REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można dokonać dwóch odpisów amortyzacyjnych w jednym miesiącu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przyjąłem środek trwały w grudniu 2007 r. Czy dokonywanie odpisów amortyzacyjnych muszę zacząć w styczniu 2008 r., czy też możliwe będzie dokonanie pierwszego odpisu w lutym w podwójnej wysokości?

Grzegorz Kujawski

REKLAMA

doradca podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego Ożóg i Wspólnicy

Rozbudowa jest jednym z rodzajów ulepszenia środka trwałego. Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów rozbudowa polega na powiększeniu (rozszerzeniu) składników majątkowych, w szczególności budynków i budowli, linii technologicznych. Rozbudowa powinna prowadzić do wzrostu wartości użytkowej środka trwałego.

REKLAMA

Podatnik dokonuje odpisów amortyzacyjnych według ustalonych przez siebie metod amortyzacji i stawek amortyzacyjnych (z uwzględnieniem przepisów). Wyboru tego należy dokonać przed rozpoczęciem amortyzacji i stosować przez cały okres amortyzacji (art. 16h ust. 2 o CIT).

Odpisów amortyzacyjnych należy dokonywać w równych ratach - miesięcznie, pod koniec każdego kwartału, albo jednorazowo pod koniec roku. Jest oczywiste, że jeżeli płacimy zaliczki na podatek dochodowy w oparciu o faktycznie poniesione koszty i wykazane przychody, a nie np. w formie ryczałtowej, korzystniejsze jest dla nas jak najwcześniejsze rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, ponieważ stanowią one co do zasady koszty podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik wskazuje, iż wydatków na rozbudowę środka trwałego dokonał w grudniu 2007 r. Skoro wydatki zostały poniesione w grudniu, wartość początkową środka trwałego, który podlegał rozbudowie, należało zwiększyć na dzień 1 stycznia 2008 r. i począwszy od tego miesiąca odpowiedniemu zwiększeniu uległaby wartość odpisu amortyzacyjnego.

REKLAMA

Przyjmując, iż podatnik dokonuje odpisów amortyzacyjnych co miesiąc, pierwszym miesiącem, w którym podatnik był uprawniony do dokonania powiększonego odpisu amortyzacyjnego, był styczeń 2008 r. Zatem błędem było zaniechanie powiększenia styczniowego odpisu amortyza-cyjnego w kosztach podatkowych podatnika.

Należy jednak zauważyć, iż brak powiększenia odpisu amortyzacyjnego w styczniu 2008 r. nie rodzi negatywnych skutków podatkowych dla podatnika. Jedynym rezultatem tego zaniechania jest zawyżenie dochodu podatkowego w styczniu 2008 r. oraz zawyżenie wysokości zaliczki na podatek dochodowy. Dokonanie powiększonego odpisu amortyzacyjnego w lutym, w podwójnej wysokości (tj. z uwzględnieniem odpisu styczniowego) pozwoliłoby na przywrócenie poprawności w zakresie rozliczenia podatkowego. Trzeba bowiem pamiętać, że zaliczki na podatek dochodowy obliczane są narastająco, czyli że dla obliczenia zaliczki za luty 2008 r. uwzględnia się przychody i koszty podatkowe (w tym amortyzację) za styczeń i luty 2008 r.

Rozwiązanie problemu podatnika polegające na uwzględnieniu w rozliczeniu podatkowym za luty powiększenia odpisu amortyzacyjnego za styczeń i luty nie wynika wprost z przepisów podatkowych. Jeśli podatnik chciałby uniknąć jakichkolwiek wątpliwości, powinien powiększenie odpisu amortyzacyjnego za styczeń uwzględnić dopiero w rozliczeniu rocznym podatku dochodowego.

(KK)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA