REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak są opodatkowane odsetki przekazywane do Niemiec

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2000 r. spółka z o.o. zaciągnęła pożyczkę na zakup hali produkcyjnej od spółki będącej jej udziałowcem z siedzibą w Niemczech. Czy i jak w 2005 r. będą opodatkowane w Polsce odsetki od tej pożyczki?
Tak. Nowa umowa przewiduje opodatkowanie w Polsce odsetek przekazywanych do Niemiec według stawki 5%. Podstawą opodatkowania jest kwota brutto odsetek.
Od 1 stycznia 2005 r. weszły w życie postanowienia umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie 14 maja 2003 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90). Umowę stosuje się m.in. do podatków pobieranych u źródła od kwot dochodu osiągniętego od 1 stycznia 2005 r. (art. 32 ust. 2 lit. a tej umowy). Jej przepisom podlegają więc także odsetki, niezależnie od tego, kiedy pożyczka została udzielona.
W art. 11 tej umowy określono sposób opodatkowania odsetek powstałych w jednym państwie i wypłacanych odbiorcy w drugim państwie. Odsetki powstają w umawiającym się państwie, jeżeli płatnikiem jest osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym państwie (art. 11 ust. 6 umowy). A zatem państwem, w którym powstają odsetki w przypadku pożyczki zaciągniętej przez spółkę w Polsce, które następnie są wypłacane do Niemiec, jest Polska.
Odsetki, które powstają w Polsce i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech, mogą być opodatkowane w Niemczech (art. 11 ust. 1 umowy).
Jednakże takie odsetki mogą być także opodatkowane w Polsce, zgodnie z polskim ustawodawstwem (art. 11 ust. 2 umowy). Jeżeli jednak osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych odsetek.
Użycie w tym postanowieniu sformułowania „odsetki mogą być także opodatkowane” nie oznacza możliwości wyboru przez podatnika miejsca opodatkowania tych odsetek. Oznacza natomiast, że dochód z odsetek podlega opodatkowaniu w Niemczech, a ponadto dochód ten podlega opodatkowaniu również w Polsce według prawa polskiego, z tym że stawka podatku ograniczona jest do 5%.
Pozostawiono państwu źródła prawo (w tym przypadku Polsce) do opodatkowania tego dochodu, jeżeli zgodnie z jego ustawodawstwem dochód ten podlega opodatkowaniu (w Polsce dochód z odsetek podlega opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Postanowienie to odnosi się do prawa państwa źródła do opodatkowania tego dochodu, a nie do prawa wyboru miejsca opodatkowania przez podatnika.
W odróżnieniu zatem od poprzednio obowiązującej umowy z 18 grudnia 1972 r. nowa umowa przewiduje opodatkowanie w Polsce odsetek przekazywanych do Niemiec według stawki 5%. Podstawą opodatkowania jest kwota brutto odsetek.
Przykład
Spółka z o.o. zaciągnęła w 2000 r. pożyczkę od niemieckiej spółki GmbH będącej jej udziałowcem.
W marcu 2005 r. zapłaciła odsetki od pożyczki w wysokości równowartości brutto 10 000 zł.
Od kwoty tej spółka z o.o. – jako płatnik – powinna pobrać podatek w wysokości
5% × 10 000 zł = 500 zł.
W związku z powyższym powinna ona przekazać do Niemiec kwotę netto 9500 zł.
Polska spółka z o.o., jako płatnik, jest zobowiązana pobrać podatek według stawki 5% w dniu dokonania wypłaty (art. 26 ust. 1 updop).
Jednakże zastosowanie stawki wynikającej z umowy jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych. Płatnik musi uzyskać od podatnika zaświadczenie (certyfikat rezydencji), wydane przez właściwy w Niemczech organ administracji podatkowej. Gdyby takiego certyfikatu nie uzyskano, wówczas odsetki powinny być opodatkowane zgodnie z przepisami polskiej ustawy podatkowej według stawki 20% (art. 21 ust. 1 pkt 1 updop). Należy przy tym zwrócić uwagę, że od 1 lipca 2005 r. do 30 czerwca 2009 r. podatek ten będzie wynosił 10% przychodów. Stawka taka wynika z art. 6 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Natomiast od 1 lipca 2009 r. do 30 czerwca 2013 r. stawka podatku wyniesie 5%.
Należy również zauważyć, że zwolnienie od podatku odsetek, o którym mowa w art. 21 ust. 3 ustawy (dotyczące m.in. odsetek dla udziałowców posiadających nie mniej niż 25% udziałów w kapitale mającej siedzibę w Polsce spółki je wypłacającej), będzie miało zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych od 1 lipca 2013 r.
Spółka z o.o. – jako płatnik – obowiązana jest przekazać kwotę pobranego podatku w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Jest też zobowiązana przesłać urzędowi skarbowemu deklarację o wysokości pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (CIT-10). Ponadto jest zobowiązana przekazać zarówno podatnikowi w Niemczech, jak i urzędowi skarbowemu informację na formularzu IFT-2/IFT-2R o wysokości uzyskanego przez niego przychodu (dochodu).
Trzeba pamiętać, że na pisemny wniosek podatnika z Niemiec spółka z o.o. – jako płatnik – jest zobowiązana do sporządzenia tej informacji i przesłania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Pożyczkodawca w Niemczech zaliczy na poczet niemieckiego podatku od dochodu podatek od dochodu z odsetek zapłacony zgodnie z postanowieniami umowy w Polsce, z uwzględnieniem postanowień prawa niemieckiego w tym zakresie (art. 24 ust. 1 lit. b tej umowy).
• art. 11 ust. 1, 2 i 6, art. 24 ust. 1 lit. b, art. 32 ust. 2 lit. a umowy z 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku – Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90
• art. 21 ust. 1 pkt 1, art. 26 ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
•  art. 6, art. 7 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – Dz.U. Nr 254, poz. 2533
Krzysztof Lis
specjalista z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA