REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować rozliczenie straty podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Szczepankiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2006 r. ponieśliśmy stratę podatkową w wysokości 125 000 zł, natomiast stratę bilansową w wysokości 234 000 zł. Stratę podatkową zamierzamy rozliczać poprzez najbliższe możliwe odliczenie od podstawy opodatkowania. Jak zaksięgować rozliczenie straty podatkowej?

RADA

REKLAMA

Pomniejszenie dochodu podatkowego osiągniętego w roku 2007 o stratę poniesioną w roku 2006 (maksymalnie do 50% jej wartości) dokumentuje się bezpośrednio w rocznej deklaracji podatkowej. Ponieważ jest to prawo długookresowe (pięcioletnie), powinno zostać zinwentaryzowane i dokumentowane wewnętrznie pozabilansową ewidencją strat netto możliwych do odliczenia (prowadzoną w oparciu o deklaracje CIT). W przypadku występowania straty podatkowej powinni Państwo rozważyć wykazanie aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego, a związanego ze stratą podatkową możliwą do odliczenia. W przypadku utworzenia aktywu odpisanie straty od dochodu podatkowego powinno znaleźć odzwierciedlenie w pomniejszeniu wielkości aktywów z tytułu odroczonego podatku, najpóźniej z końcem roku bilansowego, za który podatek został obniżony.

UZASADNIENIE

Jeżeli podatkowe koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów podatkowych, to różnica jest stratą podatkową, wykazaną w rocznym rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8. Przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania tych przychodów, jeśli dochody z tych źródeł przychodów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku (art. 7 ust. 1-4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Strata podatkowa zwykle różni się od wyniku finansowego brutto, liczonego jako nadwyżka przychodów i zysków nadzwyczajnych nad sumą kosztów i strat nadzwyczajnych, w rachunku zysków i strat. O wysokość straty podatkowej poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Tworzenie rezerwy z tytułu podatku odroczonego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Każda jednostka, której sprawozdanie finansowe podlega badaniu, powinna tworzyć rezerwę i ustalać aktywa z tytułu podatku odroczonego. Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego ustala się w wysokości kwoty (przy uwzględnieniu zasady ostrożności) przewidzianej w przyszłości do odliczenia od podatku dochodowego w związku z ujemnymi różnicami przejściowymi, które spowodują w przyszłości zmniejszenie podstawy obliczenia podatku dochodowego, a także w związku ze stratą podatkową możliwą do odliczenia (art. 37 ustawy o rachunkowości i KRS nr 2 „Podatek dochodowy”).

Zasada ostrożności niekiedy nie zaleca tworzenia aktywów z tytułu odroczonego podatku, związanych ze stratą podatkową, w szczególności wtedy, gdy nie jest prawdopodobne osiągnięcie dochodu podatkowego. Informacjami, które mogą potwierdzać, że nie jest prawdopodobne osiągnięcie podstawy opodatkowania, są np.:

• ponoszenie strat podatkowych lub strat ustalonych zgodnie z zasadami rachunkowości w którymkolwiek z ostatnich 3 lat,

• niewykorzystanie odliczeń z tytułu strat podatkowych, do których prawo zostało utracone w ostatnich 5 latach,

• spodziewane w kolejnych latach straty podatkowe lub straty ustalone zgodnie z zasadami rachunkowości (mimo wysokiego poziomu podstawy opodatkowania i zysku netto osiąganych w latach ubiegłych).

Rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego ustala się w najwyższej kwocie, natomiast aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego w kwocie najniższej. Jeżeli jest prawdopodobne, że przyszły dochód jednostki nie pozwoli na odliczenie strat podatkowych, to od aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego dokonuje się odpisów aktualizujących.

Ewidencja aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego

REKLAMA

Ewidencję aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego należy prowadzić na kontach zespołu 6 rozliczeń międzyokresowych czynnych, z analityką zezwalającą na identyfikację przejściowych ujemnych różnic według przyczyn lub strat podatkowych, z racji których utworzono aktywa, według lat ich powstania.

