REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najpierw harmonizacja podstawy opodatkowania, a następnie stawek CIT

REKLAMA

W ciągu pięciu lat ma zostać wprowadzona wspólna podstawa opodatkowania CIT w Unii Europejskiej. Będzie to pierwszy krok do harmonizacji stawek podatkowych we Wspólnocie.


Unijny komisarz Laszlo Kovacs zapowiedział wprowadzenie w Unii Europejskiej wspólnej podstawy opodatkowania spółek w ciągu pięciu lat. Szczegóły systemu poznamy w 2008 roku, a zacznie on obowiązywać w 2011 roku. Stanie się tak, pod warunkiem że wszystkie państwa członkowskie wyrażą na to zgodę. Pojawia się jednak pytanie, co takie zmiany oznaczają dla Polski? Eksperci odpowiadają, że gdy nie dojdzie do harmonizacji stawek CIT, a w szczególności nie zostaną one podwyższone w ramach Unii, Polska nie ma się czego obawiać.


W interesie spółek


Podstawowym założeniem propozycji Komisji Europejskiej jest wprowadzenie rozwiązań, które umożliwiałyby spółkom z krajów członkowskich prowadzących działalność transgraniczną, obliczanie podstawy opodatkowania według wspólnych zasad, bez konieczności zastosowania przepisów obowiązujących w poszczególnych krajach Unii Europejskiej, gdzie osiągają one dochód.


Komisja Europejska popiera ten projekt, widząc w nim szanse na zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności w Unii. Następnie - jak wskazał Piotr Wysocki, doradca podatkowy w kancelarii Baker &McKenzie - taka podstawa opodatkowania byłaby dzielona według jednolitego klucza na poszczególne kraje członkowskie i opodatkowana według stawek podatku dochodowego od osób prawnych obowiązujących w poszczególnych krajach. Na tym etapie nie jest natomiast planowana harmonizacja stawek CIT.


- Pomysł ujednolicenia zasad podatkowych ma wiele zalet, np. obniżenie kosztów administracyjnych, zmniejszenie ryzyka podatkowego, wykorzystanie strat podatkowych spółek w ramach grupy, wyeliminowanie podwójnego opodatkowania itp. Z drugiej strony wprowadzenie go jako opcji rodzi ryzyko funkcjonowania w krajach Unii Europejskiej podmiotów stosujących różne zasady ustalania podstawy opodatkowania - dodał Piotr Wysocki.


Ważne!
Pomysł ujednolicenia zasad podatkowych ma wiele zalet, np. obniżenie kosztów administracyjnych, zmniejszenie ryzyka podatkowego, wykorzystanie strat podatkowych spółek w ramach grupy czy wyeliminowanie podwójnego opodatkowania


Można obniżyć koszty


Paweł Jabłonowski, ekspert podatkowy w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy wskazał, że wprowadzenie wspólnego podatku dochodowego dla osób prawnych może obniżyć koszty funkcjonowania firm w państwach UE ze względu na zmniejszanie różnic w systemach podatkowych, a zarazem ryzyka lokalnego niedostosowania i potencjalnych konsekwencji z tym związanych.


- Istnieje pewne ryzyko wprowadzenia po pewnym czasie wspólnej stawki podatku, co może spowodować wzrost obciążenia podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce, jeżeli byłaby ona wyższa od obecnej stawki 19 proc. Polska stawka 19 proc. jest relatywnie niska w całej Unii Europejskiej, zatem jej podwyższenie do ogólnowspólnotowej może spowodować spadek atrakcyjności inwestycyjnej Polski - uważa Paweł Jabłonowski.


Niektórzy są przeciwni


Jak już wspominałam, do wprowadzenia nowego systemu potrzebna jest zgoda wszystkich państw członkowskich. Już dziś niektóre z nich są temu przeciwne. Dlaczego?


Zdaniem Piotra Wysockiego niektóre kraje członkowskie obawiają się, że pomysł wspólnej podstawy opodatkowania będzie pierwszym krokiem w kierunku harmonizacji stawek podatku dochodowego od osób prawnych godzącej w ich suwerenność podatkową. Jest w tym dużo racji.


Nowemu rozwiązaniu zdecydowanie sprzeciwiają się m.in. władze Wielkiej Brytanii, które widzą w propozycji Komisji kolejny krok w stronę harmonizacji podatkowej i ograniczenia suwerenności krajów UE. Zastrzeżenia zgłaszają także państwa, w których obowiązują niskie stawki podatkowe, takie jak np. Słowacja, w przypadku których zmiana zasad obliczania podstawy opodatkowania może doprowadzić do obniżenia wpływów z CIT. Zwolennikami nowego systemu są Niemcy.


Nie trzeba jednak martwić się na zapas. Już we wcześniejszych wystąpieniach Laszlo Kovacs podkreślał, że jeżeli propozycja Komisji nie uzyska poparcia wszystkich państw członkowskich, rozważone zostanie wprowadzenie nowych zasad tylko w tych krajach Unii Europejskiej, które ją popierają.

Ewa Matyszewska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

REKLAMA