REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie przepisy zgodne z unijną dyrektywą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przy transakcjach łańcuchowych transport towaru może zostać przypisany tylko do jednej z dostaw. Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości potwierdził zgodność przepisów polskiej ustawy o VAT z przepisami unijnymi. Wydany 6 kwietnia 2006 r. wyrok ETS w sprawie C-245/04 (EMAG Handel Eder OHG) wydaje się potwierdzać prawidłowość wypracowanych przez europejską i polską praktykę rozwiązań w zakresie opodatkowania VAT międzynarodowych transakcji łańcuchowych.

Niestety, wbrew oczekiwaniom wyrok nie rozstrzygnął wprost, czy kryterium odpowiedzialności za towar oraz jego transport (wysyłkę) ma decydujące znaczenie przy określeniu miejsca opodatkowania poszczególnych dostaw w łańcuchu. Warto jednak zaznaczyć, że za takim właśnie stanowiskiem opowiedział się Adwokat Generalny, co może stanowić dobry przyczynek do dalszych dyskusji.

WAŻNE
W przypadku Polski kwestia będąca przedmiotem rozstrzygnięcia ETS w sprawie C-245/04 nie powinna budzić zbytnich kontrowersji, gdyż przedstawione rozwiązanie zostało wprowadzone do ustawy o podatku od towarów i usług już 1 maja 2004 roku.
Transakcje łańcuchowe
ETS ograniczył się do stwierdzenia, że w przypadku dwóch następujących po sobie dostaw tego samego towaru, realizowanych w ten sposób, że pierwszy podmiot wydaje towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy (i następuje jedno fizyczne przesunięcie towaru pomiędzy zaangażowanymi państwami) – transport towaru może zostać przypisany tylko do jednej z dostaw. Według Trybunału konkluzja ta pozostaje aktualna bez względu na to, która ze stron transakcji posiada prawo do dysponowania towarem podczas transportu, a dostawa, której przypisuje się transport, będzie stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów podlegającą preferencyjnej 0-proc. stawce VAT.
ETS wyjaśnił także, iż miejscem opodatkowania takiej dostawy będzie państwo rozpoczęcia transportu towarów. Dostawy poprzedzające dostawę transportową będą opodatkowane w państwie rozpoczęcia transportu towarów, natomiast dostawy następujące po tej dostawie – w państwie zakończenia transportu.
Z uwagi na fakt, że VI dyrektywa VAT nie odnosi się bezpośrednio do opodatkowania transakcji łańcuchowych, komentowany wyrok może przyczynić się do wyjaśnienia niektórych wątpliwości w tych państwach, gdzie lokalne ustawodawstwo nie przewiduje odpowiednich reguł w tym zakresie lub reguły te nie są wystarczająco jasne.

Miejsce świadczenia
Zagadnienie rodzące największe problemy na poziomie VI dyrektywy wciąż pozostało bez odpowiedzi. Mianowicie, ETS nie odniósł się bezpośrednio do tego, której dostawie należy przypisać transport oraz jakie kryterium powinno być w tym zakresie decydujące. Dotychczasowa praktyka i lokalne ustawodawstwa niektórych państw członkowskich przyjmują z reguły, iż kryterium takim są ustalenia stron dotyczące organizacji transportu, tj. stwierdzenie, która ze stron lub na rzecz (koszt) której strony towary są transportowane do ostatniego nabywcy. W wielu państwach UE (np. Polska, Niemcy, Holandia) za dostawę wewnątrzwspólnotową uznaje się dostawę na rzecz strony odpowiedzialnej za transport, chyba że dowiedzie, iż transport należy przypisać późniejszej, realizowanej przez nią dostawie. Jeżeli transport organizowany jest przez pierwszy podmiot w łańcuchu, zwykle to jego dostawę traktuje się jako transportową. Podobne zasady zawarto w art. 22 ust. 2 i 3 polskiej ustawy o VAT. Jednakże niejasne brzmienie tych przepisów może powodować pewne rozbieżności interpretacyjne. Pomocą w tym zakresie służyć może opublikowana ostatnio przez Ministerstwo Finansów broszura „Miejsce świadczenia przy dostawie towarów i świadczeniu usług”.

Polskie przepisy
Nie wydaje się, żeby omawiany wyrok mógł istotnie zmienić sytuację polskich podatników, gdyż potwierdza on jedynie prawidłowość rozwiązań zastosowanych w polskiej ustawie o VAT. Niemniej jednak, rozstrzygając podstawowe wątpliwości wynikające z ustawodawstwa unijnego, wyrok ten stanowi duży krok w kierunku uzgodnienia jednolitej praktyki w zakresie sposobu opodatkowania VAT transakcji łańcuchowych, co powinno zapewnić większą pewność obrotu w UE (np. poprzez uniknięcie sytuacji, gdy stanowisko prezentowane przez polskie organy skarbowe jest odmienne od stanowiska organów skarbowych innego państwa zaangażowanego w daną transakcję).

Rafał Pawlicki
gp@infor.pl
• Rafał Pawlicki
Autor jest doradcą podatkowym z Deloitte


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA