REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zwrot VAT zapłaconego na Cyprze

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mogą odzyskać VAT naliczony przy nabyciu na Cyprze towarów i usług związanych z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, jak również VAT zapłacony przez nich na Cyprze z tytułu importu towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością na terytorium Unii Europejskiej. Aby otrzymać zwrot, trzeba spełnić określone prawem warunki. Wniosek o zwrot trzeba wypełnić po grecku.
Przepisy cypryjskiej ustawy o VAT w zakresie zwrotu podatku zostały dostosowane do postanowień VIII dyrektywy Rady Unii Europejskiej. Jak wyjaśnili Robert Smoczyński i Karolina Kruś, eksperci z wrocławskiego biura Deloitte, prawo do ubiegania się o zwrot VAT mają tylko ci podatnicy, którzy w okresie, za jaki ma on być przyznany, nie dokonywali na terenie Cypru odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług. Wyjątkiem od powyższej zasady są: dostawa towarów lub świadczenie usług, w przypadku których podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku jest usługobiorca, a także świadczenie usług transportu towarów i usług z nimi związanych.

Kiedy nie przysługuje zwrot

Zwrot podatku nie przysługuje w związku z nabyciem na potrzeby reprezentacji i reklamy usług w zakresie rozrywki i kultury. Zwrotu VAT na Cyprze nie otrzymamy również w przypadku zakupu pojazdów samochodowych oraz zakupu towarów, niepotwierdzonego fakturą VAT. Biura podróży nie odzyskają również VAT naliczonego przy zakupie na Cyprze towarów i usług w zakresie turystyki.

Jakie dokumenty trzeba dołączyć do wniosku

Jak podkreślają eksperci z wrocławskiego biura Deloitte, podstawą uzyskania zwrotu podatku jest złożenie odpowiedniego wniosku na formularzu VAT 107, który należy wypełnić w języku greckim. Do wniosku należy dołączyć oryginały faktur VAT lub odpowiednich dokumentów importowych, na podstawie których może nastąpić zwrot podatku. Ponadto wymagane jest załączenie zaświadczenia wydanego przez polski urząd skarbowy, potwierdzającego, że wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym na terytorium Polski. Zaświadczenie takie powinno zawierać: nazwę i adres przedsiębiorcy oraz urzędu skarbowego wydającego zaświadczenie, oficjalną pieczęć urzędu skarbowego, charakter prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej oraz numer identyfikacji podatkowej wnioskodawcy.

Wniosek za dany rok podatkowy musi zostać złożony najpóźniej w terminie do 30 czerwca roku podatkowego następującego po roku, którego dotyczą załączane do wniosku faktury i dokumenty importowe. Wniosek należy wysłać na podany poniżej adres cypryjskiego urzędu, który zajmuje się zwrotem podatku. Termin złożenia wniosku, co do zasady, nie może ulec przedłużeniu.

Dodatkowo pytania podatników ubiegających się o zwrot VAT na Cyprze mogą być kierowane na adres e-mailowy właściwego departamentu cypryjskiego ministerstwa finansów: headquarters@vat.mof.gov.cy. Należy przy tym pamiętać, że ewentualna korespondencja zasadniczo powinna odbywać się w języku greckim.

Po jakim czasie otrzymamy zwrot

Według wyjaśnień ekspertów z wrocławskiego biura Deloitte zwrot podatku musi dotyczyć okresu obejmującego co najmniej 3 kolejne miesiące (wyjątek stanowią ostatnie miesiące w roku, np. listopad – grudzień lub grudzień) bądź całego roku kalendarzowego. Minimalna kwota wnioskowanego zwrotu wynosi w przypadku wniosku dotyczącego okresu dłuższego niż 3 kolejne miesiące, lecz krótszego niż rok kalendarzowy – 120 funtów cypryjskich (CYP), co obecnie stanowi równowartość ok. 210 euro. W przypadku gdy wniosek dotyczy całego roku kalendarzowego lub ostatnich miesięcy w roku (listopad – grudzień albo grudzień) minimalna kwota wnioskowanego zwrotu podatku wynosi 15 CYP (równowartość ok. 26 euro). Zwrot podatku powinien co do zasady nastąpić w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Niemniej jednak, w przypadku gdy złożone dokumenty nie budzą żadnych zastrzeżeń, w praktyce na zwrot czeka się znacznie krócej, bo około 2 miesięcy.

Jakie stawki VAT obowiązują na Cyprze

Warto zwrócić uwagę, że stawki VAT występujące na Cyprze należą do najniższych w Europie. Stawka podstawowa wynosi 15 proc., a zredukowana 5 proc. Są to więc minimalne stawki przewidziane przez VI Dyrektywę Unii Europejskiej. Przewidziane przez przepisy niektórych krajów stawki niższe (np. 3 proc. w Polsce) mogą występować tylko czasowo na podstawie indywidualnych uzgodnień między Wspólnotą a krajem do niej wstępującym.

Oprac. Ewa Matyszewska

Adres, na który trzeba wysłać wniosek o zwrot VAT
Customs & Excise/VAT Service
1471 Nicosia Cypr


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA