REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz większe straty VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Europejski Trybunał Sprawiedliwości przymierza się do wprowadzenia tzw. klauzuli obejścia prawa do swojego orzecznictwa. Przed Trybunałem toczą się właśnie trzy sprawy, w których zakwestionowano działania podatników. Wykorzystali oni obowiązujące przepisy w taki sposób, aby osiągnąć korzyści podatkowe, dla których te przepisy nie były stosowane. Wszystkie trzy sprawy (sygn. C-255/02, C-419/02 oraz C-223/03) dotyczą odzyskania VAT naliczonego. Orzeczenia mają zostać ogłoszone jeszcze w tym miesiącu.
Nie ma dokładnych danych o tym, jak duża jest skala nadużyć w zakresie płacenia podatków w państwach unijnych. Wiadomo jednak, że straty niektórych państw z tytułu VAT sięgają nawet 10 proc. wpływów. Polscy specjaliści uważają, że to efekt działań podatników zmierzających do obejścia prawa.

Alicja Sarna, doradca podatkowy, ekspert Zespołu Postępowań Podatkowych i Sądowych Deloitte wyjaśniła, że w 2002 roku brytyjskie władze podatkowe zakwestionowały działania podatników, którzy skorzystali z dozwolonych prawnie struktur optymalizacyjnych. Wszystko po to, by obniżyć własne zobowiązania podatkowe w VAT. W odpowiedzi na pytanie prejudycjalne do ETS rzecznik generalny nie pozostawił żadnych wątpliwości w zakresie traktowania takich działań. Jego zdaniem VI dyrektywa ma być interpretowana zgodnie z istniejącą w prawie wspólnotowym zasadą zakazującą nadużycia przepisów. – Nie jest to pozytywna wiadomość dla polskich podatników VAT. Jeśli ETS zgodzi się z opinią rzecznika, orzeczenie stanie się częścią prawa wspólnotowego. Będzie ono stanowiło wytyczne dla polskich sądów i administracji, a odpowiedzi na pytania prejudycjalne (jeżeli takie zostaną zgłoszone przez polski sąd) mogą potwierdzić istnienie na gruncie prawa wspólnotowego zakazu obejścia prawa podatkowego w celu osiągnięcia nieuzasadnionych korzyści podatkowych. W ten sposób klauzula, choć wprost nieuregulowana w prawie polskim, może znaleźć zastosowanie do polskiej ustawy o VAT.

Natomiast dr Robert Zajdler, pracownik Departamentu Prawa Unii Europejskiej, Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej powiedział nam, że nie ma dokładnych danych co do skali nadużyć w zakresie płacenia podatków w poszczególnych państwach członkowskich. Faktem jest, iż nadużycia są rejestrowane. – Z raportu Komisji Europejskiej z kwietnia 2005 r. wynika, że tylko w zakresie VAT straty niektórych państw z tego tytułu sięgają 10 proc. wpływów. Unia wprowadziła szereg rozwiązań prawnych mających na celu przeciwdziałanie tym nadużyciom. Polegają one na wzmocnieniu współpracy administracyjnej w zakresie przepływu informacji, wzmocnieniu instytucjonalnym, redukowaniu barier prawnych. Oprócz tego prowadzone są działania upraszczające system, które w konsekwencji mają doprowadzić do większej skuteczności w zakresie ściągalności podatków. Komisja Europejska w swoim raporcie zauważa istotną poprawę w zakresie przeciwdziałania nadużyciom, jaka dokonała się na przestrzeni ostatnich trzech lat – dodał dr Robert Zajdler.

Robert Pasternak, radca prawny, partner zarządzający Zespołem Postępowań Podatkowych i Sądowych zwrócił uwagę na klauzulę obejścia prawa, odnosząc polskie regulacje do przepisów wspólnotowych. – W doktrynie UE klauzula obejścia prawa jest odpowiednio ukształtowana. W Polsce nie istnieje generalna zasada związana z tą klauzulą. Zatem jeśli nie ma generalnej klauzuli obejścia prawa, a są tylko przepisy szczególne, to nie można stosować generalnej zasady w ocenie skutków czynności prawnych, jeśli nie regulują tego przepisy szczególne. Jeśli nie istnieje przepis szczególny, to można dokonywać rzeczywistych czynności nawet wtedy, gdy z ich dokonania podatnik osiągnie korzyści finansowe. Prawo tego nie zabrania – wyjaśniał Robert Pasternak.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA