REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można dokonać dwóch odpisów amortyzacyjnych w jednym miesiącu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przyjąłem środek trwały w grudniu 2007 r. Czy dokonywanie odpisów amortyzacyjnych muszę zacząć w styczniu 2008 r., czy też możliwe będzie dokonanie pierwszego odpisu w lutym w podwójnej wysokości?

Grzegorz Kujawski

REKLAMA

Autopromocja

doradca podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego Ożóg i Wspólnicy

Rozbudowa jest jednym z rodzajów ulepszenia środka trwałego. Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów rozbudowa polega na powiększeniu (rozszerzeniu) składników majątkowych, w szczególności budynków i budowli, linii technologicznych. Rozbudowa powinna prowadzić do wzrostu wartości użytkowej środka trwałego.

Podatnik dokonuje odpisów amortyzacyjnych według ustalonych przez siebie metod amortyzacji i stawek amortyzacyjnych (z uwzględnieniem przepisów). Wyboru tego należy dokonać przed rozpoczęciem amortyzacji i stosować przez cały okres amortyzacji (art. 16h ust. 2 o CIT).

REKLAMA

Odpisów amortyzacyjnych należy dokonywać w równych ratach - miesięcznie, pod koniec każdego kwartału, albo jednorazowo pod koniec roku. Jest oczywiste, że jeżeli płacimy zaliczki na podatek dochodowy w oparciu o faktycznie poniesione koszty i wykazane przychody, a nie np. w formie ryczałtowej, korzystniejsze jest dla nas jak najwcześniejsze rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, ponieważ stanowią one co do zasady koszty podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik wskazuje, iż wydatków na rozbudowę środka trwałego dokonał w grudniu 2007 r. Skoro wydatki zostały poniesione w grudniu, wartość początkową środka trwałego, który podlegał rozbudowie, należało zwiększyć na dzień 1 stycznia 2008 r. i począwszy od tego miesiąca odpowiedniemu zwiększeniu uległaby wartość odpisu amortyzacyjnego.

REKLAMA

Przyjmując, iż podatnik dokonuje odpisów amortyzacyjnych co miesiąc, pierwszym miesiącem, w którym podatnik był uprawniony do dokonania powiększonego odpisu amortyzacyjnego, był styczeń 2008 r. Zatem błędem było zaniechanie powiększenia styczniowego odpisu amortyza-cyjnego w kosztach podatkowych podatnika.

Należy jednak zauważyć, iż brak powiększenia odpisu amortyzacyjnego w styczniu 2008 r. nie rodzi negatywnych skutków podatkowych dla podatnika. Jedynym rezultatem tego zaniechania jest zawyżenie dochodu podatkowego w styczniu 2008 r. oraz zawyżenie wysokości zaliczki na podatek dochodowy. Dokonanie powiększonego odpisu amortyzacyjnego w lutym, w podwójnej wysokości (tj. z uwzględnieniem odpisu styczniowego) pozwoliłoby na przywrócenie poprawności w zakresie rozliczenia podatkowego. Trzeba bowiem pamiętać, że zaliczki na podatek dochodowy obliczane są narastająco, czyli że dla obliczenia zaliczki za luty 2008 r. uwzględnia się przychody i koszty podatkowe (w tym amortyzację) za styczeń i luty 2008 r.

Rozwiązanie problemu podatnika polegające na uwzględnieniu w rozliczeniu podatkowym za luty powiększenia odpisu amortyzacyjnego za styczeń i luty nie wynika wprost z przepisów podatkowych. Jeśli podatnik chciałby uniknąć jakichkolwiek wątpliwości, powinien powiększenie odpisu amortyzacyjnego za styczeń uwzględnić dopiero w rozliczeniu rocznym podatku dochodowego.

(KK)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA