REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych

PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych
Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych

REKLAMA

REKLAMA

Spis z natury umożliwia dokonanie fizycznego pomiaru ilości składników majątkowych za pomocą ich przeliczenia/zważenia/zmierzenia. Jeśli nie istnieje możliwość przeliczenia/zważenia/zmierzenia składników majątku, bo są one trudno mierzalne czy niedostępne, ponieważ występują w dużych partiach – sypkich (zboże), przestrzennych, czy są przechowywane w zwałach, zbiornikach, zasobnikach (paliwo, węgiel koks), to można ustalić ich ilość opierając się na obliczeniach technicznych za pomocą drogi tzw. szacunku.

Używa się do tego celu matematycznych wzorów na objętość bryły, a także informacji, które wynikają z ustalenia we własnym zakresie wewnętrznych przepisów (dotyczących obmiarów jednostkowych ciężaru objętościowego). Ilość uzyskuje się poprzez pomnożenie objętości (m3) przez ciężar właściwy określonego składnika.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przed rozpoczęciem spisu należy sporządzić wykaz ciężarów poszczególnych składników. Jeśli zdarzy się, że ciężar właściwy nie jest znany, to może zostać ustalony przez 3-krotne zważenie 1 m3 określonego materiału. Wtedy materiał jest ważony z innej strony bryły, a po 3 próbach ustalana jest średnia wartość.

Dokładność obliczeń można uzyskać poprze uformowanie danych składników zapasu do postaci bryły, umożliwiającej obliczenie objętości. Rzetelność przeprowadzonych obliczeń jest też zależna od naturalnych właściwości składników zapasu, które w czasie mogą ulec zmianom. Najważniejsze jest, by  pomiary zostały przeprowadzone przez osoby, które posiadają doświadczenie w tym zakresie.

Niedobory towarów ujawnione w trakcie inwentaryzacji

REKLAMA

Sporządzone obliczenia techniczne powinny być umieszczone w załącznikach do arkuszów spisowych. Pomiary dokonane drogą szacunku zawierają pewne błędy. Należy w tym celu opracować % wskaźnik różnic pomiędzy stanem ewidencji, a stanem spisanym, mogąc je uznać za nieistotne, niepowodujące przymusu korygowania stanu ewidencyjnego danych aktywów. Jeśli wskaźnik różnic inwentaryzacyjnych 2% mieści się w przestrzeganej normie różnic nieistotnych, nie istnieją żadne przeszkody, by uznać stan ewidencyjny za właściwy. Takie decyzje podejmuje przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej z głównym księgowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku składników majątku niedostępnych z przyczyn fizycznych (rurociągi, elementy wysokościowe) można też zastosować inwentaryzacje uproszczoną. Metoda ta polega na spisaniu składników majątku w przybliżeniu.  Stan ilościowy określony jest na podstawie obliczeń technicznych lub szacunkowych. Metodę tę dokonuje się przez pomiar, szacunek, próbę reprezentatywną, ekspertyzy, czy porównanie. Obliczenie muszą być przeprowadzane z odpowiednią dokładnością przez osoby, które posiadają właściwe kwalifikacje. Osoby te są zazwyczaj wyznaczone przez kierownika jednostki za pomocą wniosku przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnych i mogą to być pracownicy przedsiębiorstwa lub powołani w tym celu rzeczoznawcy.

Dokumenty tradycyjne a elektroniczne podczas procesu inwentaryzacji

Należy pamiętać, by spisem z natury objąć: towary handlowe, materiały podstawowe, półprodukty, braki jak i odpadki. Spisem muszą zostać objęte też składniki, które stanowią własność, ale znajdują się poza jednostką (np. laptopy czy telefony przekazane handlowcom pracującym poza biurem). Jeśli zdarzyło się, że towary utraciły wartość użytkową można przyjąć niższe ceny niż ceny kupna czy nabycia.

Wpis do arkuszów spisowych powinien być dokonany bezpośrednio po ustaleniu stanu składnika, a składniki muszą posiadać takie jednostki miary, które są ujmowane w ewidencji ilościowej. Umożliwi to rozliczenie inwentaryzacji i ustalenie różnic. W sytuacji popełnienia błędu można go poprawić przez skreślenie zapisu, ale w taki sposób, by był on czytelny, a następnie wpisanie zapisu prawidłowego.  Obok zapisu musi pojawić się podpis osoby odpowiedzialnej materialne, a także kompetentnej osoby z zespołu spisowego. Poprawka, która została wykonana musi znaleźć swoje odzwierciedlenie w protokole opisowym.

Źródło: SmartMedia


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA