REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpis amortyzacyjny nie zależy od sposobu nabycia środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Szewieczek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak przyjąć do ewidencji środków trwałych i dokonać amortyzacji składników majątku nabytego przedsiębiorstwa, w przypadku gdy według wyceny rzeczoznawcy ich wartość jest zdecydowanie niższa od 3500 zł? Czy można je wpisać w koszty, mimo iż stanowiły element wyceny wartości firmy (wartość dodatnia)?
RADA

Niezależnie od sposobu nabycia w przypadku niskocennych środków trwałych w miesiącu oddania do użytkowania możliwe jest dokonanie ich jednorazowego odpisu amortyzacyjnego.

UZASADNIENIE

Jeśli rozliczenie transakcji połączenia w księgach rachunkowych spółki przejmującej majątek nastąpiło metodą nabycia, to przyjęcie do ewidencji księgowej środków trwałych następuje na podstawie wartości rynkowej lub wartości określonej przez rzeczoznawcę majątkowego. W przypadku gdy wartość przejętych środków trwałych jest bardzo niska, możliwe jest dokonanie w księgach rachunkowych jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania ich do użytkowania.

Konieczne jest jednak zawarcie odpowiednich postanowień w polityce rachunkowości jednostki. Postępowanie takie nie jest ograniczone przez fakt, że wymienione składniki majątku stanowiły podstawę ustalenia dodatniej wartości firmy. Możliwość odpisania niskocennych składników powinna być zawarta w polityce rachunkowości jednostki.

Gdy rozliczenie połączenia nastąpiło metodą nabycia, nabyte składniki rzeczowych aktywów trwałych są ujawniane według ich wartości godziwej na dzień połączenia. Wartość ta może być określona przez odpowiedniego rzeczoznawcę majątkowego lub na podstawie cen rynkowych (aktualna cena nabycia lub koszt wytworzenia, z uwzględnieniem stopnia zużycia). Przyjmując rzeczowe składniki majątku trwałego do użytkowania, bez względu na formę ich nabycia, jednostka jest zobowiązana do ustalenia przewidywanego okresu ich ekonomicznej użyteczności, który będzie wpływać na przyjętą metodę oraz stawkę amortyzacyjną. Jednocześnie jednak dla środków trwałych o niskiej początkowej wartości jednostkowej przepisy ustawy o rachunkowości przewidują możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych w sposób uproszczony: zbiorczo dla grup środków trwałych zbliżonych rodzajem i przeznaczeniem lub jednorazowo w poczet kosztów operacyjnych (tzw. odpis jednorazowy). Odpis jednorazowy może zostać dokonany w momencie przyjęcia nabytego środka trwałego do użytkowania. Wytyczną odpowiedniego postępowania w takich przypadkach jest przyjęta i stosowana w danej jednostce dokumentacja polityki rachunkowości. W polityce rachunkowości kierownik jednostki powinien określić między innymi wartość stanowiącą granicę, poniżej której środki trwałe, mimo że wykorzystywane przez okres dłuższy niż 12 miesięcy, nie będą podlegały systematycznym odpisom amortyzacyjnym, lecz będą zaliczane w całości w poczet kosztów okresu, w którym zostały przyjęte do użytkowania (tzw. amortyzacja jednorazowa).

Wartość ta będzie różna w poszczególnych przedsiębiorstwach. Wiele jednostek określa ją na poziomie 3500 zł, tak aby uniknąć rozbieżności z prawem podatkowym, jednak kwota ta może być zarówno wyższa, jak i niższa od tej wartości. W dokumentacji tej określa się również wartość, poniżej której składniki majątku, mimo że wykorzystywane przez okres dłuższy niż 12 miesięcy, nie zostaną zaliczone do środków trwałych.

Dodatnia wartość firmy ustalana jest jako nadwyżka ceny przejęcia jednostki nad wartością godziwą aktywów netto spółki przejętej (aktywa netto ustalane są jako wartość aktywów minus zobowiązania). Sposób amortyzacji przejętych rzeczowych aktywów trwałych nie wpływa na ustalanie wysokości wartości firmy powstałej w wyniku transakcji przejęcia innej jednostki. Wartość firmy podlega amortyzacji w okresie nie dłuższym niż pięć lat, a w uzasadnionych przypadkach okres ten może zostać wydłużony przez kierownika jednostki do lat 20. Odpisów dokonuje się metodą liniową i zalicza w poczet pozostałych kosztów operacyjnych.

UWAGA!

Gdyby w przypadku przejęcia innej jednostki powstała ujemna wartość firmy, to zastosowanie do części przejętych rzeczowych aktywów trwałych jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (lub uznanie ich za składniki wyposażenia) wpłynęłoby na okres odpisywania ujemnej wartości firmy w poczet pozostałych przychodów operacyjnych, który ustala się jako okres będący średnią ważoną okresu ekonomicznej użyteczności nabytych i podlegających amortyzacji aktywów.

Gdyby natomiast łączenie spółek nastąpiło metodą łączenia udziałów, to łączenie poszczególnych pozycji aktywów i pasywów, przy uwzględnieniu ustawowych wyłączeń, polegałoby na sumowaniu wartości wynikających z ksiąg rachunkowych na dzień ich połączenia przy zastosowaniu uprzednio jednolitych metod wyceny. Tym samym jednostka nie mogłaby wprowadzać do ewidencji przejętych składników rzeczowego majątku trwałego w wartości określonej przez rzeczoznawcę. Konieczne byłoby wówczas zastosowanie wartości wynikającej z ksiąg rachunkowych jednostki podlegającej łączeniu. Sytuacja opisana w pytaniu Czytelnika nie miałaby więc miejsca, niemożliwe byłoby również uznanie ich za składniki wyposażenia nieujmowanego w ewidencji środków trwałych. Warto wspomnieć, że przepisy ustawy o rachunkowości (w odróżnieniu od przepisów podatkowych) nie przewidują ograniczeń w wyborze zasad amortyzacji przejętych środków trwałych, bez względu na przyjętą metodę rozliczenia połączenia.

W przypadku stosowania metody łączenia udziałów środki trwałe zostaną wprowadzone do ewidencji w wartości wynikającej z ksiąg rachunkowych jednostki podlegającej łączeniu, możliwe jest zastosowanie nowych metod i stawek amortyzacyjnych - w tym również odpisu jednorazowego.

- art. 31 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Aleksandra Szewieczek

pracownik naukowy Akademii Ekonomicznej w Katowicach

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA