REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unia ma zastrzeżenia do podatku od aut

REKLAMA

Trwają prace nad rządowym projektem podatku rejestracyjnego od pojazdów. Nowy podatek ma zastąpić niezgodną z prawem unijnym akcyzę na używane auta. Komisja Europejska krytykuje projekt polskich przepisów.

Sejmowa podkomisja pracująca nad rządowym projektem ustawy o podatku ekologicznym otrzymała raport przygotowany przez resort finansów. Wynika z niego, że Komisja Europejska ma zastrzeżenia do rozwiązań zawartych w projekcie.

– Wystąpiliśmy do Ministerstwa Finansów o porównanie rządowego projektu z rozwiązaniami stosowanymi w innych krajach UE oraz jego ocenę projektu pod kątem zgodności z przepisami unijnymi. Uwagi zawarte w raporcie będziemy mogli uwzględnić podczas prac nad projektem. Ostateczna forma ustawy o podatku od samochodów nie jest jeszcze przesądzona – powiedział Gazecie Prawnej poseł PiS Krzysztof Maciejewski, przewodniczący sejmowej podkomisji, która zajmuje się pracami nad projektem ustawy o podatku od samochodów.

Zakwestionowana akcyza

Pierwsze czytanie projektu ustawy o podatku od samochodów odbyło się w lipcu tego roku. Od tamtej pory zajmuje się nim specjalna podkomisja złożona z posłów Komisji Finansów Publicznych, Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości i Komisji Gospodarki.

Projekt przewiduje istotną zmianę sposobu opodatkowania używanych samochodów sprowadzonych do Polski z innych krajów UE. Dziś podlegają one akcyzie, której wielkość zależy od wartości i wieku samochodu. Im auto droższe i starsze, tym wyższy podatek. Stawka może wynieść nawet 65 proc. W rzeczywistości większość importerów drastycznie zaniża wartość aut i płaci śmiesznie niski podatek.

Komisja Europejska uważa, że polska akcyza na samochody jest niezgodna z prawem unijnym. Sprawa trafiła nawet do ETS, ale ostateczne rozstrzygnięcie jeszcze nie zapadło. Tymczasem w opinii wydanej we wrześniu tego roku rzecznik ETS Eleanor Sharpston potwierdziła, że polskie przepisy nie spełniają norm europejskich.

Zastrzeżenia Unii

Zgodnie z propozycjami rządu akcyzę ma zastąpić jednorazowy podatek od samochodów płacony przy rejestracji. Jego wysokość będzie zależała od pojemności silnika i spełnianej normy emisji spalin EURO. Podatek będzie można obniżyć w zależności od wieku samochodu.

Z przesłanego do Sejmu raportu MF wynika, że i do tego rozwiązania Unia może mieć zastrzeżenia. Zdaniem Komisji Europejskiej, opracowane w resorcie finansów rozwiązania nie biorą pod uwagę różnych poziomów spadku wartości samochodów młodszych niż dwuletnie. Proponowane rozwiązanie nie odnosi się też do norm EURO. Jest bardzo prawdopodobne, że nowy podatek będzie dyskryminował używane samochody sprowadzane z innych państw UE względem takich samych zarejestrowanych już w kraju. Komisja ostrzega także, że może zostać zachwiana równowaga, w przypadku gdy podatek rejestracyjny będzie zdecydowanie wyższy niż obiektywna wartość rejestrowanego auta.

Orzecznictwo ETS

Komisja Europejska radzi, by przy tworzeniu przepisów o podatku od samochodów wziąć pod uwagę orzecznictwo ETS. Tymczasem Trybunał opiera swoje wyroki głównie na art. 90 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Zgodnie z nim żadne państwo członkowskie nie może nakładać bezpośrednio lub pośrednio na produkty innych państw członkowskich podatków wewnętrznych jakiegokolwiek rodzaju wyższych od tych, które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne produkty krajowe. Nie można też nakładać na produkty innych członków podatków wewnętrznych chroniących pośrednio inne produkty. ETS krytycznie wypowiadał się m.in. o podatkach samochodowych Finlandii, Portugalii, Austrii, Danii, a ostatnio Węgier.

Podatek zależny od CO2

Według Komisji równe traktowanie wszystkich samochodów może zapewnić podatek roczny, którego wysokość będzie zależeć od normy emisji dwutlenku węgla. Wprowadzenie takiego systemu proponuje projekt dyrektywy rady, nad którym prace wznowiono we wrześniu tego roku. Zgodnie z nim podatki rejestracyjne w UE mają zostać zniesione do 2015 roku przy jednoczesnym ustanowieniu systemu ich zwrotu.

Tymczasem 1 grudnia wchodzi w życie zmiana rozporządzenia ministra finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Zgodnie z nim progresywną akcyzę zależną od wieku pojazdu zastąpią dwie stawki, zależne tylko od pojemności silnika. Samochody o pojemności silnika do 2000 cm sześc. będą opodatkowane stawką 3,1 proc., a samochody o silnikach większych – podatkiem w wysokości 13,6 proc.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA