REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencjonowanie kosztów przesyłki kurierskiej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozpoczęłam działalność w zakresie handlu sprzętem AGD. Większość małego AGD będę otrzymywała przesyłką kurierską. Pierwszą fakturę, na której widnieją koszty zakupionych towarów oraz koszty przesyłki, otrzymałam wraz z towarem 22 sierpnia br. Faktura jest z 18 sierpnia br. Czy koszty przesyłki powinnam doliczyć do wartości zakupionych towarów? Jak zaewidencjonować ten zakup w pkpir, którą prowadzę metodą kasową?

 

REKLAMA

Zakup towaru handlowego powinna Pani zaksięgować w kolumnie 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów”. Koszty przesyłki kurierskiej powinna Pani zaksięgować w kolumnie 11 pkpir jako „Koszty uboczne zakupu”. Podstawą zapisów będzie faktura VAT otrzymana od dostawcy tych towarów, na której zostały ujęte zakupione towary i koszty przesyłki. Wpisów powinna Pani dokonać z datą wystawienia faktury, czyli 18 sierpnia br.

 

uzasadnienie

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pytania wynika, że otrzymała Pani fakturę, na której zostały wyszczególnione dwie należności. Pierwsza dotyczy zakupionego sprzętu AGD. Druga kosztów przesyłki kurierskiej.

 

Aby prawidłowo zaksięgować poniesione przez Panią wydatki, należy odnieść się do objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Z objaśnień tych wynika, że kolumna 10 pkpir jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Kolumna 11 pkpir jest natomiast przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, takich jak np. koszty dotyczące transportu, załadunku i wyładunku. A zatem dodatkowe koszty związane z nabywanymi przez podatnika towarami, takie jak m.in. koszty transportu, należy księgować w innej kolumnie niż kolumna przeznaczona do księgowania zakupu tych towarów.

 

Odnosząc powyższe zasady do przedstawionego przez Panią stanu faktycznego, kwoty związane z zakupionym sprzętem AGD oraz kosztami przesyłki kurierskiej, wynikające z otrzymanej przez Panią faktury, powinna Pani zaksięgować odrębnie. W kolumnie 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów” powinna Pani wpisać wartość netto nabytego sprzętu, w kolumnie 11 pkpir „Koszty uboczne zakupu” - koszty przesyłki kurierskiej.

 

REKLAMA

Ponieważ z pytania wynika, że wraz z towarem otrzymała Pani fakturę, która została wystawiona kilka dni wcześniej, niż nastąpiła sama dostawa towarów, nasuwa się pytanie, jaką datę należy wpisać w pkpir jako datę zdarzenia gospodarczego. Czy powinna to być data otrzymania towarów czy data wystawienia faktury? Wątpliwości w tej mierze wynikają z brzmienia § 17 rozporządzenia w sprawie pkpir. Wynika z niego, że:

Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

 

Za błędne należy uznać stanowisko niektórych doradców podatkowych, którzy w takim przypadku jako datę zdarzenia gospodarczego nakazują wpisywać datę otrzymania towaru. Rzeczywiście wpisu do pkpir powinna Pani dokonać w dniu otrzymania towaru, ale w kolumnie 2 pkpir jako datę zdarzenia gospodarczego wpisać datę wystawienia faktury przez dostawcę sprzętu, czyli 18 sierpnia br. W kolumnie 16 pkpir „Uwagi” warto natomiast wpisać datę otrzymania towaru handlowego, czyli w Pani przypadku 22 sierpnia br.

 

Prawidłowość takiego sposobu wpisywania do pkpir zakupu towaru handlowego, w przypadku gdy podatnik wraz z towarem otrzymał fakturę VAT wystawioną kilka dni wcześniej, potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z 1 grudnia 2010 r., nr IPPB1/415-825/10-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że:

(...) Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał towar wraz z fakturą w terminie kilku dni od daty wystawienia faktury.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy dokonać w dniu otrzymania towarów oraz faktury, wpisując w kolumnie 2 datę wystawienia faktury.

Natomiast w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów „Uwagi” należy umieścić informację zawierającą wyjaśnienie dokonania zapisu z opóźnieniem.

 

Również koszty przesyłki powinna Pani zaewidencjonować w dacie wystawienia faktury przez dostawcę sprzętu. W przypadku podatników prowadzących pkpir metodą kasową koszty uzyskania przychodów są potrącane w momencie ich poniesienia. Za datę poniesienia kosztu uważa się natomiast dzień wystawienia faktury albo innego dokumentu stanowiącego podstawę dokonywania wpisu.

 

PRZYKŁAD

Pani Anna Z. prowadzi działalność w zakresie handlu sprzętem AGD. Część nabywanego towaru otrzymuje pocztą kurierską. 22 sierpnia otrzymała partię czajników elektrycznych. Z załączonej faktury, wystawionej 18 sierpnia, wynika, że cena netto zakupionych towarów wynosi 1830 zł, koszt netto przesyłki 25 zł. Pani Anna Z. powinna dokonać następujących zapisów w prowadzonej przez siebie pkpir:

Wyciąg z księgi za sierpień 2011 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Podstawa  prawna:

• § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 252, poz. 1691

• art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 131, poz. 764

Katarzyna Wojciechowska

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA