REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po jakim kursie rozliczyć delegację zagraniczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z zagraniczną podróżą służbową wystąpiła konieczność wypłaty zaliczki w koronach czeskich. Odpowiednią ilość waluty jednostka kupiła w kantorze. Po odbytej delegacji pracownik wpłacił niewykorzystaną część zaliczki do kasy spółki. Czy można sprzedać tę walutę w banku czy w kantorze? Po jakim kursie należy przeliczyć wypłaconą zaliczkę oraz rozliczyć delegację?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Wypłaconą pracownikowi zaliczkę spółka powinna przeliczyć po kursie faktycznie zastosowanym, czyli kantorowym. Natomiast przy rozliczeniu kosztów delegacji należy zastosować kurs średni NBP z dnia poprzedzającego dzień jej rozliczenia. Sprzedaży pozostałej z rozliczenia waluty można dokonać zarówno w kantorze, jak i w banku.

UZASADNIENIE

W związku z zagraniczną podróżą służbową pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów przejazdów i dojazdów, noclegów i innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. Dlatego pracownik otrzymuje zaliczkę w walucie obcej na niezbędne koszty podróży i pobytu poza granicami kraju. Jeżeli spółka kupiła walutę w kantorze, to wpłata do kasy następuje po kursie faktycznie zastosowanym, czyli w tym przypadku kantorowym. Ten sam kurs będzie miał zastosowanie w momencie wypłaty zaliczki pracownikowi. Przyjmuje się bowiem, że wypłacone pieniądze są nadal własnością spółki i tylko czasowo znajdują się w dyspozycji pracownika.

REKLAMA

Pracownik po powrocie do kraju ma obowiązek rozliczyć się z pracodawcą z pobranej zaliczki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Schemat. Rozliczenie zaliczki wypłaconej z tytułu delegacji zagranicznej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W omawianym przypadku mamy do czynienia z powstaniem nadpłaty przy rozliczaniu zaliczki. Do rozliczenia kosztów delegacji spółka powinna zastosować kurs średni NBP, przy czym w zależności od sposobu rozliczania różnic kursowych będzie to kurs:

• średni z dnia rozliczenia delegacji - dotyczy metody rachunkowej,

• średni z dnia poprzedzającego dzień rozliczenia delegacji - dotyczy metody podatkowej.

Dla celów ustawy o rachunkowości zastosowanie będzie miał wyłącznie kurs średni z dnia rozliczenia delegacji.

Pozostałą z rozliczenia delegacji walutę spółka może sprzedać w kantorze - po kursie kantorowym, lub w banku - tu zastosowanie będzie miał kurs kupna banku.

od 1 stycznia 2009

W znowelizowanej ustawie o rachunkowości nastąpiła istotna zmiana w zasadach wyceny operacji gospodarczych wyrażonych w walutach obcych. Tym samym dostosowano przepisy bilansowe w tym zakresie do ustaw o podatkach dochodowych. Zrezygnowano więc przy wycenie z kursu banku, z którego usług korzysta jednostka, zastępując go kursem faktycznie zastosowanym, a w przypadku zapłaty należności lub zobowiązań, jeśli nie jest zasadne zastosowanie kursu faktycznego - kursem średnim ogłoszonym dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski z dnia poprzedzającego dzień przeprowadzenia operacji.

 

Przykład

Przedsiębiorca wysłał pracownika w podróż służbową do Czech. W tym celu kupiono w kantorze 10 000 koron czeskich po kursie 0,1354 PLN/CZK. Walutę przyjęto do kasy. Następnie wypłacono pracownikowi z kasy zaliczkę w wysokości 10 000 koron. Po powrocie z delegacji pracownik rozliczył się z pobranej zaliczki, przedstawiając udokumentowane wydatki w wysokości 8500 koron. Do rozliczenia kosztów spółka przyjmuje kurs z dnia poprzedzającego dzień rozliczenia zaliczki, który wynosił 0,1400 PLN/CZK.

Ewidencja księgowa

1. Zakup waluty w kantorze - przyjęcie do kasy: 10 000 CZK × 0,1354 PLN/CZK = 1354 zł

Wn „Kasa walutowa” 1 354,00

Ma „Kasa złotówkowa” 1 354,00

2. Wypłata zaliczki pracownikowi:

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 1 354,00

Ma „Kasa walutowa” 1 354,00

3. Rozliczenie kosztów delegacji według kursu z dnia poprzedzającego dzień rozliczenia:

• kurs historyczny: 8500 CZK × 0,1354 PLN/CZK = 1150,90 zł,

• kurs z dnia rozliczenia: 8500 CZK × 0,1400 PLN/CZK = 1190,00 zł.

Wn „Koszty delegacji” 1 190,00

Ma „Przychody finansowe” 39,10

- w analityce „Dodatnie różnice kursowe”

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 1 150,90

4. Zwrot niewykorzystanej zaliczki: 10 000 CZK - 8500 CZK = 1500 CZK; 1500 CZK × 0,1354 PLN/CZK = 203,10 zł

Wn „Kasa walutowa” 203,10

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 203,10

5. Sprzedaż pozostałej z rozliczenia delegacji waluty w kantorze. Kurs faktycznie zastosowany w tej transakcji wynosił 0,1390 PLN/CZK: 1500 CZK × 0,1390 PLN/CZK = 208,50 zł

Wn „Kasa złotówkowa” 208,50

Ma „Kasa walutowa” 208,50

6. Rozliczenie różnic kursowych: (0,1390 PLN/CZK - 0,1354 PLN/CZK) × 1500 CZK = 5,40 zł

Wn „Kasa walutowa” 5,40

Ma „Przychody finansowe” 5,40

- w analityce „Dodatnie różnice kursowe”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 25 ust. 1 ustawy z 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe - Dz.U. Nr 141, poz. 1178; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 61, poz. 410

• art. 22 ust. 1 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 116, poz. 732

• art. 775 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

• § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju - Dz.U. Nr 236, poz. 1991; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555

• art. 4 ust. 4, art. 30 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900

• art. 15a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA