REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować zakup i ubezpieczenie samochodu osobowego o wartości powyżej 20 000 euro

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

28 sierpnia nasza spółka zakupiła samochód osobowy o wartości 103 687,70 netto + 22 811,30 VAT. W momencie odbioru samochodu dokonano zapłaty 50% wartości faktury. W jaki sposób należy ująć ten zakup w księgach rachunkowych? Czy do przeliczenia kwoty 20 000 euro możemy przyjąć kurs z 28 sierpnia? Czy nieodliczony VAT mamy prawo uznać za koszt uzyskania przychodu? Na jakich zasadach rozliczać zakup paliwa do tego samochodu? W jaki sposób należy zaksięgować ubezpieczenie samochodu w wysokości 7932,00 zł?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zakupiony samochód jednostka wprowadza do ewidencji środków trwałych w miesiącu jego przyjęcia do używania, bez względu na fakt, że zapłata za fakturę nastąpiła tylko częściowo. Do przeliczenia wartości 20 000 euro należy stosować kurs średni NBP z dnia przyjęcia samochodu do używania. Nieodliczona część VAT zwiększy wartość początkową samochodu i będzie odnoszona w koszty stopniowo poprzez odpisy amortyzacyjne. Z tytułu zakupu paliwa nie przysługuje prawo do odliczenia VAT. Nieodliczona kwota podatku stanowi dla spółki koszt uzyskania przychodu. Szczegóły w wraz z dekretacją - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zakupiony samochód spółka powinna wprowadzić do ewidencji środków trwałych najpóźniej w momencie przekazania go do używania. Musi on być wówczas kompletny i zdatny do użytku. Nie ma natomiast znaczenia, że faktura została opłacona jedynie częściowo.

REKLAMA

Jaki kurs wybrać do przeliczenia kwoty 20 000 euro

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie w kwestii zastosowania odpowiedniego kursu euro odnosi się do prawidłowego ustalenia kwoty odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszt uzyskania przychodu. Należy zatem przypomnieć, że nie są kosztami uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) odpisy z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro przeliczonej na złote wg kursu średniego NBP z dnia przekazania samochodu do używania. Nie będzie to więc kurs z dnia faktury, jak sugerował w swoim pytaniu Czytelnik, trudno bowiem zakładać, by już w momencie zakupu samochód był kompletny i zdatny do użytku (jednym z warunków jest chociażby jego rejestracja).

WAŻNE!

Zakupując samochód osobowy, do przeliczenia wartości 20 000 euro należy stosować kurs średni NBP z dnia przyjęcia samochodu do używania.

Jak amortyzować

Dla nowych samochodów osobowych ustawodawca przewidział jedynie liniową metodę amortyzacji z zastosowaniem stawki 20% (w uzasadnionych przypadkach możliwe jest jej podwyższenie z użyciem współczynnika nie wyższego niż 1,4).

Gdyby jednak samochód spełniał kryteria uznania go za używany (przed nabyciem był wykorzystywany przez okres co najmniej 6 miesięcy) lub ulepszony (suma nakładów na ulepszenie poniesionych przed wprowadzeniem samochodu do ewidencji stanowiła co najmniej 20% jego wartości początkowej), to podatnik ma prawo zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej, która dla środków transportu wynosi 40%.

Należy pamiętać o tym, że dokonując późniejszej odsprzedaży samochodu, kosztem uzyskania przychodu będzie jego wartość początkowa pomniejszona o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych, również tych niezaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodu.

 

Przy zakupie samochodu osobowego przysługuje prawo do odliczenia 60% kwoty VAT, jednak nie więcej niż 6000 zł (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT). Nieodliczona kwota podatku zwiększa wartość początkową zakupionego samochodu, będzie więc odnoszona w koszty stopniowo, poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne.

Jak rozliczać zakup paliwa

Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o VAT nie zezwalają natomiast na choćby częściowe odliczenie VAT od zakupu paliwa przeznaczonego do samochodów osobowych (art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT). Jednocześnie nieodliczona kwota podatku stanowić może dla spółki koszt uzyskania przychodu.

Prawo do odliczania podatku, na ogólnych zasadach przewidzianych w ustawie o VAT, przysługuje z kolei w związku z zakupem materiałów eksploatacyjnych do samochodu.

Jak rozliczyć ubezpieczenie

Opłacona składka ubezpieczeniowa nie zwiększa wartości początkowej samochodu. Nie oznacza to jednak, że można ją bezpośrednio po zapłacie oraz bez ograniczeń odnieść w koszty podatkowe. Należy pamiętać o ograniczeniu określonym w art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wykluczającym z kosztów uzyskania przychodu składki na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro, przeliczona na złote według kursu średniego NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia, w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Ponadto należy zauważyć, że koszty ubezpieczenia to typowe koszty pośrednie działalności. Chociaż - co do zasady - są one potrącalne w dacie ich poniesienia, jeżeli jednak dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, to stanowią koszt uzyskania przychodu proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d).

PRZYKŁAD

28 sierpnia spółka zakupiła samochód osobowy o wartości 103 687,70 zł netto + 22 811,30 zł VAT. W momencie odbioru samochodu dokonano zapłaty 50% wartości faktury. Przed oddaniem go do używania poniosła dodatkowe koszty związane z rejestracją samochodu - 500,00 zł. Samochód oddano do używania 10 września; kurs średni NBP wynosił w tym dniu 4,08 PLN/EUR. Po oddaniu samochodu do używania zakupiono komplet opon zimowych do samochodu o wartości 3000,00 zł + 22% VAT.

Dodatkowo spółka poniosła koszt ubezpieczenia samochodu za okres sierpień 2007 r. - lipiec 2008 r. w wysokości 7932,00 zł. Wartość samochodu określona dla celów ubezpieczenia wyniosła 120 000,00 zł. Kurs średni NBP w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia wynosił 3,90 PLN/EUR.

1. Faktura za zakup samochodu (103 687,70 + 22 811,30 = 126 499,00):

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 126 499,00 zł

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki (w analityce: konto imienne kontrahenta)” 126 499,00 zł

2. Rozliczenie otrzymanej faktury:

a) część VAT podlegająca odliczeniu

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 6 000,00 zł

b) wartość netto faktury wraz z częścią VAT niepodlegającą odliczeniu

Wn konto 081 „Środki trwałe w budowie” 120 499,00 zł

c) wartość brutto faktury

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 126 499,00 zł

 

3. Częściowa zapłata za otrzymaną fakturę:

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne kontrahenta) 63 249,50 zł

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 63 249,50 zł

4. Opłacone gotówką koszty związane z rejestracją samochodu:

Wn konto 081 „Środki trwałe w budowie” 500,00 zł

Ma konto 100 „Kasa” 500,00 zł

5. Przyjęcie samochodu do używania:

Wn konto 010 „Środki trwałe” 120 999,00 zł

Ma konto 081 „Środki trwałe w budowie” 120 999,00 zł

6. Faktura za zakupiony komplet opon zimowych:

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 3 660,00 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto imienne kontrahenta) 3 660,00 zł

7. Rozliczenie dokonanego zakupu:

Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii” 3 000,00 zł

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 660,00 zł

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 3 660,00 zł

8. Zapłata rocznej składki ubezpieczenia samochodu:

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: rozrachunki z ubezpieczycielem) 7 932,00 zł

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 7 932,00 zł

9. Zarachowanie zapłaconej składki w koszty:

Wn konto 409 „Pozostałe koszty” 7 932,00 zł

Wn konto 240 „ Pozostałe rozrachunki” (w analityce: rozrachunki z ubezpieczycielem) 7 932,00 zł

Obliczenie części ubezpieczenia stanowiącej koszt uzyskania przychodu:

20 000,00 EUR × 3,90 PLN/EUR = 78 000,00 zł

Wartość samochodu przyjęta dla celów ubezpieczenia - 120 000,00 zł

(7932,00 zł × 78 000,00 zł)/120 000,00 = 5155,80 zł

Procentowy udział składki zaliczanej do kosztów uzyskania przychodu: 5155,80 zł/7932,00 zł × 100% = 65%

10. Przeniesienie kosztów do rozliczenia w czasie:

Wn konto 641 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 7 932,00 zł

Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 7 932,00 zł

11. Odpis miesięcznej raty ubezpieczenia (7932,00 zł/12 miesięcy):

Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów” 661,00 zł

Ma konto 641 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 661,00 zł

W tym: część stanowiąca koszt uzyskania przychodu: 661,00 zł × 0,65 = 429,65 zł

12. Miesięczna rata amortyzacji (120 999,00 zł × 20%)/12 = 2016,65 zł

Wn konto 408 „Amortyzacja” 2 016,65 zł

Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 2 016,65 zł

Obliczenie części odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu:

Wartość samochodu wyznaczająca limit części zaliczanej do k.u.p.:

20 000,00 euro × 4,08 PLN/EUR = 81 600,00 zł

Procentowy udział odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do k.u.p.:

81 600,00 zł/120 999,00 × 100% = 68%

Część miesięcznego odpisu stanowiąca koszt uzyskania przychodu: 2016,65 × 0,68 = 1 371,32 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 15 ust. 4d, art. 16 ust. 1 pkt 4, art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 165, poz. 1169

• art. 86 ust. 3, art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA