REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unia ma zastrzeżenia do podatku od aut

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Trwają prace nad rządowym projektem podatku rejestracyjnego od pojazdów. Nowy podatek ma zastąpić niezgodną z prawem unijnym akcyzę na używane auta. Komisja Europejska krytykuje projekt polskich przepisów.

Sejmowa podkomisja pracująca nad rządowym projektem ustawy o podatku ekologicznym otrzymała raport przygotowany przez resort finansów. Wynika z niego, że Komisja Europejska ma zastrzeżenia do rozwiązań zawartych w projekcie.

– Wystąpiliśmy do Ministerstwa Finansów o porównanie rządowego projektu z rozwiązaniami stosowanymi w innych krajach UE oraz jego ocenę projektu pod kątem zgodności z przepisami unijnymi. Uwagi zawarte w raporcie będziemy mogli uwzględnić podczas prac nad projektem. Ostateczna forma ustawy o podatku od samochodów nie jest jeszcze przesądzona – powiedział Gazecie Prawnej poseł PiS Krzysztof Maciejewski, przewodniczący sejmowej podkomisji, która zajmuje się pracami nad projektem ustawy o podatku od samochodów.

Zakwestionowana akcyza

Pierwsze czytanie projektu ustawy o podatku od samochodów odbyło się w lipcu tego roku. Od tamtej pory zajmuje się nim specjalna podkomisja złożona z posłów Komisji Finansów Publicznych, Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości i Komisji Gospodarki.

Projekt przewiduje istotną zmianę sposobu opodatkowania używanych samochodów sprowadzonych do Polski z innych krajów UE. Dziś podlegają one akcyzie, której wielkość zależy od wartości i wieku samochodu. Im auto droższe i starsze, tym wyższy podatek. Stawka może wynieść nawet 65 proc. W rzeczywistości większość importerów drastycznie zaniża wartość aut i płaci śmiesznie niski podatek.

Komisja Europejska uważa, że polska akcyza na samochody jest niezgodna z prawem unijnym. Sprawa trafiła nawet do ETS, ale ostateczne rozstrzygnięcie jeszcze nie zapadło. Tymczasem w opinii wydanej we wrześniu tego roku rzecznik ETS Eleanor Sharpston potwierdziła, że polskie przepisy nie spełniają norm europejskich.

Zastrzeżenia Unii

Zgodnie z propozycjami rządu akcyzę ma zastąpić jednorazowy podatek od samochodów płacony przy rejestracji. Jego wysokość będzie zależała od pojemności silnika i spełnianej normy emisji spalin EURO. Podatek będzie można obniżyć w zależności od wieku samochodu.

Z przesłanego do Sejmu raportu MF wynika, że i do tego rozwiązania Unia może mieć zastrzeżenia. Zdaniem Komisji Europejskiej, opracowane w resorcie finansów rozwiązania nie biorą pod uwagę różnych poziomów spadku wartości samochodów młodszych niż dwuletnie. Proponowane rozwiązanie nie odnosi się też do norm EURO. Jest bardzo prawdopodobne, że nowy podatek będzie dyskryminował używane samochody sprowadzane z innych państw UE względem takich samych zarejestrowanych już w kraju. Komisja ostrzega także, że może zostać zachwiana równowaga, w przypadku gdy podatek rejestracyjny będzie zdecydowanie wyższy niż obiektywna wartość rejestrowanego auta.

Orzecznictwo ETS

Komisja Europejska radzi, by przy tworzeniu przepisów o podatku od samochodów wziąć pod uwagę orzecznictwo ETS. Tymczasem Trybunał opiera swoje wyroki głównie na art. 90 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Zgodnie z nim żadne państwo członkowskie nie może nakładać bezpośrednio lub pośrednio na produkty innych państw członkowskich podatków wewnętrznych jakiegokolwiek rodzaju wyższych od tych, które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne produkty krajowe. Nie można też nakładać na produkty innych członków podatków wewnętrznych chroniących pośrednio inne produkty. ETS krytycznie wypowiadał się m.in. o podatkach samochodowych Finlandii, Portugalii, Austrii, Danii, a ostatnio Węgier.

Podatek zależny od CO2

Według Komisji równe traktowanie wszystkich samochodów może zapewnić podatek roczny, którego wysokość będzie zależeć od normy emisji dwutlenku węgla. Wprowadzenie takiego systemu proponuje projekt dyrektywy rady, nad którym prace wznowiono we wrześniu tego roku. Zgodnie z nim podatki rejestracyjne w UE mają zostać zniesione do 2015 roku przy jednoczesnym ustanowieniu systemu ich zwrotu.

Tymczasem 1 grudnia wchodzi w życie zmiana rozporządzenia ministra finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Zgodnie z nim progresywną akcyzę zależną od wieku pojazdu zastąpią dwie stawki, zależne tylko od pojemności silnika. Samochody o pojemności silnika do 2000 cm sześc. będą opodatkowane stawką 3,1 proc., a samochody o silnikach większych – podatkiem w wysokości 13,6 proc.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA