REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wartość początkową oraz limit odpisów amortyzacyjnych samochodu osobowego

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka sprowadziła z zagranicy (UE) samochód, który w Polsce został zarejestrowany jako samochód osobowy. Jak ustalić jego wartość początkową oraz według jakiego kursu obliczyć limit 20 000 euro ograniczający zaliczenie amortyzacji samochodu do kosztów uzyskania przychodu?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Wartość początkową samochodu zaliczonego do środków trwałych stanowi ogół kosztów poniesionych do dnia oddania środka do użytkowania i wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych. Od tak wyliczonej wartości początkowej samochodu dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Jednak zgodnie z ustawami o podatku dochodowym do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć wartości odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania.

uzasadnienie

Wartość początkową środka trwałego stanowi cena nabycia, tj. cena zakupu powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania, a obniżona o rabaty, opusty, inne zmniejszenia.

REKLAMA

W dniu przekazania środka trwałego do używania musi być on kompletny i zdatny do użytku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku samochodu - aby mógł być on użytkowany, musi być dopuszczony do ruchu, czyli zarejestrowany, zaopatrzony w tablice rejestracyjne i nalepkę kontrolną. W związku z tym wydatki poniesione na rejestrację samochodu powinny podwyższać jego wartość początkową i stanowić koszt uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

Cena nabycia samochodu zaliczonego do środków trwałych obejmuje więc:

• ogół kosztów poniesionych przez jednostkę do dnia przyjęcia samochodu do używania, w tym koszty związane z dopuszczeniem samochodu do ruchu,

• niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy,

• koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu finansowania środka trwałego i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.

Przy ustalaniu wartości początkowej samochodu należy uwzględnić ograniczenia w odliczeniu VAT. W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 6000 zł. Oznacza to, że kwota VAT przewyższająca ten limit zwiększa wartość początkową nabytego samochodu osobowego.

Analogicznie ustala się wartość początkową samochodu dla celów podatku dochodowego. Wydatki poniesione już po zarejestrowaniu i dopuszczeniu samochodu do ruchu, np. ubezpieczenie, nie zwiększają jego wartości początkowej. Wydatki te nie są związane z zakupem samochodu, ale z jego bieżącą eksploatacją, dlatego podlegają zaliczeniu bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, po uwzględnieniu ograniczenia zawartego w ustawach o podatku dochodowym. Również wydatki na zakup paliwa, przegląd techniczny samochodu czy wymianę zużytych części należą do wydatków związanych z bieżącą eksploatacją samochodu i dlatego mogą być bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Odpisy amortyzacyjne

Odpisy amortyzacyjne należy zacząć w miesiącu następnym po miesiącu, w którym składnik majątku wprowadzono do ewidencji, a w przypadku amortyzacji jednorazowej - w miesiącu oddania go do używania lub w miesiącu następnym. Amortyzacji samochodu osobowego podatnik dokonuje według metody liniowej.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć wartości odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro. Kwotę tę należy przeliczyć na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania.

Przykład

1. Zakup samochodu osobowego w lutym 2008 r.:

• wartość kupionego samochodu: 60 000 euro,

• kurs obowiązujący w dniu wystawienia faktury: 3,60 PLN/EUR,

• wartość kupionego samochodu: 60 000 euro × 3,60 PLN/EUR = 216 000 zł.

Wn „Środki trwałe w budowie” 216 000,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 216 000,00

2. Zapłata za kupiony samochód:

• kurs sprzedaży banku: 3,50 PLN/EUR,

• kwota do zapłaty: 60 000 euro × 3,50 PLN/EUR = 210 000 zł.

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 210 000,00

Ma „Rachunek bankowy” 210 000,00

3. Ustalenie różnic kursowych:

60 000 euro × (3,60 PLN/EUR - 3,50 PLN/EUR) = 6000 zł

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 6 000,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 6 000,00

4. Koszty poniesione w związku z dopuszczeniem samochodu do ruchu - 300 zł:

Wn „Środki trwałe w budowie” 300,00

Ma „Kasa” 300,00

5. W kwietniu samochód wprowadzono do ewidencji środków trwałych:

a) przekazanie samochodu do używania - ustalenie wartości początkowej:

• wartość kupionego samochodu - 216 000 zł,

• różnice kursowe - 6000 zł,

• koszty poniesione w związku z dopuszczeniem samochodu do ruchu - 300 zł,

• razem - 210 300 zł.

Wn „Środki trwałe” 210 300,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 210 300,00

b) ustalenie wartości odpisów amortyzacyjnych podlegających zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów

Średni kurs euro w dniu przekazania samochodu do używania wynosił 3,55 PLN/EUR:

20 000 euro × 3,55 PLN/EUR = 71 000 zł

Wskaźnik odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszt podatkowy:

(71 000 zł : 210 300 zł) × 100 = 33,76%

6. Odpisy amortyzacyjne samochodu:

• amortyzacja przy wykorzystaniu stawki 20% rocznie

210 300 zł × 20% = 42 060 zł

• odpis miesięczny

42 060 zł : 12 miesięcy = 3505 zł, z tego

- zaliczone do kosztów uzyskania przychodów

3505 zł × 33,76% = 1183,29 zł

- odpis w części niestanowiącej kosztu uzyskania przychodu

3505 zł × 66,24% = 2321,71 zł

Wn „Koszty według rodzajów” 3 505,00

- w analityce „Amortyzacja”

Ma „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 3 505,00

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Koszty NKUP” 2 321,71

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 28 ust. 1 pkt 1, art. 28 ust. 2, art. 28 ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 86 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• art. 16g ust. 3, art. 16 ust. 1 pkt 4 i 49, art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 22g ust. 3, art. 23 ust. 1 pkt 4 i 47, art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA