nr 4 wymienione zostały „Usługi w zakresie edukacji” o symbolu PKWiU ex 80.
Dział 80 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, opartej m.in. na Polskiej Klasyfikacji Działalności, obejmuje „Usługi w zakresie edukacji”, w skład których wchodzą:
a) usługi w zakresie szkolnictwa podstawowego, średniego i wyższego,
b) usługi w zakresie szkolnictwa dla dorosłych oraz innych form kształcenia.
Usługi w zakresie szkolnictwa wyższego są zatem zwolnione z podatku od towarów i usług.
Podatnik w swej działalności powinien dążyć do przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Przy jednoczesnej sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej zawsze jednak będzie istniał katalog zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, np. wydatki administracyjne, eksploatacyjne.
W takich sytuacjach, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik może zmniejszyć kwotę podatku należnego tylko o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W przypadku gdy podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług związanych z czynnościami zwolnionymi i opodatkowanymi, zobowiązany jest do obliczenia proporcji oraz korekty podatku naliczonego. W art. 90 i art. 91 ustawy o VAT określono zasady częściowego odliczenia podatku oraz korekty podatku naliczonego.
Jeśli podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami zwolnionymi i opodatkowanymi, ma obowiązek sporządzenia korekty rocznej.
Zgodnie z art. 90 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania zarówno czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu takie prawo.
Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja, oraz zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W przedstawionym przez Czytelnika pytaniu proporcja ta wynosi 0,54%, a zatem nie przekroczyła 2%. Jeśli proporcja nie przekroczy 2% – podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 163 ust. 2 ustawy o VAT korekta powinna dotyczyć okresu od maja 2004 r. do końca roku podatkowego. Obliczoną za ten okres proporcję stosuje się przy wyliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w 2005 r.
Korekty deklaracji należy dokonać w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonywana jest korekta. Jeśli okresem rozliczeniowym jest okres miesięczny, to korekta powinna być złożona w deklaracji za styczeń 2005 r. Jeśli natomiast okresem rozliczeniowym jest okres kwartalny, to korektę należy złożyć za I kwartał 2005 r.
Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli kwota korekty nie przekroczy 0,01% kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie.
Przedstawmy dwa przykłady, które mogą stanowić rozwiązanie w podobnej sytuacji.
Przykład 1
Podatnik określił wstępnie proporcje na podstawie danych za okres od maja do 31 grudnia 2004 r. w wysokości 1%. W miesięcznych deklaracjach, stosując art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, w ogóle nie odliczał podatku naliczonego. Wyliczenie to wskazuje, że podatnik nie musi dokonywać korekty podatku naliczonego w deklaracji za styczeń 2005 r., ponieważ nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przykład 2
Podatnik, na podstawie danych za okres od maja do 31 grudnia 2004 r., ustalił wstępnie na 2005 r. udział wartości sprzedaży opodatkowanej do wartości obrotu ogółem na 5%. W każdej miesięcznej deklaracji stosował ten wskaźnik w celu ustalenia podlegającej odliczeniu kwoty podatku naliczonego związanego ze sprzedażą. Ustalając ostatecznie proporcję za 2005 r. podatnik wyliczył wskaźnik w wysokości 0,54%. Wyliczenie to wskazuje, że musi dokonać korekty podatku naliczonego w deklaracji za styczeń 2005 r. Korekta ta będzie polegała na zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od podatku należnego. Kwota zmniejszająca podatek do odliczenia stanowi koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym.
Krystyna Dziedzic
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Jaka najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku? Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd proponuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

REKLAMA