REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno będzie opracować jednolite zasady dla UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wprowadzenie wspólnej podstawy opodatkowania CIT w ramach Unii Europejskiej nie będzie możliwe przy pozostawieniu zróżnicowanych stawek tego podatku.


ZMIANA PRAWA

Unia Europejska od dłuższego czasu pracuje nad stworzeniem wspólnej podstawy opodatkowania dla podatku dochodowego od osób prawnych w ramach Wspólnoty. Oficjalne przedstawienie założeń tego systemu ma nastąpić w 2008 roku, a jego wprowadzenie ma zostać zrealizowane w formie opcjonalnej. Spółki z UE będą mogły wybrać, czy chcą podstawę opodatkowania obliczać według nowych zasad czy tych przewidzianych w przepisach państw członkowskich, w których prowadzą działalność.


Postanowiliśmy sprawdzić, czy są szanse na realizację tak ambitnych planów jak wspólna podstawa opodatkowania CIT w ramach Wspólnoty. Zdaniem ekspertów harmonizacja stanowi krok w dobrym kierunku, ale na razie mało realny.


Stawki trzeba ujednolicić


Według Dariusza Bednarskiego, partnera zarządzającego w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wspólna podstawa opodatkowania przy zróżnicowanych stawkach CIT będzie trudna do zaakceptowania przez państwa członkowskie. Może ona mieć wpływ na zróżnicowanie realnego poziomu opodatkowania przedsiębiorców, w zależności od systemu ustalania podstawy, który wybierze.


- Wprowadzenie wspólnej podstawy doprowadzi, w przypadku państw stosujących restrykcyjną politykę podatkową, jak np. Polska, do tworzenia przez przedsiębiorstwa struktur międzynarodowych, zapewne czasem fikcyjnych, pozwalających na skorzystanie z oferowanych, lepszych rozwiązań podatkowych. Może to również doprowadzić do konkurowania między państwami stawkami podatkowymi, co akurat z punktu widzenia przedsiębiorców może być korzystne - tłumaczył Dariusz Bednarski.


Według niego, jeżeli dojdzie do wprowadzenia projektu wspólnej podstawy opodatkowania, zmusi to państwa UE do rozmów o kompleksowym ujednoliceniu regulacji w zakresie podatku dochodowego.


Kierunek zmian


Paweł Szymański, doradca podatkowy współpracujący z ITA Doradztwo Podatkowe, wskazał natomiast, że szansa na wprowadzenie choćby częściowych, ujednoliconych zasad stosowania CIT w UE jest jeszcze odległa. Chodzi tu nie tylko o możliwość wprowadzenia jednolitych stawek podatku dochodowego, ale także wprowadzenie wspólnej podstawy opodatkowania.


- Z punktu widzenia systemu podatkowego obowiązującego w Polsce w pierwszej kolejności powinny być rozwiązane inne kwestie. Polska posiada nadal wynegocjowany okres przejściowy dla dyrektywy dotyczącej opodatkowania należności licencyjnych i odsetek, a także niekorzystne dla osób fizycznych rozwiązania w zakresie dochodów z pracy osiąganych w niektórych krajach UE - podkreślił Paweł Szymański.


Jednocześnie dodał, że prace nad ujednoliconymi zasadami stosowania CIT powinny być jednak kontynuowane. Mogą one stanowić punkt wyjścia dla zwiększenia w przyszłości przejrzystości systemów podatkowych krajów UE, ograniczenia kosztów i ryzyka działalności gospodarczej.


Potrzebna zgoda


Obecnie nie ma regulacji prawnych, które pozwalałyby na harmonizację podatków bezpośrednich w całej UE.


- Siedem europejskich krajów: Wielka Brytania, Irlandia, Litwa, Łotwa, Słowacja, Cypr i Malta nie zgadza się na wprowadzenie CCCTB, czyli Common Consolidated Corporate Tax Base. Obawiają się zbytniej ingerencji UE w ich prawo podatkowe, zwłaszcza że CCCTB jest początkiem procesu pełnej harmonizacji CIT, który zakończy się ustanowieniem minimalnej stawki podatku - zauważyła Barbara Pyzel, doradca podatkowy w KPMG.


Dodała również, że zaletą wprowadzenia CCCTB we wszystkich spółkach międzynarodowej grupy kapitałowej jest możliwość uproszczenia finansowych systemów sprawozdawczych, a także uniknięcia wydatków na obsługę prawno-podatkową w krajach, w których znajdują się spółki zależne. Na początku wprowadzenia nowego systemu należy jednak ponieść wydatki związane z jego zmianą, np. obsługa prawna, szkolenie pracowników.


- Komisja Europejska zapewnia, że CCCTB to początkowo tylko dobrowolny wybór grupy. Stosowanie dawnego i nowego sytemu opodatkowania w danym kraju będzie się wiązało ze zwiększeniem wydatków państwowych, ponieważ system podatkowy skomplikuje się i powstanie konieczność zwiększenia zatrudnienia urzędników w organach podatkowych - argumentowała nasza rozmówczyni.

Jej zdaniem, kraje Unii powinny posiadać wystarczające narzędzia w celu rozwijania swoich gospodarek, a także szczególnych branż lub obszarów geograficznych. Nie będzie to łatwe, jeśli na to, by wprowadzić np. preferencyjne stawki amortyzacji w danym kraju, potrzebna będzie zgoda wszystkich krajów UE.


SŁOWNIK

CCCTB (Common Consolidated Corporate Tax Base) - wspólna skonsolidowana podstawa opodatkowania umożliwiłaby firmom prowadzenie działalności na rynku wewnętrznym na tych samych zasadach do obliczania podstawy ich opodatkowania w różnych państwach UE. Wspólna skonsolidowana podstawa opodatkowania pozwoliłaby na transgraniczne wyrównywanie strat i rozwiązałaby obecne problemy podatkowe związane z działalnością transgraniczną i restrukturyzacją grup spółek.


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA