REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpis amortyzacyjny nie zależy od sposobu nabycia środka trwałego

Aleksandra Szewieczek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak przyjąć do ewidencji środków trwałych i dokonać amortyzacji składników majątku nabytego przedsiębiorstwa, w przypadku gdy według wyceny rzeczoznawcy ich wartość jest zdecydowanie niższa od 3500 zł? Czy można je wpisać w koszty, mimo iż stanowiły element wyceny wartości firmy (wartość dodatnia)?
RADA

Niezależnie od sposobu nabycia w przypadku niskocennych środków trwałych w miesiącu oddania do użytkowania możliwe jest dokonanie ich jednorazowego odpisu amortyzacyjnego.

UZASADNIENIE

Jeśli rozliczenie transakcji połączenia w księgach rachunkowych spółki przejmującej majątek nastąpiło metodą nabycia, to przyjęcie do ewidencji księgowej środków trwałych następuje na podstawie wartości rynkowej lub wartości określonej przez rzeczoznawcę majątkowego. W przypadku gdy wartość przejętych środków trwałych jest bardzo niska, możliwe jest dokonanie w księgach rachunkowych jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania ich do użytkowania.

Konieczne jest jednak zawarcie odpowiednich postanowień w polityce rachunkowości jednostki. Postępowanie takie nie jest ograniczone przez fakt, że wymienione składniki majątku stanowiły podstawę ustalenia dodatniej wartości firmy. Możliwość odpisania niskocennych składników powinna być zawarta w polityce rachunkowości jednostki.

Gdy rozliczenie połączenia nastąpiło metodą nabycia, nabyte składniki rzeczowych aktywów trwałych są ujawniane według ich wartości godziwej na dzień połączenia. Wartość ta może być określona przez odpowiedniego rzeczoznawcę majątkowego lub na podstawie cen rynkowych (aktualna cena nabycia lub koszt wytworzenia, z uwzględnieniem stopnia zużycia). Przyjmując rzeczowe składniki majątku trwałego do użytkowania, bez względu na formę ich nabycia, jednostka jest zobowiązana do ustalenia przewidywanego okresu ich ekonomicznej użyteczności, który będzie wpływać na przyjętą metodę oraz stawkę amortyzacyjną. Jednocześnie jednak dla środków trwałych o niskiej początkowej wartości jednostkowej przepisy ustawy o rachunkowości przewidują możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych w sposób uproszczony: zbiorczo dla grup środków trwałych zbliżonych rodzajem i przeznaczeniem lub jednorazowo w poczet kosztów operacyjnych (tzw. odpis jednorazowy). Odpis jednorazowy może zostać dokonany w momencie przyjęcia nabytego środka trwałego do użytkowania. Wytyczną odpowiedniego postępowania w takich przypadkach jest przyjęta i stosowana w danej jednostce dokumentacja polityki rachunkowości. W polityce rachunkowości kierownik jednostki powinien określić między innymi wartość stanowiącą granicę, poniżej której środki trwałe, mimo że wykorzystywane przez okres dłuższy niż 12 miesięcy, nie będą podlegały systematycznym odpisom amortyzacyjnym, lecz będą zaliczane w całości w poczet kosztów okresu, w którym zostały przyjęte do użytkowania (tzw. amortyzacja jednorazowa).

Wartość ta będzie różna w poszczególnych przedsiębiorstwach. Wiele jednostek określa ją na poziomie 3500 zł, tak aby uniknąć rozbieżności z prawem podatkowym, jednak kwota ta może być zarówno wyższa, jak i niższa od tej wartości. W dokumentacji tej określa się również wartość, poniżej której składniki majątku, mimo że wykorzystywane przez okres dłuższy niż 12 miesięcy, nie zostaną zaliczone do środków trwałych.

Dodatnia wartość firmy ustalana jest jako nadwyżka ceny przejęcia jednostki nad wartością godziwą aktywów netto spółki przejętej (aktywa netto ustalane są jako wartość aktywów minus zobowiązania). Sposób amortyzacji przejętych rzeczowych aktywów trwałych nie wpływa na ustalanie wysokości wartości firmy powstałej w wyniku transakcji przejęcia innej jednostki. Wartość firmy podlega amortyzacji w okresie nie dłuższym niż pięć lat, a w uzasadnionych przypadkach okres ten może zostać wydłużony przez kierownika jednostki do lat 20. Odpisów dokonuje się metodą liniową i zalicza w poczet pozostałych kosztów operacyjnych.

UWAGA!

Gdyby w przypadku przejęcia innej jednostki powstała ujemna wartość firmy, to zastosowanie do części przejętych rzeczowych aktywów trwałych jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (lub uznanie ich za składniki wyposażenia) wpłynęłoby na okres odpisywania ujemnej wartości firmy w poczet pozostałych przychodów operacyjnych, który ustala się jako okres będący średnią ważoną okresu ekonomicznej użyteczności nabytych i podlegających amortyzacji aktywów.

Gdyby natomiast łączenie spółek nastąpiło metodą łączenia udziałów, to łączenie poszczególnych pozycji aktywów i pasywów, przy uwzględnieniu ustawowych wyłączeń, polegałoby na sumowaniu wartości wynikających z ksiąg rachunkowych na dzień ich połączenia przy zastosowaniu uprzednio jednolitych metod wyceny. Tym samym jednostka nie mogłaby wprowadzać do ewidencji przejętych składników rzeczowego majątku trwałego w wartości określonej przez rzeczoznawcę. Konieczne byłoby wówczas zastosowanie wartości wynikającej z ksiąg rachunkowych jednostki podlegającej łączeniu. Sytuacja opisana w pytaniu Czytelnika nie miałaby więc miejsca, niemożliwe byłoby również uznanie ich za składniki wyposażenia nieujmowanego w ewidencji środków trwałych. Warto wspomnieć, że przepisy ustawy o rachunkowości (w odróżnieniu od przepisów podatkowych) nie przewidują ograniczeń w wyborze zasad amortyzacji przejętych środków trwałych, bez względu na przyjętą metodę rozliczenia połączenia.

W przypadku stosowania metody łączenia udziałów środki trwałe zostaną wprowadzone do ewidencji w wartości wynikającej z ksiąg rachunkowych jednostki podlegającej łączeniu, możliwe jest zastosowanie nowych metod i stawek amortyzacyjnych - w tym również odpisu jednorazowego.

- art. 31 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Aleksandra Szewieczek

pracownik naukowy Akademii Ekonomicznej w Katowicach

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA