REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz większe straty VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Europejski Trybunał Sprawiedliwości przymierza się do wprowadzenia tzw. klauzuli obejścia prawa do swojego orzecznictwa. Przed Trybunałem toczą się właśnie trzy sprawy, w których zakwestionowano działania podatników. Wykorzystali oni obowiązujące przepisy w taki sposób, aby osiągnąć korzyści podatkowe, dla których te przepisy nie były stosowane. Wszystkie trzy sprawy (sygn. C-255/02, C-419/02 oraz C-223/03) dotyczą odzyskania VAT naliczonego. Orzeczenia mają zostać ogłoszone jeszcze w tym miesiącu.
Nie ma dokładnych danych o tym, jak duża jest skala nadużyć w zakresie płacenia podatków w państwach unijnych. Wiadomo jednak, że straty niektórych państw z tytułu VAT sięgają nawet 10 proc. wpływów. Polscy specjaliści uważają, że to efekt działań podatników zmierzających do obejścia prawa.

Alicja Sarna, doradca podatkowy, ekspert Zespołu Postępowań Podatkowych i Sądowych Deloitte wyjaśniła, że w 2002 roku brytyjskie władze podatkowe zakwestionowały działania podatników, którzy skorzystali z dozwolonych prawnie struktur optymalizacyjnych. Wszystko po to, by obniżyć własne zobowiązania podatkowe w VAT. W odpowiedzi na pytanie prejudycjalne do ETS rzecznik generalny nie pozostawił żadnych wątpliwości w zakresie traktowania takich działań. Jego zdaniem VI dyrektywa ma być interpretowana zgodnie z istniejącą w prawie wspólnotowym zasadą zakazującą nadużycia przepisów. – Nie jest to pozytywna wiadomość dla polskich podatników VAT. Jeśli ETS zgodzi się z opinią rzecznika, orzeczenie stanie się częścią prawa wspólnotowego. Będzie ono stanowiło wytyczne dla polskich sądów i administracji, a odpowiedzi na pytania prejudycjalne (jeżeli takie zostaną zgłoszone przez polski sąd) mogą potwierdzić istnienie na gruncie prawa wspólnotowego zakazu obejścia prawa podatkowego w celu osiągnięcia nieuzasadnionych korzyści podatkowych. W ten sposób klauzula, choć wprost nieuregulowana w prawie polskim, może znaleźć zastosowanie do polskiej ustawy o VAT.

Natomiast dr Robert Zajdler, pracownik Departamentu Prawa Unii Europejskiej, Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej powiedział nam, że nie ma dokładnych danych co do skali nadużyć w zakresie płacenia podatków w poszczególnych państwach członkowskich. Faktem jest, iż nadużycia są rejestrowane. – Z raportu Komisji Europejskiej z kwietnia 2005 r. wynika, że tylko w zakresie VAT straty niektórych państw z tego tytułu sięgają 10 proc. wpływów. Unia wprowadziła szereg rozwiązań prawnych mających na celu przeciwdziałanie tym nadużyciom. Polegają one na wzmocnieniu współpracy administracyjnej w zakresie przepływu informacji, wzmocnieniu instytucjonalnym, redukowaniu barier prawnych. Oprócz tego prowadzone są działania upraszczające system, które w konsekwencji mają doprowadzić do większej skuteczności w zakresie ściągalności podatków. Komisja Europejska w swoim raporcie zauważa istotną poprawę w zakresie przeciwdziałania nadużyciom, jaka dokonała się na przestrzeni ostatnich trzech lat – dodał dr Robert Zajdler.

Robert Pasternak, radca prawny, partner zarządzający Zespołem Postępowań Podatkowych i Sądowych zwrócił uwagę na klauzulę obejścia prawa, odnosząc polskie regulacje do przepisów wspólnotowych. – W doktrynie UE klauzula obejścia prawa jest odpowiednio ukształtowana. W Polsce nie istnieje generalna zasada związana z tą klauzulą. Zatem jeśli nie ma generalnej klauzuli obejścia prawa, a są tylko przepisy szczególne, to nie można stosować generalnej zasady w ocenie skutków czynności prawnych, jeśli nie regulują tego przepisy szczególne. Jeśli nie istnieje przepis szczególny, to można dokonywać rzeczywistych czynności nawet wtedy, gdy z ich dokonania podatnik osiągnie korzyści finansowe. Prawo tego nie zabrania – wyjaśniał Robert Pasternak.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA