REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować zasiłek macierzyński

Joanna Dyczkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasz zakład zatrudnia powyżej 20 pracowników. Czy jesteśmy zobowiązani do wypłaty zasiłku macierzyńskiego? Jak zaksięgować zasiłek wypłacony pracownicy?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli liczba osób zgłoszonych przez pracodawcę do ubezpieczenia chorobowego przekracza 20, to spółka jest zobowiązana do wypłaty zasiłku macierzyńskiego. Do ewidencji zasiłku służą konta rozrachunkowe „Rozrachunki z ZUS” oraz „Rozrachunki z pracownikami”.

UZASADNIENIE

Obowiązek ustalania prawa do zasiłku macierzyńskiego, ustalania wysokości należnego świadczenia oraz jego wypłaty dla wybranych płatników składek na ubezpieczenia chorobowe wynika z zapisów ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Do naliczania i wypłaty zasiłków macierzyńskich zobowiązani są ci płatnicy składek na ubezpieczenie chorobowe, którzy na dzień 30 listopada poprzedniego roku kalendarzowego zgłosili do ubezpieczenia ponad 20 osób. Dla płatników, którzy na ten dzień nie zgłaszali nikogo do ubezpieczenia, obowiązek określa się na podstawie liczby ubezpieczonych w pierwszym miesiącu, w którym dokonali zgłoszenia. Dlatego nie jest istotne, ile osób wykonuje pracę na rzecz zakładu, ale ile zgłoszono do ubezpieczenia chorobowego.

REKLAMA

Osoby przebywające na urlopach macierzyńskich podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty oraz nie mają innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń społecznych. Podstawę wymiaru składek stanowi kwota zasiłku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UWAGA!

Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe są finansowane z budżetu państwa. Pracodawca wykazuje je w odpowiedniej deklaracji, ale ich nie opłaca.

Zasiłek macierzyński również jest finansowany ze środków budżetu państwa. Dlatego pracodawca, który zobowiązany jest do jego wypłaty, pomniejsza zobowiązanie wobec ZUS o wartość wypłaconego zasiłku.

Przykład

Pracownica przebywa na urlopie macierzyńskim. Do ustalenia prawa do zasiłku macierzyńskiego oraz jego wypłaty zobowiązany jest zakład pracy.

Założenia

1. Podstawa wymiaru zasiłku macierzyńskiego - 1500 zł.

2. Naliczona kwota zasiłku - 1500 zł.

3. Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - 1500 zł.

4. Kwota składki na ubezpieczenia społeczne - 487,80 zł (nie podlega księgowaniu).

5. Podatek dochodowy - 237 zł.

6. Kwota do wypłaty - 1263 zł.

7. Kwota do rozliczenia w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne (pomniejszająca zobowiązanie spółki wobec ZUS) - 1500 zł.

Ewidencja księgowa

1. Naliczenie zasiłku:

Wn „Rozrachunki z ZUS” 1 500

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 1 500

- w analityce „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

2. Naliczenie podatku dochodowego:

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 237

- w analityce „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

Ma „Rozrachunki z US” 237

3. Wypłata zasiłku:

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 1 263

- w analityce „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

Ma „Rachunek bankowy” 1 263

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zasiłki macierzyńskie są przychodami z innych źródeł i podlegają opodatkowaniu. Przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy nie ustala się w tym przypadku kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli osobę uposażoną łączy z zakładem pracy stosunek pracy, to płatnikiem podatku dochodowego na podstawie art. 31 updof jest zakład pracy. Jeśli osobę uposażoną łączył z płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne stosunek cywilnoprawny, płatnikiem podatku jest osoba uposażona. W takim przypadku zakład pracy zobowiązany jest do sporządzenia informacji określonej w art. 42a updof.

Potwierdzenie tego stanowiska można znaleźć w interpretacji Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 5 czerwca 2007 r., sygn. 1472/DPC/415-48/07/PK:

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się m.in. zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakładają obowiązków płatnika na podmioty wypłacające takie zasiłki, z jednym wyjątkiem. Wyjątek ten jest zawarty w art. 31 ww. ustawy, zgodnie z którym osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy. W przedmiotowym stanie faktycznym spółka nie jest zakładem pracy dla osób otrzymujących zasiłki, lecz łączą ją z nimi umowy zlecenia. Dochody z tytułu umów zleceń stanowią, zgodnie z art. 13 pkt 8 ww. ustawy, dochody z działalności wykonywanej osobiście. Z tytułu wypłacania tych dochodów na wypłacających ciążą obowiązki płatnika wskazane w art. 41 ust. 1 tej ustawy. Jednakże przepis ten obejmuje jedynie dochody z działalności wykonywanej osobiście, lecz nie obejmuje dochodów w postaci zasiłków z ubezpieczenia społecznego, które stanowią dochody z tzw. innych źródeł. Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Informacja, o której mowa w tym przepisie, została ustalona na formularzu PIT-8C.

Reasumując, na spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłacania zleceniobiorcom zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego i ma ona obowiązek wykazać te dochody na informacji wg wzoru PIT-8C. W związku z tym nieprawidłowe jest stanowisko spółki, iż może ona pobierać podatek od tych dochodów i że może ona wykazywać je w informacjach PIT-11 czy PIT-11/8B.

Przykład 2

Osoba zatrudniona na umowę zlecenia przebywa na urlopie macierzyńskim. Do ustalenia prawa do zasiłku macierzyńskiego oraz jego wypłaty zobowiązany jest zakład pracy.

1. Podstawa wymiaru zasiłku macierzyńskiego - 1500 zł.

2. Naliczona kwota zasiłku - 1500 zł.

3. Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - 1500 zł.

4. Kwota składki na ubezpieczenia społeczne - 487,80 zł (nie podlega księgowaniu).

5. Kwota do wypłaty - 1500 zł.

6. Kwota do rozliczenia w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne (pomniejszająca zobowiązanie spółki wobec ZUS) - 1500 zł.

Ewidencja księgowa

1. Naliczenie zasiłku:

Wn „Rozrachunki z ZUS” 1 500

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 1 500

- w analityce „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

2. Wypłata zasiłku:

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 1 500

- w analityce „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

Ma „Rachunek bankowy” 1 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 29-31, art. 61 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 792

• art. 9 ust. 6, art. 11, art. 12, art. 16 ust. 8, art. 18 ust. 6 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2007 Nr 115, poz. 793

• art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 177, poz. 1208

• art. 20 ust. 1, art. 31 i 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Joanna Dyczkowska

dyrektor biura rachunkowego

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA