REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zwrot VAT zapłaconego na Cyprze

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mogą odzyskać VAT naliczony przy nabyciu na Cyprze towarów i usług związanych z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, jak również VAT zapłacony przez nich na Cyprze z tytułu importu towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością na terytorium Unii Europejskiej. Aby otrzymać zwrot, trzeba spełnić określone prawem warunki. Wniosek o zwrot trzeba wypełnić po grecku.
Przepisy cypryjskiej ustawy o VAT w zakresie zwrotu podatku zostały dostosowane do postanowień VIII dyrektywy Rady Unii Europejskiej. Jak wyjaśnili Robert Smoczyński i Karolina Kruś, eksperci z wrocławskiego biura Deloitte, prawo do ubiegania się o zwrot VAT mają tylko ci podatnicy, którzy w okresie, za jaki ma on być przyznany, nie dokonywali na terenie Cypru odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług. Wyjątkiem od powyższej zasady są: dostawa towarów lub świadczenie usług, w przypadku których podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku jest usługobiorca, a także świadczenie usług transportu towarów i usług z nimi związanych.

Kiedy nie przysługuje zwrot

Zwrot podatku nie przysługuje w związku z nabyciem na potrzeby reprezentacji i reklamy usług w zakresie rozrywki i kultury. Zwrotu VAT na Cyprze nie otrzymamy również w przypadku zakupu pojazdów samochodowych oraz zakupu towarów, niepotwierdzonego fakturą VAT. Biura podróży nie odzyskają również VAT naliczonego przy zakupie na Cyprze towarów i usług w zakresie turystyki.

Jakie dokumenty trzeba dołączyć do wniosku

Jak podkreślają eksperci z wrocławskiego biura Deloitte, podstawą uzyskania zwrotu podatku jest złożenie odpowiedniego wniosku na formularzu VAT 107, który należy wypełnić w języku greckim. Do wniosku należy dołączyć oryginały faktur VAT lub odpowiednich dokumentów importowych, na podstawie których może nastąpić zwrot podatku. Ponadto wymagane jest załączenie zaświadczenia wydanego przez polski urząd skarbowy, potwierdzającego, że wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym na terytorium Polski. Zaświadczenie takie powinno zawierać: nazwę i adres przedsiębiorcy oraz urzędu skarbowego wydającego zaświadczenie, oficjalną pieczęć urzędu skarbowego, charakter prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej oraz numer identyfikacji podatkowej wnioskodawcy.

Wniosek za dany rok podatkowy musi zostać złożony najpóźniej w terminie do 30 czerwca roku podatkowego następującego po roku, którego dotyczą załączane do wniosku faktury i dokumenty importowe. Wniosek należy wysłać na podany poniżej adres cypryjskiego urzędu, który zajmuje się zwrotem podatku. Termin złożenia wniosku, co do zasady, nie może ulec przedłużeniu.

Dodatkowo pytania podatników ubiegających się o zwrot VAT na Cyprze mogą być kierowane na adres e-mailowy właściwego departamentu cypryjskiego ministerstwa finansów: headquarters@vat.mof.gov.cy. Należy przy tym pamiętać, że ewentualna korespondencja zasadniczo powinna odbywać się w języku greckim.

Po jakim czasie otrzymamy zwrot

Według wyjaśnień ekspertów z wrocławskiego biura Deloitte zwrot podatku musi dotyczyć okresu obejmującego co najmniej 3 kolejne miesiące (wyjątek stanowią ostatnie miesiące w roku, np. listopad – grudzień lub grudzień) bądź całego roku kalendarzowego. Minimalna kwota wnioskowanego zwrotu wynosi w przypadku wniosku dotyczącego okresu dłuższego niż 3 kolejne miesiące, lecz krótszego niż rok kalendarzowy – 120 funtów cypryjskich (CYP), co obecnie stanowi równowartość ok. 210 euro. W przypadku gdy wniosek dotyczy całego roku kalendarzowego lub ostatnich miesięcy w roku (listopad – grudzień albo grudzień) minimalna kwota wnioskowanego zwrotu podatku wynosi 15 CYP (równowartość ok. 26 euro). Zwrot podatku powinien co do zasady nastąpić w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Niemniej jednak, w przypadku gdy złożone dokumenty nie budzą żadnych zastrzeżeń, w praktyce na zwrot czeka się znacznie krócej, bo około 2 miesięcy.

Jakie stawki VAT obowiązują na Cyprze

Warto zwrócić uwagę, że stawki VAT występujące na Cyprze należą do najniższych w Europie. Stawka podstawowa wynosi 15 proc., a zredukowana 5 proc. Są to więc minimalne stawki przewidziane przez VI Dyrektywę Unii Europejskiej. Przewidziane przez przepisy niektórych krajów stawki niższe (np. 3 proc. w Polsce) mogą występować tylko czasowo na podstawie indywidualnych uzgodnień między Wspólnotą a krajem do niej wstępującym.

Oprac. Ewa Matyszewska

Adres, na który trzeba wysłać wniosek o zwrot VAT
Customs & Excise/VAT Service
1471 Nicosia Cypr


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA