REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie zakwalifikować zakup samochodu z przeznaczeniem do rozbiórki na części

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka transportowa kupiła samochód z przeznaczeniem do rozbiórki na części. Części te będą wykorzystywane do napraw używanych przez spółkę samochodów, które są wykazane jako środki trwałe. Gdzie zakwalifikować zakup tego samochodu i jak zaewidencjonować wydawanie poszczególnych części?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Odzyskane z samochodu części kwalifikuje się jako materiały i wykazuje na koncie zespołu 3 „Materiały”.

UZASADNIENIE

Zasady postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji i ich demontażu regulują zapisy ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Zgodnie z zapisami tej ustawy zbieranie pojazdów wycofanych z eksploatacji mogą prowadzić wyłącznie przedsiębiorcy prowadzący punkty zbierania pojazdów i przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu. Demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji może być prowadzony wyłącznie w stacjach demontażu.

Wynika z tego, że spółka nie może we własnym zakresie wymontować z nabytego samochodu potrzebnych jej części. Jeśli poszukuje używanych części do samochodów, to lepszym rozwiązaniem byłoby zgłoszenie zapotrzebowania na taki samochód do wyspecjalizowanej firmy i odkupienie od niej niezbędnych części. Fakturę za nabyte części można zaewidencjonować na dwa sposoby:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przyjąć do magazynu jako materiały

Wn „Materiały”,

Ma „Rozrachunki z dostawcami”,

• odpisując ich wartość bezpośrednio w koszty - jeśli kwota nie jest istotna

Wn „Zużycie materiałów”,

Ma „Rozrachunki z dostawcami”.

Jeżeli spółka kupi samochód do rozbiórki na części, to musi go przekazać odpowiedniej stacji zajmującej się demontażem, która odzyska potrzebne materiały. Sprzedawca na wystawionej przez siebie fakturze powinien zawrzeć informację o stanie sprzedawanego samochodu, np.: samochód nadający się jedynie do kasacji, rozbiórki.

Następnie dokonuje się wyceny odzyskanych z rozbiórki samochodu części, które nadają się do dalszego wykorzystania podczas napraw innych samochodów. Odzyskane części spółka powinna wycenić według zasad opisanych w polityce rachunkowości, np. w wartości cen sprzedaży takich samych lub podobnych części.

Łączna wartość odzyskanych części nie powinna być wyższa od ceny kupionego samochodu. Po przeprowadzeniu wyceny następuje przyjęcie do magazynu poszczególnych części pochodzących z rozbiórki.

Każdą część pochodzącą z rozbiórki należy wprowadzić do ewidencji księgowej odrębnie, tak aby przy ich wydawaniu można było łatwo ustalić koszt każdej z nich.

Przykład

Spółka kupiła samochód o wartości 15 000 zł z przeznaczeniem do rozbiórki na części.

1. Zakup samochodu:

Wn„Rozliczenie zakupu” 15 000

Ma„Rozrachunki z dostawcami” 15 000

2. Zapłata, z rachunku bankowego, za kupiony samochód:

Wn„Rozrachunki z dostawcami” 15 000

Ma„Rachunek bankowy” 15 000

3. Przyjęcie do magazynu poszczególnych części pochodzących z rozbiórki samochodu:

Wn„Materiały” 15 000

Ma„Rozliczenie zakupu” 15 000

4. Wydanie z magazynu materiału pochodzącego z rozbiórki do naprawy używanego przez spółkę samochodu. Wartość wydanej z magazynu części - 2000 zł:

Wn„Zużycie materiałów i energii” 2 000

- w analityce „Materiały do remontów”

Ma„Materiały” 2 000

• art. 5 ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1458

• art. 28 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Joanna Gawrońska

biegły rewident

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA