REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak są opodatkowane odsetki przekazywane do Niemiec

REKLAMA

W 2000 r. spółka z o.o. zaciągnęła pożyczkę na zakup hali produkcyjnej od spółki będącej jej udziałowcem z siedzibą w Niemczech. Czy i jak w 2005 r. będą opodatkowane w Polsce odsetki od tej pożyczki?
Tak. Nowa umowa przewiduje opodatkowanie w Polsce odsetek przekazywanych do Niemiec według stawki 5%. Podstawą opodatkowania jest kwota brutto odsetek.
Od 1 stycznia 2005 r. weszły w życie postanowienia umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie 14 maja 2003 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90). Umowę stosuje się m.in. do podatków pobieranych u źródła od kwot dochodu osiągniętego od 1 stycznia 2005 r. (art. 32 ust. 2 lit. a tej umowy). Jej przepisom podlegają więc także odsetki, niezależnie od tego, kiedy pożyczka została udzielona.
W art. 11 tej umowy określono sposób opodatkowania odsetek powstałych w jednym państwie i wypłacanych odbiorcy w drugim państwie. Odsetki powstają w umawiającym się państwie, jeżeli płatnikiem jest osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym państwie (art. 11 ust. 6 umowy). A zatem państwem, w którym powstają odsetki w przypadku pożyczki zaciągniętej przez spółkę w Polsce, które następnie są wypłacane do Niemiec, jest Polska.
Odsetki, które powstają w Polsce i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech, mogą być opodatkowane w Niemczech (art. 11 ust. 1 umowy).
Jednakże takie odsetki mogą być także opodatkowane w Polsce, zgodnie z polskim ustawodawstwem (art. 11 ust. 2 umowy). Jeżeli jednak osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych odsetek.
Użycie w tym postanowieniu sformułowania „odsetki mogą być także opodatkowane” nie oznacza możliwości wyboru przez podatnika miejsca opodatkowania tych odsetek. Oznacza natomiast, że dochód z odsetek podlega opodatkowaniu w Niemczech, a ponadto dochód ten podlega opodatkowaniu również w Polsce według prawa polskiego, z tym że stawka podatku ograniczona jest do 5%.
Pozostawiono państwu źródła prawo (w tym przypadku Polsce) do opodatkowania tego dochodu, jeżeli zgodnie z jego ustawodawstwem dochód ten podlega opodatkowaniu (w Polsce dochód z odsetek podlega opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Postanowienie to odnosi się do prawa państwa źródła do opodatkowania tego dochodu, a nie do prawa wyboru miejsca opodatkowania przez podatnika.
W odróżnieniu zatem od poprzednio obowiązującej umowy z 18 grudnia 1972 r. nowa umowa przewiduje opodatkowanie w Polsce odsetek przekazywanych do Niemiec według stawki 5%. Podstawą opodatkowania jest kwota brutto odsetek.
Przykład
Spółka z o.o. zaciągnęła w 2000 r. pożyczkę od niemieckiej spółki GmbH będącej jej udziałowcem.
W marcu 2005 r. zapłaciła odsetki od pożyczki w wysokości równowartości brutto 10 000 zł.
Od kwoty tej spółka z o.o. – jako płatnik – powinna pobrać podatek w wysokości
5% × 10 000 zł = 500 zł.
W związku z powyższym powinna ona przekazać do Niemiec kwotę netto 9500 zł.
Polska spółka z o.o., jako płatnik, jest zobowiązana pobrać podatek według stawki 5% w dniu dokonania wypłaty (art. 26 ust. 1 updop).
Jednakże zastosowanie stawki wynikającej z umowy jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych. Płatnik musi uzyskać od podatnika zaświadczenie (certyfikat rezydencji), wydane przez właściwy w Niemczech organ administracji podatkowej. Gdyby takiego certyfikatu nie uzyskano, wówczas odsetki powinny być opodatkowane zgodnie z przepisami polskiej ustawy podatkowej według stawki 20% (art. 21 ust. 1 pkt 1 updop). Należy przy tym zwrócić uwagę, że od 1 lipca 2005 r. do 30 czerwca 2009 r. podatek ten będzie wynosił 10% przychodów. Stawka taka wynika z art. 6 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Natomiast od 1 lipca 2009 r. do 30 czerwca 2013 r. stawka podatku wyniesie 5%.
Należy również zauważyć, że zwolnienie od podatku odsetek, o którym mowa w art. 21 ust. 3 ustawy (dotyczące m.in. odsetek dla udziałowców posiadających nie mniej niż 25% udziałów w kapitale mającej siedzibę w Polsce spółki je wypłacającej), będzie miało zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych od 1 lipca 2013 r.
Spółka z o.o. – jako płatnik – obowiązana jest przekazać kwotę pobranego podatku w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Jest też zobowiązana przesłać urzędowi skarbowemu deklarację o wysokości pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (CIT-10). Ponadto jest zobowiązana przekazać zarówno podatnikowi w Niemczech, jak i urzędowi skarbowemu informację na formularzu IFT-2/IFT-2R o wysokości uzyskanego przez niego przychodu (dochodu).
Trzeba pamiętać, że na pisemny wniosek podatnika z Niemiec spółka z o.o. – jako płatnik – jest zobowiązana do sporządzenia tej informacji i przesłania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Pożyczkodawca w Niemczech zaliczy na poczet niemieckiego podatku od dochodu podatek od dochodu z odsetek zapłacony zgodnie z postanowieniami umowy w Polsce, z uwzględnieniem postanowień prawa niemieckiego w tym zakresie (art. 24 ust. 1 lit. b tej umowy).
• art. 11 ust. 1, 2 i 6, art. 24 ust. 1 lit. b, art. 32 ust. 2 lit. a umowy z 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku – Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90
• art. 21 ust. 1 pkt 1, art. 26 ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
•  art. 6, art. 7 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – Dz.U. Nr 254, poz. 2533
Krzysztof Lis
specjalista z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

REKLAMA

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

REKLAMA

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

REKLAMA