REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak są opodatkowane odsetki przekazywane do Niemiec

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2000 r. spółka z o.o. zaciągnęła pożyczkę na zakup hali produkcyjnej od spółki będącej jej udziałowcem z siedzibą w Niemczech. Czy i jak w 2005 r. będą opodatkowane w Polsce odsetki od tej pożyczki?
Tak. Nowa umowa przewiduje opodatkowanie w Polsce odsetek przekazywanych do Niemiec według stawki 5%. Podstawą opodatkowania jest kwota brutto odsetek.
Od 1 stycznia 2005 r. weszły w życie postanowienia umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie 14 maja 2003 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90). Umowę stosuje się m.in. do podatków pobieranych u źródła od kwot dochodu osiągniętego od 1 stycznia 2005 r. (art. 32 ust. 2 lit. a tej umowy). Jej przepisom podlegają więc także odsetki, niezależnie od tego, kiedy pożyczka została udzielona.
W art. 11 tej umowy określono sposób opodatkowania odsetek powstałych w jednym państwie i wypłacanych odbiorcy w drugim państwie. Odsetki powstają w umawiającym się państwie, jeżeli płatnikiem jest osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym państwie (art. 11 ust. 6 umowy). A zatem państwem, w którym powstają odsetki w przypadku pożyczki zaciągniętej przez spółkę w Polsce, które następnie są wypłacane do Niemiec, jest Polska.
Odsetki, które powstają w Polsce i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech, mogą być opodatkowane w Niemczech (art. 11 ust. 1 umowy).
Jednakże takie odsetki mogą być także opodatkowane w Polsce, zgodnie z polskim ustawodawstwem (art. 11 ust. 2 umowy). Jeżeli jednak osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych odsetek.
Użycie w tym postanowieniu sformułowania „odsetki mogą być także opodatkowane” nie oznacza możliwości wyboru przez podatnika miejsca opodatkowania tych odsetek. Oznacza natomiast, że dochód z odsetek podlega opodatkowaniu w Niemczech, a ponadto dochód ten podlega opodatkowaniu również w Polsce według prawa polskiego, z tym że stawka podatku ograniczona jest do 5%.
Pozostawiono państwu źródła prawo (w tym przypadku Polsce) do opodatkowania tego dochodu, jeżeli zgodnie z jego ustawodawstwem dochód ten podlega opodatkowaniu (w Polsce dochód z odsetek podlega opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Postanowienie to odnosi się do prawa państwa źródła do opodatkowania tego dochodu, a nie do prawa wyboru miejsca opodatkowania przez podatnika.
W odróżnieniu zatem od poprzednio obowiązującej umowy z 18 grudnia 1972 r. nowa umowa przewiduje opodatkowanie w Polsce odsetek przekazywanych do Niemiec według stawki 5%. Podstawą opodatkowania jest kwota brutto odsetek.
Przykład
Spółka z o.o. zaciągnęła w 2000 r. pożyczkę od niemieckiej spółki GmbH będącej jej udziałowcem.
W marcu 2005 r. zapłaciła odsetki od pożyczki w wysokości równowartości brutto 10 000 zł.
Od kwoty tej spółka z o.o. – jako płatnik – powinna pobrać podatek w wysokości
5% × 10 000 zł = 500 zł.
W związku z powyższym powinna ona przekazać do Niemiec kwotę netto 9500 zł.
Polska spółka z o.o., jako płatnik, jest zobowiązana pobrać podatek według stawki 5% w dniu dokonania wypłaty (art. 26 ust. 1 updop).
Jednakże zastosowanie stawki wynikającej z umowy jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych. Płatnik musi uzyskać od podatnika zaświadczenie (certyfikat rezydencji), wydane przez właściwy w Niemczech organ administracji podatkowej. Gdyby takiego certyfikatu nie uzyskano, wówczas odsetki powinny być opodatkowane zgodnie z przepisami polskiej ustawy podatkowej według stawki 20% (art. 21 ust. 1 pkt 1 updop). Należy przy tym zwrócić uwagę, że od 1 lipca 2005 r. do 30 czerwca 2009 r. podatek ten będzie wynosił 10% przychodów. Stawka taka wynika z art. 6 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Natomiast od 1 lipca 2009 r. do 30 czerwca 2013 r. stawka podatku wyniesie 5%.
Należy również zauważyć, że zwolnienie od podatku odsetek, o którym mowa w art. 21 ust. 3 ustawy (dotyczące m.in. odsetek dla udziałowców posiadających nie mniej niż 25% udziałów w kapitale mającej siedzibę w Polsce spółki je wypłacającej), będzie miało zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych od 1 lipca 2013 r.
Spółka z o.o. – jako płatnik – obowiązana jest przekazać kwotę pobranego podatku w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Jest też zobowiązana przesłać urzędowi skarbowemu deklarację o wysokości pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (CIT-10). Ponadto jest zobowiązana przekazać zarówno podatnikowi w Niemczech, jak i urzędowi skarbowemu informację na formularzu IFT-2/IFT-2R o wysokości uzyskanego przez niego przychodu (dochodu).
Trzeba pamiętać, że na pisemny wniosek podatnika z Niemiec spółka z o.o. – jako płatnik – jest zobowiązana do sporządzenia tej informacji i przesłania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Pożyczkodawca w Niemczech zaliczy na poczet niemieckiego podatku od dochodu podatek od dochodu z odsetek zapłacony zgodnie z postanowieniami umowy w Polsce, z uwzględnieniem postanowień prawa niemieckiego w tym zakresie (art. 24 ust. 1 lit. b tej umowy).
• art. 11 ust. 1, 2 i 6, art. 24 ust. 1 lit. b, art. 32 ust. 2 lit. a umowy z 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku – Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90
• art. 21 ust. 1 pkt 1, art. 26 ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
•  art. 6, art. 7 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – Dz.U. Nr 254, poz. 2533
Krzysztof Lis
specjalista z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA