REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie transportu towarów do państw trzecich

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Określając czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), ustawodawca wskazał odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (Polski). Z powyższego wynika terytorialny charakter VAT, albowiem opodatkowaniu podlegają jedynie te czynności, które mają miejsce świadczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W jaki sposób przepisy określają miejsce świadczenia usług transportowych? Gdzie jest opodatkowana usługa transportowa w części wykonywanej na terytorium innych niż Polska państw członkowskich WE? Jakie dane powinny być zawarte na fakturach dokumentujących usługi transportowe?

Miejsce świadczenia usługi transportowej

Zgodnie z ogólną zasadą, zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługodawca posiada siedzibę (miejsce zamieszkania) względnie miejsce stałego prowadzenia działalności. Jednocześnie w przepisach ustawy o VAT wprowadzono pewne wyjątki, w których obowiązują ustawowe ustalenia miejsca świadczenia usługi (zamiast miejsca rzeczywistej ich realizacji). Taki szczególny przypadek określa norma zawarta w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, dotycząca usług transportowych. Na podstawie tego przepisu miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28 ustawy o VAT. Tym samym należy przyjąć, że w przypadku usług transportowych obowiązuje ogólna zasada nakazująca traktować za miejsce ich świadczenia miejsce, w którym faktycznie odbywa się transport. Rozwiązanie to odpowiada normie zawartej w art. 9.2(b) VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej.
W art. 28 ustawy o VAT przewidziano odstępstwa od tej zasady. Generalnie dotyczą one tzw. wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, pozostających poza przedmiotem niniejszego artykułu. Z usługą taką mamy bowiem do czynienia wówczas, gdy rozpoczęcie i zakończenie transportu towarów ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich.

Opodatkowanie usługi na poszczególnych odcinkach transportu

Zgodnie z powyższymi uwagami, usługa transportowa świadczona jest w tych miejscach, gdzie faktycznie odbywa się transport. Tym samym realizację przedmiotowej usługi możemy podzielić na trzy etapy (lub dwa, z pominięciem odcinka wskazanego w pkt b):
a) krajowy;
b) na teryrotrium innych państw członkowskich WE;
c) na terytorium państw trzecich, tj. poza WE.
Ad a)
Jedynie w odniesieniu do tej części transportu, która wykonywana jest w kraju (Polsce), możemy uznać, że na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 podlega ona w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, albowiem miejsce wykonania usługi transportowej na kolejnych odcinkach znajduje się już poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
W przypadku usługi wykonywanej na terytorium RP obowiązuje preferencyjna stawka VAT w wysokości 0 proc., co wynika z art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT. Na podstawie ww. przepisów preferencyjną stawkę stosujemy do usług transportu międzynarodowego, a przez to pojęcie rozumie się także przewóz towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju (tj. Polski) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty.
Istotne jest, że korzystanie z preferencyjnej stawki wymaga udokumentowania świadczenia usług transportu międzynarodowego dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT.
Ad b)
Zgodnie z wcześniejszymi uwagami usługa w części wykonywanej na terytorium państw członkowskich WE nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT a contrario). Jednocześnie zasadne jest, by na fakturach były wyodrębnione etapy dotyczące odcinków transportu realizowanych w poszczególnych państwach. Zgodnie bowiem z obowiązującymi w WE regulacjami, opartymi na wspomnianej wcześniej VI Dyrektywie z 1977 r., należy przyjąć, że usługodawca wykonuje usługę transportową w tych państwach członkowskich, na terytorium których realizowany jest transport towarów (w tym tranzyt). Konsekwencją tego jest opodatkowanie usługodawcy w tych państwach podatkiem od wartości dodanej, na zasadach określonych w ich wewnętrznych ustawodawstwach podatkowych. Udogodnienia związane z określaniem miejsca świadczenia usługi jedynie w jednym państwie dotyczą wyłącznie wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów. Stąd też konieczne jest, by przedsiębiorcy świadczący przedmiotowe usługi ustalili zakres ich obowiązków podatkowych w poszczególnych państwach, na terytoriach których świadczą usługi transportowe.
Ad c)
Podobnie jak w przypadku usług wykonywanych na terytorium państw członkowskich WE także i w odniesieniu do usług wykonywanych na terytoriach państw trzecich, nie będą one w Polsce opodatkowane VAT. Konieczne jest również ustalenie wystąpienia ewentualnych obowiązków podatkowych związanych z wystąpieniem w tych państwach podatku analogicznego do VAT.

Treść faktur

Dodatkowym zagadnieniem, które wymaga wyjaśnienia, jest treść wystawianych przez usługodawców faktur VAT. Na mocy art. 106 § 2 ustawy o VAT, do wystawiania faktur zobowiązani są także (zarejestrowani jako czynni lub zwolnieni) podatnicy VAT, jeżeli miejscem opodatkowania czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze.
W przypadku ww. faktur znajdują zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur..., a przede wszystkim jego § 9 (w tym ust. 1 pkt 9 nakazującego wyszczególnienie także sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu VAT) w zw. z § 27 ust. 1–3.
Z powyższych regulacji wynika, że dopóki dany usługodawca (przewoźnik) nie jest zarejestrowany w innych państwach jako podatnik podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, dopóty jest uprawniony do wystawiania faktur, o których mowa w art. 106 § 2 ustawy o VAT. Jednakże po zarejestrowaniu się w innych państwach właściwymi dokumentami będą faktury wystawione zgodnie z zasadami obowiązującymi w tych państwach.
Mając na uwadze wyżej przedstawione okoliczności, wskazane jest, by usługa wykonywana w kraju była dokumentowana fakturą VAT wg stawki VAT 0 proc., a pozostałe odcinki – dodatkową fakturą uproszczoną (art. 106 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z § 27 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia), względnie fakturami zagranicznymi. Takie rozwiązanie jest w piśmiennictwie podatkowym rekomendowane m.in. przez A. Bartosiewicza i R. Kubackiego (VAT 2006, Warszawa 2006, s. 684; wydaje się jednak, że sugestia ww. autorów dotycząca wystawiania odrębnych faktur na każdy odcinek trasy dotyczący poszczególnych państw jest zbyt daleko idąca).
Udokumentowanie przedmiotowej usługi transportowej na jednej fakturze, przy rozbiciu odcinków trasy na odrębne pozycje, nie powinno się wiązać z negatywnymi konsekwencjami. Akceptacja dla takiego rozwiązania wynika m.in. z uzasadnienia postanowienia Izby Skarbowej w Gdańsku z 3 grudnia 2004 r. w sprawie PI/005-2200/04/CIP.
* * *
Powyższe uwagi dowodzą, że w związku z implementacją rozwiązań prawnych obowiązujących w Unii Europejskiej, przewoźnicy dokonujący międzynarodowego transportu towarów powinni uwzględniać regulacje podatkowe krajów, na terytorium których wykonywana jest usługa, nawet wówczas, gdy jest ona związana jedynie z tranzytem.

Podstawa prawna:
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),
• rozporządzenie Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 z późn.zm.).

Artur Lewicki
radca prawny Kancelaria Prawnicza Lege artis Mikulska Kuropatwiński Lewicki Sp.k.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

REKLAMA

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA