REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować rozliczenie straty podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Szczepankiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2006 r. ponieśliśmy stratę podatkową w wysokości 125 000 zł, natomiast stratę bilansową w wysokości 234 000 zł. Stratę podatkową zamierzamy rozliczać poprzez najbliższe możliwe odliczenie od podstawy opodatkowania. Jak zaksięgować rozliczenie straty podatkowej?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Pomniejszenie dochodu podatkowego osiągniętego w roku 2007 o stratę poniesioną w roku 2006 (maksymalnie do 50% jej wartości) dokumentuje się bezpośrednio w rocznej deklaracji podatkowej. Ponieważ jest to prawo długookresowe (pięcioletnie), powinno zostać zinwentaryzowane i dokumentowane wewnętrznie pozabilansową ewidencją strat netto możliwych do odliczenia (prowadzoną w oparciu o deklaracje CIT). W przypadku występowania straty podatkowej powinni Państwo rozważyć wykazanie aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego, a związanego ze stratą podatkową możliwą do odliczenia. W przypadku utworzenia aktywu odpisanie straty od dochodu podatkowego powinno znaleźć odzwierciedlenie w pomniejszeniu wielkości aktywów z tytułu odroczonego podatku, najpóźniej z końcem roku bilansowego, za który podatek został obniżony.

UZASADNIENIE

Jeżeli podatkowe koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów podatkowych, to różnica jest stratą podatkową, wykazaną w rocznym rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8. Przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania tych przychodów, jeśli dochody z tych źródeł przychodów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku (art. 7 ust. 1-4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Strata podatkowa zwykle różni się od wyniku finansowego brutto, liczonego jako nadwyżka przychodów i zysków nadzwyczajnych nad sumą kosztów i strat nadzwyczajnych, w rachunku zysków i strat. O wysokość straty podatkowej poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Tworzenie rezerwy z tytułu podatku odroczonego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Każda jednostka, której sprawozdanie finansowe podlega badaniu, powinna tworzyć rezerwę i ustalać aktywa z tytułu podatku odroczonego. Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego ustala się w wysokości kwoty (przy uwzględnieniu zasady ostrożności) przewidzianej w przyszłości do odliczenia od podatku dochodowego w związku z ujemnymi różnicami przejściowymi, które spowodują w przyszłości zmniejszenie podstawy obliczenia podatku dochodowego, a także w związku ze stratą podatkową możliwą do odliczenia (art. 37 ustawy o rachunkowości i KRS nr 2 „Podatek dochodowy”).

Zasada ostrożności niekiedy nie zaleca tworzenia aktywów z tytułu odroczonego podatku, związanych ze stratą podatkową, w szczególności wtedy, gdy nie jest prawdopodobne osiągnięcie dochodu podatkowego. Informacjami, które mogą potwierdzać, że nie jest prawdopodobne osiągnięcie podstawy opodatkowania, są np.:

• ponoszenie strat podatkowych lub strat ustalonych zgodnie z zasadami rachunkowości w którymkolwiek z ostatnich 3 lat,

• niewykorzystanie odliczeń z tytułu strat podatkowych, do których prawo zostało utracone w ostatnich 5 latach,

• spodziewane w kolejnych latach straty podatkowe lub straty ustalone zgodnie z zasadami rachunkowości (mimo wysokiego poziomu podstawy opodatkowania i zysku netto osiąganych w latach ubiegłych).

Rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego ustala się w najwyższej kwocie, natomiast aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego w kwocie najniższej. Jeżeli jest prawdopodobne, że przyszły dochód jednostki nie pozwoli na odliczenie strat podatkowych, to od aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego dokonuje się odpisów aktualizujących.

Ewidencja aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego

REKLAMA

Ewidencję aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego należy prowadzić na kontach zespołu 6 rozliczeń międzyokresowych czynnych, z analityką zezwalającą na identyfikację przejściowych ujemnych różnic według przyczyn lub strat podatkowych, z racji których utworzono aktywa, według lat ich powstania.

Pomocniczo i równolegle do księgowań bilansowych można wykorzystać ewidencję na kontach pozabilansowych dla uzyskania informacji o odliczeniach od podstawy opodatkowania, bieżących i możliwych w przyszłości. Konto to jest wskazane dla kontroli poziomu wielkości przydatnych do odliczenia strat podatkowych i ich odpisów w poszczególnych latach, które, jak wiadomo, są możliwe tylko do 50% w danym roku, a po 5 latach tracą zdolność pomniejszania podstawy opodatkowania. Tak zorganizowana ewidencja pozabilansowa strat podatkowych możliwych do odliczenia pozwala na kontrolę ich wartości bez konieczności przeglądania deklaracji podatkowych CIT-8 z ostatnich 5 lat.

Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego w bilansie prezentowane są w całości jako aktywa długoterminowe - długoterminowe rozliczenia międzyokresowe.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. poniosła w 2006 r. stratę podatkową w wysokości 50 000 zł, po raz pierwszy w czasie ostatnich pięciu lat. Zarząd ustalił prognozę działalności na najbliższy rok, przewidując mimo to dochody podatkowe. Utworzono aktywa z tytułu podatku dochodowego w wysokości 50 000 zł × 19% = 9500 zł. W następnym roku podatkowym - 2007 spółka wykazała dochód do opodatkowania w kwocie 200 000 zł, od którego odliczyła 25 000 zł straty z 2006 r., wykazując odliczenie w deklaracji CIT-O. Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego na koniec 2007 r. to 25 000 zł × 19% = 4250 zł. Wieloletnie konto pozabilansowe 995 „Straty podatkowe” prowadzone jest dla celów ustalenia stanu możliwych do odliczenia od podstawy opodatkowania strat w danym roku i latach kolejnych, w sytuacji gdy podatnik wykazuje straty na przestrzeni kilku lat. Saldo konta 995 wskazuje na sumę strat możliwych do odliczenia w przyszłych latach podatkowych, a salda kont analitycznych pierwszego stopnia wskazują na wartości strat możliwych do odliczenia według lat ich powstania.

Księgowania roku 2006

1. Strata podatkowa - księgowanie pozabilansowe

Wn konto pozabilansowe 995.1.1 „Straty podatkowe” (w analityce: strata roku 2006 - straty podatkowe ustalone do odliczenia) 50 000,00 zł

Ma konto pozabilansowe 999 „Rozliczenie kont pozabilansowych” 50 000,00 zł

2. Utworzenie aktywów z tytułu podatku dochodowego

Wn konto 643 „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego” (w analityce: z tytułu straty podatkowej roku 2006) 9 500,00 zł

Ma konto 871 „Podatek dochodowy” (w analityce: odroczony podatek dochodowy) 9 500,00 zł

Księgowania roku 2007

3. Rozliczenie podatkowe straty podatkowej roku 2006 - księgowanie pozabilansowe

Wn konto pozabilansowe 999 „Rozliczenie kont pozabilansowych” 25 000,00 zł

Ma konto pozabilansowe 995.1.2 „Straty podatkowe” (w analityce: strata roku 2006 - odliczenia strat podatkowych) 25 000,00 zł

4. Odpisanie (zmniejszenie) aktywów z tytułu podatku dochodowego po odliczeniu części straty roku 2006 od podstawy opodatkowania w roku 2007

Wn konto 871 „Podatek dochodowy” (w analityce: odroczony podatek dochodowy) 4 250,00 zł

Ma konto 643 „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego” (w analityce: z tytułu straty podatkowej roku 2006) 4 250,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 7 ust. 3-5, art. 15 ust. 4c-4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 37 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• część V, XI Krajowego Standardu Rachunkowości nr 2 „Podatek dochodowy” - Dz.Urz. Min. Fin. z 2004 r. Nr 13, poz. 132

Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA