REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wartość początkową oraz limit odpisów amortyzacyjnych samochodu osobowego

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka sprowadziła z zagranicy (UE) samochód, który w Polsce został zarejestrowany jako samochód osobowy. Jak ustalić jego wartość początkową oraz według jakiego kursu obliczyć limit 20 000 euro ograniczający zaliczenie amortyzacji samochodu do kosztów uzyskania przychodu?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wartość początkową samochodu zaliczonego do środków trwałych stanowi ogół kosztów poniesionych do dnia oddania środka do użytkowania i wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych. Od tak wyliczonej wartości początkowej samochodu dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Jednak zgodnie z ustawami o podatku dochodowym do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć wartości odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania.

uzasadnienie

Wartość początkową środka trwałego stanowi cena nabycia, tj. cena zakupu powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania, a obniżona o rabaty, opusty, inne zmniejszenia.

REKLAMA

W dniu przekazania środka trwałego do używania musi być on kompletny i zdatny do użytku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku samochodu - aby mógł być on użytkowany, musi być dopuszczony do ruchu, czyli zarejestrowany, zaopatrzony w tablice rejestracyjne i nalepkę kontrolną. W związku z tym wydatki poniesione na rejestrację samochodu powinny podwyższać jego wartość początkową i stanowić koszt uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

Cena nabycia samochodu zaliczonego do środków trwałych obejmuje więc:

• ogół kosztów poniesionych przez jednostkę do dnia przyjęcia samochodu do używania, w tym koszty związane z dopuszczeniem samochodu do ruchu,

• niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy,

• koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu finansowania środka trwałego i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.

Przy ustalaniu wartości początkowej samochodu należy uwzględnić ograniczenia w odliczeniu VAT. W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 6000 zł. Oznacza to, że kwota VAT przewyższająca ten limit zwiększa wartość początkową nabytego samochodu osobowego.

Analogicznie ustala się wartość początkową samochodu dla celów podatku dochodowego. Wydatki poniesione już po zarejestrowaniu i dopuszczeniu samochodu do ruchu, np. ubezpieczenie, nie zwiększają jego wartości początkowej. Wydatki te nie są związane z zakupem samochodu, ale z jego bieżącą eksploatacją, dlatego podlegają zaliczeniu bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, po uwzględnieniu ograniczenia zawartego w ustawach o podatku dochodowym. Również wydatki na zakup paliwa, przegląd techniczny samochodu czy wymianę zużytych części należą do wydatków związanych z bieżącą eksploatacją samochodu i dlatego mogą być bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Odpisy amortyzacyjne

Odpisy amortyzacyjne należy zacząć w miesiącu następnym po miesiącu, w którym składnik majątku wprowadzono do ewidencji, a w przypadku amortyzacji jednorazowej - w miesiącu oddania go do używania lub w miesiącu następnym. Amortyzacji samochodu osobowego podatnik dokonuje według metody liniowej.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć wartości odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro. Kwotę tę należy przeliczyć na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania.

Przykład

1. Zakup samochodu osobowego w lutym 2008 r.:

• wartość kupionego samochodu: 60 000 euro,

• kurs obowiązujący w dniu wystawienia faktury: 3,60 PLN/EUR,

• wartość kupionego samochodu: 60 000 euro × 3,60 PLN/EUR = 216 000 zł.

Wn „Środki trwałe w budowie” 216 000,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 216 000,00

2. Zapłata za kupiony samochód:

• kurs sprzedaży banku: 3,50 PLN/EUR,

• kwota do zapłaty: 60 000 euro × 3,50 PLN/EUR = 210 000 zł.

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 210 000,00

Ma „Rachunek bankowy” 210 000,00

3. Ustalenie różnic kursowych:

60 000 euro × (3,60 PLN/EUR - 3,50 PLN/EUR) = 6000 zł

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 6 000,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 6 000,00

4. Koszty poniesione w związku z dopuszczeniem samochodu do ruchu - 300 zł:

Wn „Środki trwałe w budowie” 300,00

Ma „Kasa” 300,00

5. W kwietniu samochód wprowadzono do ewidencji środków trwałych:

a) przekazanie samochodu do używania - ustalenie wartości początkowej:

• wartość kupionego samochodu - 216 000 zł,

• różnice kursowe - 6000 zł,

• koszty poniesione w związku z dopuszczeniem samochodu do ruchu - 300 zł,

• razem - 210 300 zł.

Wn „Środki trwałe” 210 300,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 210 300,00

b) ustalenie wartości odpisów amortyzacyjnych podlegających zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów

Średni kurs euro w dniu przekazania samochodu do używania wynosił 3,55 PLN/EUR:

20 000 euro × 3,55 PLN/EUR = 71 000 zł

Wskaźnik odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszt podatkowy:

(71 000 zł : 210 300 zł) × 100 = 33,76%

6. Odpisy amortyzacyjne samochodu:

• amortyzacja przy wykorzystaniu stawki 20% rocznie

210 300 zł × 20% = 42 060 zł

• odpis miesięczny

42 060 zł : 12 miesięcy = 3505 zł, z tego

- zaliczone do kosztów uzyskania przychodów

3505 zł × 33,76% = 1183,29 zł

- odpis w części niestanowiącej kosztu uzyskania przychodu

3505 zł × 66,24% = 2321,71 zł

Wn „Koszty według rodzajów” 3 505,00

- w analityce „Amortyzacja”

Ma „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 3 505,00

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Koszty NKUP” 2 321,71

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 28 ust. 1 pkt 1, art. 28 ust. 2, art. 28 ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 86 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• art. 16g ust. 3, art. 16 ust. 1 pkt 4 i 49, art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 22g ust. 3, art. 23 ust. 1 pkt 4 i 47, art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA