REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie transportu towarów do państw trzecich

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Określając czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), ustawodawca wskazał odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (Polski). Z powyższego wynika terytorialny charakter VAT, albowiem opodatkowaniu podlegają jedynie te czynności, które mają miejsce świadczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W jaki sposób przepisy określają miejsce świadczenia usług transportowych? Gdzie jest opodatkowana usługa transportowa w części wykonywanej na terytorium innych niż Polska państw członkowskich WE? Jakie dane powinny być zawarte na fakturach dokumentujących usługi transportowe?

Miejsce świadczenia usługi transportowej

Zgodnie z ogólną zasadą, zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługodawca posiada siedzibę (miejsce zamieszkania) względnie miejsce stałego prowadzenia działalności. Jednocześnie w przepisach ustawy o VAT wprowadzono pewne wyjątki, w których obowiązują ustawowe ustalenia miejsca świadczenia usługi (zamiast miejsca rzeczywistej ich realizacji). Taki szczególny przypadek określa norma zawarta w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, dotycząca usług transportowych. Na podstawie tego przepisu miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28 ustawy o VAT. Tym samym należy przyjąć, że w przypadku usług transportowych obowiązuje ogólna zasada nakazująca traktować za miejsce ich świadczenia miejsce, w którym faktycznie odbywa się transport. Rozwiązanie to odpowiada normie zawartej w art. 9.2(b) VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej.
W art. 28 ustawy o VAT przewidziano odstępstwa od tej zasady. Generalnie dotyczą one tzw. wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, pozostających poza przedmiotem niniejszego artykułu. Z usługą taką mamy bowiem do czynienia wówczas, gdy rozpoczęcie i zakończenie transportu towarów ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich.

Opodatkowanie usługi na poszczególnych odcinkach transportu

Zgodnie z powyższymi uwagami, usługa transportowa świadczona jest w tych miejscach, gdzie faktycznie odbywa się transport. Tym samym realizację przedmiotowej usługi możemy podzielić na trzy etapy (lub dwa, z pominięciem odcinka wskazanego w pkt b):
a) krajowy;
b) na teryrotrium innych państw członkowskich WE;
c) na terytorium państw trzecich, tj. poza WE.
Ad a)
Jedynie w odniesieniu do tej części transportu, która wykonywana jest w kraju (Polsce), możemy uznać, że na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 podlega ona w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, albowiem miejsce wykonania usługi transportowej na kolejnych odcinkach znajduje się już poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
W przypadku usługi wykonywanej na terytorium RP obowiązuje preferencyjna stawka VAT w wysokości 0 proc., co wynika z art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT. Na podstawie ww. przepisów preferencyjną stawkę stosujemy do usług transportu międzynarodowego, a przez to pojęcie rozumie się także przewóz towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju (tj. Polski) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty.
Istotne jest, że korzystanie z preferencyjnej stawki wymaga udokumentowania świadczenia usług transportu międzynarodowego dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT.
Ad b)
Zgodnie z wcześniejszymi uwagami usługa w części wykonywanej na terytorium państw członkowskich WE nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT a contrario). Jednocześnie zasadne jest, by na fakturach były wyodrębnione etapy dotyczące odcinków transportu realizowanych w poszczególnych państwach. Zgodnie bowiem z obowiązującymi w WE regulacjami, opartymi na wspomnianej wcześniej VI Dyrektywie z 1977 r., należy przyjąć, że usługodawca wykonuje usługę transportową w tych państwach członkowskich, na terytorium których realizowany jest transport towarów (w tym tranzyt). Konsekwencją tego jest opodatkowanie usługodawcy w tych państwach podatkiem od wartości dodanej, na zasadach określonych w ich wewnętrznych ustawodawstwach podatkowych. Udogodnienia związane z określaniem miejsca świadczenia usługi jedynie w jednym państwie dotyczą wyłącznie wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów. Stąd też konieczne jest, by przedsiębiorcy świadczący przedmiotowe usługi ustalili zakres ich obowiązków podatkowych w poszczególnych państwach, na terytoriach których świadczą usługi transportowe.
Ad c)
Podobnie jak w przypadku usług wykonywanych na terytorium państw członkowskich WE także i w odniesieniu do usług wykonywanych na terytoriach państw trzecich, nie będą one w Polsce opodatkowane VAT. Konieczne jest również ustalenie wystąpienia ewentualnych obowiązków podatkowych związanych z wystąpieniem w tych państwach podatku analogicznego do VAT.

Treść faktur

Dodatkowym zagadnieniem, które wymaga wyjaśnienia, jest treść wystawianych przez usługodawców faktur VAT. Na mocy art. 106 § 2 ustawy o VAT, do wystawiania faktur zobowiązani są także (zarejestrowani jako czynni lub zwolnieni) podatnicy VAT, jeżeli miejscem opodatkowania czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze.
W przypadku ww. faktur znajdują zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur..., a przede wszystkim jego § 9 (w tym ust. 1 pkt 9 nakazującego wyszczególnienie także sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu VAT) w zw. z § 27 ust. 1–3.
Z powyższych regulacji wynika, że dopóki dany usługodawca (przewoźnik) nie jest zarejestrowany w innych państwach jako podatnik podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, dopóty jest uprawniony do wystawiania faktur, o których mowa w art. 106 § 2 ustawy o VAT. Jednakże po zarejestrowaniu się w innych państwach właściwymi dokumentami będą faktury wystawione zgodnie z zasadami obowiązującymi w tych państwach.
Mając na uwadze wyżej przedstawione okoliczności, wskazane jest, by usługa wykonywana w kraju była dokumentowana fakturą VAT wg stawki VAT 0 proc., a pozostałe odcinki – dodatkową fakturą uproszczoną (art. 106 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z § 27 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia), względnie fakturami zagranicznymi. Takie rozwiązanie jest w piśmiennictwie podatkowym rekomendowane m.in. przez A. Bartosiewicza i R. Kubackiego (VAT 2006, Warszawa 2006, s. 684; wydaje się jednak, że sugestia ww. autorów dotycząca wystawiania odrębnych faktur na każdy odcinek trasy dotyczący poszczególnych państw jest zbyt daleko idąca).
Udokumentowanie przedmiotowej usługi transportowej na jednej fakturze, przy rozbiciu odcinków trasy na odrębne pozycje, nie powinno się wiązać z negatywnymi konsekwencjami. Akceptacja dla takiego rozwiązania wynika m.in. z uzasadnienia postanowienia Izby Skarbowej w Gdańsku z 3 grudnia 2004 r. w sprawie PI/005-2200/04/CIP.
* * *
Powyższe uwagi dowodzą, że w związku z implementacją rozwiązań prawnych obowiązujących w Unii Europejskiej, przewoźnicy dokonujący międzynarodowego transportu towarów powinni uwzględniać regulacje podatkowe krajów, na terytorium których wykonywana jest usługa, nawet wówczas, gdy jest ona związana jedynie z tranzytem.

Podstawa prawna:
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),
• rozporządzenie Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 z późn.zm.).

Artur Lewicki
radca prawny Kancelaria Prawnicza Lege artis Mikulska Kuropatwiński Lewicki Sp.k.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA