REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak klasyfikować i wyceniać zakup oraz sprzedaż akcji w księgach spółki z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Dyczkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarząd spółki podjął decyzję o przeznaczeniu wolnych środków na inwestycje finansowe. Akcje nowo powstałej spółki niepublicznej miałyby charakter inwestycji długoterminowej, natomiast akcje nabyte na giełdzie będą zbywane w razie nagłego zapotrzebowania na gotówkę lub wzrostu kursu. Jest to pierwszy tego typu zakup. Jak należy ujmować w księgach rachunkowych nabycie oraz sprzedaż akcji? Spółka nie stosuje MSR.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nabyte przez spółkę akcje stanowią składnik aktywów finansowych. W zależności od okresu, na jaki zostały kupione, należy je podzielić na inwestycje krótkoterminowe oraz inwestycje długoterminowe. Jeżeli spółka podlega badaniu przez biegłego rewidenta, musi stosować przepisy rozporządzenia Ministra Finansów, w oparciu o które przebiegać będzie wówczas ewidencja i wycena akcji.

UZASADNIENIE

Akcje są papierami wartościowymi potwierdzającymi udział ich posiadacza w kapitale spółki akcyjnej. Z posiadaniem akcji wiążą się zazwyczaj określone prawa o charakterze materialnym i niematerialnym, uzależnione od rodzaju posiadanych akcji i szczegółowych zapisów w statucie poszczególnych spółek akcyjnych. Występujące na rynku akcje można klasyfikować według różnych kryteriów.

Schemat. Klasyfikacja akcji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wszystkie rodzaje akcji mogą być przedmiotem obrotu gospodarczego. Najbardziej popularny jest obrót giełdowy zdematerializowanymi akcjami na okaziciela, ale w obrocie pozagiełdowym funkcjonują wszystkie pozostałe ich rodzaje. Cel nabycia akcji może być różnorodny: uzyskanie szybkiego spekulacyjnego zysku wynikającego ze wzrostu ceny, przyrost wartości w dłuższym okresie, osiąganie regularnych zysków w postaci dywidend, prawo do udziału w walnym zgromadzeniu, a tym samym możliwość wywierania wpływu na decyzje spółki itd.

Z rachunkowego punktu widzenia istotne znaczenie mają przepisy prawne obowiązujące spółkę. Mogą to być:

• ustawa o rachunkowości lub

• rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych.

Do wyceny i ewidencji akcji wszystkie spółki powinny stosować przepisy rozporządzenia Ministra Finansów. Jednak jednostki, których sprawozdanie finansowe nie podlega badaniu przez biegłego rewidenta, mogą stosować w tym zakresie przepisy ustawy o rachunkowości, pod warunkiem że nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej i majątkowej oraz wynik finansowy spółki. Szczegółowe zasady uznawania, metody wyceny, zakres ujawniania i sposób prezentacji akcji w sprawozdaniu finansowym powinny być opisane w polityce rachunkowości.

Jeżeli sposób ewidencji papierów wartościowych nie został jeszcze w spółce określony, to należy zmodyfikować politykę rachunkowości. W szczególności należy określić:

• datę wprowadzenia akcji do ksiąg rachunkowych,

• sposób ich wyceny na dzień ujęcia w księgach,

• zasady dokonywania odpisów aktualizujących i sposób wyceny na dzień bilansowy,

• sposób ujęcia w księgach skutków przeszacowań,

• sposób wyceny rozchodu akcji.

Akcje są instrumentami finansowymi zaliczanymi do aktywów finansowych. Jeżeli spółka kwalifikuje i ewidencjonuje akcje na podstawie ustawy o rachunkowości, to dzieli je na inwestycje krótko- i długoterminowe.

Jeśli natomiast ujmowane są one w księgach rachunkowych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, to należy je klasyfikować do kategorii:

• aktywa finansowe przeznaczone do obrotu - akcje kupione w celu osiągnięcia krótkoterminowych korzyści ekonomicznych,

• aktywa finansowe dostępne do sprzedaży.

 

Obrót akcjami odbywa się po cenach rynkowych. Ze względu na wahania tych cen istotny dla rzetelności sprawozdania finansowego jest nie tylko sposób wyceny na dzień wprowadzenia do ewidencji, ale też okresowa weryfikacja ich wartości.

UWAGA

Porównując zapisy rozporządzenia Ministra Finansów i ustawy o rachunkowości, należy mieć na względzie wybrane definicje zawarte w tych przepisach. Według rozporządzenia krótki termin to okres do trzech miesięcy. Według ustawy o rachunkowości do aktywów obrotowych zalicza się te aktywa finansowe, które są płatne i wymagalne lub przeznaczone do zbycia w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego lub od daty ich założenia, wystawienia lub nabycia albo stanowią aktywa pieniężne. Oznacza to, że w bilansie, w pozycji B.III.1. aktywów, mogą występować zarówno akcje zaliczone, na podstawie rozporządzenia, do aktywów finansowych przeznaczonych do obrotu, jak i akcje zaliczone do aktywów dostępnych do sprzedaży. Informacje na temat podziału akcji zaliczonych do aktywów obrotowych na przeznaczone do obrotu i dostępne do sprzedaży należy zawrzeć w informacji dodatkowej.

Tabela. Wycena oraz ewidencja akcji według ustawy o rachunkowości i rozporządzenia Ministra Finansów

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku rozchodu akcji jednakowego rodzaju nabytych na rynku regulowanym, których cena nabycia (zakupu) albo koszty wytworzenia są różne, wyceny można dokonać według jednej z metod:

• według wartości przeciętnych, to jest ustalonych w wysokości średniej ważonej,

• przyjmując, że rozchód akcji wycenia się kolejno według wartości tych akcji, które jednostka najwcześniej nabyła,

• przyjmując, że rozchód akcji wycenia się kolejno według wartości tych akcji, które jednostka najpóźniej nabyła.

REKLAMA

• art. 3 ust. 1 pkt 42, art. 28 ust. 1 pkt 3 i 4, art. 34 ust. 4 pkt 1-3, art. 35 ust. 1, 3, 5 i 8, art. 45 ust. 1b, 1c, art. 64 ust. 1 oraz załącznik nr 1 do ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900

• § 1 ust. 1 pkt 2, § 2 i 2a, § 3 pkt 3, § 4 ust. 2 i 3, § 14 ust. 1 i ust. 2 pkt 3, § 16 pkt 3, § 19 ust. 1 i 2, § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych - Dz.U. Nr 149, poz. 1674; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 256, poz. 2146

Anna Dyczkowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA