REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe państwa członkowskie od 1 stycznia 2007 r. - zmiana zasad rozliczania transakcji z Bułgarią i Rumunią

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. na podstawie Traktatu o Przystąpieniu, podpisanego 25 kwietnia 2005 r., członkami UE są również Bułgaria i Rumunia. Powoduje to zmianę zasad rozliczeń w przypadku dostaw lub nabyć towarów, które będą przemieszczane do lub z jednego z tych krajów.

Dotychczasowy eksport będziemy rozliczać jak wewnątrzwspólnotową dostawę, a import jako wewnątrzwspólnotowe nabycie. Również do świadczenia usług, gdy kontrahentem jest podatnik z jednego z tych krajów, będziemy stosować takie same zasady jak do podatników unijnych. Dlatego rozporządzenie z 22 grudnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 245, poz. 1784 - wprowadza przepisy przejściowe w odniesieniu do transakcji realizowanych z Bułgarią i Rumunią.

Eksport towarów przed 1 stycznia 2007 r.

W § 41g rozporządzenia wprowadzone zostały przepisy przejściowe w odniesieniu do tych czynności podlegających opodatkowaniu, które zostały dokonane przed dniem 1 stycznia 2007 r., a związane były z wywozem towarów z terytorium kraju na terytorium nowego państwa członkowskiego (Rumunia lub Bułgaria), do których to transakcji miałyby zastosowanie przepisy dotyczące eksportu towarów.

W przypadku takich czynności możemy stosować stawkę 0%, gdy:
- wywożone towary zostały objęte procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych przed dniem 1 stycznia 2007 r.;
- wywóz z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty, przed poszerzeniem, nastąpił po dniu 31 grudnia 2006 r.;
- podatnik przed złożeniem deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy posiada w swojej dokumentacji dowody, które w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy uprawniają do zastosowania stawki 0%.

Są to następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy:
- dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju
- w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
- kopia faktury,
- specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Gdy powyższe dokumenty nie potwierdzają dostarczenia towarów, fakt ten mogą potwierdzać również inne dokumenty, takie jak:
- korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
- dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
- dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie - w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
- dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
 

Jeżeli powyższe warunki nie zostały spełnione przed dniem złożenia deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy, podatnik wykazuje te czynności jako czynności wykonane na terytorium kraju. Gdy warunki zostaną spełnione po złożeniu deklaracji, podatnik może dokonać korekty złożonej deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług, w której wykazał te czynności. Oznacza to, że tak jak w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej „cofa” się do okresu, kiedy rozliczył tę dostawę jako transakcję krajową.

Przykład
22 grudnia 2006 r. spółka rozpoczęła procedurę wywozu towarów do Bułgarii. Jednak towary zostały wywiezione dopiero 20 stycznia br. Do 25 lutego spółka nie otrzymała dokumentów uprawniających do zastosowania stawki 0%. Otrzymała je 2 marca, co oznacza, że będzie mogła dokonać korekty deklaracji za styczeń.
 

Przepisy nie określają, jak daną czynność należy traktować: jako eksport czy wewnątrzwspólnotową dostawę, co ma istotne znaczenie dla rozliczenia tej transakcji w deklaracji. Więcej przemawia jednak za tym, aby tę czynność uznać za eksport towarów.

Zaliczki z tytułu eksportu

W § 41h rozporządzenia jest regulacja, która ma na celu umożliwienie zastosowania obniżonej do wysokości 0% stawki VAT w sytuacji, gdy podatnik pobrał zaliczkę z tytułu eksportu towarów przed 1 stycznia 2007 r., a wywóz nastąpił po tej dacie. Warunkiem jest, aby:
- nie później niż z upływem 6 miesięcy od dnia otrzymania części należności nastąpił wywóz towaru w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy (czynności stanowiącej dostawę towarów), z terytorium kraju na terytorium nowego państwa członkowskiego,
- podatnik posiadał dokument potwierdzający przez nabywcę przyjęcie towaru na terytorium nowego państwa członkowskiego. Jednak w tym przypadku nie są wymagane takie dokumenty jak przy wewnątrzwspólnotowej dostawie. Dlatego każdy dokument potwierdzający ten fakt spełnia ten warunek.

Import towarów

Przed 1 stycznia 2007 r. towary przywożone do uszlachetniania zwolnione były z VAT ze względu na zastosowanie procedury celnej zawieszającej. Sytuacja po 1 stycznia 2007 r. spowodowałaby, iż podatnicy, którzy w okresie przejściowym stosowali tę procedurę (tj. grudzień 2006 r. i styczeń 2007 r.), powinni zapłacić podatek z tytułu importu tych towarów (nie będąc ich właścicielem). W tej sytuacji nie mogliby odliczyć VAT z tego tytułu. Dlatego wprowadzono § 41i rozporządzenia. Stanowi on, że ze zwolnienia z VAT będzie korzystał import towarów, w przypadku gdy towary te zostały przywiezione do Polski w celu poddania ich procesowi uszlachetniania z terytorium nowego państwa członkowskiego przed dniem 1 stycznia 2007 r. i w dniu 1 stycznia 2007 r. pozostawały w dalszym ciągu na terytorium kraju objęte procedurą tranzytu lub były czasowo składowane, które to przeznaczenia celne kończą się dopuszczeniem do obrotu tych towarów.

Zwolnienie to stosuje się, pod warunkiem że importer przedstawił organowi celnemu, w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów celnych, zabezpieczenie w wysokości równej kwocie podatku, który nie został uiszczony (który byłby należny).

Importer nie będzie musiał składać zabezpieczenia, jeśli przedłoży organowi celnemu dokumenty:
- potwierdzające, iż towary po wykonaniu usług polegających na poddaniu tych towarów procesowi uszlachetniania zostały niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania tych usług, wywiezione poza terytorium kraju, oraz
- przewozowe, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium nowego państwa członkowskiego, oraz
- potwierdzające przyjęcie przez usługobiorcę towaru na terytorium nowego państwa członkowskiego.

Zasady te mają zastosowanie do importu towarów, w przypadku gdy towary te zostały przywiezione w celu poddania ich procesowi uszlachetniania z terytorium nowego państwa członkowskiego, na terytorium kraju po dniu 31 grudnia 2006 r. i zostały dopuszczone do obrotu zgodnie z przepisami celnymi.

Import rzeczy osobistego użytku

Ze zwolnienia z VAT będzie korzystał import rzeczy osobistego użytku. Są to towary bezpośrednio używane przez osobę fizyczną lub wykorzystywane w gospodarstwie domowym, jeżeli ich liczba lub rodzaj nie wskazują na przeznaczenie handlowe lub do działalności gospodarczej, a także przenośny sprzęt niezbędny do wykonywania przez osobę zainteresowaną zawodu (art. 46 pkt 3 ustawy). Zwolnienie będzie miało zastosowanie, gdy:
- rzeczy te zostały przywiezione z terytorium nowego państwa członkowskiego na terytorium Polski przed dniem 1 stycznia 2007 r.,
- w dniu 1 stycznia 2007 r. pozostawały w dalszym ciągu na terytorium kraju objęte procedurą odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, która to procedura kończy się dopuszczeniem do obrotu tych rzeczy na terytorium Polski
- w stosunku do tych rzeczy ma zastosowanie zwolnienie od cła;
- przez 12 miesięcy od dnia zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu rzeczy nie zostaną oddane jako zabezpieczenie, sprzedane, wynajęte, użyczone, wydzierżawione lub w inny sposób odstąpione odpłatnie lub nieodpłatnie.
 

Zwolnienie nie będzie miało zastosowania do artykułów potrzebnych do wykonywania zawodu lub zajęcia innych niż przenośne przedmioty sztuki stosowanej lub wyzwolonej.

Regulacja ta dotyczy wyłącznie sytuacji, gdy towary osobistego użytku, przywiezione na terytorium kraju, zostały objęte procedurą odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych przed dniem 1 stycznia 2007 r. Następnie - w związku z upływem terminu odprawy czasowej - będą zgłaszane do procedury dopuszczenia do wolnego obrotu w okolicznościach uzasadniających zmianę statusu tego towaru (w chwili obejmowania procedurą odprawy czasowej był to towar przywieziony z importu) na wspólnotowy w momencie zakończenia tej procedury.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA