REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych
Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych

REKLAMA

REKLAMA

Spis z natury umożliwia dokonanie fizycznego pomiaru ilości składników majątkowych za pomocą ich przeliczenia/zważenia/zmierzenia. Jeśli nie istnieje możliwość przeliczenia/zważenia/zmierzenia składników majątku, bo są one trudno mierzalne czy niedostępne, ponieważ występują w dużych partiach – sypkich (zboże), przestrzennych, czy są przechowywane w zwałach, zbiornikach, zasobnikach (paliwo, węgiel koks), to można ustalić ich ilość opierając się na obliczeniach technicznych za pomocą drogi tzw. szacunku.

Używa się do tego celu matematycznych wzorów na objętość bryły, a także informacji, które wynikają z ustalenia we własnym zakresie wewnętrznych przepisów (dotyczących obmiarów jednostkowych ciężaru objętościowego). Ilość uzyskuje się poprzez pomnożenie objętości (m3) przez ciężar właściwy określonego składnika.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Przed rozpoczęciem spisu należy sporządzić wykaz ciężarów poszczególnych składników. Jeśli zdarzy się, że ciężar właściwy nie jest znany, to może zostać ustalony przez 3-krotne zważenie 1 m3 określonego materiału. Wtedy materiał jest ważony z innej strony bryły, a po 3 próbach ustalana jest średnia wartość.

Dokładność obliczeń można uzyskać poprze uformowanie danych składników zapasu do postaci bryły, umożliwiającej obliczenie objętości. Rzetelność przeprowadzonych obliczeń jest też zależna od naturalnych właściwości składników zapasu, które w czasie mogą ulec zmianom. Najważniejsze jest, by  pomiary zostały przeprowadzone przez osoby, które posiadają doświadczenie w tym zakresie.

Niedobory towarów ujawnione w trakcie inwentaryzacji

REKLAMA

Sporządzone obliczenia techniczne powinny być umieszczone w załącznikach do arkuszów spisowych. Pomiary dokonane drogą szacunku zawierają pewne błędy. Należy w tym celu opracować % wskaźnik różnic pomiędzy stanem ewidencji, a stanem spisanym, mogąc je uznać za nieistotne, niepowodujące przymusu korygowania stanu ewidencyjnego danych aktywów. Jeśli wskaźnik różnic inwentaryzacyjnych 2% mieści się w przestrzeganej normie różnic nieistotnych, nie istnieją żadne przeszkody, by uznać stan ewidencyjny za właściwy. Takie decyzje podejmuje przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej z głównym księgowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku składników majątku niedostępnych z przyczyn fizycznych (rurociągi, elementy wysokościowe) można też zastosować inwentaryzacje uproszczoną. Metoda ta polega na spisaniu składników majątku w przybliżeniu.  Stan ilościowy określony jest na podstawie obliczeń technicznych lub szacunkowych. Metodę tę dokonuje się przez pomiar, szacunek, próbę reprezentatywną, ekspertyzy, czy porównanie. Obliczenie muszą być przeprowadzane z odpowiednią dokładnością przez osoby, które posiadają właściwe kwalifikacje. Osoby te są zazwyczaj wyznaczone przez kierownika jednostki za pomocą wniosku przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnych i mogą to być pracownicy przedsiębiorstwa lub powołani w tym celu rzeczoznawcy.

Dokumenty tradycyjne a elektroniczne podczas procesu inwentaryzacji

Należy pamiętać, by spisem z natury objąć: towary handlowe, materiały podstawowe, półprodukty, braki jak i odpadki. Spisem muszą zostać objęte też składniki, które stanowią własność, ale znajdują się poza jednostką (np. laptopy czy telefony przekazane handlowcom pracującym poza biurem). Jeśli zdarzyło się, że towary utraciły wartość użytkową można przyjąć niższe ceny niż ceny kupna czy nabycia.

Wpis do arkuszów spisowych powinien być dokonany bezpośrednio po ustaleniu stanu składnika, a składniki muszą posiadać takie jednostki miary, które są ujmowane w ewidencji ilościowej. Umożliwi to rozliczenie inwentaryzacji i ustalenie różnic. W sytuacji popełnienia błędu można go poprawić przez skreślenie zapisu, ale w taki sposób, by był on czytelny, a następnie wpisanie zapisu prawidłowego.  Obok zapisu musi pojawić się podpis osoby odpowiedzialnej materialne, a także kompetentnej osoby z zespołu spisowego. Poprawka, która została wykonana musi znaleźć swoje odzwierciedlenie w protokole opisowym.

Źródło: SmartMedia


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - będzie nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015.

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te świadczone na rzecz osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obowiązek ten obejmie duże firmy, od 2026 – podmioty zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT, a od kolejnego roku – pozostałych podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

REKLAMA

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

REKLAMA