Pomocniczo i równolegle do księgowań bilansowych można wykorzystać ewidencję na kontach pozabilansowych dla uzyskania informacji o odliczeniach od podstawy opodatkowania, bieżących i możliwych w przyszłości. Konto to jest wskazane dla kontroli poziomu wielkości przydatnych do odliczenia strat podatkowych i ich odpisów w poszczególnych latach, które, jak wiadomo, są możliwe tylko do 50% w danym roku, a po 5 latach tracą zdolność pomniejszania podstawy opodatkowania. Tak zorganizowana ewidencja pozabilansowa strat podatkowych możliwych do odliczenia pozwala na kontrolę ich wartości bez konieczności przeglądania deklaracji podatkowych CIT-8 z ostatnich 5 lat.

Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego w bilansie prezentowane są w całości jako aktywa długoterminowe - długoterminowe rozliczenia międzyokresowe.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. poniosła w 2006 r. stratę podatkową w wysokości 50 000 zł, po raz pierwszy w czasie ostatnich pięciu lat. Zarząd ustalił prognozę działalności na najbliższy rok, przewidując mimo to dochody podatkowe. Utworzono aktywa z tytułu podatku dochodowego w wysokości 50 000 zł × 19% = 9500 zł. W następnym roku podatkowym - 2007 spółka wykazała dochód do opodatkowania w kwocie 200 000 zł, od którego odliczyła 25 000 zł straty z 2006 r., wykazując odliczenie w deklaracji CIT-O. Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego na koniec 2007 r. to 25 000 zł × 19% = 4250 zł. Wieloletnie konto pozabilansowe 995 „Straty podatkowe” prowadzone jest dla celów ustalenia stanu możliwych do odliczenia od podstawy opodatkowania strat w danym roku i latach kolejnych, w sytuacji gdy podatnik wykazuje straty na przestrzeni kilku lat. Saldo konta 995 wskazuje na sumę strat możliwych do odliczenia w przyszłych latach podatkowych, a salda kont analitycznych pierwszego stopnia wskazują na wartości strat możliwych do odliczenia według lat ich powstania.

Księgowania roku 2006

1. Strata podatkowa - księgowanie pozabilansowe

Wn konto pozabilansowe 995.1.1 „Straty podatkowe” (w analityce: strata roku 2006 - straty podatkowe ustalone do odliczenia) 50 000,00 zł

Ma konto pozabilansowe 999 „Rozliczenie kont pozabilansowych” 50 000,00 zł

2. Utworzenie aktywów z tytułu podatku dochodowego

Wn konto 643 „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego” (w analityce: z tytułu straty podatkowej roku 2006) 9 500,00 zł

Ma konto 871 „Podatek dochodowy” (w analityce: odroczony podatek dochodowy) 9 500,00 zł

Księgowania roku 2007

3. Rozliczenie podatkowe straty podatkowej roku 2006 - księgowanie pozabilansowe

Wn konto pozabilansowe 999 „Rozliczenie kont pozabilansowych” 25 000,00 zł

Ma konto pozabilansowe 995.1.2 „Straty podatkowe” (w analityce: strata roku 2006 - odliczenia strat podatkowych) 25 000,00 zł

4. Odpisanie (zmniejszenie) aktywów z tytułu podatku dochodowego po odliczeniu części straty roku 2006 od podstawy opodatkowania w roku 2007

Wn konto 871 „Podatek dochodowy” (w analityce: odroczony podatek dochodowy) 4 250,00 zł

Ma konto 643 „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego” (w analityce: z tytułu straty podatkowej roku 2006) 4 250,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 7 ust. 3-5, art. 15 ust. 4c-4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 37 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• część V, XI Krajowego Standardu Rachunkowości nr 2 „Podatek dochodowy” - Dz.Urz. Min. Fin. z 2004 r. Nr 13, poz. 132

Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA