REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja środka trwałego - jak zaewidencjonować

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Urszula Kucypera
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do spółki z o.o., na pokrycie udziałów, wniesiono aportem (wkładem rzeczowym) sprzęt komputerowy. Uległ on uszkodzeniu i trzeba go spisać ze stanu. Jakich księgowań należy dokonać w związku z zaistniałą sytuacją, gdy likwidowany sprzęt jest umorzony w 100%, i jakich, jeśli nie został on jeszcze całkowicie umorzony?

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Jeżeli likwidowany środek trwały nie jest w pełni umorzony, nieumorzoną część wartości początkowej należy zaliczyć do pozostałych kosztów operacyjnych. Natomiast przy pełnym umorzeniu następuje wyksięgowanie środka trwałego poprzez ewidencję na stronę Ma konta „Środki trwałe” oraz przeniesienie wartości umorzenia na stronę Wn konta „Umorzenie”.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż bądź likwidacja środka trwałego, który został wniesiony do spółki aportem, nie powoduje zmian w kapitale zakładowym spółki. Dlatego ujęcie księgowe tego rodzaju operacji przebiega na zasadach ogólnych.

Dany składnik majątku może zostać zakwalifikowany do środków trwałych, jeżeli:

• przewidywany okres ekonomicznej użyteczności jest dłuższy niż rok,

• jest kompletny i zdatny do użytku,

• jest przeznaczony na potrzeby jednostki.

Likwidacja środków trwałych może nastąpić m.in. z przyczyn takich jak: zużycie, zniszczenie, uszkodzenie. Środki trwałe postawione w stan likwidacji należy wykazać w ich wartości początkowej w ewidencji pozabilansowej - do czasu ich fizycznej likwidacji. Operacja ta wymaga udokumentowania na formularzu LT. Jednocześnie w ewidencji bilansowej wartość znajdującą się na koncie dotychczasowych umorzeń środka trwałego przenosi się na konto „Środki trwałe”. Nieumorzona część wartości początkowej zaliczana jest do pozostałych kosztów operacyjnych (zdarzenia mieszczące się w granicach ogólnego ryzyka gospodarczego).

Przykład 1

1. Przyjęcie na stan spółki środka trwałego wniesionego aportem w wartości początkowej w wysokości 20 000 zł, określonej w umowie lub statucie spółki:

Wn „Środki trwałe” 20 000

Ma „Rozrachunki z udziałowcami” 20 000

2. Podwyższenie kapitału zakładowego pokrytego wkładami niepieniężnymi w dacie dokonania wpisu do rejestru sądowego w kwocie określonej w umowie i w decyzji sądu:

Wn „Rozrachunki z udziałowcami” 20 000

Ma „Kapitał zakładowy” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 1

3. Likwidacja środka trwałego umorzonego w 100%, o wartości początkowej 20 000 zł:

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 20 000

Ma „Środki trwałe” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 2

4. Likwidacja środka trwałego nieumorzonego w 100%, o wartości początkowej 20 000 zł i dotychczasowym umorzeniu 15 000 zł:

a) przeniesienie dotychczasowego umorzenia:

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 15 000

Ma „Środki trwałe” 15 000

b) niezamortyzowana wartość środka trwałego:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 5 000

Ma „Środki trwałe” 5 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Niezamortyzowana wartość likwidowanego środka trwałego jest uznawana za koszt uzyskania przychodu, poza wyjątkiem zawartym w art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wyjątek ten dotyczy sytuacji, gdy przyczyną likwidacji środka trwałego jest zmiana rodzaju działalności przez jednostkę.

W rachunku zysków i strat wykazuje się wynik, a więc zysk lub stratę ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych, tj. nadwyżkę przychodów ze sprzedaży środków trwałych nad kosztami ich uzyskania.

Przykład 2

W roku obrotowym 2007 spółka X sprzedała środek trwały za 10 000 zł.

Jego wartość księgowa netto wyniosła 2000 zł. W tym samym okresie spółka X zlikwidowała inne środki trwałe, których wartość nieumorzona, odniesiona w pozostałe koszty operacyjne, wyniosła 15 000 zł.

Przychód ze sprzedaży środków trwałych - 10 000 zł.

Pozostałe koszty operacyjne związane ze sprzedażą i likwidacją środków trwałych - 17 000 zł.

W rachunku zysków i strat zostanie wykazana „Strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych” w wysokości 7000 zł.

W rozliczeniu podatkowym należy wykazywać osobno przychody uzyskane ze sprzedaży oraz koszty. W przypadku likwidacji wykazuje się tylko ewentualną stratę z tytułu likwidacji środka trwałego, pod warunkiem że można ją uznać za koszt uzyskania przychodów.

Przykład 3

Na podstawie danych z przykładu powyżej. W przychodach i kosztach spółka X wykaże odpowiednio:

• przychody podatkowe: 10 000 zł,

• koszty podatkowe: 2000 zł + 15 000 zł = 17 000 zł.

• art. 3 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Urszula Kucypera

główna księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Praktyczne aspekty korzystania z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - o czym warto wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA