REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować rozliczenie straty podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Szczepankiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2006 r. ponieśliśmy stratę podatkową w wysokości 125 000 zł, natomiast stratę bilansową w wysokości 234 000 zł. Stratę podatkową zamierzamy rozliczać poprzez najbliższe możliwe odliczenie od podstawy opodatkowania. Jak zaksięgować rozliczenie straty podatkowej?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pomniejszenie dochodu podatkowego osiągniętego w roku 2007 o stratę poniesioną w roku 2006 (maksymalnie do 50% jej wartości) dokumentuje się bezpośrednio w rocznej deklaracji podatkowej. Ponieważ jest to prawo długookresowe (pięcioletnie), powinno zostać zinwentaryzowane i dokumentowane wewnętrznie pozabilansową ewidencją strat netto możliwych do odliczenia (prowadzoną w oparciu o deklaracje CIT). W przypadku występowania straty podatkowej powinni Państwo rozważyć wykazanie aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego, a związanego ze stratą podatkową możliwą do odliczenia. W przypadku utworzenia aktywu odpisanie straty od dochodu podatkowego powinno znaleźć odzwierciedlenie w pomniejszeniu wielkości aktywów z tytułu odroczonego podatku, najpóźniej z końcem roku bilansowego, za który podatek został obniżony.

UZASADNIENIE

Jeżeli podatkowe koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów podatkowych, to różnica jest stratą podatkową, wykazaną w rocznym rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8. Przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania tych przychodów, jeśli dochody z tych źródeł przychodów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku (art. 7 ust. 1-4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Strata podatkowa zwykle różni się od wyniku finansowego brutto, liczonego jako nadwyżka przychodów i zysków nadzwyczajnych nad sumą kosztów i strat nadzwyczajnych, w rachunku zysków i strat. O wysokość straty podatkowej poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

REKLAMA

Tworzenie rezerwy z tytułu podatku odroczonego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każda jednostka, której sprawozdanie finansowe podlega badaniu, powinna tworzyć rezerwę i ustalać aktywa z tytułu podatku odroczonego. Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego ustala się w wysokości kwoty (przy uwzględnieniu zasady ostrożności) przewidzianej w przyszłości do odliczenia od podatku dochodowego w związku z ujemnymi różnicami przejściowymi, które spowodują w przyszłości zmniejszenie podstawy obliczenia podatku dochodowego, a także w związku ze stratą podatkową możliwą do odliczenia (art. 37 ustawy o rachunkowości i KRS nr 2 „Podatek dochodowy”).

Zasada ostrożności niekiedy nie zaleca tworzenia aktywów z tytułu odroczonego podatku, związanych ze stratą podatkową, w szczególności wtedy, gdy nie jest prawdopodobne osiągnięcie dochodu podatkowego. Informacjami, które mogą potwierdzać, że nie jest prawdopodobne osiągnięcie podstawy opodatkowania, są np.:

• ponoszenie strat podatkowych lub strat ustalonych zgodnie z zasadami rachunkowości w którymkolwiek z ostatnich 3 lat,

• niewykorzystanie odliczeń z tytułu strat podatkowych, do których prawo zostało utracone w ostatnich 5 latach,

• spodziewane w kolejnych latach straty podatkowe lub straty ustalone zgodnie z zasadami rachunkowości (mimo wysokiego poziomu podstawy opodatkowania i zysku netto osiąganych w latach ubiegłych).

Rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego ustala się w najwyższej kwocie, natomiast aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego w kwocie najniższej. Jeżeli jest prawdopodobne, że przyszły dochód jednostki nie pozwoli na odliczenie strat podatkowych, to od aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego dokonuje się odpisów aktualizujących.

Ewidencja aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego

Ewidencję aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego należy prowadzić na kontach zespołu 6 rozliczeń międzyokresowych czynnych, z analityką zezwalającą na identyfikację przejściowych ujemnych różnic według przyczyn lub strat podatkowych, z racji których utworzono aktywa, według lat ich powstania.

Pomocniczo i równolegle do księgowań bilansowych można wykorzystać ewidencję na kontach pozabilansowych dla uzyskania informacji o odliczeniach od podstawy opodatkowania, bieżących i możliwych w przyszłości. Konto to jest wskazane dla kontroli poziomu wielkości przydatnych do odliczenia strat podatkowych i ich odpisów w poszczególnych latach, które, jak wiadomo, są możliwe tylko do 50% w danym roku, a po 5 latach tracą zdolność pomniejszania podstawy opodatkowania. Tak zorganizowana ewidencja pozabilansowa strat podatkowych możliwych do odliczenia pozwala na kontrolę ich wartości bez konieczności przeglądania deklaracji podatkowych CIT-8 z ostatnich 5 lat.

Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego w bilansie prezentowane są w całości jako aktywa długoterminowe - długoterminowe rozliczenia międzyokresowe.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. poniosła w 2006 r. stratę podatkową w wysokości 50 000 zł, po raz pierwszy w czasie ostatnich pięciu lat. Zarząd ustalił prognozę działalności na najbliższy rok, przewidując mimo to dochody podatkowe. Utworzono aktywa z tytułu podatku dochodowego w wysokości 50 000 zł × 19% = 9500 zł. W następnym roku podatkowym - 2007 spółka wykazała dochód do opodatkowania w kwocie 200 000 zł, od którego odliczyła 25 000 zł straty z 2006 r., wykazując odliczenie w deklaracji CIT-O. Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego na koniec 2007 r. to 25 000 zł × 19% = 4250 zł. Wieloletnie konto pozabilansowe 995 „Straty podatkowe” prowadzone jest dla celów ustalenia stanu możliwych do odliczenia od podstawy opodatkowania strat w danym roku i latach kolejnych, w sytuacji gdy podatnik wykazuje straty na przestrzeni kilku lat. Saldo konta 995 wskazuje na sumę strat możliwych do odliczenia w przyszłych latach podatkowych, a salda kont analitycznych pierwszego stopnia wskazują na wartości strat możliwych do odliczenia według lat ich powstania.

Księgowania roku 2006

1. Strata podatkowa - księgowanie pozabilansowe

Wn konto pozabilansowe 995.1.1 „Straty podatkowe” (w analityce: strata roku 2006 - straty podatkowe ustalone do odliczenia) 50 000,00 zł

Ma konto pozabilansowe 999 „Rozliczenie kont pozabilansowych” 50 000,00 zł

2. Utworzenie aktywów z tytułu podatku dochodowego

Wn konto 643 „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego” (w analityce: z tytułu straty podatkowej roku 2006) 9 500,00 zł

Ma konto 871 „Podatek dochodowy” (w analityce: odroczony podatek dochodowy) 9 500,00 zł

Księgowania roku 2007

3. Rozliczenie podatkowe straty podatkowej roku 2006 - księgowanie pozabilansowe

Wn konto pozabilansowe 999 „Rozliczenie kont pozabilansowych” 25 000,00 zł

Ma konto pozabilansowe 995.1.2 „Straty podatkowe” (w analityce: strata roku 2006 - odliczenia strat podatkowych) 25 000,00 zł

4. Odpisanie (zmniejszenie) aktywów z tytułu podatku dochodowego po odliczeniu części straty roku 2006 od podstawy opodatkowania w roku 2007

Wn konto 871 „Podatek dochodowy” (w analityce: odroczony podatek dochodowy) 4 250,00 zł

Ma konto 643 „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego” (w analityce: z tytułu straty podatkowej roku 2006) 4 250,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 7 ust. 3-5, art. 15 ust. 4c-4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 37 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• część V, XI Krajowego Standardu Rachunkowości nr 2 „Podatek dochodowy” - Dz.Urz. Min. Fin. z 2004 r. Nr 13, poz. 132

Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA