REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Od kilku lat w Unii Europejskiej trwają prace nad wprowadzeniem wspólnego systemu opodatkowania przedsiębiorstw podatkiem dochodowym. Jak na razie nie odnotowano konkretnych wyników. Mimo to Komisja Europejska jest dobrej myśli.


Z początkiem maja Komisja Europejska opublikowała komunikat o postępie prac nad projektem zakładającym wprowadzenie we wszystkich krajach członkowskich jednakowych zasad ustalania podstawy opodatkowania. Projekt dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych i występuje w obiegu pod roboczą nazwą CCCTB (Common Consolidated Corporate Tax Base). W dokumencie zauważono, że w ubiegłym roku także wydano komunikat o postępie prac, a nawet poddano go dyskusji. Niestety, w wyniku tej dyskusji nie sformułowano wniosków końcowych. Może zresztą dobrze. W końcu, jak piszą autorzy komunikatu, CCCTB to projekt, którego cele są ambitne. Znaczy to zapewne, że w formowaniu konkluzji można jeszcze chwilę poczekać. Uzgodnienia wciąż wymagają tak istotne kwestie, jak choćby sposób ujęcia w podstawie opodatkowania dochodów zagranicznych, czy zakres dopuszczalnych zwolnień przedmiotowych. Tegoroczny komunikat zawiera jednak stanowcze zapewnienie, że dalsze konsultacje będą prowadzone. Czasu na to zostało dość mało. W bliżej niesprecyzowanej części roku 2008 Komisja ma przedstawić konkretne propozycje legislacyjne. Możliwe, że termin zostanie dotrzymany. Nie znaczy to bynajmniej, że przedłożone propozycje od razu staną się obowiązującym prawem - to już inna sprawa. Niemniej punkt wyjścia to sama zgoda państw członkowskich co do tego, że CCCTB jest potrzebna. Zgody do tej pory nie było, co tłumaczy mizerny efekt dotychczasowych starań Komisji. To jednak może się zmienić. Oto bowiem poważnie traktuje się opcjonalny charakter CCCTB.


Wspólna podstawa opodatkowania ma w tym ujęciu obowiązywać równolegle z dotychczasowymi przepisami państw członkowskich. Przedsiębiorstwo powinno mieć swobodę wyboru między dwoma systemami. Wprowadzenie owej alternatywy zapewne złagodzi dotychczasowy opór państw wrażających sceptyczną postawę. Oczywiście niechęć państw członkowskich do projektu Komisji ma wiele różnych przyczyn. Wydaje się jednak, że czynnik zasadniczy to usztywnienie systemu podatkowego. Ma to pewną zaletę, mianowicie stabilność systemu. Niestety, wynika z tego także poważna wada, którą jest mała elastyczność systemu, gdyż wszelkie zamiany są wynikiem długotrwałych uzgodnień. Pytanie zatem, do czego i komu jest potrzebny elastyczny system podatkowy?


Podatki służą nie tylko napełnianiu publicznej kasy, ale także stanowią narzędzie polityki gospodarczej państwa. Weźmy za przykład Irlandię, gdzie sprawnie przeprowadzona reforma podatkowa stanowi jeden z głównych impulsów sukcesu gospodarczego kraju. Efektywne przeprowadzenie takiej reformy na poziomie instytucji europejskich, albo choćby w uzgodnieniu z tymi instytucjami, byłoby co najmniej trudne. To samo dotyczy sytuacji drobniejszych zmian, jakich w każdym państwie co roku wprowadza się co najmniej kilkadziesiąt. Trzeba bowiem wiedzieć, że potoczne przekonanie o niezmienności podatków w niektórych państwach to nic innego jak wyobrażenie krainy mitycznej.


Wniosek co do ostatecznego kształtu CCCTB jest następujący. Wskutek dualizmu systemu skłonne do ustępstw będą państwa chętnie wykorzystujące podatki jako narzędzie polityki gospodarczej. Ustąpią pola tym, które ostrożnie korzystają z tego narzędzia. Tym samym CCCTB będzie stanowiła raczej odbicie potrzeb i wzorców niemieckich czy francuskich niż np. polskich albo słowackich.


MAREK BYTOF

doradca podatkowy w kancelarii Taxways

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA