REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak są opodatkowane odsetki przekazywane do Niemiec

REKLAMA

W 2000 r. spółka z o.o. zaciągnęła pożyczkę na zakup hali produkcyjnej od spółki będącej jej udziałowcem z siedzibą w Niemczech. Czy i jak w 2005 r. będą opodatkowane w Polsce odsetki od tej pożyczki?
Tak. Nowa umowa przewiduje opodatkowanie w Polsce odsetek przekazywanych do Niemiec według stawki 5%. Podstawą opodatkowania jest kwota brutto odsetek.
Od 1 stycznia 2005 r. weszły w życie postanowienia umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie 14 maja 2003 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90). Umowę stosuje się m.in. do podatków pobieranych u źródła od kwot dochodu osiągniętego od 1 stycznia 2005 r. (art. 32 ust. 2 lit. a tej umowy). Jej przepisom podlegają więc także odsetki, niezależnie od tego, kiedy pożyczka została udzielona.
W art. 11 tej umowy określono sposób opodatkowania odsetek powstałych w jednym państwie i wypłacanych odbiorcy w drugim państwie. Odsetki powstają w umawiającym się państwie, jeżeli płatnikiem jest osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym państwie (art. 11 ust. 6 umowy). A zatem państwem, w którym powstają odsetki w przypadku pożyczki zaciągniętej przez spółkę w Polsce, które następnie są wypłacane do Niemiec, jest Polska.
Odsetki, które powstają w Polsce i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech, mogą być opodatkowane w Niemczech (art. 11 ust. 1 umowy).
Jednakże takie odsetki mogą być także opodatkowane w Polsce, zgodnie z polskim ustawodawstwem (art. 11 ust. 2 umowy). Jeżeli jednak osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych odsetek.
Użycie w tym postanowieniu sformułowania „odsetki mogą być także opodatkowane” nie oznacza możliwości wyboru przez podatnika miejsca opodatkowania tych odsetek. Oznacza natomiast, że dochód z odsetek podlega opodatkowaniu w Niemczech, a ponadto dochód ten podlega opodatkowaniu również w Polsce według prawa polskiego, z tym że stawka podatku ograniczona jest do 5%.
Pozostawiono państwu źródła prawo (w tym przypadku Polsce) do opodatkowania tego dochodu, jeżeli zgodnie z jego ustawodawstwem dochód ten podlega opodatkowaniu (w Polsce dochód z odsetek podlega opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Postanowienie to odnosi się do prawa państwa źródła do opodatkowania tego dochodu, a nie do prawa wyboru miejsca opodatkowania przez podatnika.
W odróżnieniu zatem od poprzednio obowiązującej umowy z 18 grudnia 1972 r. nowa umowa przewiduje opodatkowanie w Polsce odsetek przekazywanych do Niemiec według stawki 5%. Podstawą opodatkowania jest kwota brutto odsetek.
Przykład
Spółka z o.o. zaciągnęła w 2000 r. pożyczkę od niemieckiej spółki GmbH będącej jej udziałowcem.
W marcu 2005 r. zapłaciła odsetki od pożyczki w wysokości równowartości brutto 10 000 zł.
Od kwoty tej spółka z o.o. – jako płatnik – powinna pobrać podatek w wysokości
5% × 10 000 zł = 500 zł.
W związku z powyższym powinna ona przekazać do Niemiec kwotę netto 9500 zł.
Polska spółka z o.o., jako płatnik, jest zobowiązana pobrać podatek według stawki 5% w dniu dokonania wypłaty (art. 26 ust. 1 updop).
Jednakże zastosowanie stawki wynikającej z umowy jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych. Płatnik musi uzyskać od podatnika zaświadczenie (certyfikat rezydencji), wydane przez właściwy w Niemczech organ administracji podatkowej. Gdyby takiego certyfikatu nie uzyskano, wówczas odsetki powinny być opodatkowane zgodnie z przepisami polskiej ustawy podatkowej według stawki 20% (art. 21 ust. 1 pkt 1 updop). Należy przy tym zwrócić uwagę, że od 1 lipca 2005 r. do 30 czerwca 2009 r. podatek ten będzie wynosił 10% przychodów. Stawka taka wynika z art. 6 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Natomiast od 1 lipca 2009 r. do 30 czerwca 2013 r. stawka podatku wyniesie 5%.
Należy również zauważyć, że zwolnienie od podatku odsetek, o którym mowa w art. 21 ust. 3 ustawy (dotyczące m.in. odsetek dla udziałowców posiadających nie mniej niż 25% udziałów w kapitale mającej siedzibę w Polsce spółki je wypłacającej), będzie miało zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych od 1 lipca 2013 r.
Spółka z o.o. – jako płatnik – obowiązana jest przekazać kwotę pobranego podatku w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Jest też zobowiązana przesłać urzędowi skarbowemu deklarację o wysokości pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (CIT-10). Ponadto jest zobowiązana przekazać zarówno podatnikowi w Niemczech, jak i urzędowi skarbowemu informację na formularzu IFT-2/IFT-2R o wysokości uzyskanego przez niego przychodu (dochodu).
Trzeba pamiętać, że na pisemny wniosek podatnika z Niemiec spółka z o.o. – jako płatnik – jest zobowiązana do sporządzenia tej informacji i przesłania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Pożyczkodawca w Niemczech zaliczy na poczet niemieckiego podatku od dochodu podatek od dochodu z odsetek zapłacony zgodnie z postanowieniami umowy w Polsce, z uwzględnieniem postanowień prawa niemieckiego w tym zakresie (art. 24 ust. 1 lit. b tej umowy).
• art. 11 ust. 1, 2 i 6, art. 24 ust. 1 lit. b, art. 32 ust. 2 lit. a umowy z 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku – Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90
• art. 21 ust. 1 pkt 1, art. 26 ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
•  art. 6, art. 7 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – Dz.U. Nr 254, poz. 2533
Krzysztof Lis
specjalista z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA