REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wartość początkową oraz limit odpisów amortyzacyjnych samochodu osobowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka sprowadziła z zagranicy (UE) samochód, który w Polsce został zarejestrowany jako samochód osobowy. Jak ustalić jego wartość początkową oraz według jakiego kursu obliczyć limit 20 000 euro ograniczający zaliczenie amortyzacji samochodu do kosztów uzyskania przychodu?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Wartość początkową samochodu zaliczonego do środków trwałych stanowi ogół kosztów poniesionych do dnia oddania środka do użytkowania i wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych. Od tak wyliczonej wartości początkowej samochodu dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Jednak zgodnie z ustawami o podatku dochodowym do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć wartości odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania.

uzasadnienie

Wartość początkową środka trwałego stanowi cena nabycia, tj. cena zakupu powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania, a obniżona o rabaty, opusty, inne zmniejszenia.

W dniu przekazania środka trwałego do używania musi być on kompletny i zdatny do użytku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku samochodu - aby mógł być on użytkowany, musi być dopuszczony do ruchu, czyli zarejestrowany, zaopatrzony w tablice rejestracyjne i nalepkę kontrolną. W związku z tym wydatki poniesione na rejestrację samochodu powinny podwyższać jego wartość początkową i stanowić koszt uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

Cena nabycia samochodu zaliczonego do środków trwałych obejmuje więc:

• ogół kosztów poniesionych przez jednostkę do dnia przyjęcia samochodu do używania, w tym koszty związane z dopuszczeniem samochodu do ruchu,

• niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy,

• koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu finansowania środka trwałego i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.

REKLAMA

Przy ustalaniu wartości początkowej samochodu należy uwzględnić ograniczenia w odliczeniu VAT. W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 6000 zł. Oznacza to, że kwota VAT przewyższająca ten limit zwiększa wartość początkową nabytego samochodu osobowego.

Analogicznie ustala się wartość początkową samochodu dla celów podatku dochodowego. Wydatki poniesione już po zarejestrowaniu i dopuszczeniu samochodu do ruchu, np. ubezpieczenie, nie zwiększają jego wartości początkowej. Wydatki te nie są związane z zakupem samochodu, ale z jego bieżącą eksploatacją, dlatego podlegają zaliczeniu bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, po uwzględnieniu ograniczenia zawartego w ustawach o podatku dochodowym. Również wydatki na zakup paliwa, przegląd techniczny samochodu czy wymianę zużytych części należą do wydatków związanych z bieżącą eksploatacją samochodu i dlatego mogą być bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Odpisy amortyzacyjne

Odpisy amortyzacyjne należy zacząć w miesiącu następnym po miesiącu, w którym składnik majątku wprowadzono do ewidencji, a w przypadku amortyzacji jednorazowej - w miesiącu oddania go do używania lub w miesiącu następnym. Amortyzacji samochodu osobowego podatnik dokonuje według metody liniowej.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć wartości odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro. Kwotę tę należy przeliczyć na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania.

Przykład

1. Zakup samochodu osobowego w lutym 2008 r.:

• wartość kupionego samochodu: 60 000 euro,

• kurs obowiązujący w dniu wystawienia faktury: 3,60 PLN/EUR,

• wartość kupionego samochodu: 60 000 euro × 3,60 PLN/EUR = 216 000 zł.

Wn „Środki trwałe w budowie” 216 000,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 216 000,00

2. Zapłata za kupiony samochód:

• kurs sprzedaży banku: 3,50 PLN/EUR,

• kwota do zapłaty: 60 000 euro × 3,50 PLN/EUR = 210 000 zł.

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 210 000,00

Ma „Rachunek bankowy” 210 000,00

3. Ustalenie różnic kursowych:

60 000 euro × (3,60 PLN/EUR - 3,50 PLN/EUR) = 6000 zł

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 6 000,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 6 000,00

4. Koszty poniesione w związku z dopuszczeniem samochodu do ruchu - 300 zł:

Wn „Środki trwałe w budowie” 300,00

Ma „Kasa” 300,00

5. W kwietniu samochód wprowadzono do ewidencji środków trwałych:

a) przekazanie samochodu do używania - ustalenie wartości początkowej:

• wartość kupionego samochodu - 216 000 zł,

• różnice kursowe - 6000 zł,

• koszty poniesione w związku z dopuszczeniem samochodu do ruchu - 300 zł,

• razem - 210 300 zł.

Wn „Środki trwałe” 210 300,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 210 300,00

b) ustalenie wartości odpisów amortyzacyjnych podlegających zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów

Średni kurs euro w dniu przekazania samochodu do używania wynosił 3,55 PLN/EUR:

20 000 euro × 3,55 PLN/EUR = 71 000 zł

Wskaźnik odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszt podatkowy:

(71 000 zł : 210 300 zł) × 100 = 33,76%

6. Odpisy amortyzacyjne samochodu:

• amortyzacja przy wykorzystaniu stawki 20% rocznie

210 300 zł × 20% = 42 060 zł

• odpis miesięczny

42 060 zł : 12 miesięcy = 3505 zł, z tego

- zaliczone do kosztów uzyskania przychodów

3505 zł × 33,76% = 1183,29 zł

- odpis w części niestanowiącej kosztu uzyskania przychodu

3505 zł × 66,24% = 2321,71 zł

Wn „Koszty według rodzajów” 3 505,00

- w analityce „Amortyzacja”

Ma „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 3 505,00

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Koszty NKUP” 2 321,71

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 28 ust. 1 pkt 1, art. 28 ust. 2, art. 28 ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 86 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• art. 16g ust. 3, art. 16 ust. 1 pkt 4 i 49, art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 22g ust. 3, art. 23 ust. 1 pkt 4 i 47, art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

REKLAMA

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

REKLAMA

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

REKLAMA