REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wyłudzaj zwrotu VAT na Malcie, bo spotka cię kara

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 maja 2004 r. polscy przedsiębiorcy dokonujący zakupów na Malcie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą mają prawo do odzyskania naliczonego przy tych zakupach VAT. Jednak gdy przedsiębiorca będzie próbował wyłudzić nienależny zwrot podatku i wykryją to władze maltańskie, wszelkie zwroty na rzecz wnioskodawcy zostaną wstrzymane na okres do 2 lat.
Krzysztof Koniewski z wrocławskiego biura Deloitte wyjaśnił, stosownie do postanowień VIII dyrektywy Rady UE, od 1 maja 2004 r. Malta ma obowiązek umożliwić uzyskanie zwrotu VAT naliczonego na Malcie w związku z zakupem towarów i usług przez niezarejestrowanego tam przedsiębiorcę z innego państwa Unii Europejskiej.
Potrzebny będzie specjalny wniosek
Szczepan Kubiak z łódzkiego biura Deloitte podkreślił, iż wszczęcie procedury zwrotu VAT wymaga złożenia specjalnego wniosku w formie formularza oznaczonego symbolem „008/2004”. Wzór formularza w języku angielskim wraz z objaśnieniami można znaleźć na stronie internetowej www.vat.gov.mt. Maltańskie władze podatkowe dopuszczają możliwość wypełnienia wniosku tylko w języku angielskim lub maltańskim.
– Do wniosku należy załączyć oryginały faktur oraz ewentualnie dokumentów importowych wskazujących na wysokość zapłaconego na Malcie VAT. Po zaparafowaniu dokumentów władze maltańskie w ciągu miesiąca zwracają oryginały załączonych dokumentów. Służyć ma to wykluczeniu możliwości ponownego ich użycia dla uzyskania zwrotu – argumentował Szczepan Kubiak.
Certyfikat VAT
Anna Michalak z biura Deloitte w Łodzi zwróciła uwagę na fakt, że przy składaniu wniosku o zwrot VAT dodatkowo wymagane jest przedstawienie certyfikatu poświadczającego zarejestrowanie wnioskodawcy jako podatnika VAT w innym kraju Unii. Zasadniczo certyfikat powinien być sporządzony na udostępnianym przez maltańskie władze skarbowe formularzu w języku angielskim, jednak dopuszczalne jest także przedstawienie zaświadczenia w innym języku. Jednak w takiej sytuacji konieczne jest załączenie dodatkowo przysięgłego tłumaczenia tego dokumentu na język angielski lub maltański. Zaświadczenie jest ważne przez okres jednego roku od dnia jego wystawienia.
10 MTL* – minimalna kwota zwrotu VAT, gdy wniosek o zwrot podatku dotyczy roku.
80 MTL – minimalna kwota zwrotu, gdy wniosek o zwrot podatku dotyczy krótszych okresów niż rok.
* lir maltański
Zwrot tylko za rok
Wniosek o zwrot VAT może dotyczyć okresu nie dłuższego niż rok kalendarzowy. Dopuszczalne jest także składanie wniosków dotyczących okresów krótszych niż rok, jednak muszą one odnosić się do okresu minimalnie 3-miesięcznego. W przypadku gdy wniosek dotyczy okresu rocznego minimalna kwota zwrotu wynosi 10 lirów maltańskich (MTL), natomiast w przypadku wniosku odnoszącego się do krótszych okresów jest to kwota 80 MTL.
Wniosek należy złożyć we właściwym urzędzie w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano zakupów. Wnioskującemu nadawany jest numer identyfikacyjny, którym powinien posługiwać się podczas kolejnych kontaktów z maltańskimi organami podatkowymi.
Zwrot w wybranej walucie
Wniosek powinien zostać rozpatrzony, a zwrot dokonany w terminie sześciu miesięcy od dnia wpływu do właściwego organu podatkowego wniosku wraz z wszystkimi wymaganymi dokumentami. Maltańskie przepisy w zakresie zwrotu VAT dopuszczają możliwość realizacji zwrotu w lirach maltańskich lub w euro, zgodnie z wyborem wnioskodawcy. W przypadku wyboru innej waluty niż maltańska, w związku z koniecznością przeliczenia kwoty zwrotu, należy liczyć się z możliwością jej zaokrąglenia (w dół lub w górę) w granicach 10 proc. kwoty zwrotu. W praktyce należy liczyć się z jej zmniejszeniem – podkreślają eksperci firmy Deloitte.
Stosownie do woli wnioskodawcy zwrot dokonywany jest w formie przelewu bankowego lub przekazu pocztowego. Wszelkie koszty związane z przekazaniem wnioskodawcy kwoty zwrotu odpowiednio ją pomniejszają.
Adres, na który należy kierować wnioski o zwrot VAT The Commissioner of VAT VAT Department Centre Point Building Ta' Paris Road Birkirkara CMR 02, Malta
Za nadużycia grożą kary
W przypadku wykrycia przez władze maltańskie, iż wniosek stanowi próbę nienależnego wyłudzenia zwrotu, wszelkie zwroty na rzecz wnioskodawcy zostaną wstrzymane na okres do 2 lat. Ustalenie przez władze maltańskie, iż zwrot został dokonany wskutek oszustwa lub wyłudzenia, skutkuje obowiązkiem zwrotu uzyskanej nienależnie kwoty wraz z odsetkami w wysokości 1 proc. miesięcznie oraz nałożeniem kary pieniężnej równej 20 proc. wyłudzonej kwoty. W przypadku nieuiszczenia tych należności przez sprawcę, władze maltańskie mogą potrącić wymagalne kwoty z kolejnych należnych wnioskodawcy zwrotów podatku, o ile takie wystąpią.
Nie wszystko do zwrotu
Zakupy niektórych towarów i usług nie uprawniają do uzyskania zwrotu zapłaconego VAT. Podstawowe wyłączenia dotyczą: zakupów związanych z działalnością zwolnioną, zakupu usług noclegowych, gastronomicznych, rozrywkowych, zakupu usług transportowych (taksówki).
PAMIĘTAJ
Gdy władze maltańskie odmówią wypłaty kwoty zwrotu VAT, wnioskujący może odwołać się w ciągu miesiąca do organu wyższej instancji (Value Added Tax Appeals Board in Malta), od którego decyzji przysługuje następnie skarga do maltańskiego sądu administracyjnego.

Adres, na który należy kierować wnioski o zwrot VAT
The Commissioner of VAT
VAT Department
Centre Point Building
Ta' Paris Road
Birkirkara CMR 02, Malta

WAŻNE ADRESY
Wszelkich informacji dotyczących zwrotu maltańskiego VAT przedsiębiorcom niezarejestrowanym na Malcie udziela pełnomocnik ds. VAT pod numerami telefonów +00 356 21 499 330, +00356 21 499 312, +00 356 22 799 200 oraz faksu +00 356 21499 383 lub adresem e-mail vat@gov.mt. Użyteczne informacje w języku angielskim znajdują się również na stronie internetowej www.vat.gov.mt.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA