REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować zaliczki na poczet dostaw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. otrzymała zaliczkę na poczet przyszłych dostaw. W jaki sposób zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Otrzymaną zaliczkę należy ująć w księgach rachunkowych na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. W momencie dostarczenia (wydania) towaru następuje przeksięgowanie na konto „Przychody ze sprzedaży”.

UZASADNIENIE

Zaliczki otrzymane od kontrahentów na poczet przyszłych dostaw należy kwalifikować jako rozliczenia międzyokresowe przychodów. W chwili dostarczenia (wydania) towaru następuje ich przeniesienie na konto „Przychody ze sprzedaży”.

REKLAMA

W przypadku otrzymania przedpłaty w walucie obcej należy wycenić ją według kursu kupna banku obowiązującego w dniu wpływu zaliczki. Wpływ zaliczki rodzi obowiązek wystawienia faktury VAT. Według przepisów ustawy o rachunkowości do wyceny należności wyrażonej w walucie obcej stosujemy kurs średni NBP z dnia wystawienia dokumentu, dla celów podatkowych - kurs z dnia poprzedniego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli otrzymana zaliczka (przedpłata, zadatek, rata), udokumentowana fakturą VAT, nie stanowi całej należności, po wydaniu towaru (wykonaniu usługi) należy wystawić fakturę końcową. Wartość faktury końcowej powinna być pomniejszona o dotychczas zafakturowane zaliczki. Również wartość VAT należnego wykazana w fakturze końcowej powinna zostać pomniejszona. W treści tej faktury powinny również znaleźć się numery faktur dokumentujących dotychczas otrzymane zaliczki.

Na dzień bilansowy wartość otrzymanych zaliczek należy wykazać w pasywach jako zobowiązania krótkoterminowe.

Pasywa

III. Zobowiązania krótkoterminowe

2. Wobec pozostałych jednostek

e) zaliczki otrzymane na dostawy

PRZYKŁAD 1

Spółka otrzymała od kontrahenta zagranicznego (UE) zaliczkę w wysokości 100% wartości towaru - 5000 euro. Kurs kupna banku wynosi 3,4951 PLN/EUR.

Ewidencja księgowa

1. Wpływ zaliczki na rachunek bankowy: 5000 euro × 3,4951 PLN/EUR = 17 475,50 zł

Wn „Rachunek bankowy walutowy” 17 475,50

Ma „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi” 17 475,50

2. Wystawienie faktury VAT dokumentującej otrzymaną zaliczkę. Wartość faktury ustalona w oparciu o kurs średni NBP z dnia wystawienia: 5000 euro × 3,4711 PLN/EUR = 17 355,50 zł

Wn „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi” 17 355,50

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 17 355,50

3. Rozliczenie różnic kursowych: 5000 euro (3,4951 PLN/EUR - 3, 4711 PLN/EUR) = 120,00 zł

Wn „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi” 120,00

Ma „Przychody finansowe” 120,00

- w analityce „Dodatnie różnice kursowe”

4. Powstanie przychodu po wydaniu towaru kontrahentowi (w ramach WDT):

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 17 355,50

Ma „Przychody ze sprzedaży” 17 355,50

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 2

Spółka otrzymała od kontrahenta krajowego zaliczkę w wysokości 10 000 zł, co stanowi 25% wartości zamówionego towaru. Łączna wartość dostawy wynosi 40 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Wpływ zaliczki na rachunek bankowy:

Wn „Rachunek bieżący” 10 000,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 10 000,00

2. Wystawienie faktury VAT dokumentującej otrzymaną zaliczkę:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 10 000,00

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 8 196,72

Ma „VAT należny” 1 803,28

 

3. Dostawa towarów oraz wystawienie faktury końcowej:

40 000 zł - 10 000 zł = 30 000 zł

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 30 000,00

Ma „Przychody ze sprzedaży” 24 590,16

Ma „VAT należny” 5 409,84

4. W chwili dokonania dostawy następuje przeksięgowanie otrzymanej zaliczki:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 8 196,72

Ma „Przychody ze sprzedaży” 8 196,72

5. Wpływ należności wynikającej z faktury końcowej:

Wn „Rachunek bieżący” 30 000,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 30 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wzór. Faktura zaliczkowa

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wzór. Faktura końcowa

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli czynności te powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż siódmego dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli przed wydaniem towaru (wykonaniem usługi) dostawca otrzymał całość lub część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w tej części. Oznacza to, że powinien on wystawić fakturę na otrzymaną sumę. Wartość otrzymanej zaliczki stanowi zawsze kwotę brutto. Fakturę należy wystawić nie później niż siódmego dnia, licząc od dnia, w którym otrzymano całość lub część należności.

Jeśli zaliczkę otrzymano ostatniego dnia miesiąca, a fakturę wystawiono w miesiącu następnym, obowiązek podatkowy u otrzymującego powstaje w miesiącu, w którym zaliczka wpłynęła na konto, niezależnie od daty wystawienia faktury. Z kolei otrzymanie zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny.

Z punktu widzenia updop otrzymane zaliczki nie stanowią przychodu. Do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Przychód podatkowy z tego tytułu powstanie w chwili dostarczenia towaru lub wykonania usługi.

UWAGA

W przypadku gdy nabywca rezygnuje z dostawy, na poczet której wpłacił zaliczkę, w momencie otrzymania rezygnacji należy wystawić fakturę korygującą.

Jaką stawką jest opodatkowana WDT

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów korzysta ze stawki VAT w wysokości 0%, jednak pod warunkiem, że zostaną spełnione następujące wymogi:

- dostawa dokonywana jest na rzecz podmiotu posiadającego status podatnika VAT UE w innym państwie członkowskim,

- towary opuszczą kraj, z którego są wysyłane, a dostawca posiada dowody świadczące o tym, że towary opuściły terytorium kraju,

- dostawca i nabywca posługują się ważnym numerem VAT UE.

W przypadku gdy WDT nie zostanie odpowiednio udokumentowana do dnia złożenia deklaracji za miesiąc, w którym wystąpił obowiązek podatkowy, podatnik będzie zobowiązany do wykazania tej dostawy jako dostawy krajowej. Zgromadzenie stosownej dokumentacji w okresie późniejszym uprawnia podatnika do korekty deklaracji i informacji podsumowującej za okres, w którym ta sprzedaż krajowa została uprzednio wykazana.

- art. 30 ust. 2 pkt 1, art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

- art. 19 ust. 1, 11 i 12, art. 20 ust. 3, art. 29 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

- art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

- § 37 rozporządzenia MF z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 249, poz. 1861

- § 14 rozporządzenia MF z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA