REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od wykorzystywania na prywatne potrzeby części firmowego budynku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Opodatkowanie VAT wykorzystywania na prywatne potrzeby części wybudowanego firmowego budynku, które to wykorzystywanie jest uznawane za usługi świadczone odpłatnie na prywatne potrzeby podatnika, związane jest ściśle z uprzednim zaistnieniem prawa do odliczenia.

Aby bowiem jakakolwiek nieodpłatna czynność, do której zalicza się także wykorzystywanie na prywatne potrzeby części wybudowanego firmowego budynku, została objęta VAT, jako odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, to podatnikowi uprzednio musiało służyć prawo do odliczeń.

Taki związek pomiędzy podatkiem należnym i naliczonym i taka zasada obowiązuje w VI Dyrektywie VAT (art. 6 ust. 2 zdanie pierwsze lit. a). Tak jest także w polskiej ustawie o VAT (art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2).

Odliczeniu zaś podlega tylko podatek naliczony obciążający nabywane towary i usługi wykorzystywane przez podatnika w związku z czynnościami opodatkowanymi. Odliczenie podatku naliczonego związane jest wprost z poborem podatku należnego. Gdy towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, odliczenie podatku należnego służy unikaniu podwójnego opodatkowania. Natomiast gdy towary lub usługi nabyte przez podatnika są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT, nie następuje ani pobór podatku należnego, ani możliwość odliczenia podatku naliczonego.

W przypadku wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów zarówno związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem, jak i do celów prywatnych, podatnik, na potrzeby VAT, ma możliwość dokonania wyboru jednej z trzech opcji.

Po pierwsze:
może zaliczyć to dobro w całości do aktywów swojego przedsiębiorstwa i odliczyć VAT, jeśli przedmiotem działalności tego przedsiębiorstwa jest działalność opodatkowana VAT.

Po drugie:
może pozostawić całość w ramach majątku prywatnego, wyłączając je tym samym całkowicie z systemu VAT.

Po trzecie:
może zaliczyć je do aktywów przedsiębiorstwa jedynie w zakresie wynikającym z rzeczywistego wykorzystania do celów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Jeżeli podatnik zdecyduje się traktować nabywane dobro inwestycyjne wykorzystywane jednocześnie do celów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem i celów prywatnych – jako dobro należące do przedsiębiorstwa, to VAT naliczony przy nabyciu tych dóbr podlega, co do zasady, całkowicie i bezpośrednio odliczeniu.

Jeżeli dobro zaliczone do aktywów przedsiębiorstwa spowodowało powstanie prawa do całkowitego lub częściowego odliczenia naliczonego VAT, to jego wykorzystywanie na prywatne potrzeby podatnika lub jego pracowników lub do celów innych niż związane z działalnością przedsiębiorstwa jest uważane za świadczenie usług dokonane odpłatnie. Wykorzystanie to stanowi zatem czynność opodatkowaną VAT.

Podatnik, który zdecydował się zaliczyć cały budynek do aktywów swojego przedsiębiorstwa prowadzącego działalność opodatkowaną i który wykorzystuje ten budynek w części do celów prywatnych, ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od całości wydatków związanych z budową tego budynku oraz obowiązek zapłaty VAT od sumy wydatków związanych z tymże wykorzystaniem.

Ma to na celu zapobieżenie, by podatnik, który mógł odliczyć VAT związany z nabyciem lub wytworzeniem dobra zaliczonego do aktywów jego przedsiębiorstwa, uniknął zapłaty tego podatku, gdy wykorzystuje to dobro lub jego część na prywatne potrzeby.

Mechanizm ten ma na celu zapewnienie równości traktowania podatnika i konsumenta końcowego poprzez zapobieżenie temu, by podatnik uzyskał nieuzasadnione korzyści w porównaniu z konsumentem końcowym, który, nabywając towar, płaci VAT. Ponadto celem jest również zapewnienie, zgodnie z konstrukcją systemu VAT, istnienia związku między odliczeniem naliczonego VAT a poborem podatku należnego.

Podobna sytuacja jest, gdy towar jest wykorzystywany jednocześnie zarówno do celów związanych z działalnością przedsiębiorstwa (celów zawodowych), jak i do celów prywatnych i musi zostać opodatkowany VAT w części dotyczącej celów prywatnych, występuje zatem w przypadku korekt zmniejszających odliczenia, gdy towar, którego wykorzystanie skutkuje powstaniem prawa do odliczenia, jest następnie przeznaczony do wykorzystania, z którym nie wiąże się prawo do odliczenia.

Cel, jakiemu służy system korekt odliczeń (w przypadku nieruchomości jest to system rozciągnięty na 10 lat), jest analogiczny do celu przyświecającego opodatkowaniu VAT wykorzystywania na prywatne potrzeby dobra inwestycyjnego.

W istocie bowiem zmierzają one do uniknięcia przysporzenia bezpodstawnej korzyści gospodarczej na rzecz podatnika kosztem konsumenta końcowego, który byłby zmuszony do zapłaty kwot odpowiadających odliczeniom, do których nie miał on prawa.

Aby zapewnić związek między odliczeniem podatku naliczonego oraz poborem podatku należnego, należy zarówno opodatkować VAT wykorzystywanie na prywatne potrzeby dobra inwestycyjnego związanego z prowadzonym przedsiębiorstwem, jak i pomniejszyć (skorygować) odliczenie w przypadku gdy towar, którego wykorzystanie skutkuje powstaniem prawa do odliczenia, jest następnie przeznaczony w okresie 10-letniej korekty (od daty jego nabycia, wytworzenia lub przekazania do użytkowania) do wykorzystania, z którym nie wiąże się prawo do odliczenia.

Co do zasady, podstawą opodatkowania czynności nieodpłatnych jest:
1) w przypadku usług – koszt ich świadczenia (suma wydatków poniesionych przez podatnika na wykonanie usług), zaś
2) w przypadku towarów – cena ich nabycia lub koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów (art. 11 część A ust. 1 lit. c Szóstej Dyrektywy oraz art. 29 ust. 10 i 12 ustawy o VAT).

A zatem podstawą opodatkowania wykorzystywania na prywatne potrzeby dobra inwestycyjnego, które jest jednym z rodzajów czynności nieodpłatnych, będą zatem wydatki, które dotyczą samego dobra, takie jak koszty jego nabycia czy wytworzenia, które związane są z powstaniem prawa do odliczenia VAT, i bez których rozpatrywane wykorzystanie do celów prywatnych części budynku nie mogłoby mieć miejsca.

W przypadku gdy koszt nabycia gruntu, na którym wzniesiony został budynek wykorzystywany w części na potrzeby prywatne, podlegał VAT oraz gdy zaliczając ten grunt do składników swojego przedsiębiorstwa podatnik dokonał odliczenia podatku, koszty te powinny zostać uwzględnione w podstawie opodatkowania VAT od wykorzystania go na prywatne potrzeby.

Podstawa opodatkowania wykorzystywania na prywatne potrzeby budynku (dobra inwestycyjnego) powinna zatem objąć wszystkie poniesione na ten budynek wydatki, w tym wydatki związane z nabyciem gruntu, bez którego rozpatrywane wykorzystanie budynku na prywatne potrzeby nie mogłoby mieć miejsca.

Wyłączenie bowiem z podstawy opodatkowania kosztów nabycia gruntu, które związane były z powstaniem prawa do odliczenia VAT, przerwałoby związek między odliczeniem podatku naliczonego a pobraniem podatku należnego.

Reasumując
Podstawa opodatkowania VAT wykorzystywania na prywatne potrzeby części budynku zaliczonego w całości przez podatnika do aktywów jego przedsiębiorstwa może zostać określona w postaci ułamka kosztów nabycia lub budowy budynku, ustalonego z uwzględnieniem okresu na dokonanie korekty odliczeń VAT. Podstawa opodatkowania powinna obejmować koszty nabycia gruntu, na którym budynek został wybudowany, gdy nabycie to podlegało opodatkowaniu VAT, a podatnik dokonał jego odliczenia.

Zasady opodatkowania VAT wykorzystywania na prywatne potrzeby części wybudowanego firmowego budynku omówione powyżej, a także szczegółowy sposób liczenia podstawy opodatkowania tego wykorzystywania z uwzględnieniem okresu 10-letniej korekty dla nieruchomości (budynku lub jego części) zostały szczegółowo przedstawione w orzeczeniu ETS z 14 września 2006 r. wydanym w sprawie C-72/05.

ETS podkreślił przy tym, że: nie istnieje jedyny i wyłączny sposób liczenia podstawy opodatkowania wykorzystywania na prywatne potrzeby części wybudowanego firmowego budynku, od którego budowy podatnik odliczył w całości lub w części podatek naliczony. Kwestia ta jako nieznajdująca bezpośrednio rozstrzygnięcia ani w przepisach Szóstej Dyrektywy ani w przepisach krajowych, powinna jedynie uwzględniać cel oraz miejsce tego przepisu w systemie VAT.

Szósta Dyrektywa nie zawiera bowiem niezbędnych wskazówek pozwalających na jednolite i precyzyjne zdefiniowanie zasad określania sumy wydatków na wykorzystywanie na prywatne potrzeby części wybudowanego firmowego budynku.

Należy zatem uznać, jak stwierdził ETS, że państwom członkowskim przysługuje pewien zakres swobodnego uznania w odniesieniu do tych zasad, pod warunkiem, że uwzględnią one cel oraz miejsce tego przepisu w strukturze Szóstej Dyrektywy.

Elżbieta Rogala
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ksiegowosc.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA