REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po jakim kursie rozliczyć delegację zagraniczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z zagraniczną podróżą służbową wystąpiła konieczność wypłaty zaliczki w koronach czeskich. Odpowiednią ilość waluty jednostka kupiła w kantorze. Po odbytej delegacji pracownik wpłacił niewykorzystaną część zaliczki do kasy spółki. Czy można sprzedać tę walutę w banku czy w kantorze? Po jakim kursie należy przeliczyć wypłaconą zaliczkę oraz rozliczyć delegację?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Wypłaconą pracownikowi zaliczkę spółka powinna przeliczyć po kursie faktycznie zastosowanym, czyli kantorowym. Natomiast przy rozliczeniu kosztów delegacji należy zastosować kurs średni NBP z dnia poprzedzającego dzień jej rozliczenia. Sprzedaży pozostałej z rozliczenia waluty można dokonać zarówno w kantorze, jak i w banku.

UZASADNIENIE

W związku z zagraniczną podróżą służbową pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów przejazdów i dojazdów, noclegów i innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. Dlatego pracownik otrzymuje zaliczkę w walucie obcej na niezbędne koszty podróży i pobytu poza granicami kraju. Jeżeli spółka kupiła walutę w kantorze, to wpłata do kasy następuje po kursie faktycznie zastosowanym, czyli w tym przypadku kantorowym. Ten sam kurs będzie miał zastosowanie w momencie wypłaty zaliczki pracownikowi. Przyjmuje się bowiem, że wypłacone pieniądze są nadal własnością spółki i tylko czasowo znajdują się w dyspozycji pracownika.

REKLAMA

Pracownik po powrocie do kraju ma obowiązek rozliczyć się z pracodawcą z pobranej zaliczki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Schemat. Rozliczenie zaliczki wypłaconej z tytułu delegacji zagranicznej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W omawianym przypadku mamy do czynienia z powstaniem nadpłaty przy rozliczaniu zaliczki. Do rozliczenia kosztów delegacji spółka powinna zastosować kurs średni NBP, przy czym w zależności od sposobu rozliczania różnic kursowych będzie to kurs:

• średni z dnia rozliczenia delegacji - dotyczy metody rachunkowej,

• średni z dnia poprzedzającego dzień rozliczenia delegacji - dotyczy metody podatkowej.

Dla celów ustawy o rachunkowości zastosowanie będzie miał wyłącznie kurs średni z dnia rozliczenia delegacji.

Pozostałą z rozliczenia delegacji walutę spółka może sprzedać w kantorze - po kursie kantorowym, lub w banku - tu zastosowanie będzie miał kurs kupna banku.

od 1 stycznia 2009

W znowelizowanej ustawie o rachunkowości nastąpiła istotna zmiana w zasadach wyceny operacji gospodarczych wyrażonych w walutach obcych. Tym samym dostosowano przepisy bilansowe w tym zakresie do ustaw o podatkach dochodowych. Zrezygnowano więc przy wycenie z kursu banku, z którego usług korzysta jednostka, zastępując go kursem faktycznie zastosowanym, a w przypadku zapłaty należności lub zobowiązań, jeśli nie jest zasadne zastosowanie kursu faktycznego - kursem średnim ogłoszonym dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski z dnia poprzedzającego dzień przeprowadzenia operacji.

 

Przykład

Przedsiębiorca wysłał pracownika w podróż służbową do Czech. W tym celu kupiono w kantorze 10 000 koron czeskich po kursie 0,1354 PLN/CZK. Walutę przyjęto do kasy. Następnie wypłacono pracownikowi z kasy zaliczkę w wysokości 10 000 koron. Po powrocie z delegacji pracownik rozliczył się z pobranej zaliczki, przedstawiając udokumentowane wydatki w wysokości 8500 koron. Do rozliczenia kosztów spółka przyjmuje kurs z dnia poprzedzającego dzień rozliczenia zaliczki, który wynosił 0,1400 PLN/CZK.

Ewidencja księgowa

1. Zakup waluty w kantorze - przyjęcie do kasy: 10 000 CZK × 0,1354 PLN/CZK = 1354 zł

Wn „Kasa walutowa” 1 354,00

Ma „Kasa złotówkowa” 1 354,00

2. Wypłata zaliczki pracownikowi:

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 1 354,00

Ma „Kasa walutowa” 1 354,00

3. Rozliczenie kosztów delegacji według kursu z dnia poprzedzającego dzień rozliczenia:

• kurs historyczny: 8500 CZK × 0,1354 PLN/CZK = 1150,90 zł,

• kurs z dnia rozliczenia: 8500 CZK × 0,1400 PLN/CZK = 1190,00 zł.

Wn „Koszty delegacji” 1 190,00

Ma „Przychody finansowe” 39,10

- w analityce „Dodatnie różnice kursowe”

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 1 150,90

4. Zwrot niewykorzystanej zaliczki: 10 000 CZK - 8500 CZK = 1500 CZK; 1500 CZK × 0,1354 PLN/CZK = 203,10 zł

Wn „Kasa walutowa” 203,10

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 203,10

5. Sprzedaż pozostałej z rozliczenia delegacji waluty w kantorze. Kurs faktycznie zastosowany w tej transakcji wynosił 0,1390 PLN/CZK: 1500 CZK × 0,1390 PLN/CZK = 208,50 zł

Wn „Kasa złotówkowa” 208,50

Ma „Kasa walutowa” 208,50

6. Rozliczenie różnic kursowych: (0,1390 PLN/CZK - 0,1354 PLN/CZK) × 1500 CZK = 5,40 zł

Wn „Kasa walutowa” 5,40

Ma „Przychody finansowe” 5,40

- w analityce „Dodatnie różnice kursowe”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 25 ust. 1 ustawy z 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe - Dz.U. Nr 141, poz. 1178; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 61, poz. 410

• art. 22 ust. 1 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 116, poz. 732

• art. 775 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

• § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju - Dz.U. Nr 236, poz. 1991; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555

• art. 4 ust. 4, art. 30 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900

• art. 15a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA