REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencjonowanie kosztów przesyłki kurierskiej

REKLAMA

Rozpoczęłam działalność w zakresie handlu sprzętem AGD. Większość małego AGD będę otrzymywała przesyłką kurierską. Pierwszą fakturę, na której widnieją koszty zakupionych towarów oraz koszty przesyłki, otrzymałam wraz z towarem 22 sierpnia br. Faktura jest z 18 sierpnia br. Czy koszty przesyłki powinnam doliczyć do wartości zakupionych towarów? Jak zaewidencjonować ten zakup w pkpir, którą prowadzę metodą kasową?

 

REKLAMA

Autopromocja

Zakup towaru handlowego powinna Pani zaksięgować w kolumnie 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów”. Koszty przesyłki kurierskiej powinna Pani zaksięgować w kolumnie 11 pkpir jako „Koszty uboczne zakupu”. Podstawą zapisów będzie faktura VAT otrzymana od dostawcy tych towarów, na której zostały ujęte zakupione towary i koszty przesyłki. Wpisów powinna Pani dokonać z datą wystawienia faktury, czyli 18 sierpnia br.

 

uzasadnienie

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pytania wynika, że otrzymała Pani fakturę, na której zostały wyszczególnione dwie należności. Pierwsza dotyczy zakupionego sprzętu AGD. Druga kosztów przesyłki kurierskiej.

 

Aby prawidłowo zaksięgować poniesione przez Panią wydatki, należy odnieść się do objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Z objaśnień tych wynika, że kolumna 10 pkpir jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Kolumna 11 pkpir jest natomiast przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, takich jak np. koszty dotyczące transportu, załadunku i wyładunku. A zatem dodatkowe koszty związane z nabywanymi przez podatnika towarami, takie jak m.in. koszty transportu, należy księgować w innej kolumnie niż kolumna przeznaczona do księgowania zakupu tych towarów.

 

Odnosząc powyższe zasady do przedstawionego przez Panią stanu faktycznego, kwoty związane z zakupionym sprzętem AGD oraz kosztami przesyłki kurierskiej, wynikające z otrzymanej przez Panią faktury, powinna Pani zaksięgować odrębnie. W kolumnie 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów” powinna Pani wpisać wartość netto nabytego sprzętu, w kolumnie 11 pkpir „Koszty uboczne zakupu” - koszty przesyłki kurierskiej.

 

Ponieważ z pytania wynika, że wraz z towarem otrzymała Pani fakturę, która została wystawiona kilka dni wcześniej, niż nastąpiła sama dostawa towarów, nasuwa się pytanie, jaką datę należy wpisać w pkpir jako datę zdarzenia gospodarczego. Czy powinna to być data otrzymania towarów czy data wystawienia faktury? Wątpliwości w tej mierze wynikają z brzmienia § 17 rozporządzenia w sprawie pkpir. Wynika z niego, że:

Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

 

Za błędne należy uznać stanowisko niektórych doradców podatkowych, którzy w takim przypadku jako datę zdarzenia gospodarczego nakazują wpisywać datę otrzymania towaru. Rzeczywiście wpisu do pkpir powinna Pani dokonać w dniu otrzymania towaru, ale w kolumnie 2 pkpir jako datę zdarzenia gospodarczego wpisać datę wystawienia faktury przez dostawcę sprzętu, czyli 18 sierpnia br. W kolumnie 16 pkpir „Uwagi” warto natomiast wpisać datę otrzymania towaru handlowego, czyli w Pani przypadku 22 sierpnia br.

 

Prawidłowość takiego sposobu wpisywania do pkpir zakupu towaru handlowego, w przypadku gdy podatnik wraz z towarem otrzymał fakturę VAT wystawioną kilka dni wcześniej, potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z 1 grudnia 2010 r., nr IPPB1/415-825/10-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że:

(...) Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał towar wraz z fakturą w terminie kilku dni od daty wystawienia faktury.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy dokonać w dniu otrzymania towarów oraz faktury, wpisując w kolumnie 2 datę wystawienia faktury.

Natomiast w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów „Uwagi” należy umieścić informację zawierającą wyjaśnienie dokonania zapisu z opóźnieniem.

 

Również koszty przesyłki powinna Pani zaewidencjonować w dacie wystawienia faktury przez dostawcę sprzętu. W przypadku podatników prowadzących pkpir metodą kasową koszty uzyskania przychodów są potrącane w momencie ich poniesienia. Za datę poniesienia kosztu uważa się natomiast dzień wystawienia faktury albo innego dokumentu stanowiącego podstawę dokonywania wpisu.

 

PRZYKŁAD

Pani Anna Z. prowadzi działalność w zakresie handlu sprzętem AGD. Część nabywanego towaru otrzymuje pocztą kurierską. 22 sierpnia otrzymała partię czajników elektrycznych. Z załączonej faktury, wystawionej 18 sierpnia, wynika, że cena netto zakupionych towarów wynosi 1830 zł, koszt netto przesyłki 25 zł. Pani Anna Z. powinna dokonać następujących zapisów w prowadzonej przez siebie pkpir:

Wyciąg z księgi za sierpień 2011 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Podstawa  prawna:

• § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 252, poz. 1691

• art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 131, poz. 764

Katarzyna Wojciechowska

konsultant podatkowy

 

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA