REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zwrot VAT zapłaconego na Cyprze

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mogą odzyskać VAT naliczony przy nabyciu na Cyprze towarów i usług związanych z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, jak również VAT zapłacony przez nich na Cyprze z tytułu importu towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością na terytorium Unii Europejskiej. Aby otrzymać zwrot, trzeba spełnić określone prawem warunki. Wniosek o zwrot trzeba wypełnić po grecku.
Przepisy cypryjskiej ustawy o VAT w zakresie zwrotu podatku zostały dostosowane do postanowień VIII dyrektywy Rady Unii Europejskiej. Jak wyjaśnili Robert Smoczyński i Karolina Kruś, eksperci z wrocławskiego biura Deloitte, prawo do ubiegania się o zwrot VAT mają tylko ci podatnicy, którzy w okresie, za jaki ma on być przyznany, nie dokonywali na terenie Cypru odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług. Wyjątkiem od powyższej zasady są: dostawa towarów lub świadczenie usług, w przypadku których podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku jest usługobiorca, a także świadczenie usług transportu towarów i usług z nimi związanych.

Kiedy nie przysługuje zwrot

Zwrot podatku nie przysługuje w związku z nabyciem na potrzeby reprezentacji i reklamy usług w zakresie rozrywki i kultury. Zwrotu VAT na Cyprze nie otrzymamy również w przypadku zakupu pojazdów samochodowych oraz zakupu towarów, niepotwierdzonego fakturą VAT. Biura podróży nie odzyskają również VAT naliczonego przy zakupie na Cyprze towarów i usług w zakresie turystyki.

Jakie dokumenty trzeba dołączyć do wniosku

Jak podkreślają eksperci z wrocławskiego biura Deloitte, podstawą uzyskania zwrotu podatku jest złożenie odpowiedniego wniosku na formularzu VAT 107, który należy wypełnić w języku greckim. Do wniosku należy dołączyć oryginały faktur VAT lub odpowiednich dokumentów importowych, na podstawie których może nastąpić zwrot podatku. Ponadto wymagane jest załączenie zaświadczenia wydanego przez polski urząd skarbowy, potwierdzającego, że wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym na terytorium Polski. Zaświadczenie takie powinno zawierać: nazwę i adres przedsiębiorcy oraz urzędu skarbowego wydającego zaświadczenie, oficjalną pieczęć urzędu skarbowego, charakter prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej oraz numer identyfikacji podatkowej wnioskodawcy.

Wniosek za dany rok podatkowy musi zostać złożony najpóźniej w terminie do 30 czerwca roku podatkowego następującego po roku, którego dotyczą załączane do wniosku faktury i dokumenty importowe. Wniosek należy wysłać na podany poniżej adres cypryjskiego urzędu, który zajmuje się zwrotem podatku. Termin złożenia wniosku, co do zasady, nie może ulec przedłużeniu.

Dodatkowo pytania podatników ubiegających się o zwrot VAT na Cyprze mogą być kierowane na adres e-mailowy właściwego departamentu cypryjskiego ministerstwa finansów: headquarters@vat.mof.gov.cy. Należy przy tym pamiętać, że ewentualna korespondencja zasadniczo powinna odbywać się w języku greckim.

Po jakim czasie otrzymamy zwrot

Według wyjaśnień ekspertów z wrocławskiego biura Deloitte zwrot podatku musi dotyczyć okresu obejmującego co najmniej 3 kolejne miesiące (wyjątek stanowią ostatnie miesiące w roku, np. listopad – grudzień lub grudzień) bądź całego roku kalendarzowego. Minimalna kwota wnioskowanego zwrotu wynosi w przypadku wniosku dotyczącego okresu dłuższego niż 3 kolejne miesiące, lecz krótszego niż rok kalendarzowy – 120 funtów cypryjskich (CYP), co obecnie stanowi równowartość ok. 210 euro. W przypadku gdy wniosek dotyczy całego roku kalendarzowego lub ostatnich miesięcy w roku (listopad – grudzień albo grudzień) minimalna kwota wnioskowanego zwrotu podatku wynosi 15 CYP (równowartość ok. 26 euro). Zwrot podatku powinien co do zasady nastąpić w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Niemniej jednak, w przypadku gdy złożone dokumenty nie budzą żadnych zastrzeżeń, w praktyce na zwrot czeka się znacznie krócej, bo około 2 miesięcy.

Jakie stawki VAT obowiązują na Cyprze

Warto zwrócić uwagę, że stawki VAT występujące na Cyprze należą do najniższych w Europie. Stawka podstawowa wynosi 15 proc., a zredukowana 5 proc. Są to więc minimalne stawki przewidziane przez VI Dyrektywę Unii Europejskiej. Przewidziane przez przepisy niektórych krajów stawki niższe (np. 3 proc. w Polsce) mogą występować tylko czasowo na podstawie indywidualnych uzgodnień między Wspólnotą a krajem do niej wstępującym.

Oprac. Ewa Matyszewska

Adres, na który trzeba wysłać wniosek o zwrot VAT
Customs & Excise/VAT Service
1471 Nicosia Cypr


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

REKLAMA

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

REKLAMA

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA