REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe państwa członkowskie od 1 stycznia 2007 r. - zmiana zasad rozliczania transakcji z Bułgarią i Rumunią

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. na podstawie Traktatu o Przystąpieniu, podpisanego 25 kwietnia 2005 r., członkami UE są również Bułgaria i Rumunia. Powoduje to zmianę zasad rozliczeń w przypadku dostaw lub nabyć towarów, które będą przemieszczane do lub z jednego z tych krajów.

Dotychczasowy eksport będziemy rozliczać jak wewnątrzwspólnotową dostawę, a import jako wewnątrzwspólnotowe nabycie. Również do świadczenia usług, gdy kontrahentem jest podatnik z jednego z tych krajów, będziemy stosować takie same zasady jak do podatników unijnych. Dlatego rozporządzenie z 22 grudnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 245, poz. 1784 - wprowadza przepisy przejściowe w odniesieniu do transakcji realizowanych z Bułgarią i Rumunią.

Eksport towarów przed 1 stycznia 2007 r.

W § 41g rozporządzenia wprowadzone zostały przepisy przejściowe w odniesieniu do tych czynności podlegających opodatkowaniu, które zostały dokonane przed dniem 1 stycznia 2007 r., a związane były z wywozem towarów z terytorium kraju na terytorium nowego państwa członkowskiego (Rumunia lub Bułgaria), do których to transakcji miałyby zastosowanie przepisy dotyczące eksportu towarów.

W przypadku takich czynności możemy stosować stawkę 0%, gdy:
- wywożone towary zostały objęte procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych przed dniem 1 stycznia 2007 r.;
- wywóz z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty, przed poszerzeniem, nastąpił po dniu 31 grudnia 2006 r.;
- podatnik przed złożeniem deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy posiada w swojej dokumentacji dowody, które w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy uprawniają do zastosowania stawki 0%.

Są to następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy:
- dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju
- w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
- kopia faktury,
- specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Gdy powyższe dokumenty nie potwierdzają dostarczenia towarów, fakt ten mogą potwierdzać również inne dokumenty, takie jak:
- korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
- dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
- dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie - w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
- dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
 

Jeżeli powyższe warunki nie zostały spełnione przed dniem złożenia deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy, podatnik wykazuje te czynności jako czynności wykonane na terytorium kraju. Gdy warunki zostaną spełnione po złożeniu deklaracji, podatnik może dokonać korekty złożonej deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług, w której wykazał te czynności. Oznacza to, że tak jak w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej „cofa” się do okresu, kiedy rozliczył tę dostawę jako transakcję krajową.

Przykład
22 grudnia 2006 r. spółka rozpoczęła procedurę wywozu towarów do Bułgarii. Jednak towary zostały wywiezione dopiero 20 stycznia br. Do 25 lutego spółka nie otrzymała dokumentów uprawniających do zastosowania stawki 0%. Otrzymała je 2 marca, co oznacza, że będzie mogła dokonać korekty deklaracji za styczeń.
 

Przepisy nie określają, jak daną czynność należy traktować: jako eksport czy wewnątrzwspólnotową dostawę, co ma istotne znaczenie dla rozliczenia tej transakcji w deklaracji. Więcej przemawia jednak za tym, aby tę czynność uznać za eksport towarów.

Zaliczki z tytułu eksportu

W § 41h rozporządzenia jest regulacja, która ma na celu umożliwienie zastosowania obniżonej do wysokości 0% stawki VAT w sytuacji, gdy podatnik pobrał zaliczkę z tytułu eksportu towarów przed 1 stycznia 2007 r., a wywóz nastąpił po tej dacie. Warunkiem jest, aby:
- nie później niż z upływem 6 miesięcy od dnia otrzymania części należności nastąpił wywóz towaru w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy (czynności stanowiącej dostawę towarów), z terytorium kraju na terytorium nowego państwa członkowskiego,
- podatnik posiadał dokument potwierdzający przez nabywcę przyjęcie towaru na terytorium nowego państwa członkowskiego. Jednak w tym przypadku nie są wymagane takie dokumenty jak przy wewnątrzwspólnotowej dostawie. Dlatego każdy dokument potwierdzający ten fakt spełnia ten warunek.

Import towarów

Przed 1 stycznia 2007 r. towary przywożone do uszlachetniania zwolnione były z VAT ze względu na zastosowanie procedury celnej zawieszającej. Sytuacja po 1 stycznia 2007 r. spowodowałaby, iż podatnicy, którzy w okresie przejściowym stosowali tę procedurę (tj. grudzień 2006 r. i styczeń 2007 r.), powinni zapłacić podatek z tytułu importu tych towarów (nie będąc ich właścicielem). W tej sytuacji nie mogliby odliczyć VAT z tego tytułu. Dlatego wprowadzono § 41i rozporządzenia. Stanowi on, że ze zwolnienia z VAT będzie korzystał import towarów, w przypadku gdy towary te zostały przywiezione do Polski w celu poddania ich procesowi uszlachetniania z terytorium nowego państwa członkowskiego przed dniem 1 stycznia 2007 r. i w dniu 1 stycznia 2007 r. pozostawały w dalszym ciągu na terytorium kraju objęte procedurą tranzytu lub były czasowo składowane, które to przeznaczenia celne kończą się dopuszczeniem do obrotu tych towarów.

Zwolnienie to stosuje się, pod warunkiem że importer przedstawił organowi celnemu, w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów celnych, zabezpieczenie w wysokości równej kwocie podatku, który nie został uiszczony (który byłby należny).

Importer nie będzie musiał składać zabezpieczenia, jeśli przedłoży organowi celnemu dokumenty:
- potwierdzające, iż towary po wykonaniu usług polegających na poddaniu tych towarów procesowi uszlachetniania zostały niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania tych usług, wywiezione poza terytorium kraju, oraz
- przewozowe, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium nowego państwa członkowskiego, oraz
- potwierdzające przyjęcie przez usługobiorcę towaru na terytorium nowego państwa członkowskiego.

Zasady te mają zastosowanie do importu towarów, w przypadku gdy towary te zostały przywiezione w celu poddania ich procesowi uszlachetniania z terytorium nowego państwa członkowskiego, na terytorium kraju po dniu 31 grudnia 2006 r. i zostały dopuszczone do obrotu zgodnie z przepisami celnymi.

Import rzeczy osobistego użytku

Ze zwolnienia z VAT będzie korzystał import rzeczy osobistego użytku. Są to towary bezpośrednio używane przez osobę fizyczną lub wykorzystywane w gospodarstwie domowym, jeżeli ich liczba lub rodzaj nie wskazują na przeznaczenie handlowe lub do działalności gospodarczej, a także przenośny sprzęt niezbędny do wykonywania przez osobę zainteresowaną zawodu (art. 46 pkt 3 ustawy). Zwolnienie będzie miało zastosowanie, gdy:
- rzeczy te zostały przywiezione z terytorium nowego państwa członkowskiego na terytorium Polski przed dniem 1 stycznia 2007 r.,
- w dniu 1 stycznia 2007 r. pozostawały w dalszym ciągu na terytorium kraju objęte procedurą odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, która to procedura kończy się dopuszczeniem do obrotu tych rzeczy na terytorium Polski
- w stosunku do tych rzeczy ma zastosowanie zwolnienie od cła;
- przez 12 miesięcy od dnia zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu rzeczy nie zostaną oddane jako zabezpieczenie, sprzedane, wynajęte, użyczone, wydzierżawione lub w inny sposób odstąpione odpłatnie lub nieodpłatnie.
 

Zwolnienie nie będzie miało zastosowania do artykułów potrzebnych do wykonywania zawodu lub zajęcia innych niż przenośne przedmioty sztuki stosowanej lub wyzwolonej.

Regulacja ta dotyczy wyłącznie sytuacji, gdy towary osobistego użytku, przywiezione na terytorium kraju, zostały objęte procedurą odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych przed dniem 1 stycznia 2007 r. Następnie - w związku z upływem terminu odprawy czasowej - będą zgłaszane do procedury dopuszczenia do wolnego obrotu w okolicznościach uzasadniających zmianę statusu tego towaru (w chwili obejmowania procedurą odprawy czasowej był to towar przywieziony z importu) na wspólnotowy w momencie zakończenia tej procedury.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA