REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wyłudzaj zwrotu VAT na Malcie, bo spotka cię kara

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 maja 2004 r. polscy przedsiębiorcy dokonujący zakupów na Malcie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą mają prawo do odzyskania naliczonego przy tych zakupach VAT. Jednak gdy przedsiębiorca będzie próbował wyłudzić nienależny zwrot podatku i wykryją to władze maltańskie, wszelkie zwroty na rzecz wnioskodawcy zostaną wstrzymane na okres do 2 lat.
Krzysztof Koniewski z wrocławskiego biura Deloitte wyjaśnił, stosownie do postanowień VIII dyrektywy Rady UE, od 1 maja 2004 r. Malta ma obowiązek umożliwić uzyskanie zwrotu VAT naliczonego na Malcie w związku z zakupem towarów i usług przez niezarejestrowanego tam przedsiębiorcę z innego państwa Unii Europejskiej.
Potrzebny będzie specjalny wniosek
Szczepan Kubiak z łódzkiego biura Deloitte podkreślił, iż wszczęcie procedury zwrotu VAT wymaga złożenia specjalnego wniosku w formie formularza oznaczonego symbolem „008/2004”. Wzór formularza w języku angielskim wraz z objaśnieniami można znaleźć na stronie internetowej www.vat.gov.mt. Maltańskie władze podatkowe dopuszczają możliwość wypełnienia wniosku tylko w języku angielskim lub maltańskim.
– Do wniosku należy załączyć oryginały faktur oraz ewentualnie dokumentów importowych wskazujących na wysokość zapłaconego na Malcie VAT. Po zaparafowaniu dokumentów władze maltańskie w ciągu miesiąca zwracają oryginały załączonych dokumentów. Służyć ma to wykluczeniu możliwości ponownego ich użycia dla uzyskania zwrotu – argumentował Szczepan Kubiak.
Certyfikat VAT
Anna Michalak z biura Deloitte w Łodzi zwróciła uwagę na fakt, że przy składaniu wniosku o zwrot VAT dodatkowo wymagane jest przedstawienie certyfikatu poświadczającego zarejestrowanie wnioskodawcy jako podatnika VAT w innym kraju Unii. Zasadniczo certyfikat powinien być sporządzony na udostępnianym przez maltańskie władze skarbowe formularzu w języku angielskim, jednak dopuszczalne jest także przedstawienie zaświadczenia w innym języku. Jednak w takiej sytuacji konieczne jest załączenie dodatkowo przysięgłego tłumaczenia tego dokumentu na język angielski lub maltański. Zaświadczenie jest ważne przez okres jednego roku od dnia jego wystawienia.
10 MTL* – minimalna kwota zwrotu VAT, gdy wniosek o zwrot podatku dotyczy roku.
80 MTL – minimalna kwota zwrotu, gdy wniosek o zwrot podatku dotyczy krótszych okresów niż rok.
* lir maltański
Zwrot tylko za rok
Wniosek o zwrot VAT może dotyczyć okresu nie dłuższego niż rok kalendarzowy. Dopuszczalne jest także składanie wniosków dotyczących okresów krótszych niż rok, jednak muszą one odnosić się do okresu minimalnie 3-miesięcznego. W przypadku gdy wniosek dotyczy okresu rocznego minimalna kwota zwrotu wynosi 10 lirów maltańskich (MTL), natomiast w przypadku wniosku odnoszącego się do krótszych okresów jest to kwota 80 MTL.
Wniosek należy złożyć we właściwym urzędzie w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano zakupów. Wnioskującemu nadawany jest numer identyfikacyjny, którym powinien posługiwać się podczas kolejnych kontaktów z maltańskimi organami podatkowymi.
Zwrot w wybranej walucie
Wniosek powinien zostać rozpatrzony, a zwrot dokonany w terminie sześciu miesięcy od dnia wpływu do właściwego organu podatkowego wniosku wraz z wszystkimi wymaganymi dokumentami. Maltańskie przepisy w zakresie zwrotu VAT dopuszczają możliwość realizacji zwrotu w lirach maltańskich lub w euro, zgodnie z wyborem wnioskodawcy. W przypadku wyboru innej waluty niż maltańska, w związku z koniecznością przeliczenia kwoty zwrotu, należy liczyć się z możliwością jej zaokrąglenia (w dół lub w górę) w granicach 10 proc. kwoty zwrotu. W praktyce należy liczyć się z jej zmniejszeniem – podkreślają eksperci firmy Deloitte.
Stosownie do woli wnioskodawcy zwrot dokonywany jest w formie przelewu bankowego lub przekazu pocztowego. Wszelkie koszty związane z przekazaniem wnioskodawcy kwoty zwrotu odpowiednio ją pomniejszają.
Adres, na który należy kierować wnioski o zwrot VAT The Commissioner of VAT VAT Department Centre Point Building Ta' Paris Road Birkirkara CMR 02, Malta
Za nadużycia grożą kary
W przypadku wykrycia przez władze maltańskie, iż wniosek stanowi próbę nienależnego wyłudzenia zwrotu, wszelkie zwroty na rzecz wnioskodawcy zostaną wstrzymane na okres do 2 lat. Ustalenie przez władze maltańskie, iż zwrot został dokonany wskutek oszustwa lub wyłudzenia, skutkuje obowiązkiem zwrotu uzyskanej nienależnie kwoty wraz z odsetkami w wysokości 1 proc. miesięcznie oraz nałożeniem kary pieniężnej równej 20 proc. wyłudzonej kwoty. W przypadku nieuiszczenia tych należności przez sprawcę, władze maltańskie mogą potrącić wymagalne kwoty z kolejnych należnych wnioskodawcy zwrotów podatku, o ile takie wystąpią.
Nie wszystko do zwrotu
Zakupy niektórych towarów i usług nie uprawniają do uzyskania zwrotu zapłaconego VAT. Podstawowe wyłączenia dotyczą: zakupów związanych z działalnością zwolnioną, zakupu usług noclegowych, gastronomicznych, rozrywkowych, zakupu usług transportowych (taksówki).
PAMIĘTAJ
Gdy władze maltańskie odmówią wypłaty kwoty zwrotu VAT, wnioskujący może odwołać się w ciągu miesiąca do organu wyższej instancji (Value Added Tax Appeals Board in Malta), od którego decyzji przysługuje następnie skarga do maltańskiego sądu administracyjnego.

Adres, na który należy kierować wnioski o zwrot VAT
The Commissioner of VAT
VAT Department
Centre Point Building
Ta' Paris Road
Birkirkara CMR 02, Malta

WAŻNE ADRESY
Wszelkich informacji dotyczących zwrotu maltańskiego VAT przedsiębiorcom niezarejestrowanym na Malcie udziela pełnomocnik ds. VAT pod numerami telefonów +00 356 21 499 330, +00356 21 499 312, +00 356 22 799 200 oraz faksu +00 356 21499 383 lub adresem e-mail vat@gov.mt. Użyteczne informacje w języku angielskim znajdują się również na stronie internetowej www.vat.gov.mt.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA