REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno będzie opracować jednolite zasady dla UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wprowadzenie wspólnej podstawy opodatkowania CIT w ramach Unii Europejskiej nie będzie możliwe przy pozostawieniu zróżnicowanych stawek tego podatku.


ZMIANA PRAWA

Unia Europejska od dłuższego czasu pracuje nad stworzeniem wspólnej podstawy opodatkowania dla podatku dochodowego od osób prawnych w ramach Wspólnoty. Oficjalne przedstawienie założeń tego systemu ma nastąpić w 2008 roku, a jego wprowadzenie ma zostać zrealizowane w formie opcjonalnej. Spółki z UE będą mogły wybrać, czy chcą podstawę opodatkowania obliczać według nowych zasad czy tych przewidzianych w przepisach państw członkowskich, w których prowadzą działalność.


Postanowiliśmy sprawdzić, czy są szanse na realizację tak ambitnych planów jak wspólna podstawa opodatkowania CIT w ramach Wspólnoty. Zdaniem ekspertów harmonizacja stanowi krok w dobrym kierunku, ale na razie mało realny.


Stawki trzeba ujednolicić


Według Dariusza Bednarskiego, partnera zarządzającego w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wspólna podstawa opodatkowania przy zróżnicowanych stawkach CIT będzie trudna do zaakceptowania przez państwa członkowskie. Może ona mieć wpływ na zróżnicowanie realnego poziomu opodatkowania przedsiębiorców, w zależności od systemu ustalania podstawy, który wybierze.


- Wprowadzenie wspólnej podstawy doprowadzi, w przypadku państw stosujących restrykcyjną politykę podatkową, jak np. Polska, do tworzenia przez przedsiębiorstwa struktur międzynarodowych, zapewne czasem fikcyjnych, pozwalających na skorzystanie z oferowanych, lepszych rozwiązań podatkowych. Może to również doprowadzić do konkurowania między państwami stawkami podatkowymi, co akurat z punktu widzenia przedsiębiorców może być korzystne - tłumaczył Dariusz Bednarski.


Według niego, jeżeli dojdzie do wprowadzenia projektu wspólnej podstawy opodatkowania, zmusi to państwa UE do rozmów o kompleksowym ujednoliceniu regulacji w zakresie podatku dochodowego.


Kierunek zmian


Paweł Szymański, doradca podatkowy współpracujący z ITA Doradztwo Podatkowe, wskazał natomiast, że szansa na wprowadzenie choćby częściowych, ujednoliconych zasad stosowania CIT w UE jest jeszcze odległa. Chodzi tu nie tylko o możliwość wprowadzenia jednolitych stawek podatku dochodowego, ale także wprowadzenie wspólnej podstawy opodatkowania.


- Z punktu widzenia systemu podatkowego obowiązującego w Polsce w pierwszej kolejności powinny być rozwiązane inne kwestie. Polska posiada nadal wynegocjowany okres przejściowy dla dyrektywy dotyczącej opodatkowania należności licencyjnych i odsetek, a także niekorzystne dla osób fizycznych rozwiązania w zakresie dochodów z pracy osiąganych w niektórych krajach UE - podkreślił Paweł Szymański.


Jednocześnie dodał, że prace nad ujednoliconymi zasadami stosowania CIT powinny być jednak kontynuowane. Mogą one stanowić punkt wyjścia dla zwiększenia w przyszłości przejrzystości systemów podatkowych krajów UE, ograniczenia kosztów i ryzyka działalności gospodarczej.


Potrzebna zgoda


Obecnie nie ma regulacji prawnych, które pozwalałyby na harmonizację podatków bezpośrednich w całej UE.


- Siedem europejskich krajów: Wielka Brytania, Irlandia, Litwa, Łotwa, Słowacja, Cypr i Malta nie zgadza się na wprowadzenie CCCTB, czyli Common Consolidated Corporate Tax Base. Obawiają się zbytniej ingerencji UE w ich prawo podatkowe, zwłaszcza że CCCTB jest początkiem procesu pełnej harmonizacji CIT, który zakończy się ustanowieniem minimalnej stawki podatku - zauważyła Barbara Pyzel, doradca podatkowy w KPMG.


Dodała również, że zaletą wprowadzenia CCCTB we wszystkich spółkach międzynarodowej grupy kapitałowej jest możliwość uproszczenia finansowych systemów sprawozdawczych, a także uniknięcia wydatków na obsługę prawno-podatkową w krajach, w których znajdują się spółki zależne. Na początku wprowadzenia nowego systemu należy jednak ponieść wydatki związane z jego zmianą, np. obsługa prawna, szkolenie pracowników.


- Komisja Europejska zapewnia, że CCCTB to początkowo tylko dobrowolny wybór grupy. Stosowanie dawnego i nowego sytemu opodatkowania w danym kraju będzie się wiązało ze zwiększeniem wydatków państwowych, ponieważ system podatkowy skomplikuje się i powstanie konieczność zwiększenia zatrudnienia urzędników w organach podatkowych - argumentowała nasza rozmówczyni.

Jej zdaniem, kraje Unii powinny posiadać wystarczające narzędzia w celu rozwijania swoich gospodarek, a także szczególnych branż lub obszarów geograficznych. Nie będzie to łatwe, jeśli na to, by wprowadzić np. preferencyjne stawki amortyzacji w danym kraju, potrzebna będzie zgoda wszystkich krajów UE.


SŁOWNIK

CCCTB (Common Consolidated Corporate Tax Base) - wspólna skonsolidowana podstawa opodatkowania umożliwiłaby firmom prowadzenie działalności na rynku wewnętrznym na tych samych zasadach do obliczania podstawy ich opodatkowania w różnych państwach UE. Wspólna skonsolidowana podstawa opodatkowania pozwoliłaby na transgraniczne wyrównywanie strat i rozwiązałaby obecne problemy podatkowe związane z działalnością transgraniczną i restrukturyzacją grup spółek.


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA