REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po jakim kursie rozliczyć delegację zagraniczną

Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z zagraniczną podróżą służbową wystąpiła konieczność wypłaty zaliczki w koronach czeskich. Odpowiednią ilość waluty jednostka kupiła w kantorze. Po odbytej delegacji pracownik wpłacił niewykorzystaną część zaliczki do kasy spółki. Czy można sprzedać tę walutę w banku czy w kantorze? Po jakim kursie należy przeliczyć wypłaconą zaliczkę oraz rozliczyć delegację?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Wypłaconą pracownikowi zaliczkę spółka powinna przeliczyć po kursie faktycznie zastosowanym, czyli kantorowym. Natomiast przy rozliczeniu kosztów delegacji należy zastosować kurs średni NBP z dnia poprzedzającego dzień jej rozliczenia. Sprzedaży pozostałej z rozliczenia waluty można dokonać zarówno w kantorze, jak i w banku.

UZASADNIENIE

W związku z zagraniczną podróżą służbową pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów przejazdów i dojazdów, noclegów i innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. Dlatego pracownik otrzymuje zaliczkę w walucie obcej na niezbędne koszty podróży i pobytu poza granicami kraju. Jeżeli spółka kupiła walutę w kantorze, to wpłata do kasy następuje po kursie faktycznie zastosowanym, czyli w tym przypadku kantorowym. Ten sam kurs będzie miał zastosowanie w momencie wypłaty zaliczki pracownikowi. Przyjmuje się bowiem, że wypłacone pieniądze są nadal własnością spółki i tylko czasowo znajdują się w dyspozycji pracownika.

Pracownik po powrocie do kraju ma obowiązek rozliczyć się z pracodawcą z pobranej zaliczki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Schemat. Rozliczenie zaliczki wypłaconej z tytułu delegacji zagranicznej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W omawianym przypadku mamy do czynienia z powstaniem nadpłaty przy rozliczaniu zaliczki. Do rozliczenia kosztów delegacji spółka powinna zastosować kurs średni NBP, przy czym w zależności od sposobu rozliczania różnic kursowych będzie to kurs:

• średni z dnia rozliczenia delegacji - dotyczy metody rachunkowej,

• średni z dnia poprzedzającego dzień rozliczenia delegacji - dotyczy metody podatkowej.

Dla celów ustawy o rachunkowości zastosowanie będzie miał wyłącznie kurs średni z dnia rozliczenia delegacji.

Pozostałą z rozliczenia delegacji walutę spółka może sprzedać w kantorze - po kursie kantorowym, lub w banku - tu zastosowanie będzie miał kurs kupna banku.

od 1 stycznia 2009

W znowelizowanej ustawie o rachunkowości nastąpiła istotna zmiana w zasadach wyceny operacji gospodarczych wyrażonych w walutach obcych. Tym samym dostosowano przepisy bilansowe w tym zakresie do ustaw o podatkach dochodowych. Zrezygnowano więc przy wycenie z kursu banku, z którego usług korzysta jednostka, zastępując go kursem faktycznie zastosowanym, a w przypadku zapłaty należności lub zobowiązań, jeśli nie jest zasadne zastosowanie kursu faktycznego - kursem średnim ogłoszonym dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski z dnia poprzedzającego dzień przeprowadzenia operacji.

 

Przykład

Przedsiębiorca wysłał pracownika w podróż służbową do Czech. W tym celu kupiono w kantorze 10 000 koron czeskich po kursie 0,1354 PLN/CZK. Walutę przyjęto do kasy. Następnie wypłacono pracownikowi z kasy zaliczkę w wysokości 10 000 koron. Po powrocie z delegacji pracownik rozliczył się z pobranej zaliczki, przedstawiając udokumentowane wydatki w wysokości 8500 koron. Do rozliczenia kosztów spółka przyjmuje kurs z dnia poprzedzającego dzień rozliczenia zaliczki, który wynosił 0,1400 PLN/CZK.

Ewidencja księgowa

1. Zakup waluty w kantorze - przyjęcie do kasy: 10 000 CZK × 0,1354 PLN/CZK = 1354 zł

Wn „Kasa walutowa” 1 354,00

Ma „Kasa złotówkowa” 1 354,00

2. Wypłata zaliczki pracownikowi:

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 1 354,00

Ma „Kasa walutowa” 1 354,00

3. Rozliczenie kosztów delegacji według kursu z dnia poprzedzającego dzień rozliczenia:

• kurs historyczny: 8500 CZK × 0,1354 PLN/CZK = 1150,90 zł,

• kurs z dnia rozliczenia: 8500 CZK × 0,1400 PLN/CZK = 1190,00 zł.

Wn „Koszty delegacji” 1 190,00

Ma „Przychody finansowe” 39,10

- w analityce „Dodatnie różnice kursowe”

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 1 150,90

4. Zwrot niewykorzystanej zaliczki: 10 000 CZK - 8500 CZK = 1500 CZK; 1500 CZK × 0,1354 PLN/CZK = 203,10 zł

Wn „Kasa walutowa” 203,10

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 203,10

5. Sprzedaż pozostałej z rozliczenia delegacji waluty w kantorze. Kurs faktycznie zastosowany w tej transakcji wynosił 0,1390 PLN/CZK: 1500 CZK × 0,1390 PLN/CZK = 208,50 zł

Wn „Kasa złotówkowa” 208,50

Ma „Kasa walutowa” 208,50

6. Rozliczenie różnic kursowych: (0,1390 PLN/CZK - 0,1354 PLN/CZK) × 1500 CZK = 5,40 zł

Wn „Kasa walutowa” 5,40

Ma „Przychody finansowe” 5,40

- w analityce „Dodatnie różnice kursowe”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 25 ust. 1 ustawy z 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe - Dz.U. Nr 141, poz. 1178; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 61, poz. 410

• art. 22 ust. 1 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 116, poz. 732

• art. 775 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

• § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju - Dz.U. Nr 236, poz. 1991; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555

• art. 4 ust. 4, art. 30 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900

• art. 15a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA