REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Skup akcji własnych - korzyści podatkowe
Skup akcji własnych - korzyści podatkowe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Spółki giełdowe mogą zrealizować pewne korzyści podatkowe w wyniku przeprowadzenia skupu akcji własnych. W ostatnich miesiącach na amerykańskiej giełdzie zanotowano wzrost liczby i wartości wykupu akcji własnych, co może oznaczać, że nadchodzi kolejny krach na amerykańskiej giełdzie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nadchodzi krach na amerykańskiej giełdzie - takie wnioski można wyciągnąć, gdy porówna się dane z raportu firmy FactSet nt. rosnącej liczby i wartości operacji buy-back na Wall Street z zachowaniem Warrena Buffetta.

Buy-back to wykup akcji własnych przez spółkę giełdową. Zazwyczaj jest przeprowadzany w celu dalszej odsprzedaży papierów (np. pracownikom, czyli pełni rolę dywidendy), albo w celu umorzenia (gdy na rynku panuje dekoniunktura, a kurs akcji dołuje). Spółki mogą również osiągać pewne korzyści podatkowe w wyniku przeprowadzenia skupu akcji własnych (są tu duże różnice, oczywiście ze względu na różnice w prawie poszczególnych krajów).

REKLAMA

Pośrednictwo przy sprzedaży akcji i udziałów a podatek VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z raportu firmy FactSet, który dotyczy aktywności firm zgromadzonych w indeksie S&P500 na polu buy-back’ów wynika, że z kwartału na kwartał rośnie wartość tego typu operacji. W III kwartale 2014 r. spółki z S&P500 wydały ponad 143 mld USD na skup akcji własnych, o 16% więcej, niż w III kwartale 2013 r. Jeśli popatrzymy na wynik narastający za ostatnie 12 miesięcy (licząc od września 2014 r.), to zmiana ta jest jeszcze większa – wynosi 27%.

Jeśli zaś zerkniemy na wykres ilustrujący wartość operacji skupu akcji własnych i liczbę firm przeprowadzających takie operacje, to zobaczymy, że sytuacja zaczyna być niemal bliźniaczo podobna do tej z 2007 r. Wtedy menedżerowie spółek z S&P500 masowo przeprowadzali buy-backi, licząc prawdopodobnie na kontynuację hossy. Co charakterystyczne, szczyt na S&P500 wypadł w tym samym kwartale, w którym odnotowano rekordowo dużo operacji skupu akcji własnych za rekordowo wysoką kwotę (blisko 180 mld USD).

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Co ciekawe, gdy nadeszła recesja w amerykańskiej gospodarce (i krach na S&P500), liczba i wartość buy-backów spadała. Skala takich operacji była najmniejsza na początku 2009 r. – wtedy, gdy zaczynało się odbicie na giełdach.

Wydaje się więc, że menedżerowie spółek z S&P500 zachowali się dokładnie odwrotnie, niż powinni, gdyby chcieli być wierni jednej z najmądrzejszych zasad inwestowania: “kupuj tanio, sprzedawaj drogo”. W tym miejscu warto jednak zadać - w gruncie rzeczy retoryczne - pytanie: czy zadaniem zarządu spółki (która nie jest firmą inwestycyjną) jest aktywne inwestowanie wolnych środków na rynku giełdowym, czy raczej rozwijanie biznesu, w który wierzy akcjonariusz (wierzy, bo przecież nabył walory i ma je w portfelu)?


To pytanie dowodzi, jak bardzo kontrowersyjną praktyką stają się buy-backi - gdy ich skala tak bardzo się zwiększa, i gdy tak często są wykorzystywane. Trzeba przyznać, że to nie firma FactSet jako pierwsza zwróciła uwagę na niepokojące zjawisko wydawania przez firmy amerykańskie coraz większych kwot na buy-backi. Według danych Credit Suisse z raportu datowanego na 2012 r., w latach 2004-2011 korporacje wchodzące w skład indeksu S&P 500 wydały 1,8 biliona USD na dywidendy, 2,7 biliona USD na skup akcji własnych i 3,7 biliona USD na inwestycje w środki trwałe. Analizując dane Credit Suisse nt. źródeł pieniędzy napływających na Wall Street można nabrać przekonania, że zarządy korporacji notowanych na tym parkiecie są jedną z najważniejszych grup inwestorów.

Kredyt czy emisja akcji?

Jednak to nie koniec rewelacji. Niezwykle ciekawe wnioski pojawiają się wtedy, gdy na dane z raportu FactSet (czy też Credit Suisse) nałoży się fakt, iż w portfelu Warrena Buffetta – guru inwestorów zwanego „Wyrocznią z Omaha” – jest obecnie najwięcej gotówki w historii. Jego wehikuł inwestycyjny – firma ubezpieczeniowa Berkshire Hathaway – trzyma obecnie 62,8 mld USD w gotówce. W ostatnich tygodniach

Buffett powiększył jeszcze tą pozycję, sprzedając akcje Procter&Gamble za 1,8 mld USD. Warto przypomnieć, że największą w historii ekspozycję na akcje przyjął – poprzez Berkshire Hathaway – na przełomie 2008 i 2009 roku. Wygląda więc na to, że Buffett szykuje się na skup akcji, bynajmniej nie własnych.

Portal Skarbiec.Biznajwiększy, niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Portal Skarbiec.Biz S.A.
Portal Skarbiec.Biz S.A. - największy w Polsce niezależny serwis o prawie, finansowaniu, gospodarce i rynku kapitałowym, który zachowuje pełną niezależność od banków, firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA