REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych
Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych

REKLAMA

REKLAMA

Spis z natury umożliwia dokonanie fizycznego pomiaru ilości składników majątkowych za pomocą ich przeliczenia/zważenia/zmierzenia. Jeśli nie istnieje możliwość przeliczenia/zważenia/zmierzenia składników majątku, bo są one trudno mierzalne czy niedostępne, ponieważ występują w dużych partiach – sypkich (zboże), przestrzennych, czy są przechowywane w zwałach, zbiornikach, zasobnikach (paliwo, węgiel koks), to można ustalić ich ilość opierając się na obliczeniach technicznych za pomocą drogi tzw. szacunku.

Używa się do tego celu matematycznych wzorów na objętość bryły, a także informacji, które wynikają z ustalenia we własnym zakresie wewnętrznych przepisów (dotyczących obmiarów jednostkowych ciężaru objętościowego). Ilość uzyskuje się poprzez pomnożenie objętości (m3) przez ciężar właściwy określonego składnika.

REKLAMA

REKLAMA

Przed rozpoczęciem spisu należy sporządzić wykaz ciężarów poszczególnych składników. Jeśli zdarzy się, że ciężar właściwy nie jest znany, to może zostać ustalony przez 3-krotne zważenie 1 m3 określonego materiału. Wtedy materiał jest ważony z innej strony bryły, a po 3 próbach ustalana jest średnia wartość.

Dokładność obliczeń można uzyskać poprze uformowanie danych składników zapasu do postaci bryły, umożliwiającej obliczenie objętości. Rzetelność przeprowadzonych obliczeń jest też zależna od naturalnych właściwości składników zapasu, które w czasie mogą ulec zmianom. Najważniejsze jest, by  pomiary zostały przeprowadzone przez osoby, które posiadają doświadczenie w tym zakresie.

Niedobory towarów ujawnione w trakcie inwentaryzacji

REKLAMA

Sporządzone obliczenia techniczne powinny być umieszczone w załącznikach do arkuszów spisowych. Pomiary dokonane drogą szacunku zawierają pewne błędy. Należy w tym celu opracować % wskaźnik różnic pomiędzy stanem ewidencji, a stanem spisanym, mogąc je uznać za nieistotne, niepowodujące przymusu korygowania stanu ewidencyjnego danych aktywów. Jeśli wskaźnik różnic inwentaryzacyjnych 2% mieści się w przestrzeganej normie różnic nieistotnych, nie istnieją żadne przeszkody, by uznać stan ewidencyjny za właściwy. Takie decyzje podejmuje przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej z głównym księgowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku składników majątku niedostępnych z przyczyn fizycznych (rurociągi, elementy wysokościowe) można też zastosować inwentaryzacje uproszczoną. Metoda ta polega na spisaniu składników majątku w przybliżeniu.  Stan ilościowy określony jest na podstawie obliczeń technicznych lub szacunkowych. Metodę tę dokonuje się przez pomiar, szacunek, próbę reprezentatywną, ekspertyzy, czy porównanie. Obliczenie muszą być przeprowadzane z odpowiednią dokładnością przez osoby, które posiadają właściwe kwalifikacje. Osoby te są zazwyczaj wyznaczone przez kierownika jednostki za pomocą wniosku przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnych i mogą to być pracownicy przedsiębiorstwa lub powołani w tym celu rzeczoznawcy.

Dokumenty tradycyjne a elektroniczne podczas procesu inwentaryzacji

Należy pamiętać, by spisem z natury objąć: towary handlowe, materiały podstawowe, półprodukty, braki jak i odpadki. Spisem muszą zostać objęte też składniki, które stanowią własność, ale znajdują się poza jednostką (np. laptopy czy telefony przekazane handlowcom pracującym poza biurem). Jeśli zdarzyło się, że towary utraciły wartość użytkową można przyjąć niższe ceny niż ceny kupna czy nabycia.

Wpis do arkuszów spisowych powinien być dokonany bezpośrednio po ustaleniu stanu składnika, a składniki muszą posiadać takie jednostki miary, które są ujmowane w ewidencji ilościowej. Umożliwi to rozliczenie inwentaryzacji i ustalenie różnic. W sytuacji popełnienia błędu można go poprawić przez skreślenie zapisu, ale w taki sposób, by był on czytelny, a następnie wpisanie zapisu prawidłowego.  Obok zapisu musi pojawić się podpis osoby odpowiedzialnej materialne, a także kompetentnej osoby z zespołu spisowego. Poprawka, która została wykonana musi znaleźć swoje odzwierciedlenie w protokole opisowym.

Źródło: SmartMedia


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA