REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Mariusz Porożyński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio?


Wykupu mebli z leasingu w kosztach


RADA

Fakturę dokumentującą zakup mebli po zakończeniu umowy leasingu można ująć bezpośrednio w koszty podatkowe. Dla celów rachunkowych meble, których przewidywany okres użyteczności przekracza jeden rok, muszą być ujęte jako środki trwałe w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


UZASADNIENIE

Umowa leasingu jest, w uproszczeniu, szczególną formą najmu (art. 7091-70918 Kodeksu cywilnego). Leasingodawca kupuje przedmiot umowy leasingu i oddaje go w odpłatne używanie korzystającemu. Umowa leasingu najczęściej zawiera opcję wykupu przez korzystającego przedmiotu leasingu za określoną cenę. Jeżeli w okresie trwania umowy amortyzacji dokonuje właściciel przedmiotu leasingu, czyli leasingodawca, to mamy do czynienia z leasingiem operacyjnym. Chodzi więc tu o dwie różne czynności prawne:

• używanie przedmiotu leasingu, za które płacony jest czynsz, i

• wykup przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy, za który uiszczana jest osobna zapłata.

REKLAMA

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cena wykupu po zakończeniu podstawowego okresu umowy leasingu może się różnić od wartości rynkowej przedmiotu leasingu, ponieważ na poczet wartości wykupu zostały już „naliczone” spłaty dokonywane w okresie trwania umowy leasingu (art. 23j updof).

Wartość początkowa mebli określona w dniu rozpoczęcia leasingu jest dla korzystającego obojętna, gdyż to leasingodawca dokonał ich zakupu i tak skalkulował wysokość czynszu, aby mu się to opłaciło (pkt 1 - zakres używania przedmiotu leasingu).

Jeżeli po zakończeniu umowy leasingu firma wykupiła meble za kwotę 500 zł (netto), to należy przyjąć, że kupiła je za taką właśnie cenę (pkt 2 - zakres wykupu przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy). Wobec tego fakturę dokumentującą zakup mebli można ująć bezpośrednio w koszty. Jest to uprawnienie podatnika, a nie obowiązek, jednak taka praktyka jest powszechnie stosowana (zgodna z prawem), ponieważ według art. 22g ust. 1 updof wydatki poniesione na nabycie składników majątku, których wartość początkowa nie przekracza 3500 zł, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. Takich składników majątku nie wprowadza się do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (wnioskowanie a contrario z ust. 2 przywołanego wyżej art. 22g).

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować


Wykupu mebli z leasingu - ewidencja księgowa


Należy pamiętać, że zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 uor środki trwałe to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki, niezależnie od ich wartości początkowej (zakupu). W świetle tego przepisu meble, których przewidywany okres użyteczności przekracza jeden rok, muszą być ujęte jako środki trwałe w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, lecz mogą być amortyzowane jednorazowo.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Trzeba też pamiętać o zapisach § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zgodnie z którymi ewidencją wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartość początkowa przekracza 1500 zł. Ponieważ wykupione meble nie spełniają przesłanki wartości (kosztowały 500 zł), nie należy ujmować ich w ewidencji wyposażenia, a koszt zakupu należy ująć w kolumnie 14 księgi „Pozostałe wydatki”.

Jak ewidencjonować lokaty overnight


PRZYKŁAD

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto.

Wariant 1. Wykupione meble przyjęte do ewidencji środków trwałych

Ewidencja księgowa

1. Wykup mebli:

Wn „Niskocenne środki trwałe” 500 zł

Wn „VAT naliczony” 115 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 615 zł

2. Amortyzacja jednorazowa w miesiącu oddania do używania:

Wn „Amortyzacja” 500 zł

Ma „Umorzenie środków trwałych” 500 zł

Wariant 2. Wartość wykupionych mebli bezpośrednio odpisano w koszty

Ewidencja księgowa

1. Wykup mebli:

Wn „Zużycie materiałów” 500 zł

Wn „VAT naliczony” 115 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 615 zł


Wycena środka trwałego wprowadzonego do ewidencji


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7091-70918 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 230, poz. 1370

• art. 23j ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 985

• art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

• § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1452; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 551

Mariusz Porożyński

doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA