REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyszłość podatków w Unii Europejskiej

EM

REKLAMA

Od kilku lat w Unii Europejskiej trwają prace nad wprowadzeniem wspólnego systemu opodatkowania przedsiębiorstw podatkiem dochodowym. Jak na razie nie odnotowano konkretnych wyników. Mimo to Komisja Europejska jest dobrej myśli.


Z początkiem maja Komisja Europejska opublikowała komunikat o postępie prac nad projektem zakładającym wprowadzenie we wszystkich krajach członkowskich jednakowych zasad ustalania podstawy opodatkowania. Projekt dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych i występuje w obiegu pod roboczą nazwą CCCTB (Common Consolidated Corporate Tax Base). W dokumencie zauważono, że w ubiegłym roku także wydano komunikat o postępie prac, a nawet poddano go dyskusji. Niestety, w wyniku tej dyskusji nie sformułowano wniosków końcowych. Może zresztą dobrze. W końcu, jak piszą autorzy komunikatu, CCCTB to projekt, którego cele są ambitne. Znaczy to zapewne, że w formowaniu konkluzji można jeszcze chwilę poczekać. Uzgodnienia wciąż wymagają tak istotne kwestie, jak choćby sposób ujęcia w podstawie opodatkowania dochodów zagranicznych, czy zakres dopuszczalnych zwolnień przedmiotowych. Tegoroczny komunikat zawiera jednak stanowcze zapewnienie, że dalsze konsultacje będą prowadzone. Czasu na to zostało dość mało. W bliżej niesprecyzowanej części roku 2008 Komisja ma przedstawić konkretne propozycje legislacyjne. Możliwe, że termin zostanie dotrzymany. Nie znaczy to bynajmniej, że przedłożone propozycje od razu staną się obowiązującym prawem - to już inna sprawa. Niemniej punkt wyjścia to sama zgoda państw członkowskich co do tego, że CCCTB jest potrzebna. Zgody do tej pory nie było, co tłumaczy mizerny efekt dotychczasowych starań Komisji. To jednak może się zmienić. Oto bowiem poważnie traktuje się opcjonalny charakter CCCTB.


Wspólna podstawa opodatkowania ma w tym ujęciu obowiązywać równolegle z dotychczasowymi przepisami państw członkowskich. Przedsiębiorstwo powinno mieć swobodę wyboru między dwoma systemami. Wprowadzenie owej alternatywy zapewne złagodzi dotychczasowy opór państw wrażających sceptyczną postawę. Oczywiście niechęć państw członkowskich do projektu Komisji ma wiele różnych przyczyn. Wydaje się jednak, że czynnik zasadniczy to usztywnienie systemu podatkowego. Ma to pewną zaletę, mianowicie stabilność systemu. Niestety, wynika z tego także poważna wada, którą jest mała elastyczność systemu, gdyż wszelkie zamiany są wynikiem długotrwałych uzgodnień. Pytanie zatem, do czego i komu jest potrzebny elastyczny system podatkowy?


Podatki służą nie tylko napełnianiu publicznej kasy, ale także stanowią narzędzie polityki gospodarczej państwa. Weźmy za przykład Irlandię, gdzie sprawnie przeprowadzona reforma podatkowa stanowi jeden z głównych impulsów sukcesu gospodarczego kraju. Efektywne przeprowadzenie takiej reformy na poziomie instytucji europejskich, albo choćby w uzgodnieniu z tymi instytucjami, byłoby co najmniej trudne. To samo dotyczy sytuacji drobniejszych zmian, jakich w każdym państwie co roku wprowadza się co najmniej kilkadziesiąt. Trzeba bowiem wiedzieć, że potoczne przekonanie o niezmienności podatków w niektórych państwach to nic innego jak wyobrażenie krainy mitycznej.


Wniosek co do ostatecznego kształtu CCCTB jest następujący. Wskutek dualizmu systemu skłonne do ustępstw będą państwa chętnie wykorzystujące podatki jako narzędzie polityki gospodarczej. Ustąpią pola tym, które ostrożnie korzystają z tego narzędzia. Tym samym CCCTB będzie stanowiła raczej odbicie potrzeb i wzorców niemieckich czy francuskich niż np. polskich albo słowackich.


MAREK BYTOF

doradca podatkowy w kancelarii Taxways

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA