REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatnik prowadzący niewielką działalność opodatkowaną może odliczać podatek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Naszą podstawową działalnością jest działalność edukacyjna w zakresie szkolnictwa wyższego, zwolniona z podatku VAT. Działalność dodatkowa, opodatkowana VAT, jest znikoma. Stosunek obrotów wynikających z działalności pozaedukacyjnej do całości obrotów (obliczony według art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług) wynosi 0,54%. Czy w związku z tym nie mamy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Częściowe odliczanie podatku: Jeżeli u podatnika prowadzącego działalność opodatkowaną stosunek obrotów wynikających z tej działalności do całości obrotów wynosi 0,54%, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeśli podatnik dokonał tego odliczania, ponieważ ustalił wstępnie udział wartości sprzedaży opodatkowanej do wartości obrotów ogółem powyżej 2%, to ma obowiązek sporządzenia rocznej korekty podatku naliczonego.
 
Podatnik prowadzący działalność edukacyjną, u którego stosunek obrotów wynikających z działalności pozaedukacyjnej do całości obrotów wynosi 0,54%, w ogóle nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wynika to z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 załącznika nr 4 wymienione zostały „Usługi w zakresie edukacji” o symbolu PKWiU ex 80.
Dział 80 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, opartej m.in. na Polskiej Klasyfikacji Działalności, obejmuje „Usługi w zakresie edukacji”, w skład których wchodzą:
a) usługi w zakresie szkolnictwa podstawowego, średniego i wyższego,
b) usługi w zakresie szkolnictwa dla dorosłych oraz innych form kształcenia.
Usługi w zakresie szkolnictwa wyższego są zatem zwolnione z podatku od towarów i usług.
Podatnik w swej działalności powinien dążyć do przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Przy jednoczesnej sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej zawsze jednak będzie istniał katalog zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, np. wydatki administracyjne, eksploatacyjne.
W takich sytuacjach, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik może zmniejszyć kwotę podatku należnego tylko o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W przypadku gdy podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług związanych z czynnościami zwolnionymi i opodatkowanymi, zobowiązany jest do obliczenia proporcji oraz korekty podatku naliczonego. W art. 90 i art. 91 ustawy o VAT określono zasady częściowego odliczenia podatku oraz korekty podatku naliczonego.
Jeśli podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami zwolnionymi i opodatkowanymi, ma obowiązek sporządzenia korekty rocznej.
Zgodnie z art. 90 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania zarówno czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu takie prawo.
Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja, oraz zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W przedstawionym przez Czytelnika pytaniu proporcja ta wynosi 0,54%, a zatem nie przekroczyła 2%. Jeśli proporcja nie przekroczy 2% – podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 163 ust. 2 ustawy o VAT korekta powinna dotyczyć okresu od maja 2004 r. do końca roku podatkowego. Obliczoną za ten okres proporcję stosuje się przy wyliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w 2005 r.
Korekty deklaracji należy dokonać w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonywana jest korekta. Jeśli okresem rozliczeniowym jest okres miesięczny, to korekta powinna być złożona w deklaracji za styczeń 2005 r. Jeśli natomiast okresem rozliczeniowym jest okres kwartalny, to korektę należy złożyć za I kwartał 2005 r.
Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli kwota korekty nie przekroczy 0,01% kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie.
Przedstawmy dwa przykłady, które mogą stanowić rozwiązanie w podobnej sytuacji.
Przykład 1
Podatnik określił wstępnie proporcje na podstawie danych za okres od maja do 31 grudnia 2004 r. w wysokości 1%. W miesięcznych deklaracjach, stosując art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, w ogóle nie odliczał podatku naliczonego. Wyliczenie to wskazuje, że podatnik nie musi dokonywać korekty podatku naliczonego w deklaracji za styczeń 2005 r., ponieważ nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przykład 2
Podatnik, na podstawie danych za okres od maja do 31 grudnia 2004 r., ustalił wstępnie na 2005 r. udział wartości sprzedaży opodatkowanej do wartości obrotu ogółem na 5%. W każdej miesięcznej deklaracji stosował ten wskaźnik w celu ustalenia podlegającej odliczeniu kwoty podatku naliczonego związanego ze sprzedażą. Ustalając ostatecznie proporcję za 2005 r. podatnik wyliczył wskaźnik w wysokości 0,54%. Wyliczenie to wskazuje, że musi dokonać korekty podatku naliczonego w deklaracji za styczeń 2005 r. Korekta ta będzie polegała na zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od podatku należnego. Kwota zmniejszająca podatek do odliczenia stanowi koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym.
Krystyna Dziedzic
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA