REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować wykorzystane skonto

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka otrzymuje od kontrahenta 2% skonto, które jest realizowane w momencie wcześniejszego uregulowania zobowiązania. Czy wykorzystane skonto zmniejsza cenę nabycia kupionego towaru, czy powinno być księgowane jako „Pozostałe przychody operacyjne”?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Wartość skonta zmniejsza cenę nabycia kupionego towaru. Otrzymane skonto nie stanowi pozostałych przychodów operacyjnych.

UZASADNIENIE

Skonto oznacza procentowe zmniejszenie sumy należności przyznane nabywcy towaru na warunkach kredytowych w razie zapłaty należności przed umówionym terminem. Jest ono tożsame z opustem i rabatem. Rzeczowe składniki aktywów obrotowych należy wyceniać według ceny nabycia, którą stanowi cena zakupu powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem oraz pomniejszona m.in. o rabaty, opusty. Udzielone przez dostawcę skonto zmniejsza zobowiązanie spółki, wpływa więc na cenę nabycia, dlatego nie powinno być księgowane na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”.

Jeżeli otrzymane skonto dotyczy towarów jeszcze niesprzedanych, zmniejsza ono ich wartość. W przypadku gdy towar został już sprzedany, o wartość skonta należy skorygować koszt własny sprzedaży. Udzielenie rabatu, bonifikaty czy skonta powinno być udokumentowane fakturą korygującą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzenie faktury korygującej

Przepis warunkujący rozliczenie faktur korygujących przez sprzedawcę od posiadanego potwierdzenia ich odbioru jest niezgodny z Konstytucją. Tak orzekł Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 11 grudnia 2007 r. W konsekwencji przepis ten traci moc po upływie 12 miesięcy od ogłoszenia wyroku w tej sprawie w Dzienniku Ustaw. Publikacja tego wyroku nastąpiła w Dzienniku Ustaw nr 235 z 18 grudnia 2007 r. Oznacza to, że od 19 grudnia 2008 r. powyższy przepis przestanie obowiązywać.

PRZYKŁAD 1

Spółka kupiła towary o wartości 100 000 zł. Termin płatności wynosi 30 dni. Zgodnie z umową zakupu, jeśli zobowiązanie zostanie uregulowane w ciągu 14 dni, spółka otrzyma 2% skonto.

Ewidencja księgowa

1. Zakup towaru:

Wn „Rozliczenie zakupu” 100 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 100 000

2. Przyjęcie towaru do magazynu:

Wn „Towary” 100 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 100 000

3. Zapłata za towar z uwzględnieniem skonta: 100 000 zł × 2% = 2000 zł

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 98 000

Ma „Rachunek bieżący” 98 000

4. Uwzględnienie skonta w księgach - faktura korygująca od dostawcy:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 2 000

Ma „Towary” 2 000

5. Sprzedaż towarów:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 108 000

Ma „Przychody ze sprzedaży” 108 000

6. Koszt własny sprzedaży:

Wn „Koszt własny sprzedaży” 98 000

Ma „Towary” 98 000

PRZYKŁAD 2

Spółka kupiła towary o wartości 100 000 zł. Termin płatności wynosi 30 dni. Zgodnie z umową, jeśli zobowiązanie zostanie uregulowane w ciągu 14 dni, spółka otrzyma 2% skonto. Zobowiązanie uregulowano w ciągu 14 dni.

Wcześniej towar objęty skontem sprzedano.

Ewidencja księgowa

1. Zakup towaru:

Wn „Rozliczenie zakupu” 100 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 100 000

2. Przyjęcie towaru do magazynu:

Wn „Towary” 100 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 100 000

3. Sprzedaż kupionych towarów:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 108 000

Ma „Przychody ze sprzedaży” 108 000

4. Koszt własny sprzedaży:

Wn „Koszt własny sprzedaży” 100 000

Ma „Towary” 100 000

5. Zapłata za towar z uwzględnieniem skonta: 100 000 zł × 2% = 2000 zł

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 98 000

Ma „Rachunek bieżący” 98 000

6. Faktura korygująca od dostawcy uwzględniająca należne skonto:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 2 000

Ma „Koszt własny sprzedaży” 2 000

• art. 28 i 42 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA