REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kwalifikować koszty finansowane ze środków funduszy strukturalnych - realizacja zasady "Leasing"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wydatki poniesione w związku z leasingiem są kosztami kwalifikowanymi. Przepisy rozporządzenia nr 448/2004 dopuszczają zarówno pomoc dla leasingodawcy (finansującego), jak i pomoc dla leasingobiorcy (korzystającego). Pomoc ta może dotyczyć leasingu finansowego, leasingu operacyjnego oraz leasingu zwrotnego.

Warunki współfinansowania leasingu na rzecz leasingodawcy

W przypadku tej formy pomocy bezpośrednim odbiorcą pomocy jest finansujący. Należy zwrócić uwagę na to, że pomimo iż pomoc trafia do leasingodawcy, tak naprawdę korzysta z niego leasingobiorca.

Leasingodawca, ubiegający się o zwrot poniesionych kosztów, musi przedstawić jednostce kontraktującej fakturę lub inny dowód księgowy potwierdzający dokonanie zakupu danego aktywu.

Maksymalna kwota kwalifikowana do współfinansowania nie może przekroczyć wartości rynkowej leasingowanych aktywów. Oznacza to, że kwota dofinansowania powinna być ustalana nie od ceny umowy leasingu, lecz od wysokości ceny rynkowej. Za kwalifikowalne nie uznaje się kosztów związanych z umową leasingu, takich jak:
• marża finansującego,
odsetki,
koszty ogólne.
opłaty ubezpieczeniowe.

Finansujący ma obowiązek przekazać całą otrzymaną pomoc na rzecz korzystającego, poprzez jednolite obniżenie wszystkich rat leasingowych, które, na mocy zawartej umowy, ma płacić korzystający z leasingu. Zabezpieczeniem, że otrzymane dofinansowanie zostanie w całości przekazane korzystającemu, jest np. ustanowienie podziału płatności rat leasingowych (określoną część pokrywa korzystający, resztę – w zależności od poziomu dofinansowania – pokrywa dotacja). Mogą być stosowane również inne równoważne metody zabezpieczeń.

Warunki dofinansowania leasingu bezpośrednio na rzecz leasingobiorcy

W tym przypadku leasingobiorca jest bezpośrednim odbiorcą dofinansowania.

Podobnie jak w przypadku dotacji na rzecz leasingodawcy maksymalna kwota kwalifikująca się do współfinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) nie może przekroczyć wartości rynkowej leasingowanych środków trwałych. Nie są kosztem kwalifikowanym inne koszty związane z umową leasingu (marża finansującego, odsetki, koszty ogólne, opłaty ubezpieczeniowe itp.).

Kwalifikowalny jest wydatek, który jest ujęty w fakturze lub innym dowodzie księgowym o równoważnej wartości, potwierdzającym cenę nabytego przez leasingodawcę środka trwałego.

W przypadku gdy okres obowiązywania umowy leasingu przekracza końcową datę rozliczenia płatności dotacji, za koszty kwalifikowane mogą być uznane jedynie wydatki powiązane z ratami leasingowymi przypadającymi do zapłaty i rzeczywiście zapłaconymi przez korzystającego do momentu końcowej daty płatności z tytułu dotacji.

WAŻNE!
Korzystający musi wykazać, że leasing był najbardziej efektywną pod względem kosztów metodą pozyskania wyposażenia. W przypadku gdyby jednostka kontraktująca wykazała, że w wyniku zastosowania innych alternatywnych metod w celu pozyskania środka trwałego (np. wynajmu) koszty mogły być mniejsze, koszty kwalifikowane leasingu zostaną pomniejszone o różnicę tych kosztów.

Raty leasingowe płacone przez korzystającego w ramach leasingu zwrotnego są kosztem kwalifikowanym na zasadach omówionych wyżej. Należy jednak pamiętać, że żadna inna dotacja unijna nie może posłużyć do ponownego nabycia danego środka trwałego.

• rozporządzenie Komisji Europejskiej (WE) nr 448/2004 z 10 marca 2004 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działanie współfinansowane z funduszy strukturalnych i uchylające rozporządzenia (WE) nr 1145/2003 (Dz.U.UE.L. z 2004 r. Nr 72 str. 66, Numer Celex: 32004R0448)

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA