REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsetki od kredytu na zakup akcji w księgach rachunkowych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Odsetki od kredytu na zakup akcji w księgach rachunkowych
Odsetki od kredytu na zakup akcji w księgach rachunkowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Spółka chce nabyć znaczący pakiet akcji innego podmiotu. W tym celu zaciągnęła kredyt i poniosła koszty odsetek oraz prowizji bankowych. Czy te koszty są elementem ceny nabycia? I czy spółka powinna je rozliczać tak samo jak koszty doradztwa przy zakupie czy prowizji pośredników?

Ustawa o rachunkowości wskazuje, że nabyte akcje należy zakwalifikować do inwestycji zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 17 i ująć według zasad określonych w art. 35 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Według tego przepisu nabyte lub powstałe aktywa finansowe oraz inne inwestycje ujmuje się w księgach na dzień nabycia albo powstania według ceny nabycia albo ceny zakupu, jeżeli koszty przeprowadzenia i rozliczenia tych transakcji nie są istotne. Oznacza to, że gdy koszty nabycia udziałów i akcji są w ocenie jednostki istotne, powinny zwiększyć cenę ich nabycia, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości.

REKLAMA

REKLAMA

Wartość objętych udziałów i akcji w cenie nabycia (wartość nominalna powiększona o wydatki bezpośrednio związane z ich nabyciem) ujmuje się zapisem: strona Wn konta Długoterminowe aktywa finansowe, strona Ma konta Rachunek bieżący lub Pozostałe rozrachunki.

Przychody z tytułu dywidendy w księgach rachunkowych

Kosztami nabycia są wszelkie koszty, które mają bezpośredni związek z zakupem aktywów przez jednostkę. W szczególności są to koszty prowizji pośredników, doradztwa, podatki i koszty obsługi prawnej, koszty czynności notarialnych czy maklerskich powiązane z zakupem. W sprawach podatkowych dotyczących nabycia papierów wartościowych wyraźnie się podkreśla, że należy rozdzielić pojęcie wydatków na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) od źródeł finansowania tego rodzaju wydatków. Zdaniem Ministerstwa Finansów dotyczy to w szczególności pożyczek i kredytów zaciągniętych na nabycie udziałów. Odsetki od takich pożyczek i kredytów nie stanowią wydatków na nabycie (objęcie) udziałów (akcji), niewątpliwie jednak pozostają w związku z przychodami podatnika (por. pismo MF z 7 września 2002 r., nr PB4/AK-8214-6905-192/02)

REKLAMA

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji podatkowej z 20 maja 2009 r. nr IPPB3/423-107/09-2/AG uznał, że koszty nabycia udziałów lub innych papierów wartościowych stanowią bezpośrednio wydatkowane kwoty przeznaczone na zakup. Nie są nimi koszty pośrednie w postaci odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup lub objęcie tych papierów wartościowych lub udziałów. Identycznie wypowiedział się dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 9 czerwca 2015 r., nr IBPBI/2/423-279/15/BD. Także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 stycznia 2006 r. (sygn. akt II FSK 229/05, POP 2007, z. 2, poz. 32) wskazał, że wydatkami na nabycie papierów wartościowych są jedynie nakłady bezpośrednio związane z nabyciem akcji. Są nimi w szczególności cena nabycia, opłaty notarialne, prowizje biura maklerskiego. Przy takim rozumieniu pojęcia wydatków nie można do nich zaliczyć odsetek od kredytów zaciągniętych przez podatników na nabycie akcji, ponieważ wydatki z tego tytułu nie pozostają w bezpośrednim związku z ich nabyciem. A to oznacza, że naliczone i zapłacone odsetki od udzielonego kredytu bankowego na zakup akcji nie są wydatkami na objęcie lub nabycie akcji, i jako koszty pośrednie działalności powinny być ujęte jako koszty okresu następująco: strona Wn konta Koszty finansowe, strona Ma konta Rachunek bieżący lub Pozostałe rozrachunki. ©?

PRZYKŁAD

Prowizja maklerska

Spółka zaciągnęła kredyt na zakup akcji w wysokości 50 000 zł. Koszty prowizji poniesione przy zaciągnięciu kredytu wyniosły 800 zł. Bank ustalił, że miesięczne odsetki będą wynosiły 250 zł. Zapłacono je na koniec miesiąca, w którym zakupiono akcje za 45 000 zł. Dodatkowo poniesiono koszty prowizji maklerskiej 950 zł oraz opłaty za doradztwo 300 zł.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Otrzymanie kredytu bankowego kwota 50 000 zł: strona Wn konta Rachunek bankowy, strona Ma konta Kredyty;

2. Zapłata prowizji bankowej kwota 800 zł: strona Wn konta Koszty finansowe, strona Ma konta Rachunek bankowy;

3. Zakup akcji kwota 45 000 zł: strona Wn konta Inwestycje długoterminowe, strona Ma konta Rachunek bankowy;

4. Zapłata prowizji maklerskiej i opłaty za doradztwo kwota 1250 zł (950 zł + 300 zł): strona Wn konta Inwestycje długoterminowe, strona Ma konta Rachunek bankowy;

5. Wb zapłata odsetek od zaciągniętego kredytu kwota 250 zł: strona Wn konta Koszty finansowe, strona Ma konta Rachunek bankowy.

Ulga na złe długi w księgach rachunkowych

Karolina Pawlak

 specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA