REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz większe straty VAT

REKLAMA

Europejski Trybunał Sprawiedliwości przymierza się do wprowadzenia tzw. klauzuli obejścia prawa do swojego orzecznictwa. Przed Trybunałem toczą się właśnie trzy sprawy, w których zakwestionowano działania podatników. Wykorzystali oni obowiązujące przepisy w taki sposób, aby osiągnąć korzyści podatkowe, dla których te przepisy nie były stosowane. Wszystkie trzy sprawy (sygn. C-255/02, C-419/02 oraz C-223/03) dotyczą odzyskania VAT naliczonego. Orzeczenia mają zostać ogłoszone jeszcze w tym miesiącu.
Nie ma dokładnych danych o tym, jak duża jest skala nadużyć w zakresie płacenia podatków w państwach unijnych. Wiadomo jednak, że straty niektórych państw z tytułu VAT sięgają nawet 10 proc. wpływów. Polscy specjaliści uważają, że to efekt działań podatników zmierzających do obejścia prawa.

Alicja Sarna, doradca podatkowy, ekspert Zespołu Postępowań Podatkowych i Sądowych Deloitte wyjaśniła, że w 2002 roku brytyjskie władze podatkowe zakwestionowały działania podatników, którzy skorzystali z dozwolonych prawnie struktur optymalizacyjnych. Wszystko po to, by obniżyć własne zobowiązania podatkowe w VAT. W odpowiedzi na pytanie prejudycjalne do ETS rzecznik generalny nie pozostawił żadnych wątpliwości w zakresie traktowania takich działań. Jego zdaniem VI dyrektywa ma być interpretowana zgodnie z istniejącą w prawie wspólnotowym zasadą zakazującą nadużycia przepisów. – Nie jest to pozytywna wiadomość dla polskich podatników VAT. Jeśli ETS zgodzi się z opinią rzecznika, orzeczenie stanie się częścią prawa wspólnotowego. Będzie ono stanowiło wytyczne dla polskich sądów i administracji, a odpowiedzi na pytania prejudycjalne (jeżeli takie zostaną zgłoszone przez polski sąd) mogą potwierdzić istnienie na gruncie prawa wspólnotowego zakazu obejścia prawa podatkowego w celu osiągnięcia nieuzasadnionych korzyści podatkowych. W ten sposób klauzula, choć wprost nieuregulowana w prawie polskim, może znaleźć zastosowanie do polskiej ustawy o VAT.

Natomiast dr Robert Zajdler, pracownik Departamentu Prawa Unii Europejskiej, Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej powiedział nam, że nie ma dokładnych danych co do skali nadużyć w zakresie płacenia podatków w poszczególnych państwach członkowskich. Faktem jest, iż nadużycia są rejestrowane. – Z raportu Komisji Europejskiej z kwietnia 2005 r. wynika, że tylko w zakresie VAT straty niektórych państw z tego tytułu sięgają 10 proc. wpływów. Unia wprowadziła szereg rozwiązań prawnych mających na celu przeciwdziałanie tym nadużyciom. Polegają one na wzmocnieniu współpracy administracyjnej w zakresie przepływu informacji, wzmocnieniu instytucjonalnym, redukowaniu barier prawnych. Oprócz tego prowadzone są działania upraszczające system, które w konsekwencji mają doprowadzić do większej skuteczności w zakresie ściągalności podatków. Komisja Europejska w swoim raporcie zauważa istotną poprawę w zakresie przeciwdziałania nadużyciom, jaka dokonała się na przestrzeni ostatnich trzech lat – dodał dr Robert Zajdler.

Robert Pasternak, radca prawny, partner zarządzający Zespołem Postępowań Podatkowych i Sądowych zwrócił uwagę na klauzulę obejścia prawa, odnosząc polskie regulacje do przepisów wspólnotowych. – W doktrynie UE klauzula obejścia prawa jest odpowiednio ukształtowana. W Polsce nie istnieje generalna zasada związana z tą klauzulą. Zatem jeśli nie ma generalnej klauzuli obejścia prawa, a są tylko przepisy szczególne, to nie można stosować generalnej zasady w ocenie skutków czynności prawnych, jeśli nie regulują tego przepisy szczególne. Jeśli nie istnieje przepis szczególny, to można dokonywać rzeczywistych czynności nawet wtedy, gdy z ich dokonania podatnik osiągnie korzyści finansowe. Prawo tego nie zabrania – wyjaśniał Robert Pasternak.

Ewa Matyszewska


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA