REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wyłudzaj zwrotu VAT na Malcie, bo spotka cię kara

REKLAMA

Od 1 maja 2004 r. polscy przedsiębiorcy dokonujący zakupów na Malcie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą mają prawo do odzyskania naliczonego przy tych zakupach VAT. Jednak gdy przedsiębiorca będzie próbował wyłudzić nienależny zwrot podatku i wykryją to władze maltańskie, wszelkie zwroty na rzecz wnioskodawcy zostaną wstrzymane na okres do 2 lat.
Krzysztof Koniewski z wrocławskiego biura Deloitte wyjaśnił, stosownie do postanowień VIII dyrektywy Rady UE, od 1 maja 2004 r. Malta ma obowiązek umożliwić uzyskanie zwrotu VAT naliczonego na Malcie w związku z zakupem towarów i usług przez niezarejestrowanego tam przedsiębiorcę z innego państwa Unii Europejskiej.
Potrzebny będzie specjalny wniosek
Szczepan Kubiak z łódzkiego biura Deloitte podkreślił, iż wszczęcie procedury zwrotu VAT wymaga złożenia specjalnego wniosku w formie formularza oznaczonego symbolem „008/2004”. Wzór formularza w języku angielskim wraz z objaśnieniami można znaleźć na stronie internetowej www.vat.gov.mt. Maltańskie władze podatkowe dopuszczają możliwość wypełnienia wniosku tylko w języku angielskim lub maltańskim.
– Do wniosku należy załączyć oryginały faktur oraz ewentualnie dokumentów importowych wskazujących na wysokość zapłaconego na Malcie VAT. Po zaparafowaniu dokumentów władze maltańskie w ciągu miesiąca zwracają oryginały załączonych dokumentów. Służyć ma to wykluczeniu możliwości ponownego ich użycia dla uzyskania zwrotu – argumentował Szczepan Kubiak.
Certyfikat VAT
Anna Michalak z biura Deloitte w Łodzi zwróciła uwagę na fakt, że przy składaniu wniosku o zwrot VAT dodatkowo wymagane jest przedstawienie certyfikatu poświadczającego zarejestrowanie wnioskodawcy jako podatnika VAT w innym kraju Unii. Zasadniczo certyfikat powinien być sporządzony na udostępnianym przez maltańskie władze skarbowe formularzu w języku angielskim, jednak dopuszczalne jest także przedstawienie zaświadczenia w innym języku. Jednak w takiej sytuacji konieczne jest załączenie dodatkowo przysięgłego tłumaczenia tego dokumentu na język angielski lub maltański. Zaświadczenie jest ważne przez okres jednego roku od dnia jego wystawienia.
10 MTL* – minimalna kwota zwrotu VAT, gdy wniosek o zwrot podatku dotyczy roku.
80 MTL – minimalna kwota zwrotu, gdy wniosek o zwrot podatku dotyczy krótszych okresów niż rok.
* lir maltański
Zwrot tylko za rok
Wniosek o zwrot VAT może dotyczyć okresu nie dłuższego niż rok kalendarzowy. Dopuszczalne jest także składanie wniosków dotyczących okresów krótszych niż rok, jednak muszą one odnosić się do okresu minimalnie 3-miesięcznego. W przypadku gdy wniosek dotyczy okresu rocznego minimalna kwota zwrotu wynosi 10 lirów maltańskich (MTL), natomiast w przypadku wniosku odnoszącego się do krótszych okresów jest to kwota 80 MTL.
Wniosek należy złożyć we właściwym urzędzie w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano zakupów. Wnioskującemu nadawany jest numer identyfikacyjny, którym powinien posługiwać się podczas kolejnych kontaktów z maltańskimi organami podatkowymi.
Zwrot w wybranej walucie
Wniosek powinien zostać rozpatrzony, a zwrot dokonany w terminie sześciu miesięcy od dnia wpływu do właściwego organu podatkowego wniosku wraz z wszystkimi wymaganymi dokumentami. Maltańskie przepisy w zakresie zwrotu VAT dopuszczają możliwość realizacji zwrotu w lirach maltańskich lub w euro, zgodnie z wyborem wnioskodawcy. W przypadku wyboru innej waluty niż maltańska, w związku z koniecznością przeliczenia kwoty zwrotu, należy liczyć się z możliwością jej zaokrąglenia (w dół lub w górę) w granicach 10 proc. kwoty zwrotu. W praktyce należy liczyć się z jej zmniejszeniem – podkreślają eksperci firmy Deloitte.
Stosownie do woli wnioskodawcy zwrot dokonywany jest w formie przelewu bankowego lub przekazu pocztowego. Wszelkie koszty związane z przekazaniem wnioskodawcy kwoty zwrotu odpowiednio ją pomniejszają.
Adres, na który należy kierować wnioski o zwrot VAT The Commissioner of VAT VAT Department Centre Point Building Ta' Paris Road Birkirkara CMR 02, Malta
Za nadużycia grożą kary
W przypadku wykrycia przez władze maltańskie, iż wniosek stanowi próbę nienależnego wyłudzenia zwrotu, wszelkie zwroty na rzecz wnioskodawcy zostaną wstrzymane na okres do 2 lat. Ustalenie przez władze maltańskie, iż zwrot został dokonany wskutek oszustwa lub wyłudzenia, skutkuje obowiązkiem zwrotu uzyskanej nienależnie kwoty wraz z odsetkami w wysokości 1 proc. miesięcznie oraz nałożeniem kary pieniężnej równej 20 proc. wyłudzonej kwoty. W przypadku nieuiszczenia tych należności przez sprawcę, władze maltańskie mogą potrącić wymagalne kwoty z kolejnych należnych wnioskodawcy zwrotów podatku, o ile takie wystąpią.
Nie wszystko do zwrotu
Zakupy niektórych towarów i usług nie uprawniają do uzyskania zwrotu zapłaconego VAT. Podstawowe wyłączenia dotyczą: zakupów związanych z działalnością zwolnioną, zakupu usług noclegowych, gastronomicznych, rozrywkowych, zakupu usług transportowych (taksówki).
PAMIĘTAJ
Gdy władze maltańskie odmówią wypłaty kwoty zwrotu VAT, wnioskujący może odwołać się w ciągu miesiąca do organu wyższej instancji (Value Added Tax Appeals Board in Malta), od którego decyzji przysługuje następnie skarga do maltańskiego sądu administracyjnego.

Adres, na który należy kierować wnioski o zwrot VAT
The Commissioner of VAT
VAT Department
Centre Point Building
Ta' Paris Road
Birkirkara CMR 02, Malta

WAŻNE ADRESY
Wszelkich informacji dotyczących zwrotu maltańskiego VAT przedsiębiorcom niezarejestrowanym na Malcie udziela pełnomocnik ds. VAT pod numerami telefonów +00 356 21 499 330, +00356 21 499 312, +00 356 22 799 200 oraz faksu +00 356 21499 383 lub adresem e-mail vat@gov.mt. Użyteczne informacje w języku angielskim znajdują się również na stronie internetowej www.vat.gov.mt.

Ewa Matyszewska


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA