REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wyłudzaj zwrotu VAT na Malcie, bo spotka cię kara

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 maja 2004 r. polscy przedsiębiorcy dokonujący zakupów na Malcie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą mają prawo do odzyskania naliczonego przy tych zakupach VAT. Jednak gdy przedsiębiorca będzie próbował wyłudzić nienależny zwrot podatku i wykryją to władze maltańskie, wszelkie zwroty na rzecz wnioskodawcy zostaną wstrzymane na okres do 2 lat.
Krzysztof Koniewski z wrocławskiego biura Deloitte wyjaśnił, stosownie do postanowień VIII dyrektywy Rady UE, od 1 maja 2004 r. Malta ma obowiązek umożliwić uzyskanie zwrotu VAT naliczonego na Malcie w związku z zakupem towarów i usług przez niezarejestrowanego tam przedsiębiorcę z innego państwa Unii Europejskiej.
Potrzebny będzie specjalny wniosek
Szczepan Kubiak z łódzkiego biura Deloitte podkreślił, iż wszczęcie procedury zwrotu VAT wymaga złożenia specjalnego wniosku w formie formularza oznaczonego symbolem „008/2004”. Wzór formularza w języku angielskim wraz z objaśnieniami można znaleźć na stronie internetowej www.vat.gov.mt. Maltańskie władze podatkowe dopuszczają możliwość wypełnienia wniosku tylko w języku angielskim lub maltańskim.
– Do wniosku należy załączyć oryginały faktur oraz ewentualnie dokumentów importowych wskazujących na wysokość zapłaconego na Malcie VAT. Po zaparafowaniu dokumentów władze maltańskie w ciągu miesiąca zwracają oryginały załączonych dokumentów. Służyć ma to wykluczeniu możliwości ponownego ich użycia dla uzyskania zwrotu – argumentował Szczepan Kubiak.
Certyfikat VAT
Anna Michalak z biura Deloitte w Łodzi zwróciła uwagę na fakt, że przy składaniu wniosku o zwrot VAT dodatkowo wymagane jest przedstawienie certyfikatu poświadczającego zarejestrowanie wnioskodawcy jako podatnika VAT w innym kraju Unii. Zasadniczo certyfikat powinien być sporządzony na udostępnianym przez maltańskie władze skarbowe formularzu w języku angielskim, jednak dopuszczalne jest także przedstawienie zaświadczenia w innym języku. Jednak w takiej sytuacji konieczne jest załączenie dodatkowo przysięgłego tłumaczenia tego dokumentu na język angielski lub maltański. Zaświadczenie jest ważne przez okres jednego roku od dnia jego wystawienia.
10 MTL* – minimalna kwota zwrotu VAT, gdy wniosek o zwrot podatku dotyczy roku.
80 MTL – minimalna kwota zwrotu, gdy wniosek o zwrot podatku dotyczy krótszych okresów niż rok.
* lir maltański
Zwrot tylko za rok
Wniosek o zwrot VAT może dotyczyć okresu nie dłuższego niż rok kalendarzowy. Dopuszczalne jest także składanie wniosków dotyczących okresów krótszych niż rok, jednak muszą one odnosić się do okresu minimalnie 3-miesięcznego. W przypadku gdy wniosek dotyczy okresu rocznego minimalna kwota zwrotu wynosi 10 lirów maltańskich (MTL), natomiast w przypadku wniosku odnoszącego się do krótszych okresów jest to kwota 80 MTL.
Wniosek należy złożyć we właściwym urzędzie w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano zakupów. Wnioskującemu nadawany jest numer identyfikacyjny, którym powinien posługiwać się podczas kolejnych kontaktów z maltańskimi organami podatkowymi.
Zwrot w wybranej walucie
Wniosek powinien zostać rozpatrzony, a zwrot dokonany w terminie sześciu miesięcy od dnia wpływu do właściwego organu podatkowego wniosku wraz z wszystkimi wymaganymi dokumentami. Maltańskie przepisy w zakresie zwrotu VAT dopuszczają możliwość realizacji zwrotu w lirach maltańskich lub w euro, zgodnie z wyborem wnioskodawcy. W przypadku wyboru innej waluty niż maltańska, w związku z koniecznością przeliczenia kwoty zwrotu, należy liczyć się z możliwością jej zaokrąglenia (w dół lub w górę) w granicach 10 proc. kwoty zwrotu. W praktyce należy liczyć się z jej zmniejszeniem – podkreślają eksperci firmy Deloitte.
Stosownie do woli wnioskodawcy zwrot dokonywany jest w formie przelewu bankowego lub przekazu pocztowego. Wszelkie koszty związane z przekazaniem wnioskodawcy kwoty zwrotu odpowiednio ją pomniejszają.
Adres, na który należy kierować wnioski o zwrot VAT The Commissioner of VAT VAT Department Centre Point Building Ta' Paris Road Birkirkara CMR 02, Malta
Za nadużycia grożą kary
W przypadku wykrycia przez władze maltańskie, iż wniosek stanowi próbę nienależnego wyłudzenia zwrotu, wszelkie zwroty na rzecz wnioskodawcy zostaną wstrzymane na okres do 2 lat. Ustalenie przez władze maltańskie, iż zwrot został dokonany wskutek oszustwa lub wyłudzenia, skutkuje obowiązkiem zwrotu uzyskanej nienależnie kwoty wraz z odsetkami w wysokości 1 proc. miesięcznie oraz nałożeniem kary pieniężnej równej 20 proc. wyłudzonej kwoty. W przypadku nieuiszczenia tych należności przez sprawcę, władze maltańskie mogą potrącić wymagalne kwoty z kolejnych należnych wnioskodawcy zwrotów podatku, o ile takie wystąpią.
Nie wszystko do zwrotu
Zakupy niektórych towarów i usług nie uprawniają do uzyskania zwrotu zapłaconego VAT. Podstawowe wyłączenia dotyczą: zakupów związanych z działalnością zwolnioną, zakupu usług noclegowych, gastronomicznych, rozrywkowych, zakupu usług transportowych (taksówki).
PAMIĘTAJ
Gdy władze maltańskie odmówią wypłaty kwoty zwrotu VAT, wnioskujący może odwołać się w ciągu miesiąca do organu wyższej instancji (Value Added Tax Appeals Board in Malta), od którego decyzji przysługuje następnie skarga do maltańskiego sądu administracyjnego.

Adres, na który należy kierować wnioski o zwrot VAT
The Commissioner of VAT
VAT Department
Centre Point Building
Ta' Paris Road
Birkirkara CMR 02, Malta

WAŻNE ADRESY
Wszelkich informacji dotyczących zwrotu maltańskiego VAT przedsiębiorcom niezarejestrowanym na Malcie udziela pełnomocnik ds. VAT pod numerami telefonów +00 356 21 499 330, +00356 21 499 312, +00 356 22 799 200 oraz faksu +00 356 21499 383 lub adresem e-mail vat@gov.mt. Użyteczne informacje w języku angielskim znajdują się również na stronie internetowej www.vat.gov.mt.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA