REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych

PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych
Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych

REKLAMA

REKLAMA

Spis z natury umożliwia dokonanie fizycznego pomiaru ilości składników majątkowych za pomocą ich przeliczenia/zważenia/zmierzenia. Jeśli nie istnieje możliwość przeliczenia/zważenia/zmierzenia składników majątku, bo są one trudno mierzalne czy niedostępne, ponieważ występują w dużych partiach – sypkich (zboże), przestrzennych, czy są przechowywane w zwałach, zbiornikach, zasobnikach (paliwo, węgiel koks), to można ustalić ich ilość opierając się na obliczeniach technicznych za pomocą drogi tzw. szacunku.

Używa się do tego celu matematycznych wzorów na objętość bryły, a także informacji, które wynikają z ustalenia we własnym zakresie wewnętrznych przepisów (dotyczących obmiarów jednostkowych ciężaru objętościowego). Ilość uzyskuje się poprzez pomnożenie objętości (m3) przez ciężar właściwy określonego składnika.

REKLAMA

Autopromocja

Przed rozpoczęciem spisu należy sporządzić wykaz ciężarów poszczególnych składników. Jeśli zdarzy się, że ciężar właściwy nie jest znany, to może zostać ustalony przez 3-krotne zważenie 1 m3 określonego materiału. Wtedy materiał jest ważony z innej strony bryły, a po 3 próbach ustalana jest średnia wartość.

Dokładność obliczeń można uzyskać poprze uformowanie danych składników zapasu do postaci bryły, umożliwiającej obliczenie objętości. Rzetelność przeprowadzonych obliczeń jest też zależna od naturalnych właściwości składników zapasu, które w czasie mogą ulec zmianom. Najważniejsze jest, by  pomiary zostały przeprowadzone przez osoby, które posiadają doświadczenie w tym zakresie.

Niedobory towarów ujawnione w trakcie inwentaryzacji

REKLAMA

Sporządzone obliczenia techniczne powinny być umieszczone w załącznikach do arkuszów spisowych. Pomiary dokonane drogą szacunku zawierają pewne błędy. Należy w tym celu opracować % wskaźnik różnic pomiędzy stanem ewidencji, a stanem spisanym, mogąc je uznać za nieistotne, niepowodujące przymusu korygowania stanu ewidencyjnego danych aktywów. Jeśli wskaźnik różnic inwentaryzacyjnych 2% mieści się w przestrzeganej normie różnic nieistotnych, nie istnieją żadne przeszkody, by uznać stan ewidencyjny za właściwy. Takie decyzje podejmuje przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej z głównym księgowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku składników majątku niedostępnych z przyczyn fizycznych (rurociągi, elementy wysokościowe) można też zastosować inwentaryzacje uproszczoną. Metoda ta polega na spisaniu składników majątku w przybliżeniu.  Stan ilościowy określony jest na podstawie obliczeń technicznych lub szacunkowych. Metodę tę dokonuje się przez pomiar, szacunek, próbę reprezentatywną, ekspertyzy, czy porównanie. Obliczenie muszą być przeprowadzane z odpowiednią dokładnością przez osoby, które posiadają właściwe kwalifikacje. Osoby te są zazwyczaj wyznaczone przez kierownika jednostki za pomocą wniosku przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnych i mogą to być pracownicy przedsiębiorstwa lub powołani w tym celu rzeczoznawcy.

Dokumenty tradycyjne a elektroniczne podczas procesu inwentaryzacji

Należy pamiętać, by spisem z natury objąć: towary handlowe, materiały podstawowe, półprodukty, braki jak i odpadki. Spisem muszą zostać objęte też składniki, które stanowią własność, ale znajdują się poza jednostką (np. laptopy czy telefony przekazane handlowcom pracującym poza biurem). Jeśli zdarzyło się, że towary utraciły wartość użytkową można przyjąć niższe ceny niż ceny kupna czy nabycia.

Wpis do arkuszów spisowych powinien być dokonany bezpośrednio po ustaleniu stanu składnika, a składniki muszą posiadać takie jednostki miary, które są ujmowane w ewidencji ilościowej. Umożliwi to rozliczenie inwentaryzacji i ustalenie różnic. W sytuacji popełnienia błędu można go poprawić przez skreślenie zapisu, ale w taki sposób, by był on czytelny, a następnie wpisanie zapisu prawidłowego.  Obok zapisu musi pojawić się podpis osoby odpowiedzialnej materialne, a także kompetentnej osoby z zespołu spisowego. Poprawka, która została wykonana musi znaleźć swoje odzwierciedlenie w protokole opisowym.

Źródło: SmartMedia


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